Урок на тему "Неповнолітні як учасники сімейних правовідносин"

Про матеріал
Конспект уроку дозволяє у цікавій та доступній формі засвоїти учням програмовий матеріал.
Перегляд файлу

Конспект уроку основ правознавства. 9 клас. Зп підручником І.О. Ремех,

О. І. Пометун

Тема: Неповнолітні як учасники сімейних правовідносин

Мета: ознайомити з основами сімейного права; залучити до роботи з текстом Сімейного кодексу, підвести учнів до розуміння важливості знання та дотримання норм сімейного права; розвивати вміння роботи у парі, аналізу правового документу; формувати та виховувати в учнів почуття власної відповідальності, любові та шани до сімейного життя та традицій.

Обладнання: Конституція України, витяги з Сімейного кодексу України, стенд «Моя сім’я», копії свідоцтв про шлюб, роздавальний матеріал, підручник, відеоролик «Реєстрація шлюбу», відео «Кольоротерапія».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Очікувані результати:

після цього уроку учні навчаться:

- застосовувати та пояснювати на прикладах основні поняття та терміни;

- називати права та обов'язки подружжя;

 - аналізувати правовий документ;

- аналізувати правової ситуації;

- виступати з повідомленнями;

- відстоювати власну позицію

Структура уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІV Повідомлення теми, мети і завдань уроку

V. Вивчення нового матеріалу

1. Що таке сім’я та шлюб

2. Які права та обов’язки подружжя

VІ. Узагальнення і систематизація знань

VІІ. Підсумки уроку

VІІІ. Домашнє завдання

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

Слово вчителя

Зверніть увагу на стенд. Як ви думаєте, яка тема об’єднує ці малюнки? «Сім’я». У житті кожної людини сім’я посідає важливе місце. У сім’ї зростає дитина, із перших років життя вона засвоює норми людських стосунків, все, що притаманне її родині. Сімейне життя вимагає набагато більшого, ніж просто відносини з однокласниками, друзями, знайомими. Не можна не погодитися зі словами відомого вченого М.Чернишевського: «Любов до сім’ї з усіх благородних людських почуттів є найбільш поширеною і найміцнішою, і вона значною мірою благотворно впливає на життя кожного з нас».

ІІ. Актуалізація опорних знань

Що таке сім'я?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Метод «Мікрофон» Учні виконують вправу «Я маю в майбутньому...», на власний розсуд закінчують початок речення, надаючи стислу відповідь:

А) створити сім’ю, тому що…

Б) залишитись незаміжньою (неодруженим), тому що…

ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Як ви думаєте, якою буде тема нашого уроку?

Про що б ви хотіли дізнатися, виходячи з теми?

Вчитель записує на дошці очікування учнів. Знайомить із метою уроку та планом роботи.

V. Вивчення нового матеріалу.

Що таке сім’я та шлюб (Пояснення вчителя)

Бесіда

На яких підставах створюють сім’ю?

Як ви думаєте, яка основна функція сім’ї?

Які норми більшою мірою впливають на життя сім’ї – моральні чи правові?
2. Як укладають шлюб

Перегляньте відеоролик, і дайте відповідь на запитання.

Виділіть обов’язкову ознаку шлюбу (реєстація державним органом реєстрації актів цивільного стану).

Перегляд відеоролика.

Робота в парах. Виконання вправи у підручнику с.126. Перевірка.

Доповнення вчителя

Права та обов’язки подружжя виникають лише після реєстрації, а не вінчання.

Максимальні межі шлюбного віку, кількість шлюбів, які людина може взяти впродовж життя, різниця у віці між особами, що укладають шлюб – законодавством не встановлюється та не обмежується.

Якщо бажання укласти шлюб не суперечить вимогам законодавства, наречені звертаються із заявою до будь-якого органу реєстрації актів цивільного стану. Через місяць після подання заяви шлюб реєструється. (Як ви думаєте, чому нареченим дається місяць на роздуми?) Якщо хтось з них відмовляється від шлюбу, то він чи вона відшкодовують затрати, пов’язані з приготуванням до весілля. Під час реєстрації присутність наречених обов’язкова. Подружжю видається свідоцтво про шлюб. (Учні розглядають копії).

Законодавство дозволяє укладати шлюб з 16 років за певних обставин. (Прочитайте передостанній абзац П.2 с. 127 і назвіть їх).

Як ви думаєте, чому шлюб між рідними чи двоюрідними забороняється законодавством? (Думки учнів).

Повідомлення учня про наслідки інцесту

(можливий варіант)

Багато найпопулярніших історичних особистостей страждали від близькоспоріднених династичних шлюбів. Адже вчинити інакше просто не можна було – благородна кров не буде чистою. Більш того, деякі королі та імператори дуже пишалися сімейною подібністю. Але ціна цієї «гордості» була дуже велика хвороби, каліцтво, відсталість у розвитку і відсутність потомства. Наслідки ж для держави - війни і династичні кризи.

Стародавній Єгипет - найяскравіший приклад того, до чого веде інцест серед монархів. У фараонів було не так вже й багато гідних їм для шлюбу. Ну де можна знайти рівного самому богу? Тому, для збереження чистоти крові, вони одружувалися на своїх сестрах. Ехнатон не міг нормально рухатися і не залишив потомства. Його дружина і сестра Ніфертіті була змушена носити високий головний убір, так як потилична частина її черепа була подовжена майже в 2 рази. Їх же син, Тутанхамон помер в 18 років (за іншими даними в 19). Потомства залишити він не зумів і страждав від окостеніння тулуба від середини хребта і вище. Він не міг пересуватися без палиці, щоб повернути обличчя, йому доводилося повертати весь тулуб. Його зображували сидячим навіть в момент стрілянини з лука. До речі, одружений був також на своїй сестрі.

Найвідоміший приклад фамільної подібності - «габсбурзька щелепа». Вона відтворювалася протягом щонайменше трьох століть. Навіть на фотографіях сучасних Габсбургів часом чітко помітна виступаюча вперед щелепа. Мабуть, найбільш нещасних носієм цієї відмінної риси був іспанський король Карл II. Карл II навчився ходити до 4, а говорити до 8, страждав від різноманітних хвороб і спадщини не залишив Останній Габсбург на іспанському троні з дитинства страждав від діареї, блювоти і епілепсії. Його нижня щелепа була настільки деформована, що він не міг ні нормально говорити, ні нормально жувати. Ходити він почав тільки до чотирьох років, а говорити вивчився до восьми. Зачати дитину ні в одному з двох шлюбів він також не зміг, і після його смерті спалахнула війна за іспанську спадщину. Причиною всього цього була погана генетика: його предки в декількох колінах були родичами.

Рефлексія. Кольоротерапія

Чи знаєте ви, що психологи вважають, що кожний день тижня має свій колір.

Вгадайте, який колір має четвер? (залежно від дня тижня)

Перегляд відеоролика

 2.Які права та обов’язки подружжя

Робота з підручником. Опрацювання П.3

Робота в парах. Заповнення схем «Поділіть майно при розлученні»

Ознайомлення з висловами відомих людей про шлюб.

Знайдіть серед висловів ті, що стосується прав та обов’язків подружжя і вкажіть, яких саме:

У шлюбному житті об’єднана пара повинна складати єдину моральну особистість.

                                                                                                           (І. Кант)

2. Любиш мене – люби й мого собаку

                                                                                                  (Дж. Хейвуд)

3.Одружитися – це значить наполовину зменшити свої права і в два рази збільшити свої обов’язки

                                                                                      (Ф. Шопенгангауер)

4. Кохати – це не значить дивитися одне на одного, а дивитися разом в одному напрямку

                                                                                   (А. де Сент-Екзюпері)

- Як ви думаєте, чи виникають права та обов’язки подружжя у громадянському шлюбі?

Вправа «Займи позицію»

Я за громадянський шлюб, тому що…

Я за цивільний шлюб, тому що…

Робота з таблицею с. 129

VІ. Узагальнення і систематизація знань

Варіант 1.

 1.Застосуємо наші теоретичні знання до конкретної ситуації. Аналіз правової ситуації с. 128 у підручнику. (Один читає, разом аналізуємо).

Варіант 2.

Правовий диктант

Шлюбний вік жінок в Україні (18)

Шлюбний вік чоловіків в Україні (18)

Мінімальний вік особи, за якого за певних обставин можливе укладення шлюбу.(16)

Первинний та головний осередок суспільства (сім’я)

Шлюб ґрунтується на … (добровільній) згоді чоловіка і жінки.

Шлюб, укладений особою, що який одночасно перебуває в іншому зареєстрованому шлюбі є …(недійсним).

Реєстрації шлюбу передує подання …(заяви).

Шлюб припиняється внаслідок… (смерті, розірвання, визнання шлюбу недійсним)

Права та обов’язки подружжя виникають після … (реєстрації шлюбу)

Особам з 16 років дозвіл на шлюб дає…(суд)

Чи зберігається право на аліменти подружжям один одному після розірвання шлюбу…(інколи).

 VІІ. Підсумки уроку

Вчитель звертає увагу на записані на дошці очікування учнів. З’ясовують, чи виправдалися очікування. Бажаю, щоб у майбутньому ви створили сім’ї, де кожен член цього маленького осередку був би щасливим і самодостатнім.

Оцінювання учнів

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 19 підручника, виконати письмово завдання 4 с. 129

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                             ДОДАТОК 1

 

 

Схема «Поділіть майно при розлученні»

 

Власність дружини

Власність чоловіка

Спільна власність

 

 

 

 

  1. Квартира, подарована батьками нареченої на весіллі; (2) каблучка, подарована чоловіком дружині; (3) телевізор, куплений під час спільного проживання; (4) автомобіль, придбаний на 5 річницю шлюбу; (5) норкова шуба дружини; (6) хутряна шапка чоловіка; (7) гараж, куплений на весільні гроші; (8) музичні інструменти, придбані для роботи чоловікові на спільні кошти.
docx
Додано
9 січня 2022
Переглядів
1152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку