ЗНЗ І – ІІІ ступенів Подільського району м. Києва «Гімназія № 34 «Либідь» ім. В.Максименка»
План-конспект відкритого уроку з української літератури в 6 класі
на тему:
„ Л.Костенко. Коротка розповідь про письменницю. Зіткнення неповторності й буденності в поезії «Кольорові миші» ”
Підготувала
вчитель української мови та літератури
II кваліфікаційної категорії
Сінчіневіч Тетяна Анатоліївна
Київ – 2019
Мета: Стисло ознайомити учнів із життям і творчістю Ліни Костенко; проаналізувати її поезію «Кольорові миші», звертаючи увагу на ідейно-тематичне спрямування твору, алегоричність образу кольорових мишей; охарактеризувати образ Анни; активізувати словник учнів; розвивати творчу уяву, вміння виразно, вдумливо читати і коментувати поезію, робити висновки; формувати позитивне мислення, неординарну особистість.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Методи, прийоми, форми роботи: асоціювання, бесіда, словесне малювання, словникова робота, гронування, робота в парах, елементи гри.
Обладнання: видання творів Ліни Костенко, мультимедійні матеріали (фотографії поетеси, ілюстрації до поезії «Кольорові миші», дидактичні матеріали).
Хід уроку:
Ми – не безліч стандартних «я»,
А безліч всесвітів різних
(В.Симоненко).
І. Мотиваційний етап.
1. Доброго усім дня, шановний шостий клас! Посміхніться один одному і сідайте. У кожного зараз свій настрій, індивідуальний, неповторний, а який настрій класу? (Учні називають різні кольори). Чудово! То можемо зробити висновок, що настрій класу – різнокольоровий.
2. А давайте доберемо синоніми до слова «різнокольоровий» (різноманітний, барвистий, розмаїтий, різнобарвний, квітчастий)
3. З чим у вас асоціюється слово «кольоровий»? (олівці, сни, мрії, квіти, веселка, картини…)
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні ми говоритимемо про геніальну поетесу нашої сучасності – Ліну Костенко, а також проаналізуємо на прикладі її поезії «Кольорові миші» одну дуже важливу й цікаву, на мій погляд, проблему, яка висловлена в епіграфі до уроку. Прочитайте його (хтось один читає вголос).
1. Про що йдеться? (Кожна людина неповторна, немає однакових людей).
2. Як ви гадаєте, всі неповторні чи, може, є однакові? Чи погоджуєтеся ви з поетом? (Люди-близнюки схожі зовні, але по-різному думають, мають різні уподобання, здібності).
3. А, може, бути однаковим, таким, як інші, це добре? (Ні, адже життя тоді стає нецікавим).
Я теж так думаю. Мені приємно, що наші думки збіглися. Запишіть, будь ласка, число і тему уроку.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Розповідь про Ліну Костенко.
Отже, до розмови. Ліну Костенко називають «королевою української поезії 20 ст.». Усе її життя пройняте девізом:
Я — жниця довічна,
Працюю терпляче
За радість труда
І за тисячний сніп.
Ліна Костенко
- Поміркуйте, як ці слова характеризують поетесу? (як працелюбну, натхненну, цілеспрямовану, витривалу).
Народилася Ліна Василівна 1930 року, на сьогодні їй 81 рік, в містечку Ржищеві на Київщині в учительській сім'ї. Батьки були людьми високоосвіченими, порядними. Батько – Василь Костенко, педагог від Бога, знав 12 мов, добре орієнтувався в усіх навчальних предметах і викладав їх у школі
Коли дівчинці минуло шість років, сім'я переїхала до Києва, де вона й закінчила середню школу на Куренівці. Вона вступила до Київського педагогічного інституту, але незабаром залишила його і поїхала навчатися до Московського літературного інституту ім. М. Горького, який у 1956 році закінчила з відзнакою. Писати вірші Ліна Костенко почала з дитинства, друкувати — з шістнадцяти років. 1957 року вийшла перша книжка її поезій «Проміння землі». Друга збірка «Вітрила» була опублікована в 1958 р., згодом — збірка «Мандрівки серця» (1961 р.). У них виявився потужний поетичний талант письменниці.
На своєму літературному шляху Ліні Костенко довелося пережити майже п'ятнадцятирічне невизнання її як митця. Це був сумний період у житті поетеси зокрема і в історії української літератури взагалі. Поетичному слову Ліни Костенко було оголошено заборону, її твори не виходили окремими виданнями до 1977 року. Але й тоді вона писала. Писала і складала в шухляду, а не зламалася й не покинула цю справу. Про це вона писала так:
Що доля нелегка, в цім користь і своя є,
Блаженний сон душі мистецтву не сприяє.
Поверненням у поезію у 1977 році Ліни Костенко була книжка поезій «Над берегами вічної ріки», а потім з'явився історичний роман у віршах «Маруся Чурай» та збірка поезій «Неповторність», за які письменниця отримала Державну премію України ім. Т. Г. Шевченка.
Ліна Костенко є почесним професором Національного університету Києво-Могилянська академія, її завжди обожнювали студенти, пишаючись тим, що мають можливість ходили до неї на лекції.
Пише Ліна Костенко і для дітей. Саме для них поетеса видала збірку «Бузиновий цар». Її герої — незрадливі, довірливі діти сонця, що спраглими очима відкривають для себе великий світ, сповнений краси і таїни, радіють кожній щасливій миті свого життя.
У Ліни Василівни талановита донька. Вона успадкувала від матері не лише привабливу зовнішність, а й мамин поетичний хист. Оксана Пахльовська — літературознавець, автор статей з проблем літератури Італії, перекладачка багатьох італійських та іспанських поетів, автор збірки поезій «Долина храмів».
Живе та працює і по нині Ліна Костенко в Києві.
2. А зараз ми з вами познайомимось з її цікавою філософською поезією «Кольорові миші».
Неочікувана ситуація.
Стук у класні двері (діалог між учителем та ученицею):
По-перше, ви будете уважними і допитливими;
По-друге, будете захищати добро і прояви творчості;
По-третє, будете працювати в групах.
1.Виразне читання поезії за особами (читець, суддя, сусід ).
2. Емоційна пауза.
3. З’ясування враження від почутого. Які враження у вас виникли після ознайомлення з історією Анни? (Учнів здивувало те, що судять десятирічну дівчинку ні за що, навпаки, вона шкоду не робила, а веселила дітей сусіда, роблячи із сухого осіннього листя кольорових мишей; засмутило те, що ніхто не заступився за Анну; вразила несправедливість сусіда, його жорстокість, розсмішив кольоровий кіт).
4. У вірші зустрічається багато нових слів, давайте з’ясуємо їхнє значення:
Цебто – тобто;
Ладом – так, як треба;
Яблуко-недоквас – недоквашене, кисле, зморщене;
Жужмом – купою, одне на одному, як-небудь;
Збити з пуття – збити з розуму, з правильного шляху;
Мантія – довга широка чорна накидка судді;
Гарантія – зобов’язання щодо виконання угоди, порука, забезпечення;
- На прохання Анни, щоб допомогти їй, вам треба об’єднатися у творчі групи. Це будуть 2 команди, які ми назвемо «Веселка» та «Фарби». Анна буде уважно слухати ваші відповіді, слідкувати за вашою активністю і в кінці уроку підіб’є підсумки того, хто переміг. Тому будьте активними і творчими!
5. Ідейно-художній аналіз поезії, розкриття змісту алегоричних образів.
- Назва поезії «Кольорові миші» символічна. Зазвичай миша буває сірою. Що ми уявляємо під образом «кольорові миші»? (щось нове, дитяче, казкове, неймовірне) На що вони схожі?
- Де і коли відбуваються події? Чому саме там? (Вишгород – старовинна фортеця у Естотнії, частина старовинного Талліна , середньовіччя 14-16 ст. в цю епоху за чаклунство карали на смерть через спалювання на вогні).
- Словесне малювання. Опишіть приміщення суду, зовнішній вигляд героїв (Анни та сусіда) – за варіантами.
- У чому звинувачують Анну?
- Чи справді дівчинка робила з сухого листя живих мишей? Може, вона чаклунка? (Анна була наділена багатою уявою, фантазією і талантом, тому це не подобалось жорстокому сусідові).
- Як називають в народі таких людей? (Мрійник, фантазер, дивак)
- А чи вмієте ви мріяти? Додому вам було написати твір-мініатюру «Моя мрія» або «Мій кольоровий сон» (захист робіт – два учні – по одному з команд).
- Анна – мрійниця, вона з сухого листя робила для дітей іграшки. А чи завдавали «кольорові миші» шкоди сусідові? То чому ж він привів дівчинку до суду?(сусід злякався, що і його діти стануть схожими на дівчинку. Його дратувало те, що Анна намагалась в буденне життя внести незвичне, адже сам він сірий, як і усі)
- Гронування (по одному учню з команди до дошки, інші в зошитах, потім своїй команді допомагають) – записують риси характеру персонажів: 1 варіант – Анна, 2 варіант – сусід.
Анна - талановитість, оригінальність, мрійливість, яскравість, неповторність, романтичність, доброта, щирість.
Сусід – приземленість, сірість, буденність, стандартність, заздрісність, жорстокість, несправедливість.
- Анна сидить тихо на лаві. Про що думає дівчинка, що в неї на душі? Чому нічого не каже присутнім? Давайте спробуємо відтворити відтворити її думки від перщої особи ( Чому я тут? У чому мене звинувачують? Сльози стискають горло, тому вона нічого не може сказати, вона не розуміє, чому доросли світ такий бездушний і суворий).
- А хто ще присутній у творі? Яким постає перед читачем суддя? Як він ставиться до дівчинки та сусіда? З чого це видно? (Суддя намагається діяти згідно із законом, симпатизує дівчинці).
- Суддя пране бути справедливим, а чи вдалося йому це? Яким був його присуд?
- Л.Костенко у сюжет ввела неочікувану кінцівку, яку? Чому з’явився образ кольорового кота? Що він символізує? (багату фантазію, талант, неповторність людини, справедливість, радість)
- Як ви розумієте останні рядки поезії, зачитайте їх. Чому Ліна Костенко так закінчила твір? (Талант і яскравість мають переважати сірість, одноманітність і буденність).
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Робота в парах.
- Любі друзі! Зараз вам Ганна роздасть картки одну на двох, щоб ви попрацювали в парі, а ми перевіримо, чи правильно ви зрозуміли тему і основну думку твору, тільки підпишіть їх (По одному потім з групи зачитую). Тема: Про дівчинку Анну, яка робила кольорових мишей. Основна думка: Людина має бути неповторною, не схожою на інших, оригінальною, яскравою, творчою, а не сірою, обмеженою та байдужою до краси навколишнього світу.
V. Підсумок уроку
Анна: Молодці, ви добре попрацювали, обидві команди були активними, так що ви всі переможці, я вам дуже вдячна за допомогу у виправданні мене, і я щаслива, що ви мене зрозуміли і що не одна я можу бачити в буденності красу і створювати щось оригінальне. Насамкінець хотілося б закінчити словами:
І хочеться всю землю обійняти
І йти шукать нечуваних пригод.
О скільки музики натхненної багато
У шумі каламутних вод!
Будьте оригінальними, творчими – тоді ви будете цікавішими для людей і самих себе! Прощавайте! (уходить)
Вчитель: Спасибі, діти, за плідну співпрацю. Сьогодні ви отримали такі оцінки… Запишіть, будь ласка, д/з.
VI. Домашнє завдання: Скласти діалог, інтерв’ю з Анною або написати лист до сусіда.