Даний урок дає змогу учням проявити свої здібності в області програмування, здійснивши захоплюючу мандрівку казковою країною Алгоритміка. Протягом подорожі діти закріпили знання про істинні та хибні висловлювання, умовне висловлювання «Якщо – то – інакше», продемонструвати, вміння складати алгоритми з розгалуженням і блок-схеми до них. Учні переглянули відеоролик, який допоміг їм впевнитися в тому, що алгоритми є основою величезної частини інформатики – програмування. Діти працювали індивідуально, в парах, колективно, виконуючи цікаві логічні завдання, а також потрапили до чарівного місця «В гостях у казки», де відбувалися театралізовані дійства у виконанні учнів класу.
Міністерство освіти і науки України
Миколаївська загальноосвітня школа № 28
Урок на запрошення
«Мандрівка казковою країною Алгоритміка»
Підготувала:
вчитель інформатики
спеціаліст ІІ категорії
Миколаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 28
Бєлєнкіна Людмила Юріївна
Клас: 5
Тема уроку:
Мандрівка казковою країною Алгоритміка
Мета уроку:
Завдання уроку:
Основні поняття уроку: алгоритми з розгалуженням, блок-схема, умова, висловлювання, істинна, хиба.
Тип уроку: урок розвитку і закріплення навичок і умінь (тренувальний урок)
Форма проведення уроку: урок-подорож.
Форми роботи: колективна, індивідуальна, ігрова, парна, групова, інтерактивна.
Засоби навчання:
Девіз уроку:
«Збиратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх».
Генрі Форд
Технологічна картка уроку
№ п.п. |
Етап уроку |
Час, хв. |
Методи навчання |
|
Організаційний момент |
2 |
Привітання у віршованій формі, психологічне налаштування «Успіх» |
|
Узагальнення теми, мети, завдань уроку і мотивація навчальної діяльності |
5 |
Перегляд відеоролику «Чи потрібні нам знання з програмування» |
|
Актуалізація навчального матеріалу, що вивчався |
|
Гра «Снігова куля», вправа «Зіпсована записка» |
|
Відтворення вивченого матеріалу та його застосування в стандартних умовах |
5 |
Колективна робота: завдання «Несправний телефон», робота з картками «Обчисли результат» (індивідуально), «Scratch-пазли» (робота в групах) само- та взаємоперевірка |
|
Фізкультхвилинка |
2 |
Гра «Істинне чи хибне твердження» |
|
Перенесення одержаних знань і їх первинне застосування в змінених умовах |
10 |
Перевірка домашнього завдання Театралізоване дійство «Пан та Іван в дорозі», «Колобок» |
|
Засвоєння отриманих знань на практиці. Перевірка домашнього завдання |
15 |
Повторення правил БЖД. Вправа «Так – Ні» Індивідуальна творча робота за комп’ютером. |
|
Підведення підсумків уроку |
5 |
Рефлексія «Ціль», самооцінювання |
|
Домашнє завдання |
1 |
Диференційоване домашнє завдання (завдання на картках) |
План уроку
І. Організаційний момент (2 хв. = 1+1)
(На дошці висить плакат – країна Алгоритміка, по центру екран, на який проектуються всі етапи уроку, також на партах учнів та біля комп’ютерів є всі завдання до уроку)
Привітання, перевірка наявності учнів, готовності їх до уроку.
Привітання:
Треба всім нам привітатись: (слова вчителя)
— Добрий день! (слова всіх учнів разом)
Дружно, весело сказати: (слова вчителя)
Добрий день! (слова учнів та вчителя разом)
Вліво, вправо поверніться,
усім щиро усміхніться. (слова вчителя)
— Добрий день, добрий день, добрий день! (слова всіх учнів один одному)
Слово вчителя: Дорогі мої діти! Крокуючи «Сходинками до інформатики» з 2-го класу, ми з вами поступово, але наполегливо дістались до цікавої та казкової країни Алгоритміка. Чимало було складних ситуацій, інколи розчарувань при розв’язуванні алгоритмічних задач. Адже не всі куточки цієї дивовижної країни були гладенькими та рівними. І все-таки, я була свідком ваших перемог! А як тісно ви потоваришували з одним із мешканців міста – Виконавцем Рудим котом! Тож настав час показати нашим гостям знання, які ви отримали в цій країні.
Кожному з вас хочу побажати, щоб сьогодні ви були:
Генрі Форд говорив: «Збиратися разом – це початок, триматися разом – це прогрес, працювати разом – це успіх». Отже, я бажаю Вам УСПІХУ! Ці слова стануть девізом нашого уроку.
ІІ. Узагальнення теми, мети, завдань уроку і мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя: Тема нашого уроку «Алгоритмічна структура розгалуження» і пройде він у формі захоплюючої мандрівки країною Алгоритміка, протягом якої ми закріпимо ваші знання про істинні та хибні висловлювання, умовне висловлювання «Якщо – то – інакше», ви продемонструєте, як навчилися складати алгоритми з розгалуженням і блок-схеми до них, виконувати їх у визначеному навчальному середовищі Scratch.
За роботу на уроці, правильні відповіді та виконані завдання ви будете отримувати ось такі фішки – скретчики, які допоможуть вам отримати сьогодні високі оцінки.
Дехто вважає, що складання алгоритмів занадто віддалене від звичайного життя, що вміння складати алгоритми не дуже потрібне, навіть крутим користувачам ПК. Давайте переглянемо невеличкий відеоролик, який допоможе нам впевнитися в тому, що алгоритми є основою такої величезної частини інформатики – програмування.
ІІІ. Актуалізація навчального матеріалу, що вивчався.
Слово вчителя: Думаю, тепер ви дійсно зрозуміли, що без знання алгоритмів та вміння їх складати нам ніяк не потрапити до нашої країни. Тож почнемо! Щоб двері до нашої країни алгоритмів відкрилися, потрібно пригадати слова і вирази, які ми зустрічали в ній на минулих уроках. Пограємо в гру «Зіпсована записка», правила якої ви знаєте. Отже, до діла, мої розумники і розумнички!
ІV. Відтворення вивченого матеріалу та його застосування в станд. умовах (5 хв.)
Слово вчителя: Молодці, я тепер дійсно впевнена в тому, що ви готові до випробувань, які чекають на вас в подорожі. Країна Алгоритміка запрошує на алгоритмічний турнір всіх розумників та розумничок. Пройшовши цей турнір, ви зможете дістатися до чарівного та найцікавішого місця в цій країні.
Завдання 1. Алгоритм «Несправний телефон».
Попрацюємо колективно. А буду називати команди, а ви їх повинні виконувати. Якщо ви все зробите правильно, то ми дізнаємося, де лежить ручка.
Початок
Кінець.
Слово вчителя: Де ж лежить ручка? Підніміть руку ті, в кого отрималося слово «пенал». Молодці! Ви впоралися із завданням і отримуєте свої скретчики. Ті, в кого не вийшло слово, не засмучуйтеся. Мабуть, якусь команду в алгоритмі ви виконали неправильно. Але в наступному конкурсі я впевнена, ви впораєтеся із завданням.
Завдання 2. Алгоритм «Обчисли результат».
Наступне завдання в нашому алгоритмічному турнірі кожен з вас виконає самостійно і покаже, що розуміється на алгоритмах з розгалуженням.
Самоперевірка. На екрані ви бачите картку з ключами-відповідями. Швидко перевірте і підніміть руки ті, в кого відповідь правильна. Отримайте свої скретчики.
Завдання 3. «Scratch-пазли».
Оскільки в нашій країні живуть алгоритми, тому їм необхідна домівка, де їх будуть виконувати мешканці міста, тобто виконавці, одним з яких є Рудий кіт. Тому в останньому завданні турніру вам потрібно пригадати основні елементи вікна Скретч. Поділимося на 4 групи. Вам необхідно з’єднати між собою частини пазлів в різнокольорові пари.
Взаємоперевірка: учні звіряють свої відповіді з правильними на екрані.
V. Фізкультхвилинка.
Після такої плідної роботи потрібно трішки відпочити, тому пропоную виконати невеличку фізкультхвилинку у вигляді гри. Перевіримо, чи добре ви розрізняєте істинні та хибні висловлювання. Я буду вам показувати зображення з висловами:
Отже, почали:
VІ. Перенесення одержаних знань і їх первинне застосування в змінених умовах
Слово вчителя: Ви справжні розумники та розумнички. Ми успішно пройшли з вами алгоритмічний турнір, і я обіцяла вам, що ми дістанемося до найцікавішого місця країни Алгоритміка. Отож ми вже майже там.
Але спочатку я хочу запитати у вас, яке ж було ваше домашнє завдання?
Які ж казки ви написали? (відповіді учнів)
Дійсно, дехто вважає, що складання алгоритмів віддалене від звичайного життя. Але алгоритми можна застосовувати не лише в математиці, інформатиці, українській мові, при розв’язуванні різноманітних задач, а й навіть в казках.
Наші перші гості завітали до нас із твору Степана Руданського «Пан та Іван в дорозі»
Театралізоване дійство
Виходять пан, Іван та ведучий.
Ведучий: Побратались пан з Іваном,
По світі мандрують,
Разом їдять, розмовляють,
Разом і ночують...
На кожному через плечі
Висить по торбині,
Лиш пан таки у чемерці,
Іван у свитині...
Ідуть вони дорогою,
Стали ночувати.
Аж задумав пан поганий
Хлопа ошукати...
Та й говорить до Івана:
Пан: «Знаєш що, Іване?
То нам варто б попоїсти!..»
Іван: «То що ж? їжмо, пане!..»
Пан: «Але знаєш що, Іване?
Починаймо з твої!
А як твоя спорожніє,
То тоді до мої!»
Слова вчителя: Що ж запропонував пан Іванові? Яку умову він йому поставив? (відповіді учнів)
Якщо торба Івана порожня, то почати їсти з торби пана, інакше їсти з торби Івана
Спробуємо скласти блок-схему даного алгоритму. (учень біля дошки заповнює блок-схему)
Наші наступні гості завітали до нас із всім відомої казки «Колобок»
Театралізоване дійство
Виходять колобок, зайчик, вовк, ведмідь, лисиця та демонструють казку
Слова вчителя: Що ж пропонував колобок звірям? Яку умову він їм поставив? (відповіді учнів)
Якщо колобок заспіває пісню, то звір його не з’їсть, інакше з’їсть.
Спробуємо скласти блок-схему даного алгоритму. (учень біля дошки заповнює блок-схему)
Для яких звірів умова розгалуження істинною, а для яких – хибною?
Слова вчителя: Молодці. Ви і з цим завданням впоралися. Наші останні гості не встигли приїхати, але вони звернуться до нас в онлайн-режимі. Допоможемо Володі правильно скласти алгоритм для своїх помічників.
Слова вчителя: Чому ж помічники Вовки не справилися із завданням? (відповіді учнів)
Спробуємо допомогти Володі та складемо блок-схему даного алгоритму. (учень біля дошки заповнює блок-схему)
Якщо потрібно замісити тісто, то слід взяти бочку з тістом та місити, інакше якщо потрібно нарубати брова, то слід взяти топор і рубати брова.
Слова вчителя: Молодці. Я думаю, вам сподобалося «В гостях у казки». Не всі герої казок зуміли прийти до нас на урок, тому вони залишили вас невеличкі завдання на картках (відповіді учнів)
Я пропоную попрацювати в парах. Яка пара першою впорається, піднімете руки догори та отримаєте вдвічі більше скретчиків.
Завдання 1. Слоник мав дві парасольки: зелену і синю. Одну парасольку він подарував Тигрі, а другу – Вінні-Пуху. Розгляньте блок-схему алгоритму, яким Слоник керувався, і дізнайтеся, парасольку якого кольору він подарував Вінні.
Завдання 2. Буратіно та П’єро виконали алгоритм за блок-схемою й отримали числа 20 та 1. Яке число задумав кожен з них?
Завдання 3. Розгляньте блок-схему алгоритму та дізнайтеся, в який час доби Вінні-Пух відвідував П’ятачка.
VІІ. Засвоєння отриманих знань на практиці (10 хв.)
Вчитель: Молодці. Ви справжні знавці алгоритмів. Ми майже дісталися до фінішу. В кінці подорожі вас чекає нагорода. Але перш ніж перейти до роботи за комп’ютером, повторимо правила техніки безпеки.
Вчитель: Молодці. Правила ви добре знаєте. Перед тим, як почати роботу за комп’ютером, запишемо домашнє завдання на наступний урок.
Домашнє завдання:
Індивідуальна робота за комп’ютером
Завдання 1. День безпечного Інтернету. Змінити проект так, щоб виконавець Рудий кіт при доторканні до правила у вигляді малюнку озвучував його
Завдання 2. Година коду. Проходження учнями години коду та отримання сертифікатів.
Подорожуючи містом Алгоритмів, ви стомилися неймовірно. Було багато цікавих завдань, казкових пригод, надзвичайних ситуацій. Нарешті можна відпочити… Перегляд відеоролику.
В темному провулку міста Алгоритміка вам доведеться зіграти роль популярного в їхній країні Виконавця-привида.
Завдання: потрясіть кісточками своїх рук.
VІІІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія (3 хв.)
Вчитель: Наша подорож добігає кінця. Більшість з вас показали сьогодні глибокі знання за теми алгоритмів, деякі отримали навіть сертифікати. Порахуйте, будь ласка, свої скретчики, та скажіть їх кількість.
Оцінювання роботи учнів на уроці.
Молодці. Я надіюсь, що урок вам сподобався і ваш настрій не змінився. Який він зараз у вас, ми дізнаємося із вправи «Загадкова інструкція». Я вирішила з вами пограти і приготувала загадкову інструкцію. Спробуйте її виконати.
Покажіть, будь ласка, свій результат. А тепер прикріпіть його до нашої країни Алгоритміка, щоб ми знали, що в ній дуже цікаво, пізнавально та весело.
А зараз виконайте вправу:
Заключне слово вчителя. (1 хв.)
Цікава країна Алгоритміка не прощається з нами. В наступному навчальному році ми знову будемо подорожувати на її просторах з виконавцем Рудим котом. Наш урок був плідним. Ви були активні і впевнені, відповідно і результат хороший.
Практичне завдання
Інструктивна картка
День безпечного Інтернету
Завдання 1. Відкрити на Робочому столі комп’ютера проект «День Безпечного Інтернету», створений в середовищі Скретч. Виконавець Рудий кіт рухається відповідно до натиснутих клавіш управління курсором ↓ → ↑ →. Змінити проект так, щоб виконавець Рудий кіт при доторканні до правила у вигляді картинки озвучував це правило.