Урок на тему: "Основа і закінчення слова".

Про матеріал
Урок української мови та читання в 3-му класі. Тема: Основа і закінчення слова Мета: • формування предметних компетентностей: поширити знання учнів вивченням нового матеріалу про основу та закінчення слова, удосконалювати раніше отриманні знання; розвивати кмітливість, творчі здібності учнів, орфографічні та каліграфічні навички; формувати в учнів уміння змінювати слова за питаннями, виділяти змінну частину, визначати закінчення у слові, пояснити роль закінчення для зв’язку слів у реченні, розвивати мовлення, вміння аналізувати, зіставляти; виховувати любов до книги. • формування ключових компетентностей: уміння вчитися: формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати, виконувати навчальні творчі завдання, доводити правильність певного судження та власної думки; комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування; уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання; інформаційної: удосконалювати вміння здобувати з підручника необхідну інформацію.
Перегляд файлу

Урок української мови та читання в 3-му класі.

Тема: Основа і закінчення слова

Мета:

  • формування предметних компетентностей:

поширити знання учнів вивченням нового матеріалу про основу та закінчення слова, удосконалювати раніше отриманні знання; розвивати кмітливість, творчі здібності учнів, орфографічні та каліграфічні навички; формувати в учнів уміння змінювати слова за питаннями, виділяти змінну частину, визначати закінчення у слові, пояснити роль закінчення для зв’язку слів у реченні, розвивати мовлення, вміння аналізувати, зіставляти; виховувати любов до книги.

  • формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати, виконувати навчальні творчі завдання, доводити правильність певного судження та власної думки;

комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування; уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;

інформаційної: удосконалювати вміння здобувати з підручника необхідну інформацію.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Міжпредметні зв’язки: українська мова, читання, музичне мистецтво.

Обладнання: учбові таблиці, відеосупровід для хвилинки відпочинку.

 

Хід уроку

І. Організація класу.

Учитель:

                                   І знову кличе дзвоник в клас —

                                   знання нові чекають нас.

                                   Який девіз, діти, у вас?

                                   Діти (разом): “Ми дуже любим рідну мову. Її мелодію чудову.”

     Учитель:              Тож починаємо урок.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1. Учитель:

                                  З яким настроєм ви прийшли на урок?

                                  (Діти показують смайлики)

 

     Учитель:              Вважаю, що такий самий настрій у вас залишиться наприкінці нашого                                                    уроку.                                                                            

 

А зараз, будь ласка, відгадайте загадку.

                                   Бачить — не бачить, чути — не чує,

                                   Мовчки говорить, дуже мудрує.

                                   Часом захоче — правди навчає,

                                   Часом жартує — всіх звеселяє.

                                   Люба розмова,

                                   Дай Боже, діти, з нею довіку жити — дружити.

                                   Хто ж вона в світі дуже щаслива,

                                    Мудра, правдива і жартівлива?

                                                                                 (Книга)

     Учитель:

Для чого людям потрібна книга?

2. Створення “асоціативної павутинки”.

 

Книжка розкаже:

- про тварин

- рослини

- моря, океани

- про планети, зірки

- країни світу

- життя людей

 

З книг ми черпаємо знання. За їх допомогою ми вчимося читати і писати.

Недаремно говорять: “Хто багато читає, той багато знає”.

І сьогодні наш підручник допоможе нам познайомитись ще з однією цікавою темою.

 

ІІІ. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Повідомлення теми та мети уроку.

Учитель:

Сьогодні, на уроці, за допомогою нашого підручника, ми продовжимо мандрівку до королівства “Будова слова”.

Ви познайомитесь із частиною слова, яка змінюється, дізнаєтесь, як вона називається та позначається, для  чого служить у реченні.

2. Гра “Розсипанка”.

Учитель:

Відгадайте, яка ж частинка живе у слові?

Нас слова міняють часто.

І як видно — це на щастя.

Бо якби ми не мінялись,

То й слова б не поєднались.

 

Так що ж це за частинка?

( Відповіді дітей).

 

Учитель:

 

 Так, діти, це — закінчення.

 

Отже, навіщо нам потрібно закінчення?

(Запис на дошці).

Відшуміло, хлібами, осінь, стиглими.

 

Учитель:

 

Чи можна запис на дошці назвати реченням?

(Відповіді дітей)

 

Учитель:

 

Так, не можна назвати реченням, тому що речення висловлює закінчену думку.

 

А що потрібно зробити, щоб утворилось речення?

 

(відповіді дітей)

Поставити слова на місце.

 

Запис речення до зошитів.

Осінь відшуміла стиглими хлібами.

 

Учитель:

 

Яке ж слово у нас змінилося?

(Відшуміло)

А що ж змінилося у цьому слові?

(Закінчення).

 

ІІІ. Висновок.

 

Яку функцію виконує закінчення?

Робота над правилами: с. 54-55.

 

Фізкультхвилинка (з відеосупровідом).

 

4. Робота з підручником.

 

С. 54: Впр. 101.

 

(Випишіть різні форми слова, що повторюється в прислів’ях.

Познач змінну частину: закінчення □ ).

 

5. Гра “Передбачення”.

 

Учитель:

 

А зараз, діти, ми познайомимось ще, з однією частинкою слова. А якою саме, ви зараз дізнаєтесь із загадки.

 

Якщо в слові неодмінно

Є його частина змінна,

То є та, що не зникає.

Як її ми називаєм?

 

І цю частину ми називаємо основою слова ( └┘ ).

Тобто, основа — це фундамент слова, частина слова без закінчення.

 

 

Діти, а скажіть мені, будь ласка, яка вже знайома частинка слова входить до основи?

(Відповіді дітей).

Так, вірно, це — корінь слова (ᴖ)

Робота з учбовою таблицею “Будова слова”.

 

Вправа “Мозковий штурм”.

 

Колективна робота:  впр. 103 (1, 2 стовпчики).

 

Учитель:

 

Для того, щоб успішно виконати наступне завдання, пригадаємо, що таке закінчення і основа слова. Та як вони позначаються (└┘ , □ )

 

ІV. Узагальнення і систематизація знань.

 

1. Самостійна робота: впр. 103 (1): 3, 4 стовпчики).

2. Творча робота із словниковими словами: комбайн, комбайнер.

(Зміни слова так, щоб утворилися речення. Запиши. Познач закінчення, основу, корінь у змінених словах).

3. Групова робота за картками.

Прочитайте слова, спишіть її. Позначте у цих словах закінчення, основу і корінь.

 

- Ліси, лісочки, лісовий, пролісок.

- Сонце, сонечко, сонячний.

- Хмара, хмарка, хмарне, безхмарний.

 

4. Індивідуальна робота за картками.

 

(Прочитай. Спиши, змінюючи слова в дужках за змістом речень. Познач основу і закінчення в цих словах).

 

У криниці джерельна (вода).

Люди із задоволенням п’ють (вода).

Біля (вода) завжди є кухлик.

Смачною (вода) можна вгамувати спрагу.

V. Підбиття підсумків. Рефлексія.

 

1. Вправа “З’єднай лініями назви частин слова з їх позначками”.

( Робота з картками).

 

 ᴖ               закінчення

 

└┘               корінь

 

 □                  основа

 

 

 

2. Самооцінювання роботи.

(Робота з картками).

 

- все зрозумів, можу допомогти іншому;

- зрозумів, але необхідно ще попрацювати;

- потрібна консультація.

 

3. Учитель:

Діти, чи змінився ваш настрій наприкінці уроку?

(Діти показують смайлики).

 

Як ми й передбачали, настрій у вас залишився гарний. Спасибі вам, діти, за те, що ви відмінно працювали.

 

VI. Домашнє завдання.

с.54-55: правила, с.54: вправа 102. (Зміни виділені слова так, щоб утворилися речення. Запиши. Познач закінчення в змінених словах.)

 

ЛІТЕРАТУРА

1.Типові освітні програми Нової Української школи. 1-2 та 3-4 класи.-Київ: Видавництво “Світоч”, 2019.-336с.

2. Українська мова та читання: підручник для 3 класу з навчанням російською мовою закладів загальної середньої освіти ( у 2х частинах, з аудіосупроводом)/О.Коваленко.-Харків: “Ранок”, 2020.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
3 вересня 2021
Переглядів
840
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку