Урок на тему: "Л.Костенко. Коротка розповідь про письменницю. Зіткнення неповторності й буденності в поезії «Кольорові миші» "

Про матеріал
Розробка уроку стане в нагоді вчителям при підготовці до уроку української літератури у 6 класі під час вивчення поезії Ліни Костенко "Кольорові миші".
Перегляд файлу

ЗНЗ І – ІІІ ступенів Подільського району м. Києва «Гімназія № 34 «Либідь» ім. В.Максименка»

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект відкритого уроку з української літератури в 6 класі

на тему:

 

 

Л.Костенко. Коротка розповідь про письменницю. Зіткнення неповторності й буденності в поезії «Кольорові миші»

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель української мови та літератури

 II кваліфікаційної категорії

Сінчіневіч Тетяна Анатоліївна

 

 

 

 

 

 

 

Київ – 2019

Мета: Стисло ознайомити учнів із життям і творчістю Ліни Костенко; проаналізувати її поезію «Кольорові миші», звертаючи увагу на ідейно-тематичне спрямування твору, алегоричність образу кольорових мишей; охарактеризувати образ Анни; активізувати словник учнів; розвивати творчу уяву, вміння виразно, вдумливо читати і коментувати поезію, робити висновки; формувати позитивне мислення, неординарну особистість.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Методи, прийоми, форми роботи: асоціювання, бесіда, словесне малювання, словникова робота, гронування, робота в парах, елементи гри.

Обладнання: видання творів Ліни Костенко, мультимедійні матеріали (фотографії поетеси, ілюстрації до поезії «Кольорові миші», дидактичні матеріали).

 

 

Хід уроку:

 

Ми – не безліч стандартних «я»,

А безліч всесвітів різних

(В.Симоненко).

І. Мотиваційний етап.

1. Доброго усім дня, шановний шостий клас! Посміхніться один одному і сідайте. У кожного зараз свій настрій, індивідуальний, неповторний, а який настрій класу? (Учні називають різні кольори). Чудово! То можемо зробити висновок, що настрій класу – різнокольоровий.

2. А давайте доберемо синоніми до слова «різнокольоровий» (різноманітний, барвистий, розмаїтий, різнобарвний, квітчастий)

3. З чим у вас асоціюється слово «кольоровий»? (олівці, сни, мрії, квіти, веселка, картини…)

 

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Сьогодні ми говоритимемо про геніальну поетесу нашої сучасності – Ліну Костенко, а також проаналізуємо на прикладі її поезії «Кольорові миші» одну дуже важливу й цікаву, на мій погляд, проблему, яка висловлена в епіграфі до уроку. Прочитайте його (хтось один читає вголос).

1.  Про що йдеться? (Кожна людина неповторна, немає однакових людей).

2. Як ви гадаєте, всі неповторні чи, може, є однакові? Чи погоджуєтеся ви з поетом? (Люди-близнюки схожі зовні, але по-різному думають, мають різні уподобання, здібності).

 3. А, може, бути однаковим, таким, як інші, це добре? (Ні, адже життя тоді стає нецікавим).

Я теж так думаю. Мені приємно, що наші думки збіглися. Запишіть, будь ласка, число і тему уроку.

 

 

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Розповідь про Ліну Костенко.

Отже, до розмови. Ліну Костенко називають «королевою української поезії 20 ст.». Усе її життя пройняте девізом:


                                                              Я — жниця довічна,

Працюю терпляче

За радість труда

І за тисячний сніп.
Ліна Костенко


        - Поміркуйте, як ці слова характеризують поетесу? (як працелюбну, натхненну, цілеспрямовану, витривалу).


        Народилася Ліна Василівна 1930 року, на сьогодні їй 81 рік, в містечку Ржищеві на Київщині в учительській сім'ї. Батьки були людьми високоосвіченими, порядними. Батько – Василь Костенко, педагог від Бога, знав 12 мов, добре орієнтувався в усіх навчальних предметах і викладав їх у школі
        Коли дівчинці минуло шість років, сім'я переїхала до Києва, де вона й закінчила середню школу на Куренівці. Вона вступила до Київського педагогічного інституту, але незабаром залишила його і поїхала навчатися до Московського літературного інституту ім. М. Горького, який у 1956 році закінчила з відзнакою. Писати вірші Ліна Костенко почала з дитинства, друкувати — з шістнадцяти років. 1957 року вийшла перша книжка її поезій «Проміння землі». Друга збірка «Вітрила» була опублікована в 1958 р., згодом — збірка «Мандрівки серця» (1961 р.). У них виявився потужний поетичний талант письменниці.
На своєму літературному шляху Ліні Костенко довелося пережити майже п'ятнадцятирічне невизнання її як митця. Це був сумний період у житті поетеси зокрема і в історії української літератури взагалі. Поетичному слову Ліни Костенко було оголошено заборону, її твори не виходили окремими виданнями до 1977 року. Але й тоді вона писала. Писала і складала в шухляду, а не зламалася й не покинула цю справу. Про це вона писала так:

 

Що доля нелегка, в цім користь і своя є,

Блаженний сон душі мистецтву не сприяє.


     Поверненням у поезію у 1977 році Ліни Костенко була книжка поезій «Над берегами вічної ріки», а потім з'явився історичний роман у віршах «Маруся Чурай» та збірка поезій «Неповторність», за які письменниця отримала Державну премію України ім. Т. Г. Шевченка.

 

Ліна Костенко є почесним професором Національного університету Києво-Могилянська академія, її завжди обожнювали студенти, пишаючись тим, що мають можливість ходили до неї на лекції.


       Пише Ліна Костенко і для дітей. Саме для них поетеса видала збірку «Бузиновий цар». Її герої — незрадливі, довірливі діти сонця, що спраглими очима відкривають для себе великий світ, сповнений краси і таїни, радіють кожній щасливій миті свого життя.
        У Ліни Василівни талановита донька. Вона успадкувала від матері не лише привабливу зовнішність, а й мамин поетичний хист. Оксана Пахльовська — літературознавець, автор статей з проблем літератури Італії, перекладачка багатьох італійських та іспанських поетів, автор збірки поезій «Долина храмів».

Живе та працює і по нині Ліна Костенко в Києві.

 

2. А зараз ми з вами познайомимось з її цікавою філософською поезією «Кольорові миші».

 

Неочікувана ситуація.

Стук у класні двері (діалог між учителем та ученицею):

  •                   Доброго дня! Дозвольте увійти!
  •                   Доброго, а ти учениця цього класу? Чому запізнилася на урок?
  •                   Вибачте, але я не учениця. Мене звуть Анна. Я прибула сюди на швидкому потязі «Блакитна мрія» з далекого Вишгорода з середньовіччя
  •                   Як це? Не може цього бути! Це якась фантастика!
  •                   Так, це чудо! А ви вірите в чудеса?
  •                   Ну, напевно…
  •                   То давайте всі разом спробуємо пофантазувати. Обов’язково вийде! (До всього класу) Любі друзі! Я знаю, ви мрійники, і тому саме ви зможете зарадити моєму горю, зрозуміти та підтримати мене, але за таких умов:

       По-перше, ви будете уважними і допитливими;

       По-друге, будете захищати добро і прояви творчості;

       По-третє, будете працювати в групах.

  •                   А що трапилося з тобою, Ганно?
  •                   Зараз ви дізнаєтеся, прочитайте уважно про мою історію (сідає на стільця)
  •                   То давайте відкриємо всі 133 сторінку вашого підручника і дізнаємося, що ж сталося з Анною.

 

1.Виразне читання поезії за особами (читець, суддя, сусід ).

2. Емоційна пауза.

3. З’ясування враження від почутого. Які враження у вас виникли після ознайомлення з історією Анни?  (Учнів здивувало те, що судять десятирічну дівчинку ні за що, навпаки, вона шкоду не робила, а веселила дітей сусіда, роблячи із сухого осіннього листя кольорових мишей; засмутило те, що ніхто не заступився за Анну; вразила несправедливість сусіда, його жорстокість, розсмішив кольоровий кіт).

4. У вірші зустрічається багато нових слів, давайте зясуємо їхнє значення:

Цебто – тобто;

Ладом – так, як треба;

Яблуко-недоквас – недоквашене, кисле, зморщене;

Жужмом – купою, одне на одному, як-небудь;

Збити з пуття – збити з розуму, з правильного шляху;

Мантія – довга широка чорна накидка судді;

Гарантія – зобов’язання щодо виконання угоди, порука, забезпечення;

 

- На прохання Анни, щоб допомогти їй, вам треба об’єднатися у творчі групи. Це будуть 2 команди, які ми назвемо «Веселка» та «Фарби». Анна буде уважно слухати ваші відповіді, слідкувати за вашою активністю і в кінці уроку підіб’є підсумки того, хто переміг. Тому будьте активними і творчими!

 

5. Ідейно-художній аналіз поезії, розкриття змісту алегоричних образів.

-  Назва поезії «Кольорові миші» символічна. Зазвичай миша буває сірою. Що ми уявляємо під образом «кольорові миші»? (щось нове, дитяче, казкове, неймовірне) На що вони схожі?

- Де і коли відбуваються події? Чому саме там? (Вишгород – старовинна фортеця у Естотнії, частина старовинного Талліна , середньовіччя 14-16 ст. в цю епоху за чаклунство карали на смерть через спалювання на вогні).

- Словесне малювання. Опишіть приміщення суду, зовнішній вигляд героїв (Анни та сусіда) – за варіантами.

- У чому звинувачують Анну?

- Чи справді дівчинка робила з сухого листя живих мишей? Може, вона чаклунка? (Анна була наділена багатою уявою, фантазією і талантом, тому це не подобалось жорстокому сусідові).

- Як називають в народі таких людей? (Мрійник, фантазер, дивак)

- А чи вмієте ви мріяти? Додому вам було написати твір-мініатюру «Моя мрія» або «Мій кольоровий сон» (захист робіт –  два учні – по одному з команд).

- Анна – мрійниця, вона з сухого листя робила для дітей іграшки. А чи завдавали «кольорові миші» шкоди сусідові? То чому ж він привів дівчинку до суду?(сусід злякався, що і його діти стануть схожими на дівчинку. Його дратувало те, що Анна намагалась в буденне життя внести незвичне, адже сам він сірий, як і усі)

- Гронування (по одному учню з команди до дошки, інші в зошитах, потім своїй команді допомагають) – записують риси характеру персонажів: 1 варіант – Анна, 2 варіант – сусід.

Анна - талановитість, оригінальність, мрійливість, яскравість, неповторність, романтичність, доброта, щирість.

Сусід – приземленість, сірість, буденність, стандартність, заздрісність, жорстокість, несправедливість.

- Анна сидить тихо на лаві. Про що думає дівчинка, що в неї на душі? Чому нічого не каже присутнім? Давайте спробуємо відтворити відтворити її думки від перщої особи ( Чому я тут? У чому мене звинувачують? Сльози стискають горло, тому вона нічого не може сказати, вона не розуміє, чому доросли світ такий бездушний і  суворий).

- А хто ще присутній у творі? Яким постає перед читачем суддя? Як він ставиться до дівчинки та сусіда? З чого це видно? (Суддя намагається діяти згідно із законом, симпатизує дівчинці).

- Суддя пране бути справедливим, а чи вдалося йому це? Яким був його присуд?

- Л.Костенко у сюжет ввела неочікувану кінцівку, яку? Чому з’явився образ кольорового кота? Що він символізує? (багату фантазію, талант, неповторність людини, справедливість, радість)

- Як ви розумієте останні рядки поезії, зачитайте їх. Чому Ліна Костенко так закінчила твір? (Талант і яскравість мають переважати сірість, одноманітність і буденність).

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Робота в парах.

 - Любі друзі! Зараз вам Ганна роздасть картки одну на двох, щоб ви попрацювали в парі, а ми перевіримо, чи правильно ви зрозуміли тему і основну думку твору, тільки підпишіть їх (По одному потім з групи зачитую). Тема: Про дівчинку Анну, яка робила кольорових мишей. Основна думка: Людина має бути неповторною, не схожою на інших, оригінальною, яскравою, творчою, а не сірою, обмеженою та байдужою до краси навколишнього світу.

 

V. Підсумок уроку

Анна: Молодці, ви добре попрацювали, обидві команди були активними, так що ви всі переможці, я вам дуже вдячна за допомогу у виправданні мене, і я щаслива, що ви мене зрозуміли і що не одна я можу бачити в буденності красу і створювати щось оригінальне. Насамкінець хотілося б закінчити словами:

 

І хочеться всю землю обійняти

І йти шукать нечуваних пригод.

О скільки музики натхненної багато

У шумі каламутних вод!

 

Будьте оригінальними, творчими – тоді ви будете цікавішими для людей і самих себе! Прощавайте! (уходить)

 

Вчитель: Спасибі, діти, за плідну співпрацю. Сьогодні ви отримали такі оцінки… Запишіть, будь ласка, д/з.

 

 VI. Домашнє завдання: Скласти діалог, інтерв’ю з Анною або написати лист до сусіда.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 березня 2019
Переглядів
1578
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку