Тема. Косметичні проблеми підлітків. Чинники, що впливають на здоров’я шкіри та її функції
Мета: формувати компетентності:
Обладнання: мультимедійне обладнання; клейкий папір, папір А3, фліпчарт, дошка, підручник, робочий зошит.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Епіграф. «Шкіра – це орган, за яким можна дізнатися про здоров'я й навіть життєву історію людини» Вільгельм Вінтерніц.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня! Рада вітати вас. Приємно бачити вас всіх здоровими, з усміхненими обличчями. Сподіваюсь, що наше спілкування буде приємним та продуктивним. Є такий вислів: «Якщо хочеш, щоб життя тобі усміхалося, спочатку сам усміхнись життю». Тож давайте для початку посміхнемося один одному, подумки побажаємо однокласникам здоров’я та успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. А завдання наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
А от тепер з гарним настроєм ми можемо починати наш урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Слово вчителя.
Для того, щоб пригадати матеріал попереднього уроку, пропоную вам виконати тестові завдання. Перед вами на партах лежать картки самооцінювання. Протягом уроку ви будете записувати набрані бали.
2. Тести
Дайте відповідь. Якщо згідні з твердженням – +, а якщо не згідні то –. За кожну правильну відповідь ви отримаєте 0,5 б.
1. Підлітковий період не відрізняється від періоду дитинства.
2. Шкідливі звички – чинники ризику для дорослішання підлітка.
3. Розрізняють біологічне, соціальне, психологічне й духовне дозрівання.
4. Коли швидко ростеш, потрібно стежити за поставою.
5. Не варто хвилюватися через різні темпи росту в підлітковому віці.
6. У підлітковому віці не відбуваються психологічні зміни.
7. Підліткам не треба контролювати масу тіла.
8. Підліткам потрібно щодня гуляти на свіжому повітрі
3. Взаємоперевірка тестів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми уроку, постановка мети та завдань
1. Слово вчителя.
Діти, погляньте на дошку. Нам надійшли повідомлення, давайте їх зачитаємо.
СМС повідомлення
- Отже, з якими проблемами зіткнулися ваші однолітки? (висипання, вугрі, посилене потовиділення, жирне волосся).
Як бачимо основою всіх проблем підлітка є шкіра.
здоров’язбережувальну – спонукати до дотримання здорового способу життя; формувати санітарно-гігієнічні навички, уміння виконувати гігієнічні процедури.
Епіграфом до нашого уроку є слова австрійського лікаря, основоположника наукового водолікування Вільгельма Вінтерніца «Шкіра – це орган, за яким можна дізнатися про здоров'я й навіть життєву історію людини».
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь вчителя з елементами бесіди
Практично всі підлітки незадоволені власним зовнішнім виглядом, своїм відображенням у дзеркалі. Але це зовсім не привід себе розлюбити. Насправді кожен гарний по-своєму, і ця краса неповторна, індивідуальна. А якщо й трапляються проблеми із зовнішністю (висипання на шкірі, лупа тощо) - це пов’язане зі швидкими змінами, що відбуваються на фізіологічному рівні. Адже недарма кажуть, що шкіра - дзеркало всього організму. Тому саме підлітки повинні уважно стежити за власною зовнішністю.
Певно, кожен підліток помічає, що став частіше пітніти. Таке потовиділення пов'язане з посиленням функції потових залоз у період статевого дозрівання. Окрім того, волосся накопичує виділення шкіри й тому легко забруднюється. Якщо регулярно не митися, то неприємний запах буде відчутний і на відстані. Слід пам'ятати про це! Отже, перша проблема вирішується доволі просто — частіше митися.
Друга проблема складніша – це висипи на обличчі та прищі. Для цього необхідно більш детальніше ознайомитися з будовою шкіри та її функціями.
2. Робота в зошитах.
Отже, шкіра – це зовнішній покрив тіла, що є бар’єром між довкіллям та внутрішнім середовищем організму. (записати у зошит). Це найбільший орган, його загальна площа: 1,5-2 м2. Шкіра міцна та еластична, вона становить 20% від загальної ваги людини.
3. Робота з таблицею.
Будова шкіри
4. Мнемотехніка. Асоціативна схема.
А зараз ми з вами, використовуючи мнемотехніку(для кращого запам’ятовування) складемо асоціативну схему «Функції шкіри».
Законспектуйте, які є функції шкіри.
Функції шкіри
Функції шкіри |
Характеристика |
Терморегуляційна |
Участь у регуляції теплового обміну з зовнішнім середовищем. Близько 80 % усіх теплових витрат організму здійснюється через шкіру |
Рецепторна (шкіра — орган чуття) |
Містить рецептори, завдяки яким відчуває холод, тепло, дотик, вібрацію, біль, що й дає їй змогу реагувати на зміни зовнішнього та внутрішнього середовища, сприймати навколишнє середовище і краще пристосовуватися до його умов |
Захисна |
Служить бар’єром між зовнішнім і внутрішнім середовищем, захищає інші тканини тіла від механічних і термічних ушкоджень, сонячного випромінювання, а також не пропускає всередину організму хвороботворні мікроорганізми, шкідливі рідини, гази тощо |
Дихальна |
Загальний газообмін відбувається не тільки через легені, а й через шкіру, яка поглинає кисень і виділяє вуглекислий газ |
Видільна |
Через шкіру виводиться частина сечовини, мінеральних солей і води (за допомогою потових залоз) |
Обмінна |
Участь у регуляції водного, сольового, вуглеводного та жирового обмінів |
Синтетична |
Бере участь у синтезі вітаміну D, який утворюється під дією ультрафіолетових променів |
Депо крові |
У кровоносних судинах шкіри дорослої людини затримується до 1 літра крові |
Самоочищення |
Постійне злущення відмерлого верхнього шару шкіри запобігає проникненню бактерій в інші тканини та сприяє її відновленню |
5. Психологічна хвилинка (під музичний супровід) .
Сядьте зручно та закрийте очі. Простягніть руки перед собою, долонями вверх. Відчуйте як по вашому тілі розливається приємне тепло. Вам стає спокійно та затишно. Тепло дрібними струмочками стікається до ваших долонь. Ви відчуваєте як ваші долоні стають все тепліші і тепліші. В них зароджується нова енергія. Потріть долоню одна об одну, відчуваєте як збільшується ваше тепло. Це не просто тепло, це ваша енергія, яку потрібно не розтратити, а з користю використати. У ваших руках неймовірна сила творити і заряджати інших. Розкрийте очі і поділіться енергією один з одним, доторкнувшись долонями до долонь. Що ви відчуваєте?
Отож, з новими силами та наповнені енергією продовжимо нашу роботу.
6. Робота у групах. Взаємонавчання. Чинники, які впливають на здоров'я шкіри (робота з підручником ст. 48).
Для роботи нам потрібно об’єднатися у три групи. РОЗГОРНІТЬ підручники на сторінці 48 та опрацюйте таблицю «Чинники, які впливають на здоров'я шкіри». Ваше завдання: розповісти однокласникам про те, що негативно впливає на здоров’я шкіри та на стікерах написати поради, як уникнути цього.
Молодці! Усі гарно справилися із завданнями. Оцініть себе від 1 до 4 балів та запишіть у картку самооцінювання.
V. Закріплення та систематизація вивченого матеріалу
1. Слово вчителя.
На сьогоднішньому уроці ми дізналися багато нового. Давайте перевіримо, наскільки добре ви засвоїли новий матеріал.
2. Робота в парах. Вправа «Встанови відповідність».
Встановити відповідність між функцією шкіри і його характеристикою.
Назва функції |
Характеристика |
Відповіді |
||
1 |
Терморегуляційна |
А |
Злущення верхнього шару |
1- |
2 |
Рецепторна |
Б |
Тепловий обмін |
2- |
3 |
Захисна |
В |
Затримка крові |
3- |
4 |
Дихальна |
Г |
Містить рецептори |
4- |
5 |
Обмінна |
Ґ |
Служить бар`єром |
5- |
6 |
Синтетична |
Д |
Відбувається газообмін |
6- |
7 |
Депо крові |
Е |
Синтез вітаміну Д |
7- |
8 |
Самоочищення |
Є |
Регулює обмінні процеси |
8- |
3. Самоперевірка.
Оцініть себе. За кожну правильну відповідь ви отримаєте 0,5 б. Підрахуйте та запишіть у картку самооцінювання.
4. Відповіді-поради на СМС
І наостанок давайте дамо відповідь на есемески, які нам надійшли на початку уроку. (Учні на стікерах записують поради підліткам).
VІ. Підбиття підсумків уроку
Отже, то що ж таке шкіра?
Підлітки зустрічаються з такими проблемами, як…
Щоб позбутися неприємного запаху потрібно …
Які є функції шкіри?
Назвіть чинники, що впливають на здоров’я шкіри.
2. Заключне слово вчителя.
Отже, шкіра — відображення стану всього організму. За її станом можна діагностувати здоров’я людини або часткову його втрату чи відсутність, наявність захворювань. Тож ваше завдання правильно доглядати за нею!
Молодці!!! Ми сьогодні з вами гарно попрацювали. Підрахуйте загальну кількість балів, це і буде ваша оцінка за урок.
VІІ. Домашнє завдання
Роздати подарунки - поради