Тема: М. Стельмах «Гуси-лебеді летять». Звичаї, традиції українців. Єдність світу природи і світу дитячої душі. Образ гусей-лебедів.
Мета: формувати ключові компетентності:
- літературознавчу — ознайомити учнів зі змістом повісті; звернути особливу увагу на звичаї та традиції нашого народу, на образи-символи повісті;
- комунікативну — дотримуватися норм мовленнєвої культури; зв’язно та грамотно висловлювати власні думки;
- здоров’язбережувальну — викликати позитивні емоції шляхом ігрових вправ;
- соціальну — розвивати вміння працювати в колективі, уміння з повагою ставитися до вчителя, однокласників;
- емоційно-ціннісну— розвивати вміння відчувати гармонійність і красу української ментальності; формувати кругозір, естетичні смаки.
Тип уроку: урок формування і засвоєння нових знань.
Методи, форми, прийоми: евристична бесіда, гронування, усне малювання, гра «Інтерв’ю у героя», робота з текстом, робота в парах, незакінчене речення, пантбук.
Хід уроку
Душа летить в дитинство, як у вирій,
бо їй на світі тепло тільки там.
Л. Костенко
І. Організаційно-мотиваційний етап.
1. З’ясування емоційної готовності. Рефлексія настрою.
2. Актуалізація суб’єктного досвіду методом «Незакінчене речення».
«Моє дитинство…»
3. Коментар епіграфа:
- Як ви розумієте ці слова української письменниці Ліни Костенко?
- Як вони стосуються теми нашого уроку?
- Згадаймо, який твір називається автобіографічним? (Це твір, головним героєм якого є сам автор, оповідь про самого себе, власне життя або якийсь його період, побудований на спогадах (своїх чи інших людей).
4. Оголошення теми й мети уроку.
ІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Учитель.
Діти бувають різними: мрійливими, бешкетниками, допитливими, винахідливими - такими, з якими ми часто знайомимося на уроках літератури.
1. Словесне малювання.
2. Гра «Інтерв’ю у героя» (необхідно обрати Михайлика).
Учитель. Повість М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять…» здається чарівною казкою дитинства. В образі головного героя твору Михайлика письменник втілив свої особисті дитячі враження, а описуючи його дитинство, він яскраво виписав звичаї та традиції українського народу.
Учитель.
У творі дуже виразно звучить мотив шанування природи. Людина, як добрий і мудрий господар, повинна любити, оберігати й цінувати її красу.
3. Робота в парах.
1 ряд пар. Дайте визначення поняття „пейзаж”. Яка роль пейзажу в творах художньої літератури? За допомогою якого художнього засобу письменники відтворюють природу як живу істоту? Наведіть приклади з тексту.
2 ряд пар. Хто прищепив Михайлику любов до навколишнього світу? Свою відповідь доповніть цитатами з тексту.
3 ряд пар. Як мама Михайлика ставилася до насіння? Знайдіть і зачитайте рядки у тексті. Про яку рису українських селян це свідчить?
Учитель. Отже, ми чітко бачимо з опрацьованих вами уривків, що усі члени родини, у якій зростав Михайлик, з великою пошаною ставились до природи. Любов та уважність до довкілля прищеплювали і хлопцеві. Краса навколишнього світу ніби зливається воєдино з Михайликом і робить його добрим, гуманним, ніжним і лагідним. Йому хочеться жити повним життям, радіти вранішньому сонечку, насолоджуватися світанками, які сповіщають про народження дня і дарують нові враження.
4. Творчо-пошукова робота учнів на тему: «Звичаї та традиції українського народу»
Учитель. Діти, сьогодні ми з вами живемо в чудовий час, користуємося досягненнями науки й техніки, маємо швидкий доступ до будь-якої інформації, чимало знаємо та вміємо. А ще не так давно люди жили зовсім по-іншому. Вони багато фізично працювали, щоб забезпечити себе всім необхідним для життя, виконували різні роботи, про які ми сьогодні й не здогадуємося, та й відпочивали зовсім не так, як ми тепер. Усі кращі надбання й досягнення нашого народу, його звичаї і традиції збереглися й донині у культурі, побуті, в нашому серці, як щось дороге й трепетне. Тому ми час від часу повертаємося до них.
5. Словникова робота.
Звичаї - загальноприйняті правила поведінки людей, які увійшли в звичку в силу багаторазового їх застосування протягом тривалого часу (запис у зошиті).
Традиції - досвід, погляди, смаки, норми поведінки, що склалися історично, передаються від покоління до покоління і зберігаються протягом тривалого часу (запис у зошиті).
Учитель. Українці, як одна з найдавніших націй у світі, мають багаті та своєрідні традиції і звичаї. Завдяки їм вони відомі у світі як працьовиті, щирі, гостинні люди. Існує повір’я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. Він блукає по світу, як блудний син, і ніде не може знайти притулку, бо він загублений для свого народу.
6. Гронування.
7. Бесіда:
8. Словникова робота
СИМВОЛ – це умовне позначення якогось предмета, поняття, явища, процесу; художній образ, який відтворює певну думку, ідею, почуття.
9. Дослідницько-пошукова робота.
- романтичність душі Михайлика;
- казки, фантазії в житті дитини;
- красу рідної природи;
- неповторність дитинства;
- єднання людини й природи;
- красу і гармонію світу;
- чистоту;
- відродження;
- плин життя;
- весну;
10. Інтерактивна вправа «Власний символ життя».
Візьміть, будь ласка, кольорові олівці і намалюйте у зошитах власний життєвий символ (це може бути квітка, серце, сонце, хмаринка).
ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1. Усна саморефлексія.
2. Оцінювання.
ІV. Домашнє завдання.
Створити пантбук за змістом повісті.