Тема: Значення опорно – рухової системи
Мета: розглянути значення опорно-рухової системи в життєдіяльності людини, на основі порівняння будови скелета людини і ссавців встановити між ними схожість як наслідок походження людини від тварин; ознайомити учнів з особливостями будови кісткової та хрящової тканин,зробити висновок про їх відповідність виконуваним функціям;
продовжити розвиток загально-навчальних навичок роботи з різними джерелами інформації, а також умінь і навичок організації самостійної навчальної діяльності; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, розвивати логічне мислення.
продовжити роботу по формуванню стійкого інтересу учнів до дослідження власного організму, зацікавити в прагненні дбати про своє здоров’я.
Тип уроку: : урок вивчення нового матеріалу
«Кісткова система людини
влаштована так, що за найменшої легкості
вона має найбільшу міцність.»
П. Лесгафт
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів.
Друзі. Ми починаємо вивчати нову тему «Опора і рух». Ми багато знаємо про ці поняття. І наші знання будуть нам у нагоді.Ми з вами вивчили головні терміни, які необхідні нам для вивчення систем органів. Давайте їх згадаємо.
Бесіда
Що таке орган?
Що таке система органів?
Робота з німими схемами
Відповідь
Тканини внутрішнього середовища,кісткова , хрящова
Фронтальна бесіда
Перш, ніж ми перейдемо до вивчення конкретної системи органів, я попрошу вас відповісти на кілька запитань:
Мотивація навчально - виховної діяльності.
Поміркуйте
На значення опори звертав увагу ще давньогрецький математик, фізик та інженер, один з найдавніших вчених античності Архімед. Що таке опора? Опорою в механіці називають елементи системи, основною функцією яких є передача зусиль від однієї частини конструкції на інші або на фундамент. А яке ж значення має опора для людей? Чи тільки цим обмежується значення опорної системи для організму людини?
Визначення теми уроку(слайд 2)
Отже, опорно-рухова система.
Щоб почати її вивчення потрібно визначитися з темою уроку. Що конкретно сьогодні на уроці ми будемо вивчати.
Давайте з’ясуємо, що ми вже знаємо про опорно-рухову систему?
Ви можете прямо зараз чітко визначити значення опорно-рухової системи в організмі людини, тобто для чого вона необхідна і які функції виконує? (Пробують згадати, з’ясовують, що все-таки – ні).
З чого складається опорно-рухова система органів людини? (З кісток, м’язів).
А ви можете, просто зараз розповісти: яка будова кісток? (Ні).
Я думаю, що тепер ви можете самостійно сформулювати тему уроку.
Формулювання теми ,мети та завдань уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Опорно-рухова система
Компоненти опорно – рухової системи
Скелет М’язи
Пасивна частина Активна частина
системи системи
Охарактеризувати пасивну та активну частини опорно-рухової системи:
Опорно – рухова система людини
Скелетна система
|
М’язова система |
Скелет голови: А) мозковий відділ Б) лицьовий відділ |
М’язи голови А) мімічні м’язи Б) жувальні м’язи |
Скелет тулуба: А) хребет Б) грудна клітка |
М’язи тулуба А) м’язи грудей Б) м’язи спини В) м’язи живота |
Скелет кінцівок: А) плечовий пояс Б) скелет вільної верхньої кінцівки В) тазовий пояс Г) скелет вільної нижньої кінцівки |
М’язи кінцівок: А) м’язи поясу верхньої кінцівок Б) м’язи вільної верхньої кінцівки В) м’язи поясу нижніх кінцівок Г) м’язи вільної нижньої кінцівки |
Функції опорно – рухової системи
( кістки хребта, нижні кінцівки)
Робота в малих групах за завданнями
1)Працюючи з підручником ,визначте особливості будови кісткової тканини.
2) Працюючи з підручником ,визначте склад і властивості кісткової тканини.
3) Працюючи з підручником ,визначте особливості будови хрящової тканини та види хрящів.
4) Працюючи з мікроскопом ,розгляньте мікропрепарат кісткової тканини. На дошці намалюйте та підпишіть будову тканини.
5) Працюючи з мікроскопом ,розгляньте мікропрепарат хрящової тканини. На дошці намалюйте та підпишіть будову тканини.
Прийом «Навчаючи-вчуся» Обговорення завдань.
Кожна група повідомляє про результати своєї роботи за планом:
Кістки скелета утворені
Кісткова тканина Хрящова тканина
Особливості будови хрящової тканини. Види хрящів та , їх значення. (слад)
Хрящова тканина складається з:
Хрящі
Волокнистий
Гіаліновий Еластичний
( вкриває суглобові ( міститься в надгортаннику (утворює
поверхні кісток) вушній раковині) міжхребцеві диски
знаходиться в місцях
прикріплення зв'язок,
сухожилків)
Особливості будови кісткової тканини
Кісткова тканина складається з:
Види кісткової речовини
Компактна Губчаста
Кістки( за формою)
Трубчасті Плоскі
Короткі довгі Губчасті
Довгі Короткі
Трубчасті кістки складаються з тіла – діалізу та епіфізів. Епіфізи мають суглобові поверхні, позбавлені окістя, і складаються з губчастої речовини з червоним кістковим мозком і в дорослих і в дітей. Під окістям розташований шар компактної речовини, а центральну частину кістки займає губчаста речовина.
Проблемне питання
Центральна частина трубчастих кісток відрізняється в дорослих і дітей. Скажіть у чому відмінність? ( У дорослої людини губчаста речовина містить жовтий кістковий мозок, у дітей червоний кістковий мозок)
Склад кісток і властивості
Склад |
Властивості |
Органічні речовини( 30%) колаген і полісахариди) |
Гнучкість, пружність |
Неорганічні речовини( 60%) – ( кальцій 99%, фосфор – 87%, магній 50%, 30 мікроелементів) |
Твердість |
Ріст кісток
Довжину Товщину
Ріст також регулюється і нашим ставленням до себе. Людина, яка веде здоровий спосіб життя, не має шкідливих звичок, росте дуже добре. Постійні прості фізичні вправи допомагають нашим кісткам розвиватися. Це такі приємні справи, як:
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання 1.
Лабораторне дослідження №1 (слайд )
Тема. Мікроскопічна будова кісткової, хрящової та м’язової тканин.
Мета: вивчити особливості мікроскопічної будови та різноманіття сполучних і м’язових тканин,розвивати уміння спостерігати, виділяти істотні ознаки, описувати будову у взаємозв’язку з властивостями, виконувати малюнки.
Обладнання та матеріали: мікропрепарати хрящової, кісткової та м’язових тканин, мікроскопи, таблиця “Мікроскопічна будова тваринних тканин”, підручник.
Хід роботи
Хрящова тканина |
Кісткові тканина |
Сполучні тканини:
Посмугована серцева |
Непосмугована |
Посмугована скелетна |
М’язові тканини:
Назва тканини |
Будова |
Функція |
Розташування в організмі |
Хрящова |
|
|
|
Кісткова |
|
|
|
Посмугована скелетна |
|
|
|
Непосмугована |
|
|
|
Посмугована серцева |
|
|
|
а) Який взаємозв’язок між будовою і функціями кісткової та хрящової тканин?
б) Які особливості будови посмугованої та непосмугованої м’язових тканин зумовлюють їхні функції?
в) Які ознаки подібності будови в межах сполучних та м’язових тканин?
Завдання 2.(слайд ) Знайдіть відповідність між функцією опорно-рухової системи та її характеристиками.
А — Рухова
Б — Кровотворна
В — Опорна
Г — Депонуюча
Д — Захисна