Тема уроку:М.В.Гоголь.»Шинель». Образ Башмачкіна та засоби його створення. Образ столиці(як чужого й ворожого для людини простору).
Мета: здійснити цілісний аналіз образу Акакія Акакійовича Башмачкіна, розкрити сутність образу та художні засоби його створення, значення шинелі в його житті; розвивати аналітичне та критичне мислення; розвивати словниковий запас учнів, навички зв’язного мовлення, давати власну характеристику головному герою; виховувати почуття гуманізму.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Обладнання: портрет Гоголя, тексти творів, роздавальний матеріал за темою уроку, малюнки учнів, медіа-засоби.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Оголошення теми, мети уроку.
III. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка знання тексту.
Вправа «Так чи Ні»
1. Башмачкін був таємним радником? – (титулярним)
2. На роботі його всі поважали. -
3. В департаменті Башмачкін постійно щось писав. +
4. Найлютішим ворогом для нього був мороз. +
5. Шинель героя часто називали «капотом». +
6.Нова шинель коштувала 400 рублів. -
7. Акакій Акакійович все життя мріяв про новий будинок. -
8. Після того, як пропала шинель, герой заказав нову. -
9. Біля Малинкіного мосту почав з’являтися привид. –(Калинкіного)
10. Генерала було звати Петро Миколайович. -
11. Комір на новій шинелі був із бобра. -
12. Башмачкіну було 62 роки. -
III. Робота над змістом твору.
1. Бліц-опитування за змістом повісті М. В. Гоголя «Шинель».
- Де відбуваються події, зображені в повісті ?(У Петербурзі)
- Хто головний герой твору?(Акакій Акакійович Башмачкін)
- Що означає його ім’я і по-батькові?(сумирний, син сумирного)
- Де і ким він працює?( В одному департаменті, переписувач паперів)
-У якому чині перебуває герой?(титулярний радник, найнижчий ранг)
- Яка його заробітна платня за рік?(400 рублів)
- Головна художня деталь, що підтверджує його злидарське становище.(Стара шинель, «капот»)
- Як Башмачкін ставився до служби?(служив із любов’ю)
- Що було улюбленою справою в його житті?(його робота, переписування паперів)
- Як ставилися до Башмачкіна на службі?(Його зневажають, над ним постійно знущаються)
- Чи обурювало це героя?(Ні, він завжди залишався спокійним, навіть не припускав помилок.)
- Коли Акакій Акакійович ображався?(Коли штовхали під руку і він не міг красиво написати.)
- Назвіть найголовнішу рису характеру героя.( Терпеливість)
- Як він розважався?(Ніяк. Єдиною його розвагою було переписування паперів для себе, вдома. Якщо не було, що переписувати, він робив копії з переписаного. Лягав спати, посміхаючись, думаючи про завтрашній день: що-то Бог пришле переписувати завтра? Так проходило мирне життя людини, яка з чотирьохстами рублями була задоволена своїм жеребом.)
- Про що це свідчить?(Герой був обмеженою людиною)
- Коли Башмачкін відчув, що стара шинель потребує ремонту?(Коли почалися петербурзькі морози.)
2. Вправа «Впізнай героя»
«Він рябий, мав криве око; великий палець на нозі зі знівеченим нігтем» ( Петрович)
- Чому кравець Петрович не погодився латати «капот», а рекомендував пошити нову шинель? (Стара зовсім зносилася, що згодилася б лише на онучі.)
- Скільки грошей потрібно було на нову шинель? (80 рублів)
- Скільки було у Башмачкіна?(40р.)
- Де герой дістав решту?Яким чином?(почав економити…)
3. Словесне малювання.
-Уявіть помешкання Башмачкіна. Опишіть його. Які кольори переважають? Чому?
- Чи змінилося щось у внутрішньому світі героя, коли у нього з’явилася мета?(« З тих пір неначе саме існування його зробилося повніше, неначе він одружився, неначе друга людина знаходилася з ним, неначе він був не один, а якась приємна подруга життя погодилась пройти з ним разом життєву дорогу, - і подруга ця була шинель на товстій ваті, на міцній підкладці… Він зробився жвавішим, з твердішим характером, як людина, яка поставила собі мету. З обличчя і з вчинків зникли самі по собі сумніви, нерішучість…»)
- Як відреагували на нову шинель колеги Башмачкіна?(Всі повибігали дивитися на шинель, всі поздоровляли Акакія Акакійовича, хвалили шинель і вимагали відзначити таку подію, що привело героя в стан сум’яття.)
- Який настрій був у Башмачкіна цього дня?(Святковий, радісний)
- Хто влаштував вечірку замість Акакія Акакійовича?(Помічник столоначальника, що жив в кращій частині Петербургу.)
- Як почувався Башмачкін на вечірці?(Ніяково, не знав, куди себе подіти, поки на нього не звернули увагу і не змусили випити 2 келихи шампанського.)
- Що трапилося з Башмачкіним під час повернення з вечірки?(Його пограбували, забрали нову шинель.)
- Як поводив себе Акакій Акакійович? Чи захищався від крадіїв?(Дуже злякався. Не зумів і слова сказати.)
- До кого кинувся Башмачкін по допомогу?(До будочника – вуличного поліцейського, який виявив байдужість і небажання займатися справою пограбованого.)
- Яким був наступний крок пошуку шинелі?(Башмачкін звернувся до частного пристава, але і він не дав ходу справі.)
- Як сприйняли в департаменті звістку про біду Башмачкіна?(Дехто посміявся, але більшість співчувала, зібрали навіть якусь дрібницю на допомогу.)
- Що порадили колеги Башмачкіну?(Звернутися до «значної особи».)
- У якому чині була»значна особа?( у генеральському.)
- Чому Башмачкін з’явився у приймальні генерала невчасно?(Генерал весело спілкувався з товаришем дитинства, а Башмачкін перервав ці веселощі.)
- Що викликало гнів»значної особи»?( Слова Башмачкіна про ненадійність канцеляристів.Генерал почав кричати й викликав у Акакія Акакійовича тваринний страх перед вищим чиновником.)
- Які наслідки для Башмачкіна мало гримання генерала?(«На другий день виявилася в нього сильна гарячка», яка завершилася смертю чиновника.)
- Чому герой помер не відразу після пограбування, а після відвідування «значної особи»?( Втративши нову шинель, він втратив сенс життя, але справжня трагедія Башмачкіна криється не стільки в матеріальному, скільки в моральному його приниженні. Людина перестає бути особистістю, коли принижується її гідність, коли людина позбавлена елементарного права на розуміння, співчуття та повагу. Втративши нову шинель, він стає ще самотнішим, ще приниженішим. Він не здатен ні на який опір. Єдиним бунтом проти системи є смерть.)
- Як відреагували на сумну подію на роботі?(Взяли на місце Башмачкіна нового чиновника.)
- Які чутки пішли по Петербургу після смерті Башмачкіна?(Почали говорити, що біля Калинкіного мосту почав з’являтися мрець в образі чиновника, що шукає украдену шинель. У ньому впізнали померлого Башмачкіна.)
- У якому стані перебував генерал після історії з чиновником?(Він пожалкував, що так повівся й перебував у поганому настрої, навіть хотів виправити ситуацію, але дізнався, що Башмачкін помер.)
- Що трапилося із «значною особою», коли він їхав по вулиці?( привид забрав його шинель.)
- З якими словами мрець здер шинель?(«Нарешті я тебе той, впіймав за комір! Твоя шинель мені й потрібна!Не потурбувався про мою, та ще й нагримав, - віддавай же тепер свою!»)
- Яким ми бачимо привид Башмачкіна?(Рішучим, грізним, прагнув помститися.)
