29 травня о 18:00Вебінар: Філософія для дітей: закордонні та українські практики

Урок з біології на тему "Мохи" 6 клас

Про матеріал

розробка уроку з біології на тему "Мохи " розрахована для учнів 6 класу. В ній використано сучасні форми і методи навчання . При складанні розробки уроку враховані вікові особливості учнів,програма з біології для 6 класу.Використані відеофрагменти , заставки із класичною музикою, дотримана структура уроку , використані різноманітні елементи, засоби , форми роботи з дітьми.

Перегляд файлу

Мар’ївський навчально- виховний комплекс

Запорізького району

Запорізької області

 

 

 

 

Підготувала: вчитель біології О.М.Паливода

 

 

 

 

 

 

2017-2018 н.р.

 

 

 

 

Тема: Мохи

Мета: 1) вивчити особливості та процеси життєдіяльності мохів, як представників вищих спорових рослин;

2)  розглянути прогресивні ознаки організації мохів порівняно з водоростями;

3) розкрити роль мохів у природі та господарській діяльності людини;

4) розвивати поняття про багатоманітність і ускладнення рослин в процесі еволюції;

5) виховувати природоохоронний та матеріалістичний аспекти світогляду щодо походження мохів.

Обладнання: таблиці «Мохи», «Багатоклітинні водорості», «Еволюція спорових рослин світу», відео-презентації, телевізор, ноутбук, роздатковий матеріал, гербарні зразки моху.

Основні поняття й терміни:  слань, ризоїди, пагони, статеві органи: чоловічі й жіночі, спермії та яйцеклітини, мохи: зозулин льон і сфагнум, коробочка на ніжці, спорофіт і гаметофіт, протонема, гаусторія.

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

Хід уроку:

І. Організаційні моменти:

1) Привітання;

2) Створення позитивно-психоемоційного настрою;

Давньогрецька мудрість говорить: « Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового.» Тож давайте посміхнемося один одному і вперед, до нових знань.

Адже час летить, спішить невпинно

І для нас прийшла година

Тему невідому і цікаву

Вивчити не ради слави.

По лабіринту знань підемо

Й для себе щось нове візьмемо.

 ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

Діти! Щоб вирушити у віртуальну подорож по лабіринту знань, нам необхідно з’ясувати, наскільки ми до цього готові. В народі кажуть, що міцність будинку залежить від міцності фундаменту. Сила майбутніх знань часто залежить від сили попередніх. Тож давайте разом «побудуємо фундамент» для нових знань і проведемо біологічну розминку.

  1. Вправа гронування.
  2. Побудова асоціативного куща

(на дошці записано слово «Водорості» і вказані стрілки)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель: Отже, ми пригадали, що водорості поділяють залежно від будови тіла на одноклітинні і багатоклітинні, залежно від забарвлення – на зелені, бурі, червоні та діатомові. І їхнє тіло не поділено на органи та називається талом або слань.

 

3.Біологічна розминка «Вірю- не вірю» ( або так чи ні)

  • Водорості можна зустріти в морях, океанах, прісних водоймах, в грунті, на камінні, на деревах, у  льодовиках, на снігу (Так)
  • Водорості водойм, які пасивно переносяться течією це – бентос (Ні)
  • Фітопланктон – це водорості, що ростуть на дні водойм чи підводних предметах  (Ні)
  • Наука про водорості називається альгологія (Так)
  • Наука  про водорості називається бріологія (Ні)
  • Тіло водоростей складається з кореня та пагона (Ні)
  • Тіло водоростей називається талом або слань (Так)
  • Водорості можуть розмножуватися, як статево так і нестатево (Так)
  • Водорості розмножуються тільки статево (Ні)
  1. Прийом «Спіймай помилку» (Учні обмінюються роботами і перевіряють, ставлячи по 1 балу за правильну відповідь).

 

   ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Неодноразово ви чули про те, що воду вважають колискою життя, адже саме там вперше зародилися живі організми, серед них виникли й перші рослини - водорості. Потім у прибережних частинах водойм утворився шар мулу, який став основою первісних грунтів. В атмосфері в процесі фотосинтезу, що відбувається у тілі водоростей, накопичився необхідний % кисню. Це все передумови, що дозволили рослинам вийти на суходіл.

