Урок на тему: "Пісні літнього календарного циклу: купальські; жниварські".

Про матеріал
Тема: Пісні літнього календарного циклу: купальські ("Заплету віночок", "Ой вінку мій, вінку", "Купайло, Купайло!"); жниварські ("Маяло житечко, маяло", "Там у полі криниченька").
Перегляд файлу

Урок 6 клас

Тема: Пісні літнього календарного циклу: ку­пальські ("Заплету віночок", "Ой вінку мій, він­ку", "Купайло, Купайло!"); жниварські ("Маяло житечко, маяло", "Там у полі криниченька").

Мета: продовжити ознайомлення учнів з різно­видами календарно-обрядових пісень літнього цик­лу, зокрема розглянути купальські та жниварські пісні; виробляти навички виразного читання пісен­них текстів, уміння виділяти й пояснювати художні особливості народної пісні; виховувати повагу до прадавніх вірувань наших предків, любов до приро­ди, до сільськогосподарської праці, пошану до хліба.

Міжпредметні зв'язки, мистецький контекст: музика, образотворче мистецтво.

Обладнання, наочність: збірники обря­дових пісень літнього циклу; сніп колосків; хліб на рушникові; фонозаписи купальських, жниварських пісень; ілюстрації; репродукції картин М. Пимоненка "Жниця", К. Трохименка "Над Великим шля­хом"; фрагменти відеофільмів "Коли розквітає па­пороть", "Пісня і танець України"; дитячі тематичні малюнки.

Епіграф: Веснянки, гаївки, петрівчані, купальські, гребовецькі, колядки, щедрівки - це є скарб дійсний. М. Лисенко

Хід уроку

Перевірка домашнього завдання. Учні читають напам'ять русальну пісню на власний вибір, дають визначення народної пісні, розповідають, які пісні називаються обрядовими, календарно-обрядовими, русальними. Потім відповідають на запитання:

• Як виникли календарно-обрядові пісні?

• Віра в яких богів зумовила виникнення календарно-обрядових пісень?

• Які ви знаєте види їх?

•  Для чого, на вашу думку, треба вивчати обрядові пісні, відновлювати оригінальну творчість народу?

• Яке значення мають для нас календарно-обрядові пісні? Чого вони навчають, до чого спонукають, що вихо­вують у нас?

• Що ви знаєте про русальні пісні?

Купальські пісні

Перегляд фрагмента відеофільму "Коли розкві­тає папороть".

Бесіда:

  • Про який самобутній поетичний обряд ідеться у фільмі?
  • Чи були ви на святі Івана Купала? Коли так, то що вам запам'яталося, що вразило?

Читання фрагментів із "Княжої України" Олек­сандра Олеся.

Пояснення вчителя. Улюблене серед мо­лоді свято Івана Купала сягає доісторичних часів, коли наші пращури в час літнього сонцестояння славили богиню води Дану та бога земних плодів Купала. Із запровадженням християнства ці звичаї та обряди злилися зі святкуванням 7 липня Різдва Івана Хрестителя, на честь якого в церквах співають величальні пісні.

У цей час в українських селах вирували веселі молодіжні забави, приурочені прадавньому Купай­лові (Купалові) - богові родючості, врожайного літа, лікарських рослин та добробуту. Людські оселі, як і колись, прикрашалися цвітом польових та лісо­вих квітів, трав, папороттю. З цим видовищним, кра­сивим святом пов'язано багато ворожінь на щасливу долю, передбачень погоди й успіху на весь рік.

Напередодні свята на широкій галявині хлопці ставили дерево - гільце, купало, вербову гілку, а дів­чата плели розкішні красиві вінки з польових і лісо­вих трав та квітів, водили хороводи навколо купала, співати пісень, улаштовувати ігри, а ввечері пускали на воду вінки й дивилися, куди ті попливуть: до яко­го берега вінок пристане, там живе суджений.

Хлопці пізно ввечері розпалювали вогнище і стрибали через нього, часто разом з дівчатами, щоб бути в парі. Вогонь - символ очищення від усього лихого. Його не гасили, він сам мав дотліти. Уночі молодь купалася, обливалася водою, яка мала в цей час чудодійну очищувальну силу, бродила в рося­них травах. На світанку дівчата й молодиці збира­ли зілля. Вважалося, що воно мало чудодійну силу для лікування й чаклунства.

За народними повір'ями, в купальську ніч дерева можуть переходити з одного місця на інше, говорити між собою шелестом листу. Усі звірі й зілля - також.

У народі побутує прекрасна легенда про те, що в купальську ніч раз на рік зацвітає папороть. її цвіт стережуть відьми, чорти, вовкулаки. Молодь ішла шукати цвіт папороті в ліс. Хто його знайде, той не­одмінно буде щасливий.

Свято Івана Купана відоме не лише у східних слов'ян, а й у інших європейських народів: шведів, французів, албанців, західних та південних слов'ян (поляків, словенців, болгар).

Прослуховування фонозапису купальської піс­ні "Коло Мареноньки".

Бесіда:

  • Яке враження справила на вас пісня?
  • Який характер її мелодії?

Читання купальських пісень: "Купайло, Купай­ло!", "Заплету віночок", "Ой вінку мій, вінку".

Бесіда за змістом пісень "Купайло, Купайло!"

  • У якій формі побудована пісня? (У формі діалогу.)
  • Поясніть значення слів стріха, зілля, літувати. "Заплету віночок"
  • Хто виконує цю пісню - хлопці чи дівчата?
  • Про що в ній ідеться?
  • Які епітети використано, який настрій вони створю­ють? ("Віночок шовковий", "чорнії брови", "на биструю воду".)
  • Знайдіть рядки, які пояснюють символіку вінка. ("На щастя, на долю милому зо мною".)

"Ой війку мій, вінку"

  • Про що співається в пісні?
  • Яке риторичне звертання використано? Яку роль відіграють епітети хрещатий барвінку, на золотій кілочку, шовковім шнурочку?
  • Що символізує барвінок у пісні? (Весілля, спільне по­дружнє життя.)

Жниварські пісні

 Перегляд фрагмента відеофільму "Пісня і та­нець України", в якому йдеться про жнива, про об­ряди першого снопа, спасової бороди, останнього снопа.

Бесіда за картинами Миколи Пимоненка "Жниця" та Карпа Трохименка "Над Великим шля­хом".

Пояснення вчителя. "Хліб - усьому голо­ва", - каже народна мудрість. Хліб на столі в укра­їнців - уособлення достатку, хліб-сіль на рушникові - символ української гостинності. Здавна наші пред­ки дуже відповідально ставилися до найважливішого моменту в житті хліборобів - збирання врожаю. Жнива супроводились жниварськими піснями, зміст яких - праця хлібороба. Жниварські пісні умовно поділяються на зажинкові, жнивні, обжинкові.

Зажинкові пісні виконувалися на початку жнив, який завжди був урочистим. У його перший день раненько женці, одягнені у святковий одяг, вируша­ли в поле. Виходили цілими сім’ями, з паляницею. Господар, стаючи на схід сонця і скинувши шапку, промовляв: "Дай, Боже, час добрий і пору, в доброму здоров'ї пожати і на той рік діждати". Господиня займала смугу ниви, захоплювала в жменю пучок стебел і стинала їх серпом. Перший сніп приносили додому. Він стояв до закінчення жнив, а на Свят­вечір удостоювався найвищої честі - стояти на по­куті у світлиці.

 

 

Першому снопові співали:

Ой папочку           Нас, нас

Наш, наш,             Та у добрий

Да заведи              Час!

 

У зажинкових піснях бажали радісних і легких жнив, пророкували добрий урожай:

Поможи нам, Боже, ниву пожати,

Ниву пожати, у копи скласти,

У копи скласти, копи повозити,

Копи повозити з поля до обори,

З обори до стодоли, з стодоли до комори,

З золотої ниви в щасливу годину!

 

Жнивні пісні співалися під час жнив. Від зорі до зорі на українських нивах виблискували серпи, дзвеніли коси, рядами лягали снопи, виростати півкопи. Женці йшли в поле і повертатися додому з піснями, які звеселяли душу, знімали втому, дода­вали снаги. У власне жниварських (жнивних) піснях оспівувалася земля-годувальниця, прослав­лялися найкращі женці, висміювалися нероби, уславлювалася тяжка селянська праця, йшлося й про стосунки між господарями і женцями.

Найурочистіший момент для хліборобів - об­жинки, закінчення жнив, тому найбільшу групу жниварських пісень становлять обжинкові, в яких розкривалося багато народних звичаїв та обрядів. Так, останній сніп - "осталець" - перев'язувати чер­воною стрічкою і з піснями несли в село. На полі з останніх незжатих стеблин зав'язували, заламуючи колоски на схід сонця, "бороду" ("козу"). Закосичу­вали її квітами і червоною стрічкою, аби й "доля так червоніла". Потім старанно прополювали землю ко­ло "бороди", зорювали серпом, засівали вилущеним зерном, заволочувати руками, скроплювали водою, клали окраєць хліба, дрібку солі й воду, примовля­ючи: "Оце тобі, борода, хліб і вода".

Із пшеничних або житніх колосочків дівчата сплі­тали вінок - символ щедрого врожаю та успішного завершення жнив, достатку і щастя. Заквітчаний ма­ками, волошками, калиною вінок одягали найвродливішій дівчині - "княгині", яка в парі з хлопцем, що ніс "осталець", ішла попереду всієї громади женців до двору господаря. По дорозі всі співали пісень, у які ушановували обжинковий вінок, величали врожа працю женців, господаря та його сім'ю, бажали здоров'я і достатку. Господар чіпляв вінок у хаті і стіні і зберігав до осені, щоб вилущеним з нього зеном розпочати сівбу озимини.

В обжинкових піснях чується гордість за плод; праці, радість хліборобів з приводу щасливого з вершення жнив.

Слухання жниварської пісні "Ой літає соколонько по полю". Учні прослуховують фонозапис: пісні або самі її виконують, потім діляться враженнями.

Читання пісень - жнивної "Там у полі криниченька" і обжинкових - "Маяло житечко, маяло "А сонечко котиться, котиться".

Бесіда за змістом пісень "Там у полі криниченька ":

  • Про що співається в пісні? Хто такі женчики?
  • Хто працював на жнивах?
  • Що означають слова сніп, серп, юрочки?
  • Для чого, на вашу думку, в пісні використовують пестливі слова криниченька, пшениченька, снопочки?
  • Знайдіть у тексті епітети. Яка їхня роль у творі? І ведіть, що це жнивна пісня.

"Маяло житечко, маяло ":

  • Поясніть лексичні значення слів: маяло, стодола, і краю.
  • Які почуття женців передано в пісні?
  • Чому, на вашу думку, ведеться діалог з вінком?
  • Що символізує вінок?
  • Яка роль пестливої лексики у творі? Назвіть пестливі слова.
  • Доведіть, що це обжинкова пісня.

"А сонечко котиться, котиться ":

  • Про яку пору жнив ідеться в пісні? Знайдіть у тексті звертання. Яка їхня роль? Зверніть увагу на повторення однакових слів, назв їх. Яке значення вони мають?
  • Яким настроєм пройнятий твір? Доведіть, що це обжинкова пісня.

Робота зі словником літературознавчих термінів. Різновиди пісень літнього циклу.

Тлумачення слова жито: символ життя; плодючості й достатку; здоров'я і щастя; символ неперервності роду, духовності українців. Жито – одне з найдавніших злакових культур на землі. Зерно, колосся, снопи, хліб стали ритуальними, символічними ще з часів трипільської культури. Праукраїнські одвічні хлібороби, розглядали жито як основу життя. Його використовувати як центральний атрибут багатьох обрядовій.

Підсумок уроку.

• Що нового ви дізналися сьогодні?

• Як українці ставилися до жнив?

• Усно опишіть обряд зажинків. Про що співали в обжинкових піснях, а про що - у жнивних?

• Як ви думаєте, чому хлібороби, так тяжко праці чи на жнивах, діставали насолоду від своєї праці?

• Опишіть обряд обжинків.  

Домашнє завдання. Вивчити напам'ять одну із жнивних пісень (на власний вибір). Прочитати матеріал підручника, підготувати відповіді на вміщені там запитання. Виконати малюнки на тему жниварства.

docx
Додано
18 січня 2022
Переглядів
7112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку