УРОК
з алгебри 7 кл
на тему:
«Лінійна функція.
Її графік і властивості»
(до дня народження Тараса Шевченка)
Підготувала: ТВЕРДА ВАЛЕНТИНА ОЛЕКСІЇВНА
Алгебра
7 клас
Тема. Лінійна функція. Її графік і властивості (до дня народження Тараса Шевченка).
Цілі. Удосконалювати вміння та навички будувати графік лінійної функції; за даними значеннями аргумента відшуковувати відповідні значення функції і навпаки, повторюючи і закріплюючи відомості про життя та творчість великого українського поета Т. Шевченка.
Тип уроку. Урок використання знань, умінь і навичок.
Обладнання. Рушники, портрет Т. Г. Шевченка, ілюстрації його картин, «Заповіт», роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Вступ.
«Історія мого життя
становить частину
історії моєї
Батьківщини»
(Т. Г. Шевченко),
Усе своє коротке життя він палахкотів невгасимим факелом палкої любові до рідного народу. Тарас Григорович Шевченко – видатний поет, пророк і геній нашого народу, гордість і слава України.
Шевченко вийшов із народу, жив з народом, і не тільки думкою, а й усім життям був з ним міцно й кровно зв’язаний. У своєму «Заповіті» він писав:
І мене в сім`ї великій,
В сім`ї вольній, нові
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом.
9-10 березня – дні пам’яті Т. Г. Шевченка – великого поета, посланця народу, провісника свободи.
І наш сьогоднішній урок присвячений йому. Послухаємо ученицю…, яка нагадає основні факти із життя та творчості Т. Г. Шевченка.
(Біографія Т. Г. Шевченка)
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
1. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Сьогодні на уроці засобами математики розв’язуючи
різні завдання, ви дізнаєтеся про цікаві факти із життя
Т. Г. Шевченка.
(Запис теми уроку)
2. Фронтальне опитування.
1) Поясніть, що таке функція?
2) Які ви знаєте способи задання функції?
3) Що називають областю визначення і областю значень функції?
4)Яку функцію називають лінійною? Наведіть приклад.
5) Що є графіком лінійної функції?
6) Яку функцію називають прямою пропорційністю?
7) Сформулюйте властивості лінійної функції.
8) (Картка) Чи проходить графік функції у=2х-92
через точку:
а) А(10;-52),
б) В(50;8) ?
- Шевченків «Кобзар» - це Біблія українського народу, це книга, якій судилося бути безсмертною. «Кобзар» видано 50-ма мовами світу, а перше його видання містило лише 8 поезій.
А біля хліба на столі
На самотканій скатертині
Лежала книга, мов святиня,
То був « Кобзар »…
Її не міг ніхто,
Не мивши рук, узяти,
Бо він святий, - казала мати, -
Він смерть народу переміг.
ІІІ. Розв’язування вправ.
1. Колективне виконання завдання.
- Лінійну функцію задано формулою у=2х-39. для яких значень х, значення функції дорівнює 13?
2х-39=13
2х=52
Х=26
- Коли вийшов «Кобзар», Шевченкові було 26 років. А число 13 зустрічається у назві вірша, який ви вивчали.
(Вірш «Мені тринадцятий минало»)
2. Самостійна робота (по варіантах).
В-І
Побудуйте графік функції, заданої формулою у=2х+6. користуючись графіком, знайдіть значення у, якщо х=1. (Відповідь: у=8)
В-ІІ
Побудуйте графік функції, заданої формулою у=2х-8. Користуючись графіком, знайдіть значення у, якщо х=4. (Відповідь:у=0)
- Виконавши завдання, ми отримали число 1840 – це рік, коли завдяки українському письменникові Євгену Гребінці в Петербурзі побачила світ перша збірка Тараса Шевченка «Кобзар».
3. «Цікаво знати». (Усно)
- Виконавши наступне завдання, заповнимо
таблицю «Цікаво знати».
Тарас Шевченко із … (47) років життя
… (10) років був на засланні,
…(24) роки кріпаком і лише
… (13) років на волі.
Функцію задано формулою. Знайдіть значення у, яке відповідає х:
а) у=5х+17, якщо х=6. (Відповідь: у=47)
б) у=-2х+12, якщо х=1. (Відповідь: у=10)
в) у=6х-6, якщо х=5. (Відповідь: у=24)
г) у=-8х-3, якщо х=-2. (Відповідь: у=13)
4. Гра «Розшифруй». (Робота в парах)
- Перед вами зашифроване слово, яке тісно пов’язане з ім’ям Т. Г. Шевченка. Ви зможете записати це слово, якщо вірно розв’яжете рівняння:
1) (х-6)(2х-5)=2х(х-4)-60. (Відповідь: х=10)З
2) (х-2)²-х(х-5)=31. (Відповідь: х=3)А
3) 3(х-2)=5х+4. (Відповідь: -5)П
4)(2х-4)(х+6)=0 (Відповідь: х=2, х=-6)О , В
5) |х|=7(Відповідь: х=7 або х=-7)І , Т
- Ви правильно відгадали назву поезії, а тепер послухаємо її:
(Вірш «Заповіт»)
5. Завдання на швидкість.(Усно)
а) Розповідь з елементами демонстрації.
- Природа щедро наділила кріпацького сина не лише
поетичним генієм. А й талантом художника, які ніколи
не зраджували йому, навіть у години страждань і тяжкої
неволі. Для Шевченка малювання стало потребою,
вираженням його творчого духу.
- Жива природа, особливо дерева, посідають неабияке місце в малярській спадщині Т. Шевченка. Дерево вимальовується так, щоб відчувалась ота одвічна ідея життя – боротьба.
(Показ репродукцій картин)
- Зараз виконаємо завдання і дізнаємось, скільки малюнків дерев дійшло до нас саме із часів заслання Т. Г. Шевченка.
Функція у=kx для х=2 набуває значення 40. Знайдіть k.
(Відповідь: k=20)
ІV. Підсумок уроку.
Вікторина.
«Як ви знаєте Тараса Шевченка»
1.Хто був порадницею для Тараса в дитинстві? (Катря)
2.Кого з батьків Т. Шевченко втратив першим? (Матір)
3.Чого хотів у дитинстві навчитися Тарас? (Малювати)
4.Про що мріяв Т. Шевченко? (Про вільну, щасливу Україну)
5.Чи збулися його мрії?
V. Домашнє завдання
Повторити § 19 – 21
Виконати домашню самостійну роботу № 4 ст.159 – 160
І сьогодні, живучи у вільній, незалежній Україні, ми можемо сказати:
В сім’ ї українській і по всьому світу
Ти живеш із нами, зажди серед нас.
Ти дзвениш у пісні, в полум’ янім слові,
В ореолі слави, любий наш Тарас!
1