Урок на тему:" Множимо кругле число на одноцифрове"

Про матеріал
Тема: Множимо кругле число на одноцифрове. Мета: формувати навички письмового множення та ділення багатоцифрового числа на одноцифрове, формувати уміння розв’язувати задачі на пропорційне ділення. Дидактичні задачі. Вдосконалювати навички усних обчислень. Актуалізувати усний прийом множення круглих чисел на одноцифрове число (прийом укрупнення розрядних одиниць). Ознайомлювати з письмовим прийом множення круглого числа на одноцифрове ; з виконанням дії множення круглого числа на одноцифрове число в матеріалізованій формі; виконання дії у формі голосного мовлення. Формувати навички письмового множення та ділення на одноцифрове число. Вчити зіставляти задачі на знаходження четвертого пропорційного та задачі на пропорційне ділення, в якій шуканими є два значення загальної величини; задач на пропорційне ділення, в яких шуканими є або два значення загальної величини або два значення кількості чи часу. Формувати уміння розв’язувати задачі на пропорційне ділення. Вдосконалювати уміння розв’язувати задачі на знаходження четвертого пропорційного, в яких однаковою є величина кількості або часу. Вдосконалювати уміння знаходити значення виразів на кілька дій; вміння розв’язувати рівняння, добирати розв’язки нерівності; додавати і віднімати іменовані числа.
Перегляд файлу

Урок № 91 Тема: Множимо кругле число на одноцифрове.

 Мета: формувати навички письмового множення та ділення багатоцифрового числа на одноцифрове, формувати уміння розв’язувати задачі на пропорційне ділення. Дидактичні задачі. Вдосконалювати навички усних обчислень. Актуалізувати усний прийом множення круглих чисел на одноцифрове число (прийом укрупнення розрядних одиниць). Ознайомлювати з письмовим прийом множення круглого числа на одноцифрове ; з виконанням дії множення круглого числа на одноцифрове число в матеріалізованій формі; виконання дії у формі голосного мовлення. Формувати навички письмового множення та ділення на одноцифрове число. Вчити зіставляти задачі на знаходження четвертого пропорційного та задачі на пропорційне ділення, в якій шуканими є два значення загальної величини; задач на пропорційне ділення, в яких шуканими є або два значення загальної величини або два значення кількості чи часу. Формувати уміння розв’язувати задачі на пропорційне ділення. Вдосконалювати уміння розв’язувати задачі на знаходження четвертого пропорційного, в яких однаковою є величина кількості або часу. Вдосконалювати уміння знаходити значення виразів на кілька дій; вміння розв’язувати рівняння, добирати розв’язки нерівності; додавати і віднімати іменовані числа.

ХІД УРОКУ

 І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Ви вже набули навички письмового множення багатоцифрового числа на одноцифрове. Але, вам досвід виконання письмового множення у концентрі «Тисяча», мабуть, підказує, що існують й інші випадки … Наприклад, множення круглих чисел… Сьогодні ви пригадаєте усні прийоми множення круглих чисел та перенесете письмовий прийом множення на випадки множення круглого багатоцифрового числа на одноцифрове. Тому раджу всі бути максимально уважними, працювати сумлінно, щоб досягти успіху, спочатку у навчанні, а потім – і у житті! Тема уроку… ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА СПОСОБІВ ДІЇ

  1. Усна лічба. Завдання №10 виконується учнями самостійно.
  2.  Актуалізація усних прийомів множення та ділення круглих чисел.

Завдання № 1 виконується з коментарем.  Треба звернути увагу учнів на те, що при множенні (діленні) круглого числа на одноцифрове, кругле число можна замінити добутком числа та розрядної одиниці і на підставі правила множення (ділення) добутку на число, помножити (поділити) перший множник на число, і одержаний результат помножити на другий множник - розрядну одиницю. Аналогічно, при діленні круглого числа на кругле можна застосувати прийом послідовного ділення на підставі правила ділення числа на добуток.

ІІІ. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА СПОСОБІВ ДІЇ

Перенесення письмового прийому множення на одноцифрове число на випадки множення круглих багатоцифрових чисел.

 Завдання № 2 виконується колективно.  Учні коментують усний прийом множення 530 на 6. Звертаємо увагу на перший множник і на значення добутку: перший множник закінчується нулем і значення добутку, так само , закінчується нулем. Звертаємо увагу на розв’язування: ми фактично виконували множення не звертаючи увагу на нуль першого множника – множили число десятків - 53 на 6 і одержали десятки, тому до результату дописали нуль. Вчитель зазначає, що може деяким учням складно усно виконати множення 53 на 6, і пропонує розглянути письмовий прийом множення.

Алгоритм: 1) підписую числа стовпчиком, другий множник під першою цифрою відмінною від нуля; 2) виконую множення не звертаючи уваги на нуль; 3) до одержаного результату справа приписую нуль. Запис розв’язання 530 * 6 у динаміці розгортається на дошці. Потім вчитель дописує праворуч до першого множника ще один нуль, і учні з’ясовують, як ця зміна вплине на розв’язання – треба до результату вжедописувати не один нуль, а два нулі. Дописуємо ще один нуль… Отже, при множенні круглого числа на одноцифрове другий множник підписуємо під першим так, щоб нулі лишились справа (під першою цифрою відмінною від нуля); виконати множення не звертаючи уваги на нулі; до результату дописати стільки нулів, скільки їх в першому множнику.

 ІУ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

 1.Формування обчислювальних навичок письмового множення та ділення на одноцифрове число. Завдання № 3 виконується учнями самостійно.

2. Формування уміння розв’язувати задачі на пропорційне ділення. Зіставлення задач на знаходження четвертого пропорційного та задач на пропорційне ділення.

Завдання №4 виконується колективно.

Задача 1 – задача на знаходження четвертого пропорційного, яка розв’язується способом знаходження однакової величини. Короткий запис і розв’язання задачі 1 записуємо лише на дошці. Зіставляємо задачу 2 і 1. З’ясовуємо, що в цих задачах описано одній ті самі ситуації, тому задача 2) містить ті самі величини та ключові слова, кількість яєць в одному лотку для обох випадків є однаковою. Є в задачах однакові числові дані – це кількість лотків. Але в задачі 2) не дано загальної кількості яєць в першому випадку, це є шуканим, так само, як і загальна кількість яєць в другому випадку; крім того в задачі 2) дано суму цих значень. Задача 2) – задача на пропорційне ділення. Поряд з коротким записом задачі 1 на дошці вчитель під диктовку учнів записує короткий запис задачі .Для розв’язання задачі на знаходження четвертого пропорційного треба знайти значення однакової величини, і для розв’язання задачі на пропорційне ділення треба знайти значення однакової величини. Але в задачах на знаходження четвертого пропорційного його знаходять за двома відомими числовими значеннями величин першого випадку, а в задачах на пропорційне ділення так діяти не можна, оскільки для жодного випадку не дано числові значення двох інших величини, в цих задачах значення однакової величини знаходять за двома сумарними значеннями інших величин – за двома сумами. Тому першою дією треба буде знайти другу суму. Оскільки в задачі на пропорційне ділення два шуканих, на відміну від задачі на знаходження четвертого пропорційного, то після знаходження однакової величини треба буде виконати не одну, а дві дії. Звертаємо увагу на те, що запитання задачі 1 і друге запитання задачі 2 однакові, тому й відповідні арифметичні дії будуть однакові. Справа від розв’язання задачі 1 записуємо розв’язання

 Розв’язання  задача стор. 12 № 4 ( 1)1) 300 : 10 = 30 (п.) – за 1 рейс, однакова величина; 2) 30 * 12 = 360 (п.) – за 12 рейсів. 300 : 10 * 12 = 360 (п.) Відповідь: другого дня катамаран покатав 360 пасажирів

Розв’язання  задача стор.12 № 4 ( 2) 1) 10 + 12 = 22 (р.) – всього рейсів; друга сума; 2) 660 : 22 = 30 (п.) – за 1 рейс, однакова величина; 3) 30 * 10 = 300 (п.) – за 10 рейсів; 4) 30 * 12 = 360 (п.) – за 12 рейсів. 660 : ( 10 + 12) * 10 = 300 (п.) 660 : (10 + 12) * 12 = 360 (п.) Відповідь: першого дня катамаран покатав 300 пасажирів; другого дня катамаран покатав 360 пасажирів.

Читаємо задачу 3), з’ясовуємо, що змінились шукані і дано вже суму кількості лотків, а також два числові значення загальної кількості яєць в обох випадках. Вчитель під диктовку учнів вносить зміни у короткий запис. Учні з’ясовують що задача 3), так само, задача на пропорційне ділення. Вона також будерозв’язуватись чотирма діями, але шуканими є кількість лотків, а їх знаходимо дією ділення.

Вдосконалення уміння знаходити значення виразів на кілька дій. У той час, поки учні класу працюють над попереднім завданням троє учнів біля дошки виконують завдання № 5.

Завдання № 6. Для учнів з високим рівнем пізнавальних потреб і можливостей пропонумо завдання 7. Вдосконалення уміння знаходити кілька значень нерівності зі змінною.

Вдосконалення уміння виконувати додавання та віднімання складених іменованих чисел. Завдання № 9 виконується учнями самостійно.

 

УІІ. ПОЯСНЕННЯ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ДОМАШНЬОЇ РОБОТИ

 Завдання №4 задача 3 - розв’язання записати по діях з поясненням, за бажанням ще й записати розв’язання виразами.

УІІ. ПІДСУМОК. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ Про що ви дізнались сьогодні на уроці? Як доцільно підписувати множники у стовпчик при письмовому множенні круглого багатоцифрового числа на одноцифрове? Як доцільно міркувати у ході письмового множення круглого багатоцифрового числа на одноцифрове? Які задачі ви розв’язували на уроці? У чому відмінність між задачами на знаходження четвертого пропорційного та пропорційне ділення? Як ця відмінність впливає на розв’язання? У якому випадку у задачах на пропорційне ділення дві останні дії будуть діями множення? Діями ділення? Розкажіть, чим особисто для кожного з вас був корисний сьогоднішній урок?

docx
Додав(-ла)
Строй Яна
Пов’язані теми
Математика, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
До підручника
Математика 4 клас (Скворцова С.О., Онопрієнко О.В.)
Додано
29 січня 2023
Переглядів
762
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку