урок "Індивідуальний розвиток підлітка"

Про матеріал
урок з елементами тренінгу знайомить з віковими особливостями індивідуального розвитку підлітків, дозволить розвивати творчий потенціал учнів, активність, ініціативність, виховувати позитивне ставлення до змін, що відбуваються в підлітковому віці, дбайливе ставлення до власного здоров’я.
Перегляд файлу

План-конспект уроку основ здоров’яКлас: 7-й.Дата:

Тема. Індивідуальний розвиток підлітка

Мета: ознайомити з віковими особливостями індивідуального розвитку підлітків;  формувати поняття про різні аспекти дозрівання;

розвивати творчий потенціал учнів, активність, ініціативність, виховувати позитивне ставлення до змін, що відбуваються в підлітковому віці, дбайливе ставлення до власного здоров’я.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання і матеріали: папір, фломастери, маркери, ножиці, скотч,  проектор, відео презентація, картки- завдання

Щопідготуватизаздалегідь

Плакат для очікувань «Сучасний підліток» іззображеннямдвохпідлітків (хлопця і дівчини) та малюнки підліткових аксесуарів: мобільний телефон, плеєр, годинник,ролики,скейт-борд, крем, помада тощо, картки- завдання, стікери- метелики, музичний супровід для руханки «Танцюютьусі!».

Хід уроку

Ι. Організаційний етап

1. Привітання, створення позитивного настрою( 1 слайд) 1хв.

Ви неповністю одягнені, якщо на вас немає посмішки. Просто посміхніться — і промінчики тепла прокрадуться у вашу, можливо, чимось засмучену або стомлену душу, зігріють серце і, розлившись солодким спокоєм, запалять ваші очі.

2. Вправа «Чарівна скринька».( 1хв.)

Учень взявши скриньку подивившись в дзеркало і сказав кого він там бачить. (СЕБЕ)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

1.Повідомлення учням теми та завдань уроку. ( 2 слайд) (1хв.)

Тема уроку: Індивідуальний розвиток підлітків.

Завдання: -    ознайомитися з ознаками підліткового віку,визначити ознаки біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання;

  • розвинути творчість, активність, ініціативність;
  • виховати позитивнее  ставлення до змін, що відбуваються в підлітковому віці.

 

2. Вправа «Очікування».( 2 хв.)

Запишіть на стікерах - метеликах ваші очікування, від  сьогоднішнього уроку і залиште їх перед собою на партах.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Проблемне запитання.

- Які є етапи у розвитку людини?

(немовля, дитинство, молодший шкільний вік, підліток, юнацький вік, зрілий вік, похилий вік)   ( 3 слайд)

- У якому етапі знаходитесь зараз ви?

2. Розповідь учителя з елементами бесіди

Так, дійсно діти від 11 до 18 років це підлітки . Однак ще 100 - 200 років тому поняття підліткового віку не існувало. Приблизно з 11-13 років дітей залучали до роботи. Вони заробляли на життя, працюючи на фермах, фабриках чи вдома. А перехід до дорослого життя відбувався в момент одруження.(це могло бути як у 11 років, так і у більш зрілому віці)Окремою соціальною групою підлітків уперше було визнано в 30-ті роки ХХ століття у США під час Великої депресії в економіці. Відкривши громадські середні школи для безробітної молоді віком 14-17 років, адміністрація Рузвельта з 1939 року надала їй можливість здобути середню освіту.  75 % безробітної молоді продовжили навчання і разом  з ним почали створювати власний стиль життя і культуру. Їх стали називатиTeenagers - Тинейджерами (від анг. Teen - одинадцять  таage- вік ) ( СЛАЙД 4)

Запитання для обговорення:

- Як можна назвати по іншому цей вік? Чому?

- Назвіть приклади молодіжної субкультури — які стилі музики,одягу, танців полюбляють сучасні підлітки? ( СЛАЙД 5)

-Яким видам спорту віддають перевагу? А ви?

- Що на вашу думку, відрізняє сучасних підлітків від дітей і дорослих? ( СЛАЙД 6)

У підлітковому віці змінюються різні сторони вашого життя: фізична, соціальна, психічна і духовна. Це відповідальна пора формування особистості, набуття життєвих навичок, планування майбутнього.  І від того,як ви впораєтеся зі своїми проблемами залежить ваша доля, здоров’я, життя.

3.Обговорення метафори.  Завдання —знайти аналогію між підлітками і персонажами притчі (підручник, с. 66).( СЛАЙД 7)

Питання для обговорення: -Чи може гусениця уникнути перетворення на метелика?

                       - Чи можуть діти уникнути процесу дорослішання?

                     - Що може їх лякати?

Міні- лекція «Види та ознаки дозрівання»(підручник, с. 67). ( СЛАЙД 8) записати в зошит схему.

Розрізняють біологічне, психічне, соціальне, духовне дозрівання.

Руханка–  поділ на групи «Танцюют ьусі!»(слайд 9)

Не можна уявити сучасного підлітка без сучасних аксесуарів. У кожного на парті лежить зображення одного з них . Візміть їх в руки і знайдіть і сформуйте свою групу.

Увімкнутимузику. За командою вчителяучнітанцюють, начеїм:

1 біологічне дозрівання   • 2—5 років;

2 психічне дозрівання  • 13 років;

3 соціальне дозрівання  • 25 років;

4 духовне дозрівання  • 60 років.

  1. Робота в групах.

Завдання для груп на  картках – завдання:  знайти відповідність поняття- ознаки кожного виду дозрівання (слайд 10)

                     Доповіді груп:  біологічного

                                                психічного

                                              соціального

                                             духовного

Групи 1, 2. Особливості підліткового віку:

• ріст дівчаток випереджає ріст хлопців;

• непропорційний ріст;

• зміна голосу в хлопців;

• статеве дозрівання;

• зміна гормональної діяльності та збудження психіки;

• підвищена емоційність;

• стан підвищеної нервової напруги.

 

Групи 3, 4. Соціальні особливості підліткового віку:

• перебільшення своїх соціальних можливостей;

• конфлікти з дорослими та однолітками;

• збільшення уваги до зовнішнього вигляду;

• невиправдана самовпевненість;

• потреба у дружбі, орієнтація на погляди колективу, компанії, віра в ідеал.

 

Групи 5, 6. Фізичні особливості підлітковоговіку:

• посилений ріст і розвиток усіх органів і систем;

• надмірне навантаження на скелет у періодйогоформування (можепризвести до розвитку плоскостопості, викривлення хребта);

• збільшення маси тіла в порівнянні з нормою:

— навантаження на скелет;

— навантаження на серце.

• зменшення маси тіла в порівнянні з нормою:

— порушення обміну речовин;

— викривлення скелета;

• складні процеси в центральній нервовій системі;

• нестійкість організму до температурних коливань.

Біологічне

Фізичні зміни, що відбуваються в організмі.

дозрівання

Ознаки:

 

швидкий ріст, збільшення маси тіла, укріплення

 

м’язів, збільшення об’єму легенів, розвиток серцево-судинної системи

 

зміна форми обличчя, зміна пропорцій тіла

 

У хлопців ширшають плечі, грубішає голос, на шиї з’являється кадик, починає рости волосся на обличчі й усьому тілі

 

 

У дівчат статура стає більш жіночною, тоншою стає талія, ширшими стають стегна

 

Соціальне

дозрівання

Здатність діяти не лише у власних інтересах, повага до оточуючих, уміння налагоджувати та підтримувати стосунки. Набуття навичок:

  • упевненої поведінки
  • конструктивного розв’язання конфліктів
  • формування корисних звичок
  • прийняття зважених рішень
  • протидії тиску та маніпуляціям

Психологічне і духовне дозрівання

Усвідомлення та додержання важливих життєвих принципів, створення власної системи життєвих цінностей. Набуття навичок:

  • самовдосконалення
  • керування емоціями
  • співчуття, піклування про себе та інших
  • толерантного висловлювання почуттів
  • оптимістичного погляду на життя

 «Ознаки статевого дозрівання»

Ознаки змін у своєму тілі з певного моменту помічають і хлоп­чики, і дівчатка. Але ці зміни різні. Справа в тому, що кожна стать готується виконувати свою власну біологічну функцію, пов'язану з продовженням роду. Тому цю стадію розвитку й називають ста­тевим дозріванням.

Треба розуміти, що саме відбувається з власним тілом, і не со­ромитись говорити про це з дорослими, адже всі вони колись були підлітками.

 

Робота в группах .Об’єднання учнів у дві групи (за статтю).

Завдання:прочитати текст підручника «Ознаки статевого дозрівання» і методом мозкового штурму записують ознаки, характерні для своєї статі на аркушах прикріпити на дошці. Записати в зошит. (слайд  11)

3. Провести обговорення з кожною групою окремо, адже серед ознак статевого дозрівання є такі, які підліткам буде незручно обговорювати в присутності протилежної статі.

Руханка «Строки і темпи статевого дозрівання»(підручник, с. 69)(слайд 12)

Оскільки кожна людина індивідуальна, то існують і певні індивідуальні відмінності в перебігу підліткового періоду.

1. Вишикуйтесь в шеренгу за зростом і розрахуйтесь по порядку. Запам’ятайте свій номер.

2. Вишикуйтесь за віком датами народження розрахуйтесь  і порівняйте цей номер з попереднім.

Поміркуйте:   - чи найстарший із вас найвищій?

Кого більше серед високих учнів класу – хлопчиків чи дівчаток?

 У дівчаток період статевого дозрівання починається трохи рані­ше, ніж у хлопчиків. Насамперед вони починають швидко рости (до 10 см на рік!). Зверни увагу на те, що у твоєму класі дівчатка здебільшого вищі за хлопчиків. Але в старших класах ситуація зміниться: ріст дівчаток сповільниться, а от хлопчики будуть рости далі, наздоганяючи й навіть обганяючи своїх однокласниць. Зага­лом, статевої зрілості хлопчики досягають на два роки пізніше, ніж дівчатка.

Ситуаційнізавдання (слайд 13)

Що порадиш у наведених ситуаціях підліткам?

  • Через високий зріст із дівчинки глузують однолітки.
  • Через невисокий зріст з хлопчиком не дружатьоднолітки

Висновок:

   Пам’ятайте, що кожен має свій біологічний темп розвитку. Важливо позитивно ставитися до всіх змін, що відбуваються в організмі. Вони очікувані та бажані. Адже свідчать про дорослішання, набуття нового досвіду, перехід до нового періоду життя. Від ставлення досебе в цей період залежатиме твоє самопочуття й самооцінка. Гарний настрій, доброзичливе спілкування, привітна усмішка завжди приваблюватимуть однолітків.

Підбиття підсумків урокуC:\Users\Администратор\Desktop\media\image94.jpeg

1.Чарівна скринька  (2 хв.)   

Чи не змінилася ваша думка на кінець уроку: Якого ви себе побачили?

  • Вправа «Продовжити фразу»(14 слайд)  

«Я позитивно ставлюсь до змін, які відбуваються у підлітковому віці, тому що…»

2. Рефлексія   ( 3 хв.)      

Чи справдилися ваші очікування ? Якщо справдилися, то нехай ваші чарівні метелики сподівання прикрасять сучасних підлітків.

На мою думку, зараз кожен з вас зараз знаходиться в коконі освіти, який сплетений з різноманітної інформації. Бажаю кожному з вас знайти свій шлях у цьому просторі і перетворитися в файного метелика.

3.Оцінювання  (5-6 учнів та мотивація оцінки) (1 хв.)      

 Домашнє завдання  Опрацювати §9 завдання стр. 70 скласти свій «Календар розвитку» і підготувати повідомлення «Індивідуальний розвиток: переваги і проблеми». Висновок записати у зошит.(слайд 15)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Музика Лілія Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Зарева Ірина Олександрівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
22 березня 2019
Переглядів
12024
Оцінка розробки
4.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку