Урок на тему"«Ліна Костенко.»Чайка на крижині», «Крила». Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості», що проявляється індивідуально. "

Про матеріал
Урок духовності за творами Ліни Костенко "Чайка на крижині", "Крила" розроблений для учнів 7 класу з урахуванням життєвих компетентностей.
Перегляд файлу

Українська література                        7 клас

Тема. Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Ідея глибокого духовного                  наповнення людини – її «крилатості», що проявляється індивідуально.

Духовне багатство – найбільший скарб у житті

Мета.

формувати предметні компетентності:

знаннєва складова: поглибити знання  про життя і творчість Л.Костенко,  розуміння різниці між матеріальним і духовним, визначати провідну думку кожної частини;

діяльнісна складова: розвивати вміння виразно й вдумливо читати поезію, коментувати її, визначати основні моменти, характеризувати образи, розуміти різницю між матеріальним і духовним, висловлювати власні міркування про духовність людини та значення духовного в сучасному житті;

 ціннісна складова: сприяти вихованню загальнолюдських цінностей, любові до поезії; стимулювати школярів дискутувати про необхідність бути духовно розвиненим і багатим;

ключові компетентності: розвивати соціальну та громадянську компетентність, вчитися правильно спілкуватися державною мовою, вчитися впродовж життя.

 

Обладнання: підручник, портрет письменниці, інтерактивний плакат, презентація, відео «Політ чайки», «Виразне читання вірша Б. Ступкою»,  роздатковий матеріал, картки самооцінювання, паперові кольорові зображення чайки – символ уроку.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу

«Людина народжується не для сумного існування в бездіяльності, а для праці над великою і грандіозною справою».                         

  (Леон Баттіста Альберті) 

 

 

 

 

Перебіг уроку

I. Організаційний момент

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку

- Доброго дня! Приємно бачити вас такими радісними, зосередженими  і трішки схвильованими.

Я бажаю вам бути старанними й активними, а собі – уважною до кожного з вас,  щоб наш урок був плідним і цікавим. Тим паче, що заняття сьогодні ми проведемо в такому собі морському стилі.

3. Вправа «Очікування»

 Пропоную розпочати наш урок із заповнення Берега Надій і Сподівань. Напишіть на стікерах, що ви очікуєте від заняття і приклейте свої бажання на Берег Надій.  ( Слайд №1)

II. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

1. Мотивація навчальної діяльності.

Емоційний постер (Слайд №2)

Вчитель. Пропоную вам розглянути картку-мотиватор, зробити висновки, висловити припущення щодо теми нашого уроку.

Орієнтовні відповіді - (Мова піде про те, що кожна людина має талант, тобто може бути  «крилатою»).

2. Робота з епіграфом    ( Слайд№3)

- Поясніть зміст епіграфу до уроку.

Немає найбільшого щастя на землі, ніж щастя ЖИТИ. Щаслива по-справжньому та людина, яка через все життя пронесла з гідністю своє ім’я, не зробила чогось дуже поганого ні своїм близьким, ні взагалі чужим людям, за що потім було б соромно.

 

3. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. (Слайд №4, 5)

Вчитель.  Сьогодні ми продовжимо знайомство із творчістю поетеси виняткового таланту, яка ніколи не йшла на компроміс із своєю совістю, не продала свого таланту, не кривила душею, залишалася стійкою у своїх переконаннях. Це Ліна Костенко .  Розглянемо два поетичні твори «Чайка на крижині» та «Крила», які дадуть можливість нам розкрити ще одну індивідуальність людську, яку дуже цінувала поетеса, - це окриленість, крилатість людську – глибоке духовне наповнення людини і це є  найбільшим скарбом у житті.

Ліна Костенко вважає, що людина повинна прагнути до розвитку і духовного збагачення своєї особистості, людина без мрії, «крилатості» - бідна й нещасна. Цю думку підтверджують поетичні твори поетеси «Чайка на крижині» та «Крила».

Запишіть тему сьогоднішнього уроку: ( Слайд №4)

Ліна Костенко «Чайка на крижині», «Крила». Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості», що проявляється індивідуально. Духовне багатство – найбільший скарб у житті.

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

  1. Теорія літератури  (Слайд № 6, 7, 8 )

Диптих

  Два твори мистецтва, об’єднані  єдиним авторським задумом, сюжетом, дійовими особами чи образами

Диптих можна зустріти не лише в літературі, але й в скульптурі та живописі. Наприклад, диптих  художника епохи Відродження П’єро Делла Франческа, що жив у ХVстолітті  «Портрет Федеріго да Монтефельтро та його дружини Баттісти Сфорца», можна сприймати як окремі два портрети  і як цілісний.

 

Або диптих «Літо»  видатного українського художника Павла Тайбера, що жив між Україною і Америкою на межі ХХ і ХХІ.

Чи є твори «Крига на Одрі» та «Крила», справді, диптихом, ми дізнаємось, опрацювавши їх зміст.   

 

 

Алегорія

 Це інакомовлення; наділення тварин, птахів, рослин, предметів рисами характеру людини. Із цим визначенням ми ознайомилися в 6 класі, коли з'ясовували, які жанрові особливості має байка. Проте таке визначення алегорії вузьке. У ширшому розумінні алегорія — це спосіб двопланового  художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями. У вірші Ліни Костенко «Крила» конкретним художнім образом є крила (один план художнього зображення), а прихованим реальним явищем є такі людські якості, як піднесення, натхнення, упевненість, незалежність (другий план художнього зображення). Отже, образ крил в однойменному творі Ліни Костенко алегоричний.

2. Історія написання поеми "Чайка на крижині".

 Поезії, які ми сьогодні опрацьовуватимемо, «Чайка на крижині» та «Крила» мають певну передісторію.   (Слайд 9,  10, 11)  Виступ учня

Поема «Чайка на крижині» створена 1958 року і ввійшла до збірки «Мандри серця». Складається з п'яти частин: «Надбережжя», «Крига на Одрі», «Крила», «Грунт», «Усміх», кожна з яких має свій зміст, закінчену думки, але в той же час пов'язані з перебуванням Л. Костенко у Польщі, зокрема, у морському порту Щецина, де Ліна спостерігає за красою Одри, кораблями біля причалів. Наступала весна, скресала крига. На одній з крижин вона побачила чайку. Це підштовхнуло її до роздумів про смисл життя людини. Героїня твору любить Польщу за її легенди, мову, звичаї, дружбу, щирість, але для неї рідний край — наймиліший. Одного разу вона побачила корабель з прапором рідного краю, який збентежив її душу і серце. І лірична героїня остаточно зрозуміла, що, де б ти не був, але батьківська земля, рідний край для кожної людини є наймилішим.

Саме в цей час вирішувалось наболіле для авторки: переїжджати до Польщі, на Батьківщину коханого, чи залишитись на Україні? Уже народилась донечка – Оксана (тепер Оксана Пахльовська, відомий учений, перекладач, поетеса). Патріотизм, велика мужність, незламність – перемогли. Л. Костенко обирає Україну, а звідси – розлука з рідною людиною. Такі життєві круговерті народжують Музу – з’являється поезія «Поїзд у Варшаву» і поема «Чайка на крижині», де ми спостерігаємо зболені роздуми, переживання і навіть сумніви.

Демонстрація відеоролика «Поїзд у Варшаву»   ( Коастенко Л.)

«Для тебе той край найкращий, де виросли крила».  /Ліна Костенко/

Що найбільше запам’яталось з розповіді? (Відповіді учнів)

2.2. Робота з твором

- Прослуховування поезії ( Слайд 12, 13)

- Словникова робота: (Слайд 14)

Свита – старовинний довгий верхній одяг, пошитий з цупкої тканини.

Рядно – вид покривала.

Ожеледиця – тонкий шар льоду.

Сум’яття -  безладний рух, метушня.

Одра – річка в Західній Європі.

Протока – вузький водний простір, що розділяє суходіл і поєднує моря або озера.

2.3 Бесіда

  • Де відбуваються події, описані у вірші? ( У Польщі )
  •  Яка пора року описується?  ( Зима)
  • Чим пояснити, що, на думку поетеси, «крилатим грунту не треба»?                ( У них є крила)
  • Що потрібно в житті для птаха, а що – для людини?  ( Для птаха – крила, для людини – натхнення, бажання творити)
  •                   Чи є щось спільне між морським птахом і героїнею твору?

4. Прийом «Спеціальні ролі під час обговорення» ( Слайд15)

  • Перекажіть зміст поезії від імені людини.
  • Перекажіть зміст поезії від імені чайки. 
  • Перекажіть зміст поезії від імені зими 

-  чому наш ліричний герой (а це героїня – сама поетеса) звернула увагу на самотню чайку?   (Чайка завжди шугає над морем і раптом – такий незвичайний для неї стан – сидить на крижині. )

5. Виразне читання поезії Л. Костенко «Чайка на крижині»  учнями

 

     Назвіть істот в природі, які мають крила. (Птахи, мухи, бджоли, коники...). Для чого вони їм потрібні?

  1. Асоціативний кущ Спробуйте пі­дібрати асоціації до слова «крила».                               ( Слайд 16, 17, 18)

1-ий учень. Рух, політ, небо, птах, воля.

2-ий. Простір, повітря, мчати, вітер, зірки.

3-ій. Вирій, безкрає небо, сяйво, обрій.

  • То що ж дають крила, визначте   призначення   крила   як  частини організму.

Крило:

  • рівновага;
  • захист від негоди;
  • подати крило – вияв дружніх стосунків;
  • засіб для здобування їжі.
  • Відчуття свободи, польоту.
  • Як каже про це поетеса?  (Я ж маю крила. Нащо крилатим грунт під ногами?)
  • Підбираючи до образу чайки асоціації, ви жодного разу не назвали слово «людина». Чому? (Бо людина не має крил.)

 

Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться,

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

 

 

 

Учитель. Добре. А тепер давайте прослухаємо вірш Ліни Костенко «Крила». Які в поетеси народжують­ся асоціації? Чи може людина бути крилатою?

8. Робота над твором «Крила»

Демонстрація відеоролика «Крила» у виконанні Б. Ступки  (Слайд 19)

 Евристична бесіда:

-     Що ви відчули після  того,  як послухали поезію?

-    Як розумієте символічне значення образу «людських крил»? (це те, що високо підносить людину, це ознака злету, натхнення, свідчення «Божої іскри», що дається далеко не всім)

 -  Як розумієте вислів: «Крилатим грунту не треба»?

    - Яку окриленість мала на увазі Ліна Костенко: реальну чи «внутрішню»?

- А чи має крила сама поетеса? Якщо так, то які? Власну думку обґрунтуйте.

  • Яку людину вважають духовно багатою?
  • У який символ переростає образ крил?
  •  А як бути безкрилій людині? Як їй відшукати шлях до неба, до вільного польоту?

Учитель. Читаючи поезію «Крила» Л. Костенко, кожний із вас, мабуть, звернув увагу на символічне значення людських крил. Чим дорослішою стає людина, тим і крила її стають більшими. У вірші Ліни Костенко «Крила» конкретним художнім образом є крила (один план художнього зображення), а прихованим реальним явищем є такі людські якості, як піднесення, натхнення, упевненість, незалежність (другий план художнього зображення). Отже, образ крил в однойменному творі Ліни Костенко алегоричний.

Для чого людині потрібні крила? Хіба вона літає? Так. Людина літає не тільки уві сні. Крила для кожного є тим глибоким духовним наповненням, що проявляється індивідуально.

Чому людина має крила, а не може полетіти? Це залежить у більшій мірі від неї самої, її прагнення, бажання, цілеспрямованості, наполегливості, старанності.

Тому кожен повинен прагнути до самоствердження, подолання життєвих труднощів у сучасному житті, а цьому допоможуть наші крила.

 

  1. Робота  в парах    1. Схема «Крилаті»  (Слайд 20, 21)

Схема «Крилаті»

крилаті

 

                       люди                                                                               птахи

(земля, поле, пари, живе на землі, не літає)                                      (небо, воля,хмари)

 

2. Прийом  «Гронування» (Слайд 22)

Завдання. Складіть інформаційне ґроно про людські крила.

 

духовне багатство милосердя доброта любов талант

10. Фразеологічний калейдоскоп:     ( Слайд 23) Дослідження презентує учень

У яких випадках говорять, що у людини виросли крила за плечима? (коли вона перебуває у стані піднесення, відчуває прилив сил, енергії)

В українській мові є чимало фразеологізмів зі словами крила:

•    ростуть (виростають) крила — хто-небудь відчуває приплив сили, енергії, натхнення;

•    як на крилах — у доброму настрої, на піднесенні; дуже швидко;

•    під своє крило — для захисту, опікування;

•    давати крила — викликати в кого-небудь піднесення, натхнення, почуття впевненості у собі, у своїх силах, здібностях;

•    обламувати крила — позбавити кого-небудь високих прагнень, поривань, мрій;

•    опустити крила — утратити впевненість у собі, примиритися з чимось, зневіритися у своїх силах;

•    обпалювати собі крила — зазнавати невдачі в чому-небудь; не досягати чогось бажаного;

•    складати крильця — відмовлятися від будь-яких дій, від боротьби; скорятися;

•    підрізати крила — позбавити кого-небудь можливості здійснювати щось;  підірвати міць, знесилити когось або обмежити поле діяльності.

Крила — це символ духовності, багатства думки, емоційного піднесення, могутності, незалежності й впевненості. У греків крила символізували любов і перемогу. Давньогрецький філософ Платон вважав крила символом розуму. Їх зображують на взутті (як у Меркурія), що означає здатність до величезного духовного піднесення (Словник символів).

Робота в групах  ( Слайд 22)

 

А зараз попрацюймо в групах. Вашим завданням  буде визначити тему, ідею, жанр  вивчених поезій, а також встановити відповідність між художніми засобами та прикладами з поезій. На виконання завдання 1-2 хв. Не забуваймо про правила роботи в групах.

 

І ГРУПА   Тема, ідея, жанр вірша «Чайка на крижині»

Тема: розповідь про чайку, яка, незважаючи на небезпеку, пливе окремо.

Ідея: заклик бути мужнім та мати свою думку

Жанр: поезія

Тема: розповідь про духовно багату людину.

Головна думка: "Людина нібито не літає...а крила має"

Ідея: уславлення духовних поривань людини.

 

ІІ група       Тема, ідея, жанр вірша «Крила»

Тема: розповідь про духовно багату людину.

Головна думка: "Людина нібито не літає...а крила має"

Ідея: уславлення духовних поривань людини.

 

IІІ група      Аналіз художніх засобів поезій

 

ІІІ    «Чайка на крижині»

Епітети

«Дивна людино!»

Метафори

«білої свити», «по Одрі темній, широкій», «на останній крижині», «самотня чайка», «вода весняна», «крижина тонка»

Звертання

«крига буйно ломилась у відкриті двері протоки»

Риторичні запитання

«по Одрі – темній, широкій», «піде вода», «підмиє вода весняна», «крижина тонка»

Гіпербола

«зима не вдягала білої свити», «проснулись дерева», «зима лютувала, стелила рядно ожеледиць», «зима несла сум’яття вітрів»

Інверсія

«Що ж робити?», «Чи бува не до самого моря?», «Нащо крилатим грунт під ногами?»

IV «Крила»

Риторичні оклики

«вічного поривання», «правда пташина»

Рефрен

«А крила має!»

Епітети

«А крила має.

А крила має!»

Риторичні запитання

«А як же людина?

 А що ж людина?»

 

 

11. Метод «Мозковий штурм»  ( Слайд 23, 24)

-  Підтвердіть або заперечте думку: провідна ідея є спільною для двох поезій, думка, започаткована у першому вірші, завершується у другому.

Чим вони поєднані?

  1. Спільним ідейним задумом: людина має крила, але не завжди ними користується.
  2. Алегоричним образом крил.
  3. Засобами мовленнєвого зв’язку: перша частина закінчується словами «Нащо крилатим грунт під ногами?», а друга розпочинається «А й справді, крилатим грунту не треба»

Отже, діти, я здогадуюся, що ви помітили – ці поезії вони пов’язані одним задумом, сюжетом, образом. Це явище для вас нове. Називається воно диптих.

 

. Метод «Мозковий штурм».

Учні по черзі продовжують речення.

   Я маю крила, тому що я …( чесний, правдивий, сміливий….)

VІІ. Рефлексійно-оцінювальний етап. (Слайд№13)

  1. За допомогою ПАДН-формули і висловіть свої враження про урок

П (позиція) – «Я вважаю, що…»

А (аргумент) – «Тому що…»

Д (докази) – «Я можу це довести на прикладі…»

Н (наслідок) – «Тому я роблю висновок, що…»

 

Оцінювання знань учнів.

Учитель.

Ну хто ж сказав, що люди крил не мають?

Адже вони, як птахи, теж літають.

Одні підносяться до неба в своїх снах,

Інші – у добрих, праведних ділах!

Людина та лиш на Землі крилата,

Яка на щирість і добро багата…

      То нехай же ваші крила міцнішають із кожним днем, а душі наповнюються любов`ю й величчю.

(Інтерактивний плакат( Перегляд відео у виконанні народного ансамблю сучасного танцю «Едельвейс»)

 

 

VIIІ. Домашнє завдання

- вивчити один із віршів напам’ять (на вибір);

- скласти сенкан або вірш-асоціацію до слова «крила»;

- написати есе « Я ж маю крила…»

 

docx
Додано
20 лютого 2023
Переглядів
5014
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку