Урок 4. Граматична основа речення. Односкладне й двоскладне речення
Мета: повторити вивчене про граматичну основу речення; синтаксис простого неускладненого й ускладненого речень; закріпити вміння визначати істотні ознаки, за якими розмежовуються прості й складні речення, односкладні і двоскладні, удосконалювати вміння практично визначати, якими синтаксичними конструкціями ускладнене просте речення; розвивати усне мовлення, орфографічну і пунктуаційну грамотність; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого.
Засоби навчання: підручник, роздавальний матеріал
Хід уроку
Пригадаймо! 1. Чим підмет відрізняється від присудка? 2. Чим односкладне речення відрізняється від двоскладного?
III. Узагальнення та систематизація основних теоретичних положень і відповідних наукових ідей.
— Що називають реченням?
— Що складає граматичну основу речення?
— Які основні ознаки речення?
— На які типи поділяють речення за метою висловлювання?
— Які речення називають простими? Наведіть приклад.
— Які речення називають складними? Наведіть приклад.
— Які речення називають односкладними, а які — двоскладними?
— Які типи односкладних речень вам відомі?
Вправа 1.Запишіть спочатку речення з двома головними членами, потім — з одним. Граматичну основу підкресліть.
1. І пахне житом молодим, і рибним виловом багатим (А. Малишко). 2. Дорога. Ранок. Тиша. Довгий яр, весь білою черемхою залитий (М. Рильський). 3. На восьме літо, у неділю, неначе ляля в льолі білій, святеє сонечко зійшло (Т. Шевченко). 4. Він одрізнявся од других своєю незвичайною працьовитістю, якоюсь завзятістю в роботі (М. Коцюбинський).
Вправа 2. Спишіть речення, ставлячи присудки в потрібній формі минулого часу. Підкресліть граматичну основу.
Після занять усі двадцять вісім учнів класу (рушити) на шахту. 2. Жук з Петром (одрізнитися) геть осторонь і (вести) між собою розмову. 3. А Тугар Вовк з дочкою вже й (минути) табір і, перейшовши не дуже широкий кусень поля, (дійти) до стрімкої пам’ятної стіни (І. Франко).
Визначте вид односкладних речень.
4. Самостійна робота
Пояснювальний самодиктант. У кожному реченні підкреслити граматичну основу. Визначити вид присудка. Яке зі слів виражає основне лексичне значення присудка? Яке дієслово є допоміжним, виражаючи граматичне значення?
І варіант. У всьому сам-один я розібратись маю. (І.Білий.) Ти власним прізвищем Вітчизні, мов кров'ю, мусиш присягати. (П.Перебийніс.) Свою і материнську гідність я не дозволю забруднить. (М.Сингаївський.) Я хочу в пісню колискову вернутися бодай на мить. (Д.Павличко.) А молодиці й підлітки малі хати білити разом заходились. (М.Рильський.) І мені заспівати хотілось лебединую пісню собі. (Леся Українка.) З ніччю я миритися не хочу. (П.Перебийніс.) Я хочу вникнути у шелест листя. (Д.Павличко.) Скорить повинні дощову ми непокірну хмару. (М.Рильський.)
ІІ варіант. Мамо, я хочу поговорити з вами... (А.Малишко.) Ніхто цього слова за мене сказати не зможе довіку. (П.Перебийніс.) В години лихоліть важких і скрути біда нас намагалася зігнути. (Д.Луценко.) Можна жить, а можна існувати. (В.Симоненко.) Хлопці, досить коней розпрягати! Вже пора впрягатися у плуг. (А.Камінчук.) Ти можеш не чути реготу, та мусиш почути ридання, та мусиш збагнути ридання кожнісінької людини! (Д.Павличко.) І частенько серед ночі стали плакать карі очі і серденько нить. (Л.Глібов.) Я трудно зиму пережити мушу і сподіватися на щедру душу. (М.Сигнаївський.)
IV. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
Параграф 1, повторити правила. Виконати впр.8,9