Урок 4. Граматична основа речення. Односкладне й двоскладне речення

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 9 класу. Граматична основа речення. Односкладне й двоскладне речення
Перегляд файлу

Урок 4. Граматична основа речення. Односкладне й двоскладне речення

Мета: повторити вивчене про граматичну основу речення; синтаксис простого неускладненого й ускладненого речень; закріпити вміння визначати істотні ознаки, за якими розмежовуються прості й складні речення, односкладні і двоскладні, удосконалювати вміння практично визначати, якими синтаксичними конструкціями ускладнене просте речення; розвивати усне мовлення, орфографічну і пунктуаційну грамотність; виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого.

Засоби навчання: підручник, роздавальний матеріал

Хід уроку

  1.                                    Організаційний етап.
  2.                                Повідомлення теми, цілей та завдань уроку. Мотивація уміння.

Пригадаймо! 1. Чим підмет відрізняється від присудка? 2. Чим односкладне речення відрізняється від двоскладного?

    III. Узагальнення та систематизація основних теоретичних положень і відповідних наукових ідей.

  1.          Бесіда за питаннями.

— Що називають реченням?

— Що складає граматичну основу речення?

— Які основні ознаки речення?

— На які типи поділяють речення за метою висловлювання?

— Які речення називають простими? Наведіть приклад.

— Які речення називають складними? Наведіть приклад.

— Які речення називають односкладними, а які — двоскладними?

— Які типи односкладних речень вам відомі?

  1.          Тренувальні вправи

Вправа 1.Запишіть спочатку речення з двома головними членами, по­тім — з одним. Граматичну основу підкресліть.

1. І пахне житом молодим, і рибним виловом багатим (А. Малишко). 2. Дорога. Ранок. Тиша. Довгий яр, весь білою черем­хою залитий (М. Рильський). 3. На восьме літо, у неділю, неначе ляля в льолі білій, святеє сонечко зійшло (Т. Шевченко). 4. Він одрізнявся од других своєю незвичайною працьовитістю, якоюсь завзя­тістю в роботі (М. Коцюбинський).

Вправа 2. Спишіть речення, ставлячи присудки в потрібній формі мину­лого часу. Підкресліть граматичну основу.

Після занять усі двадцять вісім учнів класу (рушити) на шахту. 2. Жук з Петром (одрізнитися) геть осторонь і (вести) між собою розмову. 3. А Тугар Вовк з дочкою вже й (минути) табір і, пере­йшовши не дуже широкий кусень поля, (дійти) до стрімкої пам’ятної стіни (І. Франко).

  1.          Робота на картках

Визначте вид односкладних речень.

  1. Усі національні культури побудовано на шануванні предків (О. Таланчук).
  2. За рідний край і життя віддай (Народна творчість).
  3. Сучасне українське мистецтво...
  4.          Не можна забувати про мовний етикет (С Богдан).
  5.          Накликання бажаного словом знаходимо по всіх наших обрядових піснях (С. Богдан).
  6.          Загалом у міфології різних народів перевагу надавали нерукотворному будуванню світу (О. Таланчук).

4. Самостійна робота

 Пояснювальний самодиктант. У кожному реченні підкреслити граматичну основу. Визначити вид присудка. Яке зі слів виражає основне лексичне значення присудка? Яке дієслово є допоміжним, виражаючи граматичне значення?

І варіант. У всьому сам-один я розібратись маю. (І.Білий.) Ти власним прізвищем Вітчизні, мов кров'ю, мусиш присягати. (П.Перебийніс.) Свою і материнську гідність я не дозволю забруднить. (М.Сингаївський.) Я хочу в пісню колискову вернутися бодай на мить. (Д.Павличко.) А молодиці й підлітки малі хати білити разом заходились. (М.Рильський.) І мені заспівати хотілось лебединую пісню собі. (Леся Українка.) З ніччю я миритися не хочу. (П.Перебийніс.) Я хочу вникнути у шелест листя. (Д.Павличко.) Скорить повинні дощову ми непокірну хмару. (М.Рильський.)
ІІ варіант. Мамо, я хочу поговорити з вами... (А.Малишко.) Ніхто цього слова за мене сказати не зможе довіку. (П.Перебийніс.) В години лихоліть важких і скрути біда нас намагалася зігнути. (Д.Луценко.) Можна жить, а можна існувати. (В.Симоненко.) Хлопці, досить коней розпрягати! Вже пора впрягатися у плуг. (А.Камінчук.) Ти можеш не чути реготу, та мусиш почути ридання, та мусиш збагнути ридання кожнісінької людини! (Д.Павличко.) І частенько серед ночі стали плакать карі очі і серденько нить. (Л.Глібов.) Я трудно зиму пережити мушу і сподіватися на щедру душу. (М.Сигнаївський.)

IV. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

Параграф 1, повторити правила. Виконати впр.8,9

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 вересня 2021
Переглядів
16421
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку