Підготувала вчитель зарубіжної літератури
Полонської ЗОШ I – III ступенів №4
Собко Оксана Валеріївна
Тема : Мистецтво бути Людиною (Втілення в образі Бермана людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього)
Мета: формувати навички роботи над характеристикою літературного персонажа; розвивати вміння виділяти головне в художньому творі, формувати спостережливість, сприяти розвитку творчих здібностей учнів; виховувати високі моральні якості, зокрема любов до ближнього.
Тип уроку: урок – характеристика літературного героя.
Словничок:
Пневмонія – гостре запалення легенів.
Плющ – ліаноподібна рослина, в античній міфології – символ безсмертя і буяння життя.
Гуманізм – ставлення до людини як найвищої цінності.
Хід уроку.
Хто хоче життя своє зберегти, той утратить його,
а хто віддасть життя своє заради добра, той збереже його
Біблія
I Організаційний момент.
II Мотивація навчальної діяльності
1 Слово вчителя
Життя людини…Усі ми немов мандрівники у ньому. Філософи і письменники сотні років намагаються зрозуміти його сутність, вловити ту дивовижну мить, щоб сказати ,що життя пройшло недаремно, і дати відповідь, у чому сенс людського існування, які взаємини між людьми можна назвати чистими і красивими.
«Люди схожі на вікна. Вони виблискують і сяють, коли світить сонце. Однак , коли настає темрява, їхня справжня краса відкривається завдяки світлу, що йде з середини, - прочитала якось у статті Ніни Данусенко »
2 Робота над притчею «Уламки доброти»
Сім*я проводила вихідний день на пляжі. Діти бавились на березі річки. Та звідки не візьмись з*явилась маленька стара жінка в брудному старому одязі. Вона щось бурмотіла, підбирала з піску якісь речі та клала їх до сумки. Батьки покликали дітей і наказали їм подалі відійти від жінки. Коли вона проходила поблизу родини, то щиро усміхнулася усім, але ніхто не відповів на привітання. А згодом вони дізналися, що багато років ця бабуся збирає на піску уламки скла, щоб діти не поранили ноги.
Слово вчителя:
Важливо вчитися бачити не тільки очима, а й серцем. Тож відкривайте свої серця для сприйняття історії про справжню людину – готову до самопожертви заради ближнього.
III Оголошення теми , мети та завдань уроку
На сьогоднішньому уроці ми дізнаємось у чому була унікальність Бермана, які риси характеру він мав.
1 Бесіда за змістом твору.
Слово вчителя.
Зараз ми з вами спробуємо з*ясувати. Над образом цього персонажа ви мали попрацювати дома. Першій групі було завдання - місце Бермана у творі, а другій групі – аналіз епізодів, а також двоє учнів мали індивідуальне завдання – розповідь про Мойсея.
2 Робота над образом Бермана.
Висновок першої групи - справляє враження пропащої , нікчемної людини, яка за свої шістдесят років нічого на змогла створити. ( Діти пишуть синкант)
Висновок другої групи – Берман – чуйна людина, здатна на самопожертву ( Діти пишуть синкант)
Вчитель:
3 Порівняння Бермана і Мойсея.
4 Самостійна робота.
Додаток 1
IV Підсумок уроку
1 Літературна вікторина
Напишіть ім*я персонажа, пригадайте, що він зробив.
1 «Зевс суворо наказав охороняти божественний вогонь, але непокірний титан, співчуваючи людям, викрав іскру полум*я» (Прометей)
2 Ця героїня залишила теплий будинок і люблячу бабусю, бо відчула, що хтось дуже потребує її допомоги. ( Герда)
3 Цей хлопчик дуже боявся, але виступив на суді, оскільки постраждав би невинний. (Том)
4 Цей персонаж ризикнув власним життям, хоча міг би дбати про себе, і пробрався у саме серце Квазонде, бо там були його друзі ( Геркулес)
2 Робота з Додатком 2
3 Слово вчителя
Людина живе доти, доки про щось мріє,
Людина живе доти, доки до чогось прагне
Гріх втрачати надію
За життя треба боротися
У людині відкриваються найкращі риси, коли вона робить щось для інших. Треба прагнути бути Людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу.
V Оцінювання учнів
VI Домашнє завдання
1 Написати міні – твір «Роздуми, на які наштовхнув мене твір О. Генрі «Останній листок»».
2 Порівняти твір Дж. Олдріджа «Останній дюйм» та новелу О. Генрі «Останній листок»
Додаток 1
Обрати з – поміж різних висловлювань те, яке, на вашу думку,найбільше висвітлює образ Бермана.
1Перлина любить ховатися у непоказній оболонці (японське прислів*я)
2 Голос краси звучить тихо:його вловлюють лише найчутливіші вуха ( Ф. Ніцше)
3 Краща в світі мета - бути хорошою людиною (Цицерон)
4 Я не знаю більшого подвигу, аніж подати руку занепалому духом ( М.В. Гооль)
5 У маленькому тілі часто таїться велика душа. (англійська приказка)
Додаток 2
Дайте оцінку вчинку Бермана за технологією «Обери позицію»
1 Берман – герой
2 Берман – звичайна людина
3 Берману нічого втрачати