Урок на тему:"Пісні козацької слави"

Про матеріал
Урок на тему:"Пісні козацької слави" дозволяє: закріпити вміння визначати характер музики й виразно передавати його в музично-виконавській діяльності, формувати вокально-хорові навички, закріпити знання про хор, вчити учнів користуватися різними виконавськими прийомами; розвивати навички слухового контролю й оцінки власного співу, розвивати музичний слух, пам'ять; виховувати почуття любові до рідного краю, національних коренів свого народу, повагу до традицій українського мистецтва.
Перегляд файлу

Відкритий урок музики в 4 класі

Тема: пісні козацької слави

Мета:

  1. Закріпити вміння визначати характер музики й виразно передавати його в музично-виконавській діяльності, формувати вокально-хорові навички, закріпити знання про хор, вчити учнів користуватися різними виконавськими прийомами;
  2. Розвивати навички слухового контролю й оцінки власного співу, розвивати музичний слух, пам'ять;
  3. Виховувати почуття любові до рідного краю, національних коренів свого народу, повагу до традицій українського мистецтва.

Обладнання: ілюстративний матеріал, картки з поняттями: історичні пісні, українські думи; відеоряд (про історичні пісні та думи); магнітофон.

Хід уроку:

  1. Вхід учнів до класу під пісню «Козачата»

Музичне вітання.

Вчитель: Діти! Сьогодні я ласкаво запрошую вас на урок, тема якого: «Пісні козацької слави». Сьогодні на уроці ми з вами познайомимось із такими поняттями, як українські думи, історичні пісні, дізнаємось, хто і про кого їх складав; розспіваємось на прикладі поспівки «Сурма», повторимо, поспіваємо в ролях українську народну пісню «Їхав козак за Дунай»; будемо розучувати українську народну пісню «Будем козаками», послухаємо «Думу», ну і звичайно будемо говорити про музику, малювати в своїй уяві малюнки до слухання.

  1. А почати наш урок мені дуже хочеться такими словами:

З народного напившись джерела,

як із Дніпра бере веселка воду,

о рідна пісне, знову ти прийшла

від матері й від батька – від народу.

Так, від народу, бо мова наша піде сьогодні саме про пісні козацької слави.

Вчитель: У XV-XVI ст. східнослов’янські землі звільняються від двохсотлітнього монголо-татарського гніту, але народ продовжує боротьбу за свою незалежність з турками, татарами та польською шляхтою. В цей час зароджується і досягає свого розквіту новий народнопісенний жанр – це думи, історичні пісні. (послухаємо про них відео)

Особливе місце серед національного пісенного фольклору посідають славетні українські думи – музично-поетичні розповіді про мужніх козаків, про історію, минуле України.

Думи складали і виконували народні музиканти – кобзарі, бандуристи, лірники. Ці пісні називають джерелом народної творчості, а українську бандуру в усьому світі вважають музичним символом України (показати бандуру.)

Вчитель: Діти! А може хто із вас знає вірш про бандуру?

Учень: У кожній бандурі –

Коштовна перлина:

душа кобзаря –

співця України.

Бо пісня про волю

навік зостається,

Із серця у серце

вогнем переллється.

А струни бандури

сумують і плачуть.

В них наше минуле

озветься неначе.

І ділиться болем,

                       і душу лікує

Хто серцем багатий,

той спів цей почує.

Вчитель: Дякую, сідай.

Творцями і виконавцями дум були кобзарі. Це народні музиканти, що, мандруючи Україною, оспівували доблесть і славу героїв, красу рідного краю. В історичних піснях розповідається про важливі події, відомих народних героїв. Найдавніші пісні пов’язані з добою козаччини, що оспівували українських козаків-патріотів. Поводирями в кобзарів були діти, бо частіше всього кобзарі були незрячими. Вони брали активну участь у національно-визвольних рухах, супроводжували козаків в походах, складали думи і пісні про події, свідками або учасниками яких вони були. За це їх переслідували, забороняли з’являтись у містах, знищували інструменти, і навіть позбавляли їх зору, та незважаючи на це вони продовжували кочувати з бандурою по Україні; піднімали бойовий дух запорізького війська, співали про подвиги героїв, людське горе. Прикладами таких дум є: «Ой п’є Байда», «Максим козак Залізняк», «Ой з-за гори чорна хмара», « Ой Морозе-Морозенку» та інші.

А тепер я запрошую вас до нашої «Чарівної кімнати», в якій ми послухаємо «Думу». А до слухання вам будуть такі завдання:

  1. Слухання музики «Дума». Прийом «Логічний ланцюжок»:
  1. Який характер твору?
  2. Який настрій у вас викликає ця музика?
  3. Які ілюстрації ви уявляєте в своїй уяві, слухаючи цей твір?
  4. Які інструменти виконують думу?

(відповіді учнів)

Після слухання:

  1. Фізхвилинка. («Гарний танець гопачок»)
  2. А тепер я пропоную вам перейти до співу. Згадаємо нашу поспівку про сурму. Учні виконують з рухами поспівку «Сурма».

Вчитель: Молодці, розспівались.

Діти! Пригадаємо з вами, а яку пісню про козака ми з вами вчили? Як вона називається? (Так, «Їхав козак за Дунай»). Давайте її згадаємо (співають всі хором).

А тепер я запропоную вам виконати її на оцінку в ролях біля дошки.

(викликаю до дошки в ролях: хлопців – слова козака, дівчат – слова дівчини.)

Оцінюю, коментуючи оцінки.

А тепер поглянемо на  малюнки, які учні намалювали до цієї пісні, подивіться, які гарні! (називаю найкращі роботи, оцінюючи; потім всі інші – оцінюючи.) Молодці, гарно впоралися з цією роботою.

  1.          Вчитель: А наступним нашим завданням буде розучування нової пісні «Будем козаками» (показ пісні вчителем, характер, настрій, малюнки; розучування по фразах, слідкуючи за чистотою інтонування, диханням, характером пісні – робота в групах, в парах.)
  2.          Висновок уроку. Метод «Мікрофон».
docx
Додано
24 лютого
Переглядів
164
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку