Клас: 6
Тема: Пейзажний живопис. Колорит у пейзажі
Завдання: зображення пейзажу в теплому та холодному колориті.
Мета:
Навчальна: сформувати в учнів знання про колорит у живописі; застосовувати знання про пейзаж як жанр образотворчого мистецтва та різновиди пейзажу; формувати уміння поєднання кольорів під час виконання пейзажу за різним колористичним забарвленням (холодним чи теплим);
розвивальна: розвивати спостережливість, пам'ять, системність мислення під час занять живописом;
виховна: виховувати естетичне сприйняття учнями навколишнього світу, вироблення активної життєвої позиції.
Тип уроку: інтерактивний з комп'ютерною підтримкою.
Форма проведення: урок-дослідження.
Обладнання:
Візуальний ряд: презентація до уроку «Пейзажний жанр. Колорит у пейзажі»; таблиця «Колірний круг», сигнальні картки;
Технічні засоби: мультимедійний проектор, екран.
Матеріали: аркуш паперу, акварель або гуаш, мило, файл (скло).
Техніка: монотипія.
Хід уроку |
Слайд-шоу |
І. Організаційний момент Привітання. Діти, як ви себе почуваєте?
(облік відсутніх); перевірка готовності до уроку. ІІ. Оголошення теми уроку Прочитайте, будь ласка, тему уроку: «Пейзажний живопис. Колорит у пейзажі». Як ви гадаєте, що сьогодні ми будемо з вами зображувати?
Так. Дійсно, пейзаж. А що ж таке пейзаж? Це жанр образотворчого мистецтва, в якому зображують природу. А якими матеріалами ми будемо виконувати пейзаж? Фарбами (пейзаж живописний, а в живописі головним виражальним засобом є колір). Наприкінці уроку ми дамо відповідь на проблемне питання «Від чого залежить колорит пейзажу?» |
Клік. Практичне завдання: Зображення пейзажу в теплому та холодному колориті Клік Проблемне питання: Від чого залежить колорит пейзажу?
|
ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів Але спочатку перевіримо ваші знання. Я пропоную вам гру «Чи знаєте ви жанри образотворчого мистецтва». |
|
Візьміть сигнальні картки, погляньте уважно на екран. Біля кожної картини є зірочка різного кольору, і такі самі кольори мають картки. Якщо ви вважаєте, що правильна відповідь біля червоної зірки, – то піднімайте вгору червону картку, робити це треба швидко, але обдумано.
Гра 1. «Чи є серед представлених картин пейзаж?» |
|
2. Знайди серед картин пейзаж. До яких жанрів належать ці картини? - (побутовий жанр, жанр натюрморту, портретний жанр, жанр натюрморту, пейзажний) |
|
3. Залишіть у картинній галереї лише пейзажі. Яку першу картину необхідно прибрати? А наступну? Чому?
|
|
4. Назвіть вид пейзажу.
|
|
|
|
Покажіть: - основні кольори; (червоний, жовтий, синій)
|
|
Визначте, де знаходиться ахроматична гама. |
|
Мій помічник припустився помилки, намалювавши веселку. Покажіть той колір, під яким заховалася неправильно намальована веселка. (Червоний, помаранчевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий) |
|
ІІІ. Сприймання та первинне усвідомлення учнями нового матеріалу 1. Робота за епіграфом: «Природа – книга мудрості, що допомагає прочитати пейзаж.» Як ви розумієте цей вислів? |
|
2. Слово вчителя. Пейзаж для художника – це не фотографічне відображення побаченого, а можливість передати своє ставлення, настрій, враження. Художник за допомогою виражальних можливостей живопису передає нам те, чого ми не помітили, розкриває для нас чарівну природу так, як він її побачив і відчув, і змушує нас пережити такі самі відчуття. |
|
3. Джерело освітлення Уявіть, якби світ був безбарвним, не кольоровим, або ахроматичним. - Як би він виглядав? Яким би був наш настрій? (Відповіді дітей)
Уночі.
Удень.
(Думки учнів) - Від сонця. - Так, саме сонячні промені, відбиваючись від предметів, допомагають нам побачити світ у всій різноманітності та різнобарвності. Спектр на сім кольорів розбив видатний фізик Ісаак Ньютон. |
|
Погляньте на зображення Руанського собору, що зобразив художник Клод Моне. Перед вами один і той же собор, чому ж різне забарвлення? (Думки учнів) Так, вони були написані у різні часи доби. Як ви гадаєте, який написаний уранці, удень, увечері? (Думки учнів) Отже, удень, коли сонце стоїть високо й добре освітлює всі предмети, усе набуває більш теплого забарвлення, а вранці, ввечері чи коли похмуро – холодного. |
|
Порівняй полотна Архипа Куїнджі “Місячна ніч на Дніпрі” та Івана Айвазовського “Схід сонця біля берегів Ялти”. (Думки учнів) Сонце, як відомо, є джерелом світла, а місяць світить відбитим світлом від сонця. Тому хоча сонце знаходиться нижче до горизонту, ніж місяць, але забарвлення його світліше і тепліше. |
|
Подивіться на полотна Поля Сезана. Він намалював одну й ту ж саму гору Святої Вікторії. Чому автор її намалював два рази? Що спільного й відмінного? Де холодна картина, де тепла? Тож від чого залежить теплохолодність картини? - Від пори року.
Співвідношення кольорів у межах однієї картини і будуть тим, що ми називаємо колоритом.
|
Клик Співвідношення кольорів у межах однієї картини називається колоритом.
|
Зазвичай, якщо ми уважно поглянемо на будь-яке полотно, то помітимо певну закономірність. Одні кольори «виконуватимуть» соло, інші будуть акцентувати їх звучання, як в симфонічному оркестрі, разом створюючи єдине цілісне враження. Визначте колір – соліста. Отже, колорит пейзажу буде холодним чи теплим? Холодним. Визначте солюючий колір другої картини. Який колорит цього пейзажу?
|
|
- Визначте, якій порі року відповідає дане колористичні поєднання. Де сховались зима, весна, літо та осінь. |
Клік. |
ІV. Узагальнення, систематизація понять і знань Яка пора року надає перевагу теплим кольорам? Яка зимова гама? Від чого залежить колорит пейзажу? |
|
V. Формування елементарних навичок 1. Оголошення завдання Сьогодні ми виконаємо пейзаж у теплому або холодному колориті за допомогою техніки монотипії. |
|
Монотипія – унікальна не тиражна техніка, що поєднує у собі якості естампу та живопису. Вона існує дуже давно, більше трьохсот років. Уперше застосував її в 17 ст. італійський художник Джованні Кастильйоне. |
|
|
|
Демонстрація з поясненням.
|
|
VI. Підбиття підсумків роботи на уроці 1. Виставка робіт. Аналіз декількох монотипій. 2. Отже, із яким жанром образотворчого мистецтва ми сьогодні працювали? (пейзажем) 3. В якій колористиці ми виконували пейзажі? ( в холодній і теплій) 4. Від чого залежить колорит пейзажу? (від пори року, доби, погодних умов) 5. В якій техніці ми з вами працювали? (монотипії) Рефлексія. Інтерактивний прийом «Мікрофон» Завершіть речення:
Домажнє завдання.
Дякую вам за роботу!
|
|