Відкритий урок музики в 4 класі
Тема: пісні козацької слави
Мета:
Обладнання: ілюстративний матеріал, картки з поняттями: історичні пісні, українські думи; відеоряд (про історичні пісні та думи); магнітофон.
Хід уроку:
Музичне вітання.
Вчитель: Діти! Сьогодні я ласкаво запрошую вас на урок, тема якого: «Пісні козацької слави». Сьогодні на уроці ми з вами познайомимось із такими поняттями, як українські думи, історичні пісні, дізнаємось, хто і про кого їх складав; розспіваємось на прикладі поспівки «Сурма», повторимо, поспіваємо в ролях українську народну пісню «Їхав козак за Дунай»; будемо розучувати українську народну пісню «Будем козаками», послухаємо «Думу», ну і звичайно будемо говорити про музику, малювати в своїй уяві малюнки до слухання.
З народного напившись джерела,
як із Дніпра бере веселка воду,
о рідна пісне, знову ти прийшла
від матері й від батька – від народу.
Так, від народу, бо мова наша піде сьогодні саме про пісні козацької слави.
Вчитель: У XV-XVI ст. східнослов’янські землі звільняються від двохсотлітнього монголо-татарського гніту, але народ продовжує боротьбу за свою незалежність з турками, татарами та польською шляхтою. В цей час зароджується і досягає свого розквіту новий народнопісенний жанр – це думи, історичні пісні. (послухаємо про них відео)
Особливе місце серед національного пісенного фольклору посідають славетні українські думи – музично-поетичні розповіді про мужніх козаків, про історію, минуле України.
Думи складали і виконували народні музиканти – кобзарі, бандуристи, лірники. Ці пісні називають джерелом народної творчості, а українську бандуру в усьому світі вважають музичним символом України (показати бандуру.)
Вчитель: Діти! А може хто із вас знає вірш про бандуру?
Учень: У кожній бандурі –
Коштовна перлина:
душа кобзаря –
співця України.
Бо пісня про волю
навік зостається,
Із серця у серце
вогнем переллється.
А струни бандури
сумують і плачуть.
В них наше минуле
озветься неначе.
І ділиться болем,
і душу лікує
Хто серцем багатий,
той спів цей почує.
Вчитель: Дякую, сідай.
Творцями і виконавцями дум були кобзарі. Це народні музиканти, що, мандруючи Україною, оспівували доблесть і славу героїв, красу рідного краю. В історичних піснях розповідається про важливі події, відомих народних героїв. Найдавніші пісні пов’язані з добою козаччини, що оспівували українських козаків-патріотів. Поводирями в кобзарів були діти, бо частіше всього кобзарі були незрячими. Вони брали активну участь у національно-визвольних рухах, супроводжували козаків в походах, складали думи і пісні про події, свідками або учасниками яких вони були. За це їх переслідували, забороняли з’являтись у містах, знищували інструменти, і навіть позбавляли їх зору, та незважаючи на це вони продовжували кочувати з бандурою по Україні; піднімали бойовий дух запорізького війська, співали про подвиги героїв, людське горе. Прикладами таких дум є: «Ой п’є Байда», «Максим козак Залізняк», «Ой з-за гори чорна хмара», « Ой Морозе-Морозенку» та інші.
А тепер я запрошую вас до нашої «Чарівної кімнати», в якій ми послухаємо «Думу». А до слухання вам будуть такі завдання:
(відповіді учнів)
Після слухання:
Вчитель: Молодці, розспівались.
Діти! Пригадаємо з вами, а яку пісню про козака ми з вами вчили? Як вона називається? (Так, «Їхав козак за Дунай»). Давайте її згадаємо (співають всі хором).
А тепер я запропоную вам виконати її на оцінку в ролях біля дошки.
(викликаю до дошки в ролях: хлопців – слова козака, дівчат – слова дівчини.)
Оцінюю, коментуючи оцінки.
А тепер поглянемо на малюнки, які учні намалювали до цієї пісні, подивіться, які гарні! (називаю найкращі роботи, оцінюючи; потім всі інші – оцінюючи.) Молодці, гарно впоралися з цією роботою.