розглянути причини, хід та значення національно – визвольних повстань українського народу 20 -30 х років XVII ст. ; удосконалювати навички учнів працювати з історичною картою (атласом), як джерелом знань; формувати вміння логічно мислити, висловлювати свою думку проісторичні факти та події, розвивати пізнавальну активність; виховувати в школярів повагу до історичного минулого України, традицій боротьби за національне визволення.
Тема : Національно - визвольні повстання українського народу
20 – 30-х років XVII століття.
Мета : розглянути причини, хід та значення національно – визвольних
повстань українського народу 20 -30- х років XVII ст. ;
удосконалювати навички учнів працювати з історичною картою
(атласом), як джерелом знань;
формувати вміння логічно мислити, висловлювати свою думку про
історичні факти та події, розвивати пізнавальну активність;
виховувати в школярів повагу до історичного минулого України,
традицій боротьби за національне визволення.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання : підручник, атласи,роздатковий матеріал,відеоматеріали.
Структура та хід уроку
І. Організація класу.
ІІ.Активізація пізнавальної діяльності учнів.
А)фронтальна бесіда:
1. Що означає слово «козак» ?
2. Яке козацьке повстання відбулося в 1591 – 1593 році?
3. Які часи в історії козаччини називають «добою героїчних походів» ?
4. Назвіть найзухваліші походи і аргументуйте свою думку.
5. Чому перемога під Хотином принесла козацтву славу рятівника християнської цивілізації?
Б)робота біля дошки:
-Знайдіть зайве слово, поясніть свій вибір:
К. Косинський, С. Жолкевський , Матвій Шаула, С. Наливайко.
-Складіть схему «Діяльність гетьмана П. Конашевич Сагайдачного».
ІІІ.Вивчення нового матеріалу.
План.
1.Причини повстань.
2.Повстання 1625 року.
3. «Тарасова ніч».
4. Повстання під проводом І. Сулими.
5.Повстання 1637-1638 років.
6.Наслідки повстань.
1.А) Розповідь вчителя.
Б) робота з роздатковим матеріалом(додаток №1).
2.А)Робота з атласами , с.7
- Звідки вийшли козаки ? (Базавлуцька Січ)
- В якому місці відбулась вирішальна битва ( Курукове озеро).
Б)Робота з підручником:
Складіть таблицю: «Повстання 1625р.»
Дата |
Керівник |
Хід повстання |
Наслідки |
В) Бесіда:
- Як ви гадаєте, чиїм інтересам відповідала Куруківська угода? (козацькій верхівці)
- Спрогнозуйте реакцію на цю угоду основної маси козацтва . (не визнала, продовжила боротьбу)
3.А)Робота з атласами:
- Розгляньте карту атласу і скажіть, звідки вийшли повсталі?
- Які міста ними було захоплено ?
- Де і коли відбулась вирішальна битва? (Переяслав , травень 1630 р.)
Б)Робота з ілюстраціями, с.90,підручник.
В) Робота над поняттям «Тарасова ніч».
Г)Читання уривка з поеми «Тарасова ніч» Т. Г. Шевченка(док.3)
Д)Робота з підручником,с.91.
-Виписати умови Переяславської угоди (опорний конспект)
- Порівняти Куруківську та Переяславську угоди.
Е)Метод «Низка слів наперед»
Як же розвивались подальші події, ви спробуєте визначити самі, використовуючи «Низку слів наперед».
Берег Дніпра, Кодацький поріг, будівництво,
4 місяці, фортеця Кодак, французький інженер Гійом де Боплан.
ізоляція запорозьких козаків.
4.А)Перегляд відеоуривку проекту каналу Інтер «Україна. Історія українських земель».
Б)Слово вчителя :
Здавалося, що фортеця Кодак незборима, вона грізно височіла над Дніпром. Якщо зі стін фортеці поляки помічали човен, починали палити з гармат. Поляки глузували : «Настав кінець козацьким вольностям». Відомо, що при оглядинах фортеці одним з присутніх був сотник реєстрових козаків Богдан Хмельницький. Почувши ці глузування, він засміявся. А на роздратоване запитання Конецпольського, чого сміється, відповів :
- Тому, ясновельможний пане, що маю думку : все те, що людина може збудувати, вона може й зруйнувати.
Б)Вправа «Автопортрет».
Повідомлення учня: «Іван Сулима».(додаток №3).
В)робота з документом , с.92.
Г) описав зрунування Кодака - А.Ф.Кащенко «Над Кодацьким порогом».
5.А) Метод «Мозковий штурм»:
-Умови «Ординації Війська Запорозького».
6.Наслідки повстань:
1. Повстанці отримали досвід збройної боротьби.
2. Козацтво перетворилося на велику силу, яка здатна була очолити боротьбу за національне визволення.
3. Повстання сприяли формуванню національної свідомості українського народу .
4.Чітко визначалася мета — визволення України з-під влади Речі Посполитої.
5. Велике значення повстань для утворення незалежної української держави — козацької республіки.
Висновки.
ІV.Закріплення:
А)Метод «Мікрофон»:
-Яку тему ми вивчали на уроці?
-Назвіть основні дати та поняття вивчені сьогодні?
-Назвіть наслідки повстань і т.д.
Б) Тести:
1.Яке козацьке повстання завершилося зруйнуванням фортеці Кодак?
А) Косинського Б) Наливайка В) Сулими Г) Жмайла
2.Позначте рік затвердження Сеймом «Ординації війська Запорозького…»
А) 1621 Б) 1625 В) 1635 Г) 1638
3.Куруківська угода між козаками, очолюваними М. Дорошенком, польським урядом була укладена:
А) у 1621 р. Б) у 1625 р. В) у 1630 р. Г) у 1638 р.
4. Хто очолив повстання проти польського уряду у 1630 р.
А) М. Жмайло Б) Я. Острянин В) І. Сулима Г) Т. Федорович
5. Установіть хронологічну послідовність подій .
А «Тарасова ніч»
Б обрання П. Конашевича-Сагайдачного гетьманом
В укладення Куруківської угоди
Г битва під Хотином
V.Оцінки.
VІ.Домашнє завдання: :§12,завдання 1-3.
Додатки:
Додаток №1:
-Інтернет-ресурс
« Полуденне сонце розпікало землю. Годі було шукати десь прохолоду : все зморено принишкло і бій ущух. Ксьондз Окольський, учасник карального походу польської армії, аби якось перебути час, розташувався серед розкішних трав на пагорбі, з якого найкраще було видно козацький табір. «Дивний край і дивні в ньому люди, -подумав, перегортаючи сторінки свого щоденника. – А втім….» переглянув один із записів : « І пани карали своїх свавільних підданих, одних позбавляли життя, інших – маєтностей» - свідчив він про події в Україні. Козаки прагли волі, для короля ж козацька воля – свавілля. З козаків польські сенатори тільки глузували, що вони частка тіла Польщі, але така маленька, як волосся або нігті, що доки вони невеликі – їх доглядають, а як відростуть, то їх підрізають.
Додаток №2. Уривок з «Гайдамаків»
...Обізвавсь Тарас Трясило
Гіркими сльозами:
«Бідна моя Україно,
Стоптана ляхами!»
...Обізвався пан Трясило:
«А годі журиться!
А ходім лиш, пани-брати,
З поляками биться!»
...Лягло сонце за горою,
Зірки засіяли,
А козаки, як та хмара,
Ляхів обступали.
Як став місяць серед неба,
Ревнула гармата;
Прокинулись ляшки-панки —
Нікуди втікати!
Прокинулись ляшки-панки,
Та й не повставали:
Зійшло сонце — ляшки-панки
Покотом лежали.
Додаток №3.
Історія життя і пригод Сулими нагадує детективний роман. Він рано почав козакувати. Особливо його вабило море. У 1605 році він потрапив у полон. Майже 15 років Іван плавав прикований до гребок та при слушній нагоді звільнився сам з неволі і своїх товаришів – невільників визволив. Взяли вони курс до берегів Італії. Обідрані, напівголі запорожці справили надзвичайне враження на мешканців Рима. До того ж моряки вишикували на пристані 300 закутих у кайдани яничарів – лютих ворогів Венеції. Про це скоро дізнався сам Папа Римський. Він особисто познайомився з запорожцями. Захоплюючись мужністю козаків Павло V тепло їх вітав, дав козакам гроші на одяг і повернення додому. А Сулиму нагородив золотою медаллю – найвищою нагородою Європі. Ніхто з полководців Речі Посполитої не були нагороджені такою відзнакою. Тому після повстання польський король не відразу зважився стратити цього мужнього лицаря. Та польські пани жадали помсти. Івану Сулимі відсікли голову, потім четвертували й розвісили на вулицях Варшави на поталу птахам.