Урок на тему "Мандрівка країною Алгоритміка" (алгоритми з розгалуженням)

Про матеріал

Даний урок дає змогу учням проявити свої здібності в області програмування, здійснивши захоплюючу мандрівку казковою країною Алгоритміка. Протягом подорожі діти закріпили знання про істинні та хибні висловлювання, умовне висловлювання «Якщо – то – інакше», продемонструвати, вміння складати алгоритми з розгалуженням і блок-схеми до них. Учні переглянули відеоролик, який допоміг їм впевнитися в тому, що алгоритми є основою величезної частини інформатики – програмування. Діти працювали індивідуально, в парах, колективно, виконуючи цікаві логічні завдання, а також потрапили до чарівного місця «В гостях у казки», де відбувалися театралізовані дійства у виконанні учнів класу.

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Миколаївська загальноосвітня школа № 28

 

 

Урок на запрошення

 

 

 «Мандрівка казковою країною Алгоритміка»

 

 

Підготувала:

вчитель інформатики

спеціаліст ІІ категорії

Миколаївської  ЗОШ І-ІІІ ступенів № 28

Бєлєнкіна Людмила Юріївна

 

 

 

 

 


Клас: 5

Тема уроку:

Мандрівка казковою країною Алгоритміка

Мета уроку:

  • Навчальна: перевірити рівень знань, умінь і навичок про істинні та хибні висловлювання, закріпити знання про умовне висловлювання «Якщо – то – інакше», формувати вміння складати алгоритми з розгалуженням та будувати блок-схеми з їх використанням,  закріпити вміння та навички формально виконувати алгоритми з розгалуженням з навчальної діяльності та в нестандартних ситуаціях, навчити складати та виконувати алгоритми з розгалуженням у визначеному навчальному середовищі;
  • Розвиваюча: розвивати логічне та алгоритмічне мислення, пам’ять, творчу уяву, вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати;
  • Виховна: виховувати товариськість, дисципліну, відповідальність, збагачувати свій внутрішній світ.

Завдання уроку:

  •    учні повинні знати істинні та хибні висловлювання, умовне висловлювання «Якщо – то – інакше», основні особливості алгоритмічної структури розгалуження;
  •    учні повинні уміти:
  •  будувати блок-схеми алгоритмів з розгалуженням;
  •  формально виконувати алгоритми з розгалуженням з навчальної діяльності та побуту;
  • складати та виконувати алгоритми з розгалуженням у визначеному навчальному середовищі.

Основні поняття уроку: алгоритми з розгалуженням, блок-схема, умова, висловлювання, істинна, хиба.

Тип уроку: урок розвитку і закріплення навичок і умінь (тренувальний урок)

Форма проведення уроку: урок-подорож.

Форми роботи: колективна, індивідуальна, ігрова, парна, групова, інтерактивна.

Засоби навчання:

  • технічні:  комп’ютерний клас,  локальна мережа, комп’ютери, мультимедійний проектор, дошка.
  • програмні: навчальне середовище програмування Scratch, електронна презентація до уроку, створена в онлайн-середовищі prezi.com.
  • наочність: робочі зошити учнів, підручники, девіз уроку, картки з завданнями, інструктивні картки до практичної роботи, домашнє завдання на картках, таблички для повторення правил техніки безпеки

 

 

 

Девіз уроку:

 «Збиратися разом – це початок,

Триматися разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх».

Генрі Форд

Технологічна картка уроку

№ п.п.

Етап уроку

Час, хв.

Методи навчання

  1.  

Організаційний момент

2

Привітання у віршованій формі, психологічне налаштування «Успіх»

  1.  

Узагальнення теми, мети, завдань уроку і мотивація навчальної діяльності

5

Перегляд відеоролику «Чи потрібні нам знання з програмування»

  1.  

Актуалізація навчального матеріалу, що вивчався

 

Гра «Снігова куля», вправа «Зіпсована записка»

  1.  

Відтворення вивченого матеріалу та його застосування в стандартних умовах

5

Колективна робота: завдання «Несправний телефон», робота з картками  «Обчисли результат» (індивідуально), «Scratch-пазли» (робота в групах)

само- та взаємоперевірка

  1.  

Фізкультхвилинка

2

Гра «Істинне чи хибне твердження»

  1.  

Перенесення одержаних знань і їх первинне застосування в змінених умовах

10

Перевірка домашнього завдання

Театралізоване дійство «Пан та Іван в дорозі», «Колобок»

  1.  

Засвоєння отриманих знань на практиці.

Перевірка домашнього завдання

15

Повторення правил БЖД. Вправа «Так – Ні»

Індивідуальна творча робота за комп’ютером.

  1.  

Підведення підсумків уроку

5

Рефлексія «Ціль»,

самооцінювання

  1.  

Домашнє завдання

1

Диференційоване домашнє завдання  (завдання на картках)

План уроку

І. Організаційний момент (2 хв. = 1+1)

(На дошці висить плакат – країна Алгоритміка, по центру екран, на який проектуються всі етапи уроку,  також на партах учнів та біля комп’ютерів є всі завдання до уроку)

Привітання, перевірка наявності учнів, готовності їх до уроку.

  • Психологічне налаштування на роботу (1 хв.)

Привітання:

Треба всім нам привітатись: (слова вчителя)

— Добрий день! (слова всіх учнів разом)

Дружно, весело сказати: (слова вчителя)

Добрий день! (слова учнів та вчителя разом)

Вліво, вправо поверніться,

усім щиро усміхніться. (слова вчителя)

— Добрий день, добрий день, добрий день! (слова всіх учнів один одному)

Слово вчителя: Дорогі мої діти! Крокуючи «Сходинками до інформатики» з 2-го класу, ми з вами поступово, але наполегливо дістались до цікавої та казкової країни Алгоритміка. Чимало було складних ситуацій, інколи розчарувань при розв’язуванні алгоритмічних задач. Адже не всі куточки цієї дивовижної країни були гладенькими та рівними. І все-таки, я була свідком ваших перемог! А як тісно ви потоваришували з одним із мешканців міста – Виконавцем Рудим котом! Тож настав час показати нашим гостям знання, які ви отримали в цій країні.

1.png

3.pngКожному з вас хочу побажати, щоб сьогодні ви були:

  • «У» - усміхненими,
  • «С» - спокійними,
  • «П» - прогресивними, 
  • «І» - ініціативними,
  • «Х» - хоробрими.

 Генрі Форд говорив: «Збиратися разом – це початок, триматися разом – це прогрес, працювати разом – це успіх». Отже, я бажаю Вам УСПІХУ! Ці слова стануть  девізом нашого уроку.

ІІ. Узагальнення теми, мети, завдань уроку і мотивація навчальної діяльності.

  • Повідомлення теми, мети уроку (1 хв.)

4.pngСлово вчителя: Тема нашого уроку «Алгоритмічна структура розгалуження» і пройде він у формі захоплюючої мандрівки країною Алгоритміка, протягом якої ми закріпимо ваші знання про істинні та хибні висловлювання, умовне висловлювання «Якщо – то – інакше», ви продемонструєте, як навчилися складати алгоритми з розгалуженням і блок-схеми до них, виконувати їх у визначеному навчальному середовищі Scratch.

За роботу на уроці, правильні відповіді та виконані завдання ви будете отримувати ось такі фішки – скретчики, які допоможуть вам отримати сьогодні високі оцінки.

Дехто вважає, що складання алгоритмів занадто віддалене від звичайного життя, що вміння складати алгоритми не дуже потрібне, навіть крутим користувачам ПК. Давайте переглянемо невеличкий відеоролик, який допоможе нам впевнитися в тому, що алгоритми є основою такої величезної частини інформатики – програмування.

  • Перегляд відеоролику, 1 хв.

ІІІ. Актуалізація навчального матеріалу, що вивчався.

Слово вчителя: Думаю, тепер ви дійсно зрозуміли, що без знання алгоритмів та вміння їх складати нам ніяк не потрапити до нашої  країни. Тож почнемо! Щоб двері до нашої країни алгоритмів відкрилися, потрібно пригадати слова і вирази, які ми зустрічали в ній на минулих уроках. Пограємо в гру «Зіпсована записка», правила якої ви знаєте. Отже, до діла, мої розумники і розумнички!

  • Вправа «Зіпсована записка».
  1. 5.pngАлгоритм – скінчена послідовність …, виконання яких призводить до отримання результату або розв’язування задачі. (команд)
  2. Виконавцем алгоритму може бути … (жива істота - людина, тварина, або автоматичний пристрій: робот, електронна обчислювальна машина тощо).
  3. Словесна форма подання алгоритму полягає в записі команд у вигляді … речень. (спонукальних)
  4. Графічна форма подання алгоритму полягає у записі команд у вигляді … певного вигляду, що з’єднуються між собою стрілками. (геометричних фігур)
  5. В блок-схемі овал – це блок …, прямокутник – це блок …, паралелограм – це блок  …, ромб – це блок … . (початок/ кінець алгоритму, виконання дій, введення/ виведення результатів, умова)

  1. Алгоритм з розгалуженням включає в себе вибір дії в залежності від … (умови)
  2. Висловлювання — це ..., яке містить твердження про певний об'єкт або зв'язки між об'єктами. (речення)
  3. Висловлювання вважається ..., якщо воно відповідає реальній ситуації, і хибним, якщо не відповідає. (істинним)
  4. Висловлювання «Якщо  — то — інакше» називається ... , бо воно містить умову. (умовним).
  5. В середовищі Scratch для реалізації алгоритмів з розгалуженням використовуються такі блоки команд, як … (якщо – то – інакше, якщо – то, завжди якщо)

ІV. Відтворення вивченого матеріалу та його застосування в станд. умовах (5 хв.)

6.pngСлово вчителя:  Молодці, я тепер дійсно впевнена в тому, що ви готові до випробувань, які чекають на вас в подорожі. Країна Алгоритміка запрошує на алгоритмічний турнір всіх розумників та розумничок. Пройшовши цей турнір, ви зможете дістатися до чарівного та найцікавішого місця в цій країні.

Завдання 1. Алгоритм «Несправний телефон».

Попрацюємо колективно. А буду називати команди, а ви їх повинні виконувати. Якщо ви все зробите правильно, то ми дізнаємося, де лежить ручка.

Початок

  1. Напишіть слово РУЧКА
  2. Допишіть в кінці слова літеру Л
  3. Замініть літеру Ч на Н
  4. Допишіть першу літеру в слові П.
  5. Якщо 3-тя літера в слові Н, то замініть її на Е, інакше видаліть її.
  6. Якщо 4-та літера в слові К, то видаліть її, інакше замініть на літеру Е.
  7. Якщо 2-га літера в слові Р, то замініть її на літеру Е, інакше видаліть її.

Кінець.

Слово вчителя:  Де ж лежить ручка? Підніміть руку ті, в кого отрималося слово «пенал». Молодці! Ви впоралися із завданням і отримуєте свої скретчики. Ті, в кого не вийшло слово, не засмучуйтеся. Мабуть, якусь команду в алгоритмі ви виконали неправильно. Але в наступному конкурсі я впевнена, ви впораєтеся із завданням.

Завдання 2. Алгоритм «Обчисли результат».

Наступне завдання в нашому алгоритмічному турнірі кожен з вас виконає самостійно і покаже, що розуміється на алгоритмах з розгалуженням.

111.png222.png

Самоперевірка. На екрані ви бачите картку з ключами-відповідями.  Швидко перевірте  і підніміть руки ті, в кого відповідь правильна. Отримайте свої скретчики.

Завдання 3. «Scratch-пазли».

7.pngОскільки в нашій країні живуть алгоритми, тому їм необхідна домівка, де їх будуть виконувати мешканці міста, тобто виконавці, одним з яких є Рудий кіт. Тому   в останньому завданні турніру вам потрібно пригадати основні елементи вікна Скретч. Поділимося на 4 групи. Вам необхідно з’єднати між собою частини пазлів в різнокольорові пари.

 

Взаємоперевірка: учні звіряють свої відповіді з правильними  на екрані.

V. Фізкультхвилинка.

8.pngПісля такої плідної роботи потрібно трішки відпочити, тому пропоную виконати невеличку фізкультхвилинку у вигляді гри. Перевіримо, чи добре ви розрізняєте істинні та хибні висловлювання. Я буду вам показувати зображення з висловами:

  • якщо озвучене мною висловлення істинне    ви піднімаєтеся на носочках вгору з піднятими руками,
  • якщо хибне  – присідаєте,
  • якщо я називатиму не висловлювання – ви плескаєте в долоні.

Отже, почали:

  1. Відстань від очей до монітора має бути 50-60 см
  2. Бережіть природу!
  3. Мишка – пристрій для виведення інформації з комп’ютера
  4. На уроці всім цікаво?
  5. На деревах ростуть гроші
  6. У блок-схемі алгоритму блок виконання операцій має форму прямокутника
  7. Наша школа
  8. Якщо число ділиться на 10, то воно ділиться - на 5
  9. Свиня – це тварина, що вміє літати
  10. 9.pngПодивіться у вікно
  11. Середовище Скретч – музичний редактор
  12. Ручку, підручник, зошит слід носити у портфелі

VІ. Перенесення одержаних знань і їх первинне застосування в змінених умовах

Слово вчителя:  Ви справжні розумники та розумнички. Ми успішно пройшли з вами алгоритмічний турнір, і я обіцяла вам, що ми дістанемося до найцікавішого місця країни Алгоритміка. Отож ми вже майже там.

Але спочатку я хочу запитати у вас, яке ж було ваше домашнє завдання?

Які ж казки ви написали? (відповіді учнів)

Дійсно, дехто вважає, що складання алгоритмів віддалене від звичайного життя. Але алгоритми можна застосовувати не лише в математиці, інформатиці, українській мові, при розв’язуванні різноманітних задач, а й навіть в казках.

  • І ми з вами потрапили в нашій країні до цікавого та чарівного місця «В гостях у казки».
  • Твір Степана Руданського «Пан та Іван в дорозі»

Наші перші гості завітали до нас із твору Степана Руданського «Пан та Іван в дорозі»

Театралізоване дійство

Виходять пан, Іван та ведучий.

10.pngВедучий: Побратались пан з Іваном,

По світі мандрують,

Разом їдять, розмовляють,

Разом і ночують...

На кожному через плечі

Висить по торбині,

Лиш пан таки у чемерці,

Іван у свитині...

Ідуть вони дорогою,

Стали ночувати.

Аж задумав пан поганий

Хлопа ошукати...

Та й говорить до Івана:

Пан: «Знаєш що, Іване?

То нам варто б попоїсти!..»

Іван: «То що ж? їжмо, пане!..»

Пан: «Але знаєш що, Іване?

Починаймо з твої!

А як твоя спорожніє,

То тоді до мої!»

Слова вчителя: Що ж запропонував пан Іванові? Яку умову він йому поставив? (відповіді учнів)

Якщо торба Івана порожня, то почати їсти з торби пана, інакше їсти з торби Івана

Спробуємо скласти блок-схему даного алгоритму. (учень біля дошки заповнює блок-схему)

  • Казка  «Колобок»

Наші наступні гості завітали до нас із всім відомої казки «Колобок»

11.png

Театралізоване дійство

Виходять колобок, зайчик, вовк, ведмідь, лисиця та демонструють казку

Слова вчителя: Що ж пропонував колобок звірям? Яку умову він їм поставив? (відповіді учнів)

Якщо колобок заспіває пісню, то звір його не з’їсть, інакше з’їсть.

Спробуємо скласти блок-схему даного алгоритму. (учень біля дошки заповнює блок-схему)

Для яких звірів умова розгалуження істинною, а для яких – хибною?

  • Казка  «Вовка в тридев’ятому царстві»

Слова вчителя: Молодці. Ви і з цим завданням впоралися. Наші останні гості не встигли приїхати, але вони звернуться до нас в онлайн-режимі. Допоможемо Володі правильно скласти алгоритм для своїх помічників.

  • 12.pngПерегляд фрагменту мультфільму з Інтернету.

Слова вчителя: Чому ж помічники Вовки не справилися із завданням? (відповіді учнів)

Спробуємо допомогти Володі та складемо блок-схему даного алгоритму. (учень біля дошки заповнює блок-схему)

Якщо потрібно замісити тісто, то слід взяти бочку з тістом та місити, інакше  якщо потрібно нарубати брова, то слід взяти топор і рубати брова.

Слова вчителя: Молодці. Я думаю, вам сподобалося «В гостях у казки». Не всі герої казок зуміли прийти до нас на урок, тому вони залишили вас невеличкі завдання на картках (відповіді учнів)

Я пропоную попрацювати в парах. Яка пара першою впорається, піднімете руки догори та отримаєте вдвічі більше скретчиків.

  • Робота в парах.

Завдання 1. Слоник мав дві парасольки: зелену і синю. Одну парасольку він подарував Тигрі, а другу – Вінні-Пуху. Розгляньте блок-схему алгоритму, яким Слоник керувався, і дізнайтеся, парасольку якого кольору він подарував Вінні.

Завдання 2. Буратіно та П’єро виконали алгоритм за блок-схемою й отримали числа 20 та 1. Яке число задумав кожен з них?

Завдання 3. Розгляньте блок-схему алгоритму та дізнайтеся, в який час доби Вінні-Пух відвідував П’ятачка.

 

VІІ. Засвоєння отриманих знань на практиці (10 хв.)

Вчитель: Молодці. Ви справжні знавці алгоритмів. Ми майже дісталися до фінішу. В кінці подорожі вас чекає нагорода. Але перш ніж перейти до роботи за комп’ютером, повторимо правила техніки безпеки.

  •     13.pngІнструктаж з ТБ. Гра «Так-ні». В презентації змінюються слайди з картинками, що відображають ситуації за комп’ютером. Учні повинні підняти таблички з відповідями «Так» або «Ні» в залежності від ситуації.

Вчитель: Молодці. Правила ви добре знаєте. Перед тим, як почати роботу за комп’ютером, запишемо домашнє завдання на наступний урок.

Домашнє завдання:

  1.     Повторити основні поняття теми
  2.     Завдання на картках. Записати алгоритм розв’язання задачі в робочому зошиті.

  1.     Створити в середовищі Скретч проект для виконавця Рудого кота, в якому кіт буде давати назви геометричним фігурам.

  1.     Підготуватися до практичної роботи.

Індивідуальна робота за комп’ютером

14.pngЗавдання 1. День безпечного Інтернету. Змінити проект так, щоб виконавець Рудий кіт при доторканні до правила у вигляді малюнку озвучував його

Завдання 2. Година коду. Проходження учнями години коду та отримання сертифікатів.

  • Релаксація. Вправи для очей

Подорожуючи містом Алгоритмів, ви стомилися неймовірно. Було багато цікавих завдань, казкових пригод, надзвичайних ситуацій. Нарешті можна відпочити… Перегляд відеоролику.

  • Вправи для рук.

В темному провулку міста Алгоритміка вам доведеться зіграти роль популярного в їхній країні Виконавця-привида.

Завдання: потрясіть кісточками своїх рук.

VІІІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія (3 хв.)  

Вчитель: Наша подорож добігає кінця. Більшість з вас показали сьогодні глибокі знання за теми алгоритмів, деякі отримали навіть сертифікати. Порахуйте, будь ласка, свої скретчики, та скажіть їх кількість.

Оцінювання роботи учнів на уроці.

Молодці. Я надіюсь, що урок вам сподобався і ваш настрій не змінився. Який він зараз у вас, ми дізнаємося із вправи «Загадкова інструкція». Я вирішила з вами пограти і приготувала загадкову інструкцію. Спробуйте її виконати.

http://subject.com.ua/textbook/informatics/4klas/4klas.files/image354.jpg

http://subject.com.ua/textbook/informatics/4klas/4klas.files/image356.jpg

Покажіть, будь ласка, свій результат. А тепер прикріпіть його до нашої країни Алгоритміка, щоб ми знали, що в ній дуже цікаво, пізнавально та весело.

А зараз виконайте вправу:

  • Рефлексія «Ціль»

D:\Работа\Конспекти\Рефлексія\Слайд4.JPG

Заключне слово вчителя. (1 хв.)

Цікава країна Алгоритміка не прощається з нами. В наступному навчальному році ми знову будемо подорожувати на її просторах з виконавцем Рудим котом. Наш урок був плідним. Ви були активні і впевнені, відповідно і результат хороший.

Практичне завдання

Інструктивна картка

День безпечного Інтернету

Завдання 1. Відкрити на Робочому столі комп’ютера проект «День Безпечного Інтернету», створений в середовищі Скретч. Виконавець Рудий кіт рухається відповідно до натиснутих клавіш управління курсором ↓ → ↑ →. Змінити проект так, щоб виконавець Рудий кіт при доторканні до правила у вигляді картинки озвучував це правило.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Коляса Наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 квітня 2018
Переглядів
4745
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку