Односкладне речення.
Види односкладних речень з головним членом у формі присудка.
Підготувала вчителька
української мови та літератури
Гірницької гімназії №18
Курахівської міської ради
Донецької області
Сапунова Олена Йосипівна
Тема. Односкладне речення. Види односкладних речень з головним членом у формі присудка. (слайд1)
Мета: сформувати в учнів поняття про односкладні речення, їх види; ознайомити з односкладними реченнями з головним членом у формі присудка, способами вираження в ньому головного члена; розвивати вміння аналізувати ці речення у висловленнях, моделювати й конструювати їх відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу сприяти морально – етичному розвитку особистості восьмикласників; формувати ключові компетентності: спілкування державною мовою, спілкування іноземними мовами, математичну компетентність, інформаційно – цифрову, соціальну та громадянську. Виховувати пізнавальний інтерес до вивчення української мови, патріотичні почуття, кращі людські якості, культуру мовлення.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, зошити, сигнальні картки, листи самооцінювання, ситуативні завдання, опорні картки, мультимедійна презентація .
Методи і прийоми: евристична бесіда, спостереження над мовними явищами, робота з підручником, метод вправ, дослідницький, продуктивної творчої діяльності.
І Організаційний момент
Учитель
- Доброго дня, діти! Вітаю вас на сьогоднішньому уроці української мови.
- Діти, подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, усміхніться. І з цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок.
- Сідає першою краса. Тепер сідає сила.
ІІ Повідомлення теми, мети, завдань уроку: очікувані результати
Учитель
- Рідна мова! Відомо, що європейські мови можна вивчити за 6 років, свою ж рідну, треба вчити ціле життя.
- Тому епіграфом для нашого уроку будуть слова Олександра Олеся: (слайд2)
Бринить – співає наша мова,
Чарує, тішить і п'янить.
О.Олесь
- Сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчення теми «Односкладне речення», яка займає пріоритетне місце серед усіх завдань ЗНО. На уроці ми повторимо вивчене в 5 класі про односкладні речення, ознайомимося з їх видами, бо саме ці речення збагачують наше мовлення, роблять його яскравішим та виразнішим. (Наприклад, поезія В. Сосюри «Любіть Україну»).
- Тож, давайте запишемо тему уроку: «Односкладне речення. Види односкладних речень з головним членом у формі присудка».
А темою – девізом нашого уроку будуть слова «Свою Україну любіть». - Чиї це слова? (Т.Шевченка).
Наш девіз – це вже приклад односкладного речення. Я в свою чергу закликаю вас любити свою Батьківщину – Україну, її співучу мову, бо мова, як відомо,- це історія народу. Тож вивчаймо її, щоб бути гідними українцями.
- У вас на партах є «Картки самооцінювання», у які ви протягом уроку ставите собі бонуси за кожен вид роботи, а за активність можете одержати від мене додаткові бонуси, які потім переведете в оцінки.
«Мікрофон» (слайд3)
- Діти, а чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
(Ені велентієс?( Добровольці є ?(волонтери).
- Хто такі волонтери? (ті, хто завжди попереду).
- Сьогодні на уроці я хочу навчитись…
Учитель
- А я очікую, що ви будете знати і вміти: (слайд4)
ІІІ Актуалізація опорних знань
Учитель
- На минулому уроці ми підсумували вивчене про «Двоскладне просте речення», а сьогодні продовжимо мандрівку стежками одного з найцікавіших і найбільших розділів мовознавства, згадати назву якого вам допоможе ребус.
Синтаксис (ребус) (слайд5)
Учитель
- Дякую! Молодці! Перші кроки – і вже у декого перші успіхи!
1. Експресопитування з сигнальними картками (слайд6,7)
Учитель
- А зараз я пропоную вам послухати твердження та визначити, які з них правильні, а які – ні (за допомогою сигнальних карток) (не забувайте оцінювати себе!)
1. Речення виражає закінчену думку. (+)
2. За метою висловлення речення поділяються на розповідні й окличні. (-)
3. За емоційним забарвленням речення поділяються на окличні й неокличні. (+)
4. Речення характеризуються смисловою та інтонаційною завершеністю. (+)
5. Питальні речення щось повідомляють, розповідають. (-)
6. За будовою речення поділяють на прості і складні. (+)
7. Складні речення мають дві або кілька граматичних основ. (+)
8. Розповідне речення висловлює наказ, пораду, прохання. (-)
9. Прості речення можуть бути односкладні та двоскладні. (+)
10. Односкладні речення поділяються на називні та безособові. (-)
ІV Мотивація навчальної діяльності
Учитель
- Діти, хто з вас упевнено і правильно відповів на останнє запитання?
- Чого не вистачало вам, щоб дати відповідь?
Учитель
- Так, у вас не вистачило знань про види односкладних речень.
V Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу
1) Робота з підручником (§16) (слайд8)
Опрацювання теоретичного матеріалу підручника (в парах та індивідуально).
Учитель
- Для того, щоб ліквідувати ці прогалини, опрацюємо теоретичний матеріал підручника (§16)
(Під час опрацювання матеріалу ви можете дискутувати в парах).
- Я знаю, що у класі є Олімпійський резерв, якому пропонується індивідуальне завдання (якщо декілька учнів - об'єднатися).
Завдання: складіть спрощену схему або таблицю щодо видів односкладних речень з головним членом у формі присудка та способів вираження головного члена у формі присудка.
2) Теоретична розминка «Незакінчене речення» (слайд 9,10)
Учитель
- А зараз давайте перевіримо, як ви засвоїли теоретичний матеріал.
1. За складом граматичної основи речення бувають… (двоскладні та односкладні).
2. Речення, які мають два головні члени, називаються…(двоскладні).
3. Речення, які мають один головний член називаються…(односкладні).
4. За значенням та способом вираження головного члена односкладні речення поділяються на… (речення з головним членом у формі підмета та головним членом у формі присудка).
5. Односкладні речення з головним членом у формі присудка поділяються на … (О – О, Н – О, У – О, БО).
6. Односкладні речення, головний член яких означає дію, яку виконує конкретна особа, називаються…(О – О).
7. Односкладні речення, головний член яких означає дію, яку виконує невизначена особа, називаються… (Н – О).
8. Односкладні речення, головний член яких означає дію, що може стосуватися будь – якої особи, називаються… (У – О).
9. Односкладні речення, головний член яких називає дію або стан, які не мають виконавця, називаються… (Безособові).
3) Перевірка виконання учнями індивідуального завдання
(учні на дошці записують та коментують складені схеми або таблицю).
(Добре, у вас уже є навички складання схем, таблиць, які також стануть вам у нагоді при підготовці до ЗНО).
VI Усвідомлення набутих знань у процесі виконання практичних завдань
Учитель
- А тепер переходимо до практичного опрацювання матеріалу.
1)Вправа з ключем (слайд 11,12)
Запишіть подані речення у такій послідовності:
1. Безособове речення.
2. Означено – особове речення.
3. Узагальнено – особове речення.
4. Називне речення.
5.Неозначено – особове речення.
6. Речення, до складу якого входить неповне.
1) Учись, прощай, дерзай.
2) Весною та влітку в селах прокидаються рано.
3) Чутно плескіт у ставочку.
4) Ось і чудовий Дніпро – Славутич!
5) Друга пізнають у біді.
6) Один розум добре, а два – краще.
- З перших літер кожного речення складіть слово, введіть його в односкладне речення у ролі присудка.
Ключ: чудово.
(Учні зачитують і визначають вид односкладного речення з головним словом у формі присудка).
Учитель
- А як ви думаєте, діти, те що ми вивчаємо з теми, знадобиться нам у повсякденному житті? (відповіді учнів).
- А от зараз ми це і перевіримо. Будемо працювати в мікрогрупах.
2) «Життєві ситуації» (робота в мікрогрупах). (слайд 13,14)
1) Складіть і запишіть односкладні речення, які є рекламним закликом користуватися мобільним зв'язком будь-якого оператора на території України.
(Зразок: Будь стильним! Живи мобільно! (односкладне о-о).
2) Складіть і запишіть односкладні речення, які є записами домашнього завдання у шкільному щоденнику?
(Зразок: Вивчити правило на сторінці сто сорок п'ятій. Двісті тридцята вправа. Синтаксичний розбір односкладного речення).
3) Використавши лише односкладні речення, складіть текст SMS – повідомлення для вашого однокласника про перенесення контрольної роботи з української мови.
4) Стисло, використовуючи односкладні речення, передайте епізод відомого фільму (до 5 речень).
(Не називаючи його героїв, учні мають упізнати фрагмент за описом і назвати фільм).
5) Скоро Новий рік. У продажу з'явився новий айпад. Переконайте батьків у тому, що він вам необхідний у повсякденному житті.
6) Ви – волонтери. Підготуйте перелік добрих справ, (використовуючи односкладні речення), які вам потрібно зробити до Дня Святого Миколая.
Перевірка виконання учнями завдань.
Учитель
- Чудово попрацювали. Бачу, що ви кмітливі, талановиті, винахідливі – справжні українці. А українці завзято працюють і цікаво відпочивають. Попереду у нас робота, яка потребує творчих зусиль. Тож відпочинемо.
Релаксація (Легенда про Україну) (відео). (слайд 15)
Творча робота (слайд16,17)
- Гарно відпочили, а тепер знову до роботи. Вам пропонуються творчі завдання, виконання яких, на мою думку, допоможе вам при побудові зв'язних висловлень на ЗНО.
Ознайомтеся із завданнями, визначіться, з яким ви впораєтеся найкраще.
1. Складіть сенкан «Батьківщина»; на основі сенкану – вірш.
2. Напишіть есе «Люблю свій рідний край».
3. Напишіть акротвір «Україна» (твір, у якому початкові літери кожного рядка, прочитані зверху вниз, розкодовують слово чи фразу, присвячену певній особі або події).
Завдання: у творчих роботах використати односкладні речення з головним членом у формі присудка.
Презентація творчих завдань (сила (хлопці) – краса (дівчата)).
Учитель
- Дуже вдячна за вашу креативність. Ваші творчі роботи переконали мене у невичерпності ваших творчих можливостей . Ваші вірші відверті. Акротвори - щиросердні. Есе - пройняті безмежною любов'ю до рідного краю.
Диференційоване домашнє завдання (слайд 18,19)
- А вдома ви закріпите теоретичний матеріал §16 - §18 і виконаєте одне із запропонованих завдань:
1) Вправа 154.
2) Випишіть із поезій В.Сосюри односкладні речення з головним членом у формі присудка.
3) Напишіть есе «У чому може полягати моя дієва любов до Батьківщини?»
Рефлексія
« Вільний мікрофон» (слайд 20)
- Чи справдилися ваші очікування від уроку?
- Чи оцінили ви роль односкладних речень у мовленні?
Оцінювання
Учитель
- Урок добігає кінця. Я задоволена вашою роботою. Закінчіть, будь ласка, роботу над карткою самооцінювання (переведіть бонуси та лайки в оцінки).
Картка самооцінювання
Прізвище, ім'я учня Дата Клас
Критерій Бонуси Оцінка
Я брав активну участь у роботі на уроці
Я давав відповіді на запитання
Я зрозумів, чим відрізняється односкладне речення від двоскладного
Я зрозумів, які речення є О – О, Н – О, У-О, БО
Я навчився визначати О – О, Н-О, У-О, БО
Оцініть свою роботу на уроці
Загальна кількість балів
Заключне слово вчителя
Учитель
- Діти! Із кожним днем ви дорослішаєте, дізнаєтесь дедалі більше нового. Вірю, що ви ніколи не зупинитесь на досягнутому у вивченні рідної мови, станете справжніми патріотами своєї Батьківщини.
- Пам'ятаймо, що ми українці, і від кожного з нас залежить майбутнє нашої держави.
- Дякую вам, хороші мої, за допомогу та співпрацю. Залишайтеся такими ж щирими, а серця ваші хай ніколи не черствіють. Миру, злагоди та творчого натхнення вам. І хай вас наша мова українська чарує, тішить і п'янить. (слайд 21, 22)