- Чому привид знімав шинель з усіх, «не дивлячись на чин і звання?(Це помста за байдужість: ніхто не заступився за нього, не допоміг.)
- Як ви думаєте, чому привид Башмачкіна дуже відрізнявся від живого Акакія Акакійовича?(Він помер і тепер він нікого не боїться.)
III. Аналітичне дослідження.
1. Робота в групах.
Завдання:
-Визначте позитивні й негативні риси характеру Башмачкіна.
Позитивні риси: Негативні риси:
Працелюбність, Смиренність, лякливість,
скромність, покірність, беззахисність,
щирість, доброта невпевненість в собі,
безхарактерна особа.
2. Новаторство Гоголя в змалюванні образу дрібного чиновника. (Гоголь зображує свого героя в системі двосвіття.)
Завдання: схематично зобразити світи, в яких існує Башмачкін.
Реальний світ
Світ літер і паперів. Світ реального життя.
комфорт, задоволення, холодне, злиденне існування,
радість,щастя. вороже оточення колег,
Фантастичний світ
Чиновник-привид: рішучий, сміливий, відстоює свої права та встановлює справедливість.
- Чому письменник вдається до фантастичного фіналу?
(Заляканий Башмачкін виявляє своє невдоволення «значними людьми» у стані безпам’ятства, у маренні. Чиновник, тільки ставши привидом, став сміливим.)
-Яким постає у повісті місто, у якому проживає герой?(Величним містом багатіїв і містом жалюгідних будівель, у яких селились бідні чиновники та ремісники, жебраки. Ці два Петербурга Гоголь ніби зіштовхує один з одним.)
- Як ви гадаєте, місто було для Башмачкіна другом чи ворогом?(Ворогом. Воно забрало не просто шинель, а останню надію і жагу до життя. У жорстокому петербурзькому світі, байдужому до бідних людей, Башмачкін зникає непомітно, як і жив. « Зникла і сховалася істота, ніким не захищена, нікому не дорога, ні для кого не цікава…Петербург залишився без Акакія Акакійовича, ніби в ньому його ніколи і не було.»)
Інтерактивна вправа «Гронування».
- Чим для Башмачкіна була шинель?
мрія захисток від морозу
дорогоцінність впевненість
предмет ШИНЕЛЬ радість
гордості життєва мета
символ високого статусу у суспільстві
Для Башмачкіна шинель була річчю надзвичайно важливою і вистражданою, яка поглинула його життя. Шинель для нього стала Господарем, що позбавила людину особистості.
Робота в групах.
Завдання:
1-ій групі охарактеризувати образ Башмачкіна у старій шинелі( за планом)
2-ій групі охарактеризувати образ Башмачкіна в новій шинелі( за планом)
План
1.Ставлення оточення до персонажа.
2.Ставлення Башмачкіна до навколишнього світу.
3. Скласти сенкан.
Проблемне питання.
-Чому Гоголь головним героєм твору зобразив «маленьку людину»?
(Гоголь – гуманіст. Він привертає увагу читача до «маленьких людей», які жили в тогочасному суспільстві, хотів донести думку: якою б не була слабка людина, яке б місце не займала у житті, вона не заслуговує на знущання й презирство.)
- Як ви думаєте, чи міг Акакій Акакійович змінити своє життя? Аргументуйте відповідь.
Підбиття підсумків уроку.
Прийом «Мікрофон».
- Дайте свою характеристику головному герою повісті, починаючи зі слів:» На мою думку, Башмачкін -
Заключне слово вчителя.
- Героєм повісті М. В. Гоголь зробив «істоту ніким не захищену, нікому не дорогу, нікому не цікаву…» письменник хотів, щоб слова бідного Акакія Акакієвича:»Я брат твій» проникли в найчерствіше, найжорстокіше серце.
Домашнє завдання.
Образи «маленьких людей» у російській літературі першої половини 19ст.(Максима Максимовича та Акакія Акакієвича)