Урок на тему:,,Корінь слова.Спільнокореневі слова й форми слова''.

Про матеріал
Поданий урок дає можливість учням підбирати спільнокореневі слова та розрізняти їх у реченні,а також правилбно вживати.
Перегляд файлу

Українська мова. 5 клас           Урок №106              Дата 24.04.2017 р.                                                                                             Тема: Корінь слова. Спільнокореневі слова й форми слова

Мета уроку.  Навчальна:  навчати учнів  розрізняти форми слова та спільнокореневі слова, добирати спільнокореневі слова й утворювати форми слова, виділяти їх із тексту, розкрити учням  багатозначність слова «корінь», сприяти усвідомленню  поняття про спільну частину слів – корінь.

Розвивальна:  розвивати культуру зв’язного мовлення учнів, логічне мислення, увагу, пам’ять, спостережливість;  уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати поданий мовний  матеріал.

Виховна: виховувати любов та шанобливе ставлення до матері.                         

Обладнання: Українська мова: підр. для 5 кл. ЗНЗ / Заболотний В.В.,Заболотний О.В. - К.: Генеза; мультимедійна презентація, картки для групової роботи  (різнорівневі завдання), поезія про матір.                  

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Емоційна підготовка учнів до роботи. (Слайд 1)

Вступне слово вчителя: Заспокойтеся, зосередьтеся. Сьогодні до нас на урок завітало сонечко . Посміхніться. Простягніть до сонечка  свої долоньки, ухопіть промінчик, подаруйте його один одному,  побажайте успіхів на уроці,   і своєю посмішкою передайте, що раді бачити всіх у класі. Нехай їх теж сонечко зігріває теплом.

Я бачу, що у вас гарний настрій , сподіваюся, що він допоможе вам бути активними, творчими у вивченні таємниць рідної мови.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів: (Слайд 2)

1. Фронтальне опитування:  -Над яким розділом ми працюємо ? («Будова слова»)

- Назвіть значущі частини слова ( префікс, корінь, суфікс, закінчення).- Яким іншомовним словом називаємо значущі частини слова ? (Морфеми)- Яка змінна значуща частина слова виражає граматичне значення? (Закінчення). - Яка частина слова виражає лексичне значення? (Основа)- Яка значуща частина слова називається основою? (Частина слова без закінчення). - Яка частина слова є головною? (Корінь)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. (Слайд 3)

Першим приходить до нас слово із материнською колисковою піснею.

1. Бесіда за питаннями: -Хто першим співає дитині колискову? (Мама) Людині , чия любов не знає меж , хто найбільше нас любить – мамі – присвячуємо ми сьогодні урок. Перші слова – від мами. Перші пісні – від мами. Мама всьому початок. І всі найніжніші слова теж для мами. Прослухайте поезію  Володимира  Гринька «Мама»(читає учениця) (Слайд 4):

 Ще в колисці немовля Слово «мама» вимовля. Найдорожче в світі слово Так звучить у рідній мові: Мати, Матінка, Матуся, Мама, Мамонька, Мамуся! Називаю тебе я, Рідна ненечко моя!  - Якими словами  називає  ліричний герой  маму?  -Якими словами називаєте ви маму? - Що спільного в цих словах? Визначимо  тему уроку.

ІV. Повідомлення теми й мети уроку.

1. Запис у зошити теми уроку (Слайд 5)

2. Епіграфом до уроку є слова «У світі все починається з мами!» (Слайд 6)

3. Пояснення епіграфа учнями з коментарем учителя:

Як ви розумієте зміст цих слів? Сьогодні мовний матеріал ми будемо вивчати, використовуючи тексти про маму. Вони допоможуть нам глибше усвідомити, яку роль відіграють мами в нашому житті.

V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу (Слайд 6)

1. Асоціативний кущ. Які асоціації у вас виникають, коли чуєте слово КОРІНЬ? (Корінь дерева, корінь слова, корінь рівняння, корінь зуба) (Слайд 7) - Тож слово КОРІНЬ однозначне чи багатозначне?  -Утворіть від слова  «корінь» прикметники. (Кореневий , корінний) - Як ви вважаєте , це однакові за значенням слова? (Ні)

2. Хвилинка ерудита. Є слова, які дуже близькі за звучанням , але різні за значенням і написанням. Пригадайте, як вони називаються?  (Пароніми).   (Слайд 8)                           

Кореневий : 1. Який стосується кореня рослини. (Коренева система рослини)

  1. Який стосується кореня слова. (Кореневе слово)

Корінний: 1. Споконвічний постійний. (Корінний охтирчанин)

  1. Дуже важливий, істотний. (Корінні проблеми)

Співвіднести подані прикметники з іменниками. Система рослини,слово, охтирчанин, проблеми. З’ясували значення слова КОРІНЬ. -Яке із значень цікавить нас? (Корінь слова).

3.  Проблемне питання (Слайд 9) -Усі слова з однаковим коренем -спільнокореневі?

 4. Робота в парах  (Слайд 10)

Батьки -мама й тато-є коренями людського роду. Спробуємо виростити «чарівне дерево» від кореня рід. (У кожного на парті лежать надруковані слова. Роду, рідненька, родами, поріднитися, родом, споріднені, роди, родина, родів, рідний,  рідина). (Слайд 11).  

І ряд - із поданих слів виписати спільнокореневі. ІІ ряд - виписати форми слова.

 -Що відмінного в спільнокореневих словах і формах слова? (Слайд 12).

Висновок. Спільнокореневі слова мають різне лексичне значення ,  належать до різних частин мови, а форми слова    - це одне й те саме слово в різних формах, належать до однієї частини мови. - Які зміни ви помітили у формах слова? (Чергування і-о). - Чи всі слова розподілили? (Крім «рідина») - Чому воно не знайшло собі місця? (Інше лексичне значення) -Чи всі слова, які мають однаковий  корінь, є спільнокореневими? (Спільнокореневі слова пов’язані спільним лексичним значенням - рід, проте кожне із них має власне ЛЗ).                                         

5. Робота з підручником (Слайд 13). Звіримо висновки з підручником с. 179-180.

6.  «Ланцюжок споріднених слів». (Слайд 14).  

До кожного з поданих слів дібрати по 2-3 спільнокореневих, записати, виділити корені.(Лелека: лелечий, лелеченя (чергування). Батьківський: батько, батя, батечко, батьки. Гніздо: гніздовий, гніздище, гніздечко.)                  Фізкультхвилинка

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Учитель: Коротке слово – «мама» , але які надлюдські глибини скарбів містятить воно в собі! Ціле її життя з серця б’є невичерпним джерелом безкорислива любов до своїх дітей, доброта,  турбота, терпіння. У людини все починається з родини. Змалку батьки вчать вас, як пливти по бурхливому морю життя… Це вічна пристань, де на тебе завжди з нетерпінням чекають. А ви, куди б у майбутньому не занесла доля, завжди повертайтеся, як лелеки навесні, до рідного батьківського гнізда.                          

1. Гра «П’яте  зайве» (усно) (Слайд 15).  Серед поданих слів визначте спільнокореневі та вилучіть зайві. Поясніть свій вибір. 1.Добро, доброта, добрішати, добриво, добра. 2.Любов, любити,  любов’ю, любляча, улюблена.             

3.Турбота, турботливий, турбуватися , потурбувався, турботою. 

2. Вибіркова робота. Із тексту випишіть спільнокореневі слова, визначте корені.  Мати! Матусенька! Матуся! Скільки спогадів і тепла таїть це магічне слово, бо в дитинстві ми не уявляємо свого життя без матусі , та  гріє нас материнська ласка  і до  старості. У тривозі й любові, у замилуванні й надії вдивляються матері у своїх дітей, прагнучи щастя для них. Материна любов, тривога, турбота про все безкінечна. Не завжди висловлюємо ми свою вдячність матерям за турботу. Сьогодні саме та нагода.

 3. Робота в групах  (Слайд 17) Учитель: Продовжимо роботу. Наступний етап – робота в групах. Пропонуються завдання різні за складністю. Ви повинні самостійно визначитись і об’єднатись у групи за кольором. Повторимо правила роботи в групах.

І група (середній)(Слайд 18) У реченнях знайти спільнокореневі слова, форми слова, виписати їх і позначити корінь. Пояснити значення 1 прислів’я (усно).

Яка матуся - така й сама. Нема роду, ріднішого над матінку. Материна молитва з дна моря рятує. Мати останній шматок дитині віддасть. Нема того краму, щоб купити материнську любов і ласку. Любов матері й на відстані гріє. Можна все на світі вибирати, крім матерів. Вони нам прощають, люблять, захищають, віддадуть останнє, що належить матерям. Єдина  людина, яка  ніколи нас не зрадить,- це рідна мати.

ІІ група (достатній)(Слайд 19) До виділеного слова дібрати спільнокореневі та форми слова. Записати речення:

Десь на небосхилі тихо зірка сяє, А мені матуся щастя вишиває.

(Щастя – щастячко, щастити, пощастило, щасливий, ощасливити - спрощення в групах приголосних. У рос. мові спрощення не відбувається). (Щастя – щастю, щастям , у щасті. Кожна матуся бажає своїй дитині щастя) .

ІІІ група (високий) (Слайд 20) Дібрати спільнокореневі слова  та утворити форми слова БЕРЕГИНЯ. Скласти з ним речення. (Берегиня – берегти, оберігати, збережений, обереги. Берегиня,берегині,берегиню, берегинею. Мати – берегиня сімейного вогнища.)

4. «Хвилинка духовності». Коли нам тяжко, якісь негаразди , ми звертаємося до Божої Матері . Як ще її називаємо? (Берегиня,  Заступниця, Богородиця, Оранта).

VІ. Домашнє завдання (диференційоване) (Слайд 21)

1.Усім: Вивчити правила параграфа 50, стор.179-180.  2. С.Р.: Виконати вправу 404 (І),  позначити корінь у словах.  АБО  2. Д.Р.: Виконати вправу 404 (І,ІІ), позначити корені слів, скласти 2 речення. АБО  2. В.Р.: Написати міні-твір на тему «У світі все починається з мами», використовуючи  спільнокореневі слова,  позначити корінь.

VІІ. Підсумок уроку.

1.Метод «Мікрофон». (Слайд 22)

Моя мама найкраща у світі, бо(добра, любляча, єдина, весела, рідна, щедра, мила,  ласкава, дбайлива, ніжна, правдива, серйозна, спокійна, привітна, лагідна, щаслива).

Я люблю свою маму за те , що вона (любить, пестить, піклується, турбується, жаліє, втішає, розуміє, вислухає, порадить)

 Коли б я був чарівником, то зробив би для мами

2 .Рефлексія. «Незакінчене речення». (Слайд 23)  

1. На мій погляд, складним на уроці було...   2. Легким для мене сьогодні здалося…  3. Сьогодні на уроці я навчився…   4. Я працював(ла) на уроці…  5. Я отримав (ла) задоволення від… (Мені найбільше сподобалося…)

3.Оцінювання роботи учнів із коментарем учителя.                                                                                                                               4. Заключне слово вчителя: Діти, коли станете дорослими , не забувайте своїх матерів, які вас народили й все роблять для того , щоб ви виросли справжніми людьми. Захищайте, любіть їх. І хай вічно у вашому серці живуть мами. Закінчимо урок «Молитвою за маму».              Сьогодні, прийшовши додому, розкажіть мамам, як ви їх любите. Вони так на це чекають…

Додаток до уроку

Робота в групах . І група  

У поданих реченнях знайти  спільнокореневі слова та форми слова, виписати їх і позначити корінь. Пояснити значення одного прислів’я (усно).

Яка матуся - така й сама. Нема роду, ріднішого над матінку. Материна молитва з дна моря рятує. Мати останній шматок дитині віддасть. Нема того краму, щоб купити материнську любов і ласку. Любов матері й на відстані гріє. Можна все на світі вибирати, крім матерів. Вони нам прощають, люблять, захищають, віддадуть останнє, що належить матерям. Єдина  людина, яка  ніколи нас не зрадить,- це рідна мати.

 

Робота в групах . ІІ група

Записати речення, до виділеного слова дібрати спільнокореневі слова

та форми слова.  Десь на небосхилі тихо зірка сяє, А мені матуся щастя вишиває.

Робота в групах . ІІІ група

Дібрати спільнокореневі слова  та утворити форми слова БЕРЕГИНЯ.

Скласти з ним речення.

Робота в групах . І група  

У поданих реченнях знайти  спільнокореневі слова та форми слова, виписати їх і позначити корінь. Пояснити значення одного прислів’я (усно).

Яка матуся - така й сама. Нема роду, ріднішого над матінку. Материна молитва з дна моря рятує. Мати останній шматок дитині віддасть. Нема того краму, щоб купити материнську любов і ласку. Любов матері й на відстані гріє. Можна все на світі вибирати, крім матерів. Вони нам прощають, люблять, захищають, віддадуть останнє, що належить матерям. Єдина  людина, яка  ніколи нас не зрадить,- це рідна мати.

 

Робота в групах . ІІ група

Записати речення, до виділеного слова дібрати спільнокореневі слова

та форми слова.  Десь на небосхилі тихо зірка сяє, А мені матуся щастя вишиває.

 

Робота в групах . ІІІ група

Дібрати спільнокореневі слова  та утворити форми слова БЕРЕГИНЯ.

Скласти з ним речення.

Робота в групах . І група  

У поданих реченнях знайти  спільнокореневі слова та форми слова, виписати їх і позначити корінь. Пояснити значення одного прислів’я (усно).

Яка матуся - така й сама. Нема роду, ріднішого над матінку. Материна молитва з дна моря рятує. Мати останній шматок дитині віддасть. Нема того краму, щоб купити материнську любов і ласку. Любов матері й на відстані гріє. Можна все на світі вибирати, крім матерів. Вони нам прощають, люблять, захищають, віддадуть останнє, що належить матерям. Єдина  людина, яка  ніколи нас не зрадить,- це рідна мати.

 

Робота в групах . ІІ група

Записати речення, до виділеного слова дібрати спільнокореневі слова

та форми слова.  Десь на небосхилі тихо зірка сяє, А мені матуся щастя вишиває.

Робота в групах . ІІІ група

Дібрати спільнокореневі слова  та утворити форми слова БЕРЕГИНЯ.

Скласти з ним речення.

doc
Додано
11 листопада 2023
Переглядів
636
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку