урок на тему "Пісня живе серед нас"

Про матеріал
Урок, в якому показані розмаїття українських народних пісень, розучування пісні "Їхав козак за Дунай"
Перегляд файлу

Тема: Пісня живе серед нас .

Мета: Ознайомити учнів з особливостями українських народних побутових пісень, розглянути розмаїття народних побутових пісень, розучити УНП «Їхав козак за Дунай»,ознайомитися з жанром варіації на прикладі твору Людвіга ван Бетховена. 
Розвивати вміння учнів виконувати народні пісні, розрізняти на слух засоби музичної виразності та впізнавати зміну основної теми у варіаціях, вміння надавати характеристику засобам виразності побутових пісень, порівнювати твори, що написані на основі народних. 
Виховувати інтерес до української народної пісні та класичних творів, що написані на основі народних пісень. 

Тип уроку: формування вмінь та навичок учнів. 

Обладнання: дошка, фортепіано, ноутбук, проектор, екран, презентація до уроку, роздатковий матеріал.

Основні поняття для засвоєння: побутові пісні та їхнє розмаїття,варіації, капела, засоби музичної виразності.

Твори які вивчаються на уроці: 
Слухання: 
- УНП «Їхав козак за Дунай» у виконанні хорової капели (а капела) та народного оркестру. 
- Людвіг ван Бетховен. Варіації на тему «Їхав козак за Дунай». 
- Обробка пісні для голосу в супроводі фортепіано, скрипки та віолончелі. 
Розучування: УНП «Їхав козак за Дунай». 
 

                                                                              Українська пісня – це бездонна                                                                                                                 душа               українського народу, це                                                                                                                                             його слава

          О. Довженко

 

 

 

 

    Хід уроку.

1.Музичне привітання.

Станьте, діти, підтягніться,

До сусіда поверніться,

Один одному всміхніться,

Гостей наших привітаймо,

І урок наш починаймо!

Добрий день вам, добрий день 
В світі музики, фантазії, пісень! 
Добрим будь, щирим будь! 
І з мистецтвом у дивну путь! 

2.Мотивація учбової діяльності учнів.  Повідомлення теми та мети уроку. 
Тема сьогодні в нас чудова, 
Дуже пісенна та кольорова. 
Дружно всі хором її називаймо 
І в експедицію швидко рушаймо  «Пісня живе серед нас». 

Учитель: Епіграфом нашого уроку я пропоную слова відомого письменника й режисера Олександра Довженка: «Українська пісня – це бездонна душа українського народу, це його слава». 
Олександр Довженко .

Завдання на уроці.

1.Познайомити з різновидами побутових пісень.

2.Розучити українську народну пісню «Їхав козак за Дунай»

3.Визначити засоби музичної виразності в прослуханих творах.
3. Вивчення нової теми. 
Вчитель. Надзвичайним  скарбом нашого народу  стала пісня. Українці співали в будень і в свято, в рідному домі і на чужині, виливали свою радість і тугу.

- Діти , а що таке пісня? (Віршований твір,покладений на музику)

-Які крилаті вирази ви чули про пісню? (діти називають)

 

А пісня — це душа. З усіх потреб потреба. Лиш пісня в серці ширить межі неба. На крилах сонце сяйво їй лиша. Чим глибша пісня, тим ясніш душа.
І. Драч
 

Народна пісня — духовне обличчя нації.
А. Міцкевич

Пісня — це коли душа сповідається.

Г. Тютюнник

Українська пісня — це бездонна душа українського народу, це його слава.
О. Довженко

Українська пісня — це геніальна поетична біографія українського народу.О. Довженко

…Народні пісні для України — все: і поезія, й історія, і батьківська могила. Пісні ці — народний літопис, живий яскравий, сповнений барв, істини, який розкриває все життя народу. М. Гоголь

 

Вчитель. Пісні про родинне життя і побут, прагнення народу до волі та пошуки кращої долі називають побутовими. Ці пісні досить різноманітні за тематикою, мотивами, сюжетами. Розглянемо їх.

1. Це  пісні- забавлянки, дражнили, лічилки (дитячі).

2. Пісні, які передають прагнення матері бачити свою дитину здоровою, щасливою, розумною, доброю  і працьовитою (колискові).

3.В цих піснях особисті почуття, сімейні проблеми або життєві історії змальовуються з доброзичливим гумором (жартівливі).

4. Пісні про кохання, біль, розлуку,сімейну злагоду і незгоду (ліричні).

5. Пісні про тяжке підневільне життя селян (кріпацькі).

6. Оспівуються козацькі походи, туга  за родиною та Батьківщиною, сутички з ворогом, нелегка доля в полоні (козацькі).

Таким чином, побутові пісні - це пісні, в яких відображено почуття, переживання та думки людини, повязані з її особистим життям та життям усього народу.

Різновиди побутових пісень:дитячі, колискові, жартівливі, ліричні, кріпацькі та козацькі.

4.Розспівування класу.

5. Розучування УНП «їхав козак за Дунай». В ній оспівується розлука хлопця і дівчини, через його участь  у військових подіях за Дунаєм.

 Її вам передав автор - це  козак Харківського полку Семен  Климовський.

А)Показ пісні.

Б)Робота з текстом

В)Розучування по фразам.

Г)Виконання куплетів. .Виконання під мінусовку

Д)Ритмічний малюнок (1група- удар на сильну долю; 2група-відстукування ритму)

6. Музичне сприймання: 
а)УНП «Їхав козак за Дунай» у виконанні хорової капели (а капела) та народного оркестру. 

Капела – великий висококваліфікований хоровий колектив, здатний виконувати музику хору з інструментальним супроводом або без нього.

Слухання хорової капели.

Творче завдання :Учні об’єднуються в три групи та визначають засоби музичної виразності.

1гр-динаміка,мелодія.

2гр-темп, ритм.

3гр-характер, тембр.

б)Людвіг ван Бетховен. Варіації на тему «Їхав козак за Дунай»
Як же українська пісня потрапила до рук  німецького композитора? 
У 18ст. Людвіг ван Бетховен почув мотив  у Відні, так народився твір – варіації на тему пісні «Їхав козак за Дунай»

Варіації - твір, в якому основна мелодична тема  залишається незмінною .

 Давайте прослухаємо німецький варіант пісні «Їхав козак за Дунай».

Підрахуйте скільки варіацій? (10)

 - Для яких музичних інструментів композитор Людвіг ван Бетховен написав варіації на тему української народної пісні «Їхав козак за Дунай»? (тенор, флейта, ф-но).
-Чи змінилась основна мелодія в німецькому  варіанті пісні? (Нахил до маршовості української пісні він певною мірою уповільнив, наблизив до любовно-ніжної музики, додав від себе короткий вступ і епілог).
Так народна пісня поєднала народну творчість і професійну музику. 

Творче завдання. Створіть свій варіант варіацій в парах.

1 ряд-оберіть свою геометричну фігуру

2 ряд - свою,

 

 3 ряд - свою.

Висновок . Пісня стала відомою не тільки на Україні, а й підкорила весь світ.

7.Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія. 

Пригадайте, які пісні називаються побутовими. Які їхні різновиди ви запам’ятали? 
До якого різновиду відноситься пісня «Їхав козак за Дунай»
Для яких музичних інструментів композитор Людвіг ван Бетховен написав варіації на тему української народної пісні «Їхав козак за Дунай»? 
Що таке капела?  
Чому пісню «Їхав козак за Дунай»  називають піснею всесвіту?

Діти, саме сьогодні  