Обладнання і матеріали: папір, фломастери, маркери, ножиці, скотч, проектор, відео презентація, картки- завдання
Щопідготуватизаздалегідь
Плакат для очікувань «Сучасний підліток» іззображеннямдвохпідлітків (хлопця і дівчини) та малюнки підліткових аксесуарів: мобільний телефон, плеєр, годинник,ролики,скейт-борд, крем, помада тощо, картки- завдання, стікери- метелики, музичний супровід для руханки «Танцюютьусі!».
1. Привітання, створення позитивного настрою( 1 слайд) 1хв.
Ви неповністю одягнені, якщо на вас немає посмішки. Просто посміхніться — і промінчики тепла прокрадуться у вашу, можливо, чимось засмучену або стомлену душу, зігріють серце і, розлившись солодким спокоєм, запалять ваші очі.
2. Вправа «Чарівна скринька».( 1хв.)
Учень взявши скриньку подивившись в дзеркало і сказав кого він там бачить. (СЕБЕ)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
1.Повідомлення учням теми та завдань уроку. ( 2 слайд) (1хв.)
Тема уроку: Індивідуальний розвиток підлітків.
Завдання: - ознайомитися з ознаками підліткового віку,визначити ознаки біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання;
2. Вправа «Очікування».( 2 хв.)
Запишіть на стікерах - метеликах ваші очікування, від сьогоднішнього уроку і залиште їх перед собою на партах.
1.Проблемне запитання.
- Які є етапи у розвитку людини?
(немовля, дитинство, молодший шкільний вік, підліток, юнацький вік, зрілий вік, похилий вік) ( 3 слайд)
- У якому етапі знаходитесь зараз ви?
Так, дійсно діти від 11 до 18 років це підлітки . Однак ще 100 - 200 років тому поняття підліткового віку не існувало. Приблизно з 11-13 років дітей залучали до роботи. Вони заробляли на життя, працюючи на фермах, фабриках чи вдома. А перехід до дорослого життя відбувався в момент одруження.(це могло бути як у 11 років, так і у більш зрілому віці)Окремою соціальною групою підлітків уперше було визнано в 30-ті роки ХХ століття у США під час Великої депресії в економіці. Відкривши громадські середні школи для безробітної молоді віком 14-17 років, адміністрація Рузвельта з 1939 року надала їй можливість здобути середню освіту. 75 % безробітної молоді продовжили навчання і разом з ним почали створювати власний стиль життя і культуру. Їх стали називатиTeenagers - Тинейджерами (від анг. Teen - одинадцять таage- вік ) ( СЛАЙД 4)
Запитання для обговорення:
- Як можна назвати по іншому цей вік? Чому?
- Назвіть приклади молодіжної субкультури — які стилі музики,одягу, танців полюбляють сучасні підлітки? ( СЛАЙД 5)
-Яким видам спорту віддають перевагу? А ви?
- Що на вашу думку, відрізняє сучасних підлітків від дітей і дорослих? ( СЛАЙД 6)
У підлітковому віці змінюються різні сторони вашого життя: фізична, соціальна, психічна і духовна. Це відповідальна пора формування особистості, набуття життєвих навичок, планування майбутнього. І від того,як ви впораєтеся зі своїми проблемами залежить ваша доля, здоров’я, життя.
3.Обговорення метафори. Завдання —знайти аналогію між підлітками і персонажами притчі (підручник, с. 66).( СЛАЙД 7)
Питання для обговорення: -Чи може гусениця уникнути перетворення на метелика?
- Чи можуть діти уникнути процесу дорослішання?
- Що може їх лякати?
Міні- лекція «Види та ознаки дозрівання»(підручник, с. 67). ( СЛАЙД 8) записати в зошит схему.
Розрізняють біологічне, психічне, соціальне, духовне дозрівання.
Руханка– поділ на групи «Танцюют ьусі!»(слайд 9)
Не можна уявити сучасного підлітка без сучасних аксесуарів. У кожного на парті лежить зображення одного з них . Візміть їх в руки і знайдіть і сформуйте свою групу.
Увімкнутимузику. За командою вчителяучнітанцюють, начеїм:
1 біологічне дозрівання • 2—5 років;
2 психічне дозрівання • 13 років;
3 соціальне дозрівання • 25 років;
4 духовне дозрівання • 60 років.
Завдання для груп на картках – завдання: знайти відповідність поняття- ознаки кожного виду дозрівання (слайд 10)
Доповіді груп: біологічного
психічного
соціального
духовного
Групи 1, 2. Особливості підліткового віку:
• ріст дівчаток випереджає ріст хлопців;
• непропорційний ріст;
• зміна голосу в хлопців;
• статеве дозрівання;
• зміна гормональної діяльності та збудження психіки;
• підвищена емоційність;
• стан підвищеної нервової напруги.
Групи 3, 4. Соціальні особливості підліткового віку:
• перебільшення своїх соціальних можливостей;
• конфлікти з дорослими та однолітками;
• збільшення уваги до зовнішнього вигляду;
• невиправдана самовпевненість;
• потреба у дружбі, орієнтація на погляди колективу, компанії, віра в ідеал.
Групи 5, 6. Фізичні особливості підлітковоговіку:
• посилений ріст і розвиток усіх органів і систем;
• надмірне навантаження на скелет у періодйогоформування (можепризвести до розвитку плоскостопості, викривлення хребта);
• збільшення маси тіла в порівнянні з нормою:
— навантаження на скелет;
— навантаження на серце.
• зменшення маси тіла в порівнянні з нормою:
— порушення обміну речовин;
— викривлення скелета;
• складні процеси в центральній нервовій системі;
• нестійкість організму до температурних коливань.
Біологічне |
Фізичні зміни, що відбуваються в організмі. |
дозрівання |
Ознаки: |
|
❖швидкий ріст, збільшення маси тіла, укріплення |
|
м’язів, збільшення об’єму легенів, розвиток серцево-судинної системи |
|
❖зміна форми обличчя, зміна пропорцій тіла |
|
У хлопців ширшають плечі, грубішає голос, на шиї з’являється кадик, починає рости волосся на обличчі й усьому тілі
|
|
У дівчат статура стає більш жіночною, тоншою стає талія, ширшими стають стегна |
Соціальне дозрівання |
Здатність діяти не лише у власних інтересах, повага до оточуючих, уміння налагоджувати та підтримувати стосунки. Набуття навичок:
|
Психологічне і духовне дозрівання |
Усвідомлення та додержання важливих життєвих принципів, створення власної системи життєвих цінностей. Набуття навичок:
|
«Ознаки статевого дозрівання»
Ознаки змін у своєму тілі з певного моменту помічають і хлопчики, і дівчатка. Але ці зміни різні. Справа в тому, що кожна стать готується виконувати свою власну біологічну функцію, пов'язану з продовженням роду. Тому цю стадію розвитку й називають статевим дозріванням.
Треба розуміти, що саме відбувається з власним тілом, і не соромитись говорити про це з дорослими, адже всі вони колись були підлітками.
Робота в группах .Об’єднання учнів у дві групи (за статтю).
Завдання:прочитати текст підручника «Ознаки статевого дозрівання» і методом мозкового штурму записують ознаки, характерні для своєї статі на аркушах прикріпити на дошці. Записати в зошит. (слайд 11)
3. Провести обговорення з кожною групою окремо, адже серед ознак статевого дозрівання є такі, які підліткам буде незручно обговорювати в присутності протилежної статі.
Руханка «Строки і темпи статевого дозрівання»(підручник, с. 69)(слайд 12)
Оскільки кожна людина індивідуальна, то існують і певні індивідуальні відмінності в перебігу підліткового періоду.
1. Вишикуйтесь в шеренгу за зростом і розрахуйтесь по порядку. Запам’ятайте свій номер.
2. Вишикуйтесь за віком датами народження розрахуйтесь і порівняйте цей номер з попереднім.
Поміркуйте: - чи найстарший із вас найвищій?
Кого більше серед високих учнів класу – хлопчиків чи дівчаток?
У дівчаток період статевого дозрівання починається трохи раніше, ніж у хлопчиків. Насамперед вони починають швидко рости (до 10 см на рік!). Зверни увагу на те, що у твоєму класі дівчатка здебільшого вищі за хлопчиків. Але в старших класах ситуація зміниться: ріст дівчаток сповільниться, а от хлопчики будуть рости далі, наздоганяючи й навіть обганяючи своїх однокласниць. Загалом, статевої зрілості хлопчики досягають на два роки пізніше, ніж дівчатка.
Ситуаційнізавдання (слайд 13)
Що порадиш у наведених ситуаціях підліткам?
Висновок:
Пам’ятайте, що кожен має свій біологічний темп розвитку. Важливо позитивно ставитися до всіх змін, що відбуваються в організмі. Вони очікувані та бажані. Адже свідчать про дорослішання, набуття нового досвіду, перехід до нового періоду життя. Від ставлення досебе в цей період залежатиме твоє самопочуття й самооцінка. Гарний настрій, доброзичливе спілкування, привітна усмішка завжди приваблюватимуть однолітків.
Підбиття підсумків уроку
1.Чарівна скринька (2 хв.)
Чи не змінилася ваша думка на кінець уроку: Якого ви себе побачили?
«Я позитивно ставлюсь до змін, які відбуваються у підлітковому віці, тому що…»
2. Рефлексія ( 3 хв.)
Чи справдилися ваші очікування ? Якщо справдилися, то нехай ваші чарівні метелики сподівання прикрасять сучасних підлітків.
На мою думку, зараз кожен з вас зараз знаходиться в коконі освіти, який сплетений з різноманітної інформації. Бажаю кожному з вас знайти свій шлях у цьому просторі і перетворитися в файного метелика.
3.Оцінювання (5-6 учнів та мотивація оцінки) (1 хв.)
Домашнє завдання Опрацювати §9 завдання стр. 70 скласти свій «Календар розвитку» і підготувати повідомлення «Індивідуальний розвиток: переваги і проблеми». Висновок записати у зошит.(слайд 15)