 Такими піонерами рослинності були риніофіти, невеликі за розмірами рослини, але які вже мали тканини, хоча листки і корені в них були відсутні. Кріпилися до грунту за допомогою ризоїдів, розмножувалися спорами. Вчені припускають, що вони вимерли понад 400 млн. років тому. (відео)

     Всі ви мали змогу бачити чи чути по телебаченню репортажі про різні події: ті, що відбуваються у природі, чи якісь наукові дослідження в лабораторіях.

Нещодавно ми стали заочними очевидцями великих пожеж на торф’яниках Полісся, чули про те, до яких збитків призвела ця природна катастрофа. Хоча, мабуть, не замислювались над тим, чому торфовища поширенні на Поліссі, а не в нашому степовому краю, де вони взялися і чим такі цінні. Так от саме сьогодні на уроці ми й вирушаємо у загадковий світ вищих спорових рослин, щоб знайти відповіді на багато запитань, які виникають самі собою.

Як ви вважаєте, що саме ми повинні з’ясувати, щоб дізнатися хто вони – вищі спорові рослини?

 

Очікувані відповіді

  • Загальні ознаки вищих спорових рослин
  • Чим вони відрізняються від інших рослин
  • Особливості розмноження
  • Пристосування до наземного способу життя

 

ІV.Оголошення теми та мети уроку.

 Дійсно, сьогодні на уроці ми почнемо знайомство з вищими споровими рослинами, представники 4-х відділів яких уже зібралися і чекають нас в Царстві Рослин на зволожених ділянках лісових галявин.

  А тему уроку нам підкаже розгадка такої загадки:

Полюбляє він водицю,

На болоті звик селиться

А якщо нема болота,

Створить сам його він згодом.

Що це за рослина? Дійсно, це МОХ.

І тема уроку так і називається: Мохи.

Давайте з’ясуємо, що ми повинні розглянути на уроці? (оголошення мети)

 

  • За якими ознаками рослин відносять до відділу Мохоподібні?
  • Чому для більшості мохоподібних середовищем існування є зволожені ділянки суходолу?
  • Що дало змогу мохам опанувати суходіл?
  • Що прогресивного порівняно з водоростями з’явилось у їхній будові?
  • Яку роль відіграють мохи у природі і житті людини?

А ще я хочу поставити таке проблемне питання. Воно випливає із вірша Р.Рождєственського:

Меж клюквы и морошки

Среди лесных болот

На кочке мох без ножки

Куда ни глянь – растет.

Он снизу – беловатый,

Повыше – зеленей,

Коль нужно будет ваты,

Нарви его скорей.

На кустиках поляны,

Подсушен в летний зной,

Он партизанам раны,

Лечил в глуши лесной.

  -  Про якого представника йде мова?

  -  Підкреслені словополучення – це вигадка поета, простий підбір слів для рифми, чи ці рядки мають біологічний сенс і наукове пояснення?

Я думаю, що відповідь на ці запитання ви зможете знайти після мого пояснення.

  Отож, спробуймо відкрити таємницю мохів.

 

V.Пояснення нового матеріалу.

1. Зовнішня будова мохів.

2. Класифікація мохів за будовою тіла:

- сланеві (маршанція мінлива)

- листостеблові ( зозулин льон, сфагнум)

3. Різноманітність мохів:

-- зозулин льон

-- мох сфагнум

4. Порівняння зовнішньої будови.

5. Поняття про життєвий цикл зозулиного льону:

  * дводомна рослина;

  * гаметофіт (статеве покоління)

  *спорофіт (нестатеве покоління)

  А) присоска (гаусторія)

  Б) ніжка;

  В) коробочка-спорангій;

6. Внутрішня будова моху сфагнуму:

   А) Лабораторні дослідження

   * мертві - водоносні клітини;

   * живі – фотосинтезуючі

   Б) дослідження гігроскопічності моху .Приготувати дві склянки, в одну із них налити води і помістити стеблинку сфагнуму так, щоб інший кінець торкався дна другої склянки. Через деякий час порожняя склянка наповниться водою із першої посудини.

 

 

Хвилина релаксації (на фоні приємної музики)

Діти, давайте закриємо очі й уявимо, що ми потрапили на зелену галявину. Там дуже гарно. Сонечко зігріває нас теплими і ніжними промінчиками, десь зовсім поряд дзюркотить кришталево чистою водою струмочок, лине заспокійлива мелодія пташиного співу. Ви почуваєте себе бадьорими ,піднімаєте руки вгору, ніби хочете дістати хмаринку. А ще ви пригадали найщасливіший день у своєму житті. І від цієї згадки ваше тіло наповнюється енергією життєздатності, яка допоможе нам завершити нашу подорож країною знань успішно.

7. Значення мохів:

  -- позитивне

 А) заселяють непридатні  для других організмів місця існування;

 Б) оберігають землі від ерозії;

 В) поглинають і утримують воду;

 Г) регулюють водний баланс грунту;

 Д) сприяють перетворенню відмерлих органічних залишків на торф;

 -- негативне

 А) призводять до заболочення земель;

 Б) погіршують продуктивність сільськогосподарських  угідь;

 В) погіршують аерацію грунтів;

 Г) є причиною пожеж за рахунок самозагорання торфу і сфагнових мохів;

 Д) здатні накопичувати  в собі радіоактивні речовини;

 

8. Застосування мохів (Повідомлення учнів)

Переглянувши багато літератури, ви змогли довідатись, що торф має велику цінність. Так, на осушених болотах торф перегниває, утворюючи грунт, який дає високий урожай.

Торф –чудове паливо.

Із торфу одержують горючий газ, смолу, парафін, карболову й оцтову кислоти.

Із торфу роблять пластмаси, ізоляційні плити.

У санаторіях для лікування різних хвороб застосовують торфяні ванни. Торф використовується як підстилка для тварин, як добриво, із нього виготовляють торфоперегнійні горщики для вирощування розсади.

  А ще під час зведення будинків із дерева, його кладуть між дошками для утеплення  й запобігання сирості.

 

9.Розгляд колекцій «Торф»

 

VІ. Закріплення матеріалу.

  1. Дайте відповідь на проблемне запитання.(розгляд підкреслених словосполучень і пояснення думки автора).
  2. Яких представників мохів ви запам’ятали?
  3. Що переважає у життєвому циклі мохів?(гаметофіт)
  4. Чому мохи переважно низькорослі?(нема коренів, відсутня досконала провідна система, нема механічних тканин)
  5. Назвіть пристосування до несприятливих умов середовища.
  • Можуть висихати, але після добового дощу відновлюють свою життєдіяльність;
  • Можуть фотосинтезувати під снігом і в темних печерах;
  • Усмоктують вологу не лише ризоїдами, а й усією поверхнею тіла;
  1. Чому мохи є вищими споровими рослинами?(тіло поділене на органи)
  2. Порівняйте зозулин льон і сфагнум: (групова робота)

  І) подібні ознаки: (мають листостеблову будову, розмножуються спорами)

 

  ІІ) відмінні ознаки : (зозулин льон має ризоїди, а сфагнум –ні. Зозулин льон має стебло тонке , а в сфагнуму товстіше і більш галузисте, у них різна форма спорангіїв, кольором.)

  ІІІ) вставте пропущені слова:

Мохоподібні -рослини, часто дуже ----------, порівняно------будови. У них, як правило, є ----------- і----------Корені завжди ---------, є тільки -------.У циклі розвитку переважає ---------. Зі спори розвивається ----------, а з нього ------------. Із зиготи розвивається ----------. Запліднення проходить тільки за наявності-------------. На гаметофіті----------спорофіт.

(Слова для довідок: стебло , листки, спорофіт, гаметофіт, багатоклітинні, паразитує, маленькі, простої. відсутні , ризоїди, заросток, вологи, гамето фіт).

  ІV) розвиваюча задача.

Наростання торфу, навіть за сприятливих умов, відбувається дуже повільно. За 10 років утворюється шар завтовшки 1 см. На торфовищі знайшли товщину торфу 10 см. Упродовж якого часу був утворений цей шар?

 

 

  VІІ) Підведення підсумків уроку.

  • Отже, багато таємниць відкрили нам мохи. Ми ознайомились з рослинами, які є піонерами в освоєні території і, на диво всім, ростуть без коренів і поглинають воду  клітинами листка.

 VІІІ) Д/з § 39, вправа стор.177

*Скласти тест, кросворд  із теми «Мохи»

  ІХ)Оцінка знань учнів із коментуванням.

 

i (1).jpg

docx
Додав(-ла)
Паливода Олена
Додано
18 червня 2018
Переглядів
925
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку