Урок на тему: «Особливості інтонації складного безсполучникового речення»

Про матеріал
Мета уроку - удосконалити вміння учнів правильно інтонувати БСР та ставити відповідні розділові знаки; розвивати культуру мовлення; коригувати пунктуаційну грамотність; сприяти вихованню позитивних якостей характеру.
Зміст архіву
Перегляд файлу

1

 

Тема: Особливості інтонації складного безсполучникового речення.

Мета: Удосконалити вміння правильно інтонувати БСР та ставити відповідні розділові знаки; розвивати культуру мовлення; коригувати пунктуаційну грамотність; сприяти вихованню позитивних якостей характеру.

                                                        Хід уроку

                                                                    Зряче лише одне серце:

                                                                     Найголовнішого очима не побачиш.

                                                                                        Антуан де  Сент-Екзюпері

І Організація класу                                                                                                                               1. Мотивація навчальної діяльності

Погляньте один на одного і подаруйте усмішку. Побажайте собі успіху.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1.  Мозковий штурм»

-Яке речення називається складним?

-Які типи складних речень ви знаєте?                                                                                               -Яке речення називається складним безсполучниковим?                                                                   -На які дві  групи поділяються безсполучникові складні речення за характером смислових відношень між частинами?                                                              -Із якими складними реченнями співвідносні безсполучникові складні речення з однорідними частинами?                                                                                         -Із якими складними реченнями співвідносні безсполучникові складні речення з неоднорідними частинами?

-Які розділові знаки ставляться у БСР?                                                                                 -Коли у безсполучниковому складному реченні  ставиться кома, крапка з комою, двокрапка, тире?

  1.  Перевірка Д/з. Завдання : прочитати речення,вказати, який розділовий знак поставили у реченні, пояснити

ІІІ. Основний зміст роботи

  1. Оголошення теми й мети уроку, запис у зошити

      2.  Цілевизначення

Сьогодні на уроці перед нами стоять такі завдання:

Знати:

  • особливості  безсполучникових складних речень;
  • смислові відношення між частинами у складному безсполучниковому реченні;
  • розділові знаки у  безсполучникових складних реченнях.

Уміти:

  • знаходити в тексті безсполучникові складні речення;
  • правильно розставляти в них розділові знаки й обґрунтовувати їх;
  • моделювати безсполучникові складні речення відповідно до смислових відношень між їх частинами.
  • Правильно інтонувати БСР
  1. Орфографічний диктант. Завдання : записати правильно слова.

За словами диктанту «передбачити» соціокультурну тему нашого уроку? ( Сьогодні 14 лютого-День Святого Валентина.)

Легенда, кохання,Святий Валентин, Рим, священик, арифметика, Юлія, імператор, воїн, хоробрий, єпископ, в’язниця, фортеця, камера, чорнила, лист, відзначити, по-різному, ім’я, свято, валентинки, романтичний, щасливий, неповторний, сердечко, фантазія, мудрість, День Святого Валентина.

 

4.Пояснювальний диктант                                                                                      Завдання : записати речення,правильно поставити розділові знаки, пояснити .

Існує така християнська легенда.

Коли Бог створив світ, він взяв горіх, розколов його на дві частини і кинув між людей.

 Відтоді кожен шукає свою половину.

 Знайшли половину- щасливі в парі весь свій вік.

Трапилася  половина не свого горіха-не мрійте про щастя.

Усі ми закохуємося, розчаровуємося і знову кохаємо: світ тримається на любові.

5.Робота над вивченням нового матеріалу.

У нас час реклами. Не перемикайтеся!

Реклама безсполучникового складного речення

Ти енергійний? Ти любиш спілкуватись? Прагнеш бути вільним у своїх думках? Тобі набридли речення, у яких ти ніяк не можеш визначити сполучник, і ти заплутався у видах підрядних частин? Тоді твій вибір – безсполучникове речення!

Складні безсполучникові речення емоційніші, інтонаційно багатші, ніж складносурядні та складнопідрядні.

--Проблемне запитання: У яких стилях мовлення найчастіше вживаються БСР?

 Тому вони частіше вживаються в розмовному та художньому стилях, ніж у науковому  та діловому.  Це те, чим ми користуємось кожного дня.

 Пояснення учителя

У складних безсполучникових реченнях важливу роль відіграє інтонація — саме завдяки їй передаються різні відтінки зв'язку між окремими частинами складного речення.

6. Робота з підручником

 На письмі інтонація відображається за допомогою розділових знаків: коми, крапки з комою, двокрапки, тире.

У БСР найчастіше використовуються три типи інтонації:                                              -перелічувальна                                                                                                                 -зіставна                                                                                                                                        -пояснювальна

Інтонація тісно пов’язана з граматичними значеннями БСР.

Зі зміною інтонації змінюється і граматичне значення БСР.

При перелічувальній інтонації пауза між простими реченнями невелика, а при зіставній чи протиставній — триваліша

7. Створення конспекту у зошиті

ІV. Закріплення знань

1.Прочитайте текст. Визначіть тип мовлення і стиль. Поясніть розділові знаки у простому і складному реченнях.

 Підсніжник одними з перших відкривають карнавал цвітіння. Дивуєшся: така маленька ніжна квітка не боїться холоду.

За однією з легенд, богиня Флора роздавала костюми квітам для карнавалу, підсніжнику подарувала білу сукню. Сніг також захотів узяти участь у

святі – одягу для нього не вистачило. Тоді він почав просити, щоб квіти поділилися з ним вбранням. Квіти боялися холоду й відмовляли снігові, лише підсніжник вкрив його своїм хітоном.

Разом кружляли вони у хороводі квітів  -дуже сподобались одне одному.

2.Пояснити лексичне значення слова ХІТОН

( Довідка: Хітон, а, ч. Чоловічий і жіночий одяг лляний або вовняний одяг у стародавніх греків, що нагадував сорочку (переважно без рукавів), підперезану поясом з напуском)

2.Творча робота. Завдання: З поданих простих речень утворіть безсполучникові складні речення.

1.Кохання не потребує карти. Воно знаходить свою дорогу наосліп. (перел.)

2.Кохання надихає на великі справи. Воно ж заважає їх здійснювати.

3.Кохання заходить у двері. Розум вистрибує у вікно.--- ( зіставна)

4.Кохання схоже на привид. Усі про нього говорять, але мало хто його бачив. : (пояснювальна).

3.Графічний диктант. (Учитель зачитує речення, учні вибирають і ставляють номер лише БСР , а біля нього знак, який ставиться у реченні.

1.Жінкам подобаються мовчазні чоловіки: їм здається , що такий чоловік їх слухає.

2. Жінка вірить слову «кохаю» лише тоді, коли воно сказане тихо і просто.

3.Жодні хитрощі не допоможуть нам довго приховувати кохання, коли воно є, і вдавати це почуття, коли його немає.

4.Збираєтесь когось покохати—навчіться спочатку пробачати.

5. Навіть з найменшої жаринки надії може народитися велике кохання.

6. Подивилась ясно – заспівали скрипки.

Тільки кохання народжує кохання, тільки кохання говорить зрозумілою мовою.

Відповідь на графічний диктант (   1:4-6- )

4.Дослідження – трансформація .  Наведені речення перероблено із безсполучникових. Відновіть первісний вигляд цих прислів’їв, відкинувши сполучники. Між частинами  складних безсполучникових речень поставте потрібні розділові знаки.

1.Кохання має свої закони розвитку, бо у нього є весна, гаряче літо і осінь.

2.Не діли душі наполовину, бо іржа тріщини покриє враз.

3.Старого хлопця одружувати, як старе м’ясо варити.

4.Вижени із серця смуток, і життя стане тобі миліше.

5.Любов лікує, а  ненависть ранить.

 6.Підведення підсумків .

Які типи інтонації найчастіше використовують у БСР ?

У яких стилях мовлення найчастіше використовуємо БСР через їхню емоційність?

V. Оцінювання роботи учнів на уроці

VІ.Інструктаж до Д/З

 

zip
Додав(-ла)
Сипало Наталя
Додано
7 лютого 2019
Переглядів
2152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку