1
Тема: Особливості інтонації складного безсполучникового речення.
Мета: Удосконалити вміння правильно інтонувати БСР та ставити відповідні розділові знаки; розвивати культуру мовлення; коригувати пунктуаційну грамотність; сприяти вихованню позитивних якостей характеру.
Хід уроку
Зряче лише одне серце:
Найголовнішого очима не побачиш.
Антуан де Сент-Екзюпері
І Організація класу 1. Мотивація навчальної діяльності
Погляньте один на одного і подаруйте усмішку. Побажайте собі успіху.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
-Яке речення називається складним?
-Які типи складних речень ви знаєте? -Яке речення називається складним безсполучниковим? -На які дві групи поділяються безсполучникові складні речення за характером смислових відношень між частинами? -Із якими складними реченнями співвідносні безсполучникові складні речення з однорідними частинами? -Із якими складними реченнями співвідносні безсполучникові складні речення з неоднорідними частинами?
-Які розділові знаки ставляться у БСР? -Коли у безсполучниковому складному реченні ставиться кома, крапка з комою, двокрапка, тире?
ІІІ. Основний зміст роботи
2. Цілевизначення
Сьогодні на уроці перед нами стоять такі завдання:
Знати:
Уміти:
За словами диктанту «передбачити» соціокультурну тему нашого уроку? ( Сьогодні 14 лютого-День Святого Валентина.)
Легенда, кохання,Святий Валентин, Рим, священик, арифметика, Юлія, імператор, воїн, хоробрий, єпископ, в’язниця, фортеця, камера, чорнила, лист, відзначити, по-різному, ім’я, свято, валентинки, романтичний, щасливий, неповторний, сердечко, фантазія, мудрість, День Святого Валентина.
4.Пояснювальний диктант Завдання : записати речення,правильно поставити розділові знаки, пояснити .
Існує така християнська легенда.
Коли Бог створив світ, він взяв горіх, розколов його на дві частини і кинув між людей.
Відтоді кожен шукає свою половину.
Знайшли половину- щасливі в парі весь свій вік.
Трапилася половина не свого горіха-не мрійте про щастя.
Усі ми закохуємося, розчаровуємося і знову кохаємо: світ тримається на любові.
5.Робота над вивченням нового матеріалу.
У нас час реклами. Не перемикайтеся!
Реклама безсполучникового складного речення
Ти енергійний? Ти любиш спілкуватись? Прагнеш бути вільним у своїх думках? Тобі набридли речення, у яких ти ніяк не можеш визначити сполучник, і ти заплутався у видах підрядних частин? Тоді твій вибір – безсполучникове речення!
Складні безсполучникові речення емоційніші, інтонаційно багатші, ніж складносурядні та складнопідрядні.
--Проблемне запитання: У яких стилях мовлення найчастіше вживаються БСР?
Тому вони частіше вживаються в розмовному та художньому стилях, ніж у науковому та діловому. Це те, чим ми користуємось кожного дня.
Пояснення учителя
У складних безсполучникових реченнях важливу роль відіграє інтонація — саме завдяки їй передаються різні відтінки зв'язку між окремими частинами складного речення.
6. Робота з підручником
На письмі інтонація відображається за допомогою розділових знаків: коми, крапки з комою, двокрапки, тире.
У БСР найчастіше використовуються три типи інтонації: -перелічувальна -зіставна -пояснювальна
Інтонація тісно пов’язана з граматичними значеннями БСР.
Зі зміною інтонації змінюється і граматичне значення БСР.
При перелічувальній інтонації пауза між простими реченнями невелика, а при зіставній чи протиставній — триваліша
7. Створення конспекту у зошиті
ІV. Закріплення знань
1.Прочитайте текст. Визначіть тип мовлення і стиль. Поясніть розділові знаки у простому і складному реченнях.
Підсніжник одними з перших відкривають карнавал цвітіння. Дивуєшся: така маленька ніжна квітка не боїться холоду.
За однією з легенд, богиня Флора роздавала костюми квітам для карнавалу, підсніжнику подарувала білу сукню. Сніг також захотів узяти участь у
святі – одягу для нього не вистачило. Тоді він почав просити, щоб квіти поділилися з ним вбранням. Квіти боялися холоду й відмовляли снігові, лише підсніжник вкрив його своїм хітоном.
Разом кружляли вони у хороводі квітів -дуже сподобались одне одному.
2.Пояснити лексичне значення слова ХІТОН
( Довідка: Хітон, а, ч. Чоловічий і жіночий одяг лляний або вовняний одяг у стародавніх греків, що нагадував сорочку (переважно без рукавів), підперезану поясом з напуском)
2.Творча робота. Завдання: З поданих простих речень утворіть безсполучникові складні речення.
1.Кохання не потребує карти. Воно знаходить свою дорогу наосліп. (перел.)
2.Кохання надихає на великі справи. Воно ж заважає їх здійснювати.
3.Кохання заходить у двері. Розум вистрибує у вікно.--- ( зіставна)
4.Кохання схоже на привид. Усі про нього говорять, але мало хто його бачив. : (пояснювальна).
3.Графічний диктант. (Учитель зачитує речення, учні вибирають і ставляють номер лише БСР , а біля нього знак, який ставиться у реченні.
1.Жінкам подобаються мовчазні чоловіки: їм здається , що такий чоловік їх слухає.
2. Жінка вірить слову «кохаю» лише тоді, коли воно сказане тихо і просто.
3.Жодні хитрощі не допоможуть нам довго приховувати кохання, коли воно є, і вдавати це почуття, коли його немає.
4.Збираєтесь когось покохати—навчіться спочатку пробачати.
5. Навіть з найменшої жаринки надії може народитися велике кохання.
6. Подивилась ясно – заспівали скрипки.
Тільки кохання народжує кохання, тільки кохання говорить зрозумілою мовою.
Відповідь на графічний диктант ( 1:4-6- )
4.Дослідження – трансформація . Наведені речення перероблено із безсполучникових. Відновіть первісний вигляд цих прислів’їв, відкинувши сполучники. Між частинами складних безсполучникових речень поставте потрібні розділові знаки.
1.Кохання має свої закони розвитку, бо у нього є весна, гаряче літо і осінь.
2.Не діли душі наполовину, бо іржа тріщини покриє враз.
3.Старого хлопця одружувати, як старе м’ясо варити.
4.Вижени із серця смуток, і життя стане тобі миліше.
5.Любов лікує, а ненависть ранить.
6.Підведення підсумків .
Які типи інтонації найчастіше використовують у БСР ?
У яких стилях мовлення найчастіше використовуємо БСР через їхню емоційність?
V. Оцінювання роботи учнів на уроці
VІ.Інструктаж до Д/З