УМ-11
Тема. Односкладні речення, їхні стилістичні особливості. Синонімія двоскладних та різних видів односкладних речень .
Мета: повторити відомості про односкладні речення; формувати вміння розрізняти відтінки значень односкладних речень; удосконалити вміння правильно здійснювати синонімічну заміну односкладних і двоскладних речень та різних видів односкладних речень з метою посилення тієї чи іншої стилістичної ознаки; аналітичні здібності одинадцятикласників; розвивати вміння комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою синонімічних відповідників із двоскладними й односкладними реченнями та різними видами односкладних речень; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти зацікавленню українською історією та історичною літературою, зокрема творчістю Ліни Костенко.
Обладнання: роздатковий матеріал, картки, портрет Ліни Костенко.
Тип уроку: комбінований (поглиблення, узагальнення, систематизація знань, розвиток практичних навичок і умінь)
ХІД УРОКУ
І. Емоційно-організаційна частина
1.Комплімент.
2. Хто зображений на портреті? Що ви знаєте про цю людину?Ось уже більше як півстоліття серед інших українських майстрів слова Ліну Василівну по праву вважають духовним олімпом України, лицарем честі, взірцем громадянської мужності й порядності. Таким поетом може пишатися будь-який народ світу. «Українська поезія сьогодні як ніколи багата. Тим вагоміше виглядає на цьому небі зірка Ліни Костенко. Вона вирізняється яскравістю та спокійною постійністю свого світла», - пише літературознавець, громадський діяч, академік Іван Дзюба у книзі «Є поети для епох». Як на мене, на зразках саме таких майстрів вітчизняної літератури маємо можливість якнайкраще побачити виражальні, стилістичні властивості слів і речень.
3. Робота з епіграфом.
Віддай людині крихітку себе.
За це душа поповнюється світлом (Ліна Костенко).
Як ви розумієте ці слова?
ІІ. Повідомлення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Щоб визначити тему уроку, виконаємо вправу з ключем. Записати слова в три колонки: 1 – дієслова у формі І, ІІос. одн. та мн.; 2 – ІІІ ос. одн. та мн.; 3 – безособові форми та інфінітив. Виділені слова записати звукописом.
Ключ: підкреслити другу від початку букву й визначити тему уроку.
Вечоріло, поїдемо, одірву, плавають, очманіти, варить, вдарять, перебито, знесемо, зненавидить, розізлиш, внести, перевернуть, зняти, ускладнити, скопаємо, ляскати, уріже.
Свідченням багатства української мови, як відомо, є різноманітність мовних засобів усіх рівнів. На уроках мови в 11 класі ми маємо можливість переконатись, який великий вибір варіантів надає мовцям синтаксис. А тому важливим є навчитися правильно вибирати ті конструкції, які забезпечують найточніше висловлення певної думки і якнайкраще відповідають конкретній ситуації мовлення.
Формулювання очікуваних результатів.
Ми поглибимо свої знання про…
Ми проаналізуємо…
Ми дослідимо…
Ми удосконалюватимемо…
- Яку стилістичну роль виконують односкладні речення?
- Як впливає явище синонімії на стилістику односкладних і двоскладних речень?
III. Актуалізація опорних знань «Лінгвістичний футбол»
-Що таке синоніми?
- Пригадайте, які речення називаються односкладними.
- На які види поділяються односкладні речення?
- Чим виражаються головні члени речення в односкладних реченнях?
IV. Розширення й поглиблення учнями навчального матеріалу.
1.Лінгвістичне спостереження.
Знайдіть у тексті односкладні речення, назвіть їхній тип. Визначте стильову приналежність тексту. Проаналізуйте, які види односкладних речень переважають. Виконати синтаксичний розбір третього речення («Синтаксична естафета»). Пояснити лексичне значення виділеного слова.
Обростаєм абсурдом. Ядерну зброю віддали, державу розікрали. Чекаємо інвестицій у свою економіку. Танки продаємо у Пакистан, гладильні дошки купуємо в Італії. Триста років ходимо по колу. З чим прийшли у ХХ століття, з тим входимо і в ХХІ.
Робота з карткою
Слово «чекаємо» розібрати морфологічно та за будовою.
2. «Визбирувач».
Розставити розділові знаки, уставити пропущені букви. Вибрати тільки односкладні речення. Свій вибір пояснити.
Вже доп..кли нас до ж..вої рани. Д..руть податки з поля двору стріх. Ц..кують людей. Здають в оренду храми. І мову нашу мають для зловтіх. Є чутка що В..шн..вецький наступа. Грабує край, лишає пустовщину. Він од князів в..де свій родовід. Являє віть шляхетну і відому. Мовчить. Дивиться. Пов..ртає до мене списа.
Із секретів синтаксису! Не є односкладними речення, у яких присудки виражені дієсловом у формі 3-ї особи однини теперішнього і майбутнього часу або у формі однини минулого часу дійсного й умовного способу. Наприклад: Мовчить. Дивиться. Повертає до мене списа. Це двоскладні речення з пропущеним підметом, який відновлюється з контексту.
3. Назустріч ЗНО
Установіть відповідність: 1 означено-особове ;2 неозначено-особове ;3 узагальнено-особове; 4 безособове ;5 називне. Ключ: 1Д, 2А, 3Б, 4В, 5Г.
А. Націю запрограмували на безвихідь.
Б. Вмирати вмієм, по степах гасати, але себе не вмієм написати.
В. Детективів можна уже не читати.
Г. Коштовна зброя.
Д. Любіть травинку, і тваринку, і сонце завтрашнього дня.
4. Кола Вена (робота в парах).
Пригадайте спільні і відмінні ознаки двоскладних й односкладних речень і впишіть їх у діаграму Вена
5.Лінгвістичне конструювання.
Назвати орфограми у виділених словах. Пояснити розділові знаки в останньому реченні.Переробіть односкладні речення на синонімічні двоскладні. Чи завжди доречною буде така заміна?
Чи замолю свій гріх перед народом? Затуліть мені очі якоюсь живою долонею! Отак колись незчуємося, де й поділася та наша Україна. Мені не спалось. І не спалось війську. Ба, може, часом отаману потрібно пройтися пішки по своїй землі?
Коментар вчителя. За змістом односкладні дієслівні і синонімічні їм двоскладні речення тотожні. Стилістична ж своєрідність односкладних дієслівних речень полягає в тому, що увага в них зосереджується більше на дії, ніж на особі. Але коли є потреба виділити, підкреслити особу, якої стосується дія, тоді вживають речення із займенниковим підметом
6. Вправа-трансформація.
Прочитайте текст; перебудуйте, де це можливо, речення, спираючись на синтаксичну синонімію.
А ви думаєте, що Україна так просто. Україна - це супер. Україна - це ексклюзив. По ній пройшли всі катки історії. На ній відпрацьовані всі види випробувань. Вона загартована найвищим гартом. В умовах сучасного світу їй нема ціни. Ми унікальна нація. У нас хліборобів морили голодом. Режисери ставили спектаклі в концтаборах. Поетів закопували у вічну мерзлоту.
- Проаналізуйте, як впливає явище синтаксичної синонімії на зміст речень. (А думаєте, що Україна так просто. Україна - це супер. Україна - це ексклюзив. По ній пройшло всіма катками історії. На ній відпрацьовано всі види випробувань. ЇЇ загартовано найвищим гартом. В умовах сучасного світу вона не має ціни. Ми унікальна нація. У нас хліборобів морено голодом. Режисерами ставлено спектаклі в концтаборах. Поетів закопувано у вічну мерзлоту.)
7. Творча майстерня.
1гр. Увести подані сполуки в односкладні речення.
2гр. Випереджувальне завдання. Напишіть твір-роздум, використавши як тезу вислів Ліни Костенко «Віддай людині крихітку себе. За це душа поповнюється світлом».
V. Підсумок уроку .Рефлексія.
Робота з проблемними питаннями
- Яку стилістичну роль виконують односкладні речення?
Коментар вчителя. Використання односкладних речень у мовленні засвідчує динамічність висловлення, дозволяють зосередити увагу саме на фактах, подіях допомагають відобразити психологічне напруження стану людини, її сумнівів, а також сприяє уникненню повторення тих самих членів речення, виражених займенниками.
- Як впливає явище синонімії на стилістику односкладних і двоскладних речень?
Коментар вчителя. Більшість односкладних речень є синтаксичними синонімами двоскладним і не розрізняються за значенням. Відмінність є тільки в стилістичному забарвленні: односкладні речення, порівняно з двоскладними, виглядають більш енергійними, динамічними, емоційними. Заміна особових речень безособовими чи навпаки впливає на ступінь експресивності і семантичне значення речення: в особових реченнях увага акцентується на дії, а в безособовому — на її результаті.
Я сподіваюсь, що ви змогли переконатись, що слово Ліни Костенко наповнене філософською глибиною, високою духовністю. А тому пропоную вам поділитись, яке враження справили на вас цитати з текстів Ліни Костенко за допомогою прийому «Валіза».
- Які з цитат, ви вважаєте, потребують у вас додаткового обдумування, помістіть у «млинок», які ви викинете у «смітник», а які візьмете у свою життєву «валізу»?
Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення:
− Я знаю…
− Я зрозумів, що…
− Найбільші труднощі я відчув…
− Мені б хотілося ще…
VI. Оцінювання роботи учнів
VIІ. Домашнє завдання
Напишіть твір-роздум, використавши як тезу вислів Ліни Костенко «Віддай людині крихітку себе. За це душа поповнюється світлом». У роботі використайте односкладні і двоскладні речення. Наведіть кілька прикладів синтаксичної синонімії. Повторіть пунктограми простого речення.