Урок на тему:"Опорно -рухова система"

Про матеріал
Учні матимуть можливість більше дізнатися, що входить до опорно - рухової системи,які речовини входять до складу кісток
Перегляд файлу

Тема: Значення опорно – рухової системи

Мета:  розглянути значення опорно-рухової системи в життєдіяльності людини, на основі порівняння будови скелета людини і ссавців встановити між ними схожість як наслідок походження людини від тварин; ознайомити учнів з особливостями будови кісткової та хрящової тканин,зробити висновок про їх відповідність  виконуваним функціям;

продовжити розвиток загально-навчальних навичок роботи з різними джерелами інформації, а також умінь і навичок організації самостійної навчальної діяльності; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, розвивати логічне мислення.

продовжити роботу по формуванню стійкого інтересу учнів до дослідження власного організму, зацікавити в прагненні дбати про своє здоров’я.

Тип уроку: : урок вивчення нового матеріалу

«Кісткова система людини

влаштована так, що за найменшої  легкості

вона має найбільшу  міцність.»

П. Лесгафт

 Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань  та мотивація навчальної діяльності учнів.

Друзі. Ми починаємо вивчати нову тему  «Опора і рух». Ми багато знаємо про ці поняття. І наші знання будуть нам у нагоді.Ми з вами вивчили головні терміни, які необхідні нам для вивчення систем органів. Давайте їх згадаємо.

Бесіда

Що таке орган?

Що таке система органів?

Робота з німими схемами

 

 

 

 

 

Відповідь

Тканини внутрішнього середовища,кісткова , хрящова

Фронтальна бесіда

Перш, ніж ми перейдемо до вивчення конкретної системи органів, я попрошу вас відповісти на кілька запитань:

  1. Які найбільш характерні ознаки тваринних організмів?
  2. Як пересуваються найпростіші, черви, комахи, хребетні тварини?
  3. Як пересувається людина?

Мотивація  навчально - виховної діяльності.

Поміркуйте

На  значення опори звертав  увагу ще давньогрецький математик, фізик та інженер, один з  найдавніших  вчених  античності Архімед. Що таке опора?  Опорою в механіці називають  елементи системи,  основною  функцією  яких є передача зусиль  від однієї  частини конструкції на інші або на фундамент. А  яке  ж  значення  має опора  для людей? Чи  тільки цим обмежується  значення  опорної  системи  для  організму  людини?

 

Визначення теми уроку(слайд 2)
Отже, опорно-рухова система.
Щоб почати її вивчення потрібно визначитися з темою уроку. Що конкретно сьогодні на уроці ми будемо вивчати.
Давайте з’ясуємо, що ми вже знаємо про опорно-рухову систему?
Ви можете прямо зараз чітко визначити значення опорно-рухової системи в організмі людини, тобто для чого вона необхідна і які функції виконує? (Пробують згадати, з’ясовують, що все-таки – ні).
З чого складається опорно-рухова система органів людини? (З кісток, м’язів).
А ви можете, просто зараз розповісти: яка будова кісток? (Ні).
Я думаю, що тепер ви можете самостійно сформулювати тему уроку.
Формулювання теми ,мети та завдань уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Опорно-рухова система

                                  Компоненти опорно – рухової системи

 

Скелет                                                           М’язи

Пасивна частина                                                    Активна частина

системи системи

 

Охарактеризувати пасивну та активну частини опорно-рухової системи:

https://docviewer.yandex.ua/view/0/htmlimage?id=3a4g-e6idi1ro32jpdtjshyf90bz9muifyqvcjs5thlfbf1tk265xocxca0rn0kf1u0v7to4i6et1le2nlbflk3c22txtaav2akb6k4a&name=8d55.jpg

 

 Опорно – рухова система людини

Скелетна система

 

М’язова система

Скелет голови:

А) мозковий відділ

Б) лицьовий відділ

М’язи голови

А) мімічні м’язи

Б) жувальні м’язи

Скелет тулуба:

А) хребет

Б) грудна клітка

М’язи тулуба

А) м’язи грудей

Б) м’язи спини

В) м’язи живота

Скелет кінцівок:

А) плечовий пояс

Б) скелет вільної верхньої кінцівки

В) тазовий пояс

Г) скелет вільної нижньої кінцівки

М’язи кінцівок:

А) м’язи поясу верхньої кінцівок

Б) м’язи вільної верхньої кінцівки

В) м’язи поясу нижніх кінцівок

Г) м’язи вільної нижньої кінцівки

 

 

 

 

 Функції опорно – рухової системи

 

 

  1. Опорна – підтримання тіла людини у вертикальному положенні

( кістки хребта, нижні кінцівки)

  1. Захисна – захист внутрішніх органів( кістки черепа, грудна клітка, мязи живота)
  2. Рухова – ( мязи кінцівок, спини, хребет)
  3. Кровотворна – утворення еритроцитів у червоному кістковому мозку.
  4. Депонуюча – мінеральні солі за необхідності надходять із кісток, мязи запасають глікоген

 

 

Робота в малих групах  за завданнями

1)Працюючи з підручником ,визначте особливості будови кісткової тканини.
2) Працюючи з підручником ,визначте склад і властивості кісткової тканини.
3) Працюючи з підручником ,визначте особливості будови хрящової тканини та види хрящів.
4) Працюючи з мікроскопом ,розгляньте мікропрепарат кісткової тканини. На дошці намалюйте та підпишіть будову тканини.
5) Працюючи з мікроскопом ,розгляньте мікропрепарат  хрящової тканини. На дошці намалюйте та підпишіть будову тканини.

 

 

Прийом «Навчаючи-вчуся» Обговорення завдань.

Кожна група повідомляє про результати своєї роботи  за планом:

  1. Особливості будови кісткової тканини.
  2. Хімічний склад кісткової тканини.
  3. Особливості будови хрящової тканини.
  4. Пояснення схем будови тканин.

Кістки скелета утворені

Кісткова тканина                                                        Хрящова тканина

 

Особливості будови хрящової тканини. Види хрящів та , їх значення. (слад)

Хрящова тканина складається з:

  1. клітин хондроцитів;
  2. міжклітинної речовини переважають білки – колаген і еластин;
  3. зовнішнього сполучнотканинного шару (охрястя).

Хрящі

 Волокнистий

Гіаліновий                               Еластичний

( вкриває суглобові          ( міститься в надгортаннику (утворює

поверхні кісток)                вушній раковині)                                  міжхребцеві диски

 знаходиться в місцях  

                                                                                                            прикріплення зв'язок,

 сухожилків)

 

 

Особливості будови кісткової тканини

Кісткова тканина складається з:

  1. клітин з відростками остеоцитів;
  2. міжклітинної — речовини;
  3. нервів;
  4. кровоносних судин;
  5. сполучної оболонки.

 

Види кісткової речовини

 

 

Компактна                                                                     Губчаста

 

 

 

 

 

 Кістки( за формою)

Трубчасті Плоскі

 

Короткі       довгі Губчасті

 

 Довгі Короткі

Трубчасті кістки складаються з тіла – діалізу та епіфізів. Епіфізи мають суглобові поверхні, позбавлені окістя, і складаються з губчастої речовини з червоним кістковим мозком і в дорослих і в дітей. Під окістям розташований шар компактної речовини, а центральну частину кістки займає губчаста речовина.

Проблемне питання

Центральна частина трубчастих кісток відрізняється в дорослих і дітей. Скажіть у чому відмінність? ( У дорослої людини губчаста речовина містить жовтий кістковий мозок, у  дітей червоний кістковий мозок)

 

 

 Склад кісток і властивості

Склад

Властивості

Органічні речовини( 30%) колаген і полісахариди)

Гнучкість, пружність

Неорганічні речовини( 60%) – (  кальцій 99%, фосфор – 87%, магній 50%, 30 мікроелементів)

Твердість

 

 

Ріст кісток

 

 

Довжину                                                                    Товщину

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ріст також регулюється і нашим ставленням до себе. Людина, яка веде здоровий спосіб життя, не має шкідливих звичок, росте дуже добре. Постійні прості фізичні вправи допомагають нашим кісткам розвиватися. Це такі приємні справи, як:

  • ходити пішки;
  • кататися на велосипеді, роликах;
  • просто бігати;
  • просто висіти на турніку й багато іншого.

 

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Завдання 1.

Лабораторне дослідження №1 (слайд )

Тема. Мікроскопічна будова кісткової, хрящової та м’язової тканин.

Мета: вивчити особливості мікроскопічної будови та різноманіття сполучних і м’язових тканин,розвивати уміння спостерігати, виділяти істотні ознаки, описувати будову у взаємозв’язку з властивостями, виконувати малюнки.

Обладнання та матеріали: мікропрепарати хрящової, кісткової та м’язових тканин, мікроскопи, таблиця “Мікроскопічна будова тваринних тканин”, підручник.

Хід роботи

  1. Розгляньте під мікроскопом готові мікропрепарати різних видів сполучної тканини: кісткової та хрящової. Знайдіть ядро, цитоплазму, мембрану, міжклітинну речовину. Зверніть увагу на співвідношення клітин та міжклітинної речовини, на форму клітин.
  2. Порівняйте побачене з малюнком у підручнику. Позначте структурні компоненти цифрами.

Хрящова тканина

Хрящова тканина

Кісткова тканина

Кісткові тканина

Сполучні тканини:

  1. Ядро.
  2. Цитоплазма.
  3. Мембрана.
  4. Міжклітинна речовина.
  5. Розгляньте за допомогою мікроскопа готові мікропрепарати різних видів м’язової тканини: посмугованої, посмугованої сер­цевої, непосмугованої. Знайдіть ядро, цитоплазму, мембрану, міофібрили. Зверніть увагу на форму клітин, кількість ядер, розташування міофібрил.
  6. Порівняйте побачене з малюнком у підручнику. Позначте структурні компоненти клітин цифрами.(слайд       )

Посмугована серцева

Посмугована серцева

Непосмугована

Непосмугована

Посмугована скелетна

Посмугована скелетна

М’язові тканини:

  1. Ядро.
  2. Цитоплазма.
  3. Мембрана.
  4. Міофібрили.
  5. Складіть таблицю. (слайд       )

Назва тканини

Будова

Функція

Розташування в організмі

Хрящова

 

 

 

Кісткова

 

 

 

Посмугована скелетна

 

 

 

Непосмугована

 

 

 

Посмугована серцева

 

 

 

  1. Зробіть висновки, відповівши на запитання(слайд      )

а) Який взаємозв’язок між будовою і функціями кісткової та хрящової тканин?
б) Які особливості будови посмугованої та непосмугованої м’язових тканин зумовлюють їхні функції?
в) Які ознаки подібності будови в межах сполучних та м’язових тканин?

Завдання 2.(слайд    ) Знайдіть відповідність між функцією опорно-рухової системи та її характеристиками.

  1. Кістки хребетного стовпа і нижніх кінцівок.
  2. Плескаті і трубчасті кістки містять червоний кістковий мозок.
  3. М’язи-глікоген, скелет — солі Са, Fe, Р.
  4. Кістки кінцівок, спини, грудей та хребетного стовпа. М’язи спини і грудей.
  5. Кістки черепа, хребетного стовпа, грудної клітки і таза. М’язи черева.

А — Рухова
Б — Кровотворна
В — Опорна
Г — Депонуюча
Д — Захисна

  1. Домашнє завдання. (слайд     )

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
6 листопада 2021
Переглядів
3571
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку