Урок на тему: "М.Стельмах "Гуси-лебеді летять". Звичаї, традиції українців. Єдність світу природи і світу дитячої душі. Образ гусей-лебедів".

Про матеріал
Розробка уроку стане в нагоді вчителям української літератури під час підготовки до уроків вивчення та аналізу повісті М.Стельмаха "Гуси-лебеді летять".
Перегляд файлу

Тема: М. Стельмах «Гуси-лебеді летять». Звичаї, традиції українців. Єдність світу природи і світу дитячої душі. Образ гусей-лебедів.

 

Мета: формувати ключові компетентності:

 

- літературознавчу — ознайомити учнів зі змістом повісті; звернути особливу увагу на звичаї та традиції нашого народу, на образи-символи повісті;

-  комунікативну  дотримуватися норм мовленнє­вої культури; зв’язно та грамотно висловлювати власні думки;

- здоров’язбережувальну — викликати позитивні емоції шляхом ігрових вправ;

-  соціальну — розвивати вміння працювати в колективі, уміння з повагою ставитися до вчителя, однокласників;

-  емоційно-ціннісну розвивати вміння відчувати гармонійність і красу української ментальності; форму­вати кругозір, естетичні смаки.

 

Тип уроку: урок формування і засвоєння нових знань.

 

Методи, форми, прийоми:  евристична бесіда, гронування, усне малювання, гра «Інтервю у героя», робота з текстом, робота в парах, незакінчене речення, пантбук.

 

Хід уроку

 

Душа летить в дитинство, як у вирій,

бо їй на світі тепло тільки там.

 Л. Костенко

 

 

І. Організаційно-мотиваційний етап.

1. З’ясування  емоційної готовності. Рефлексія настрою.

2. Актуалізація суб’єктного досвіду методом «Незакінчене речення».

 «Моє дитинство…»

3. Коментар епіграфа:

- Як ви розумієте ці слова української письменниці Ліни Костенко?

- Як вони стосуються теми нашого уроку?

- Згадаймо, який твір називається автобіографічним? (Це твір, головним героєм якого  є сам автор,  оповідь про самого себе, власне життя або якийсь його період, побудований на спогадах (своїх чи інших людей).

4. Оголошення теми й мети уроку.

ІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Учитель.

    Діти бувають різними: мрійливими, бешкетниками, допитливими, винахідливими - такими, з якими ми часто знайомимося на уроках літератури.

 

1. Словесне малювання.

  • Яким ви уявляєте головного героя – Михайлика?
  • Чи хотіли б ви зустрітися з Михайликом?

 

2. Гра  «Інтерв’ю у героя» (необхідно обрати Михайлика).

  • Діти про що б ви хотіли запитати у Михайлика?

 

Учитель.   Повість М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять…» здається чарівною казкою дитинства. В образі головного героя твору Михайлика письменник втілив свої особисті дитячі враження, а описуючи його дитинство, він яскраво виписав звичаї та традиції українського народу.

  • За чим найбільше любив спостерігати хлопчик?

Учитель.

     У творі дуже виразно звучить мотив шанування природи. Людина, як добрий і мудрий господар, повинна любити, оберігати й цінувати  її красу.

 

3. Робота в парах.

1 ряд пар. Дайте визначення поняття „пейзаж”. Яка роль пейзажу в творах художньої літератури? За допомогою якого художнього засобу письменники відтворюють природу як живу істоту? Наведіть приклади з тексту.

2 ряд пар.   Хто прищепив Михайлику любов до навколишнього світу? Свою відповідь доповніть цитатами з тексту.

3 ряд пар.  Як мама Михайлика ставилася до насіння? Знайдіть і зачитайте рядки  у тексті. Про яку рису українських селян це свідчить?

 

Учитель.   Отже, ми чітко бачимо з опрацьованих вами уривків, що усі члени родини, у якій зростав Михайлик, з великою пошаною ставились до природи. Любов та уважність до довкілля прищеплювали і хлопцеві. Краса навколишнього світу ніби зливається воєдино з Михайликом і робить його добрим, гуманним, ніжним і лагідним. Йому хочеться жити повним життям, радіти  вранішньому сонечку, насолоджуватися світанками, які сповіщають про народження  дня  і дарують  нові враження.

 

4. Творчо-пошукова робота учнів на тему: «Звичаї та традиції українського народу»

Учитель. Діти, сьогодні ми з вами живемо в чудовий час, користуємося досягненнями науки й техніки, маємо швидкий доступ до будь-якої інформації, чимало знаємо та вміємо. А ще не так давно люди жили зовсім по-іншому. Вони багато фізично працювали, щоб забезпечити себе всім необхідним для життя, виконували різні роботи, про які ми сьогодні й не здогадуємося, та й відпочивали зовсім не так, як ми тепер. Усі кращі надбання й досягнення нашого народу, його звичаї і традиції збереглися й донині у культурі, побуті, в нашому серці, як щось дороге й трепетне. Тому ми час від часу повертаємося до них.

 

5. Словникова робота.

  • Як на вашу думку, що таке звичаї?

Звичаї - загальноприйняті правила поведінки людей, які увійшли в звичку в силу багаторазового їх застосування протягом тривалого часу (запис у зошиті).

  • А що таке традиції?

Традиції - досвід, погляди, смаки, норми поведінки, що склалися історично, передаються від покоління до покоління і зберігаються протягом тривалого часу (запис у зошиті).

 

Учитель.  Українці, як одна з найдавніших націй у світі, мають багаті та своєрідні традиції і звичаї. Завдяки їм вони відомі у світі як працьовиті, щирі, гостинні люди. Існує повір’я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. Він блукає по світу, як блудний син, і ніде не може знайти притулку, бо він загублений для свого народу.

 

6. Гронування.

  • Пригадаймо,  які звичаї і традиції українського народу  згадано у повісті «Гуси-лебеді летять»? (Записують у зошити)
  • Щедрування.
  • Ярмаркування.
  • Шанобливе ставлення до старших.
  • Виховання старшим поколінням.
  • Прагнення до освіти.
  • Ходіння до церкви.
  • Проводи в поле плугатарів.
  • Побожне ставлення до землі, природи, насіння;
  • Милосердне ставлення до знедолених.

 

7. Бесіда:

  • Діти, а чи варто сьогодні знати та дотримуватися звичаїв і традицій  українського народу?
  • Чи з’явилося у вас бажання ввести якісь звичаї, традиції, наявні у повісті, у свою родину?

 

 8. Словникова робота

 СИМВОЛ – це умовне позначення якогось предмета, поняття, явища, процесу; художній образ, який відтворює певну думку, ідею, почуття.

  • Які  національні символи ви знаєте? (Прапор, Гімн, Герб).
  • А народні?  (Калина, верба, мальва, хата, рушник, жито).

 

9. Дослідницько-пошукова робота.

  • Подумайте, яке символічне значення має образ гусей-лебедів у повісті  Михайла Стельмаха?  (Методом гронування записуємо думки).

- романтичність душі Михайлика;

- казки,  фантазії в житті дитини;

- красу рідної природи;

- неповторність дитинства;

- єднання людини й природи;

- красу і гармонію світу;

- чистоту;

- відродження;

- плин життя;

- весну;

  • Подумайте, які ще образи-символи наявні у повісті? Розтлумачте їхнє значення.

 

  1. Земля – щедрість, родючість, отчий дім.
  2. Чоботи – символ достатку.
  3. Барвінок – невмируща пам'ять про покійних, провісник весни, символ радісної життєвої сили.
  4. Богородиця – символ ідеалу жінки-матері, життя, світла, мудрості, любові.
  5. Кирея – захист від негоди та батьківське піклування.
  6. Страшний суд – символ неминучості покарання за скоєне зло.

 

 

10. Інтерактивна вправа «Власний символ життя».

Візьміть, будь ласка,  кольорові олівці і намалюйте у зошитах власний життєвий символ (це може бути квітка, серце, сонце, хмаринка).

 

   

ІІІ.  Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Усна саморефлексія.

  • Діти, чим вразила вас ця повість?
  • Що корисного й повчального ви взяли для себе з повісті М. Стельмаха?

2. Оцінювання.

 

 ІV. Домашнє завдання.

Створити пантбук за змістом повісті.

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Неділя Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 січня 2020
Переглядів
3720
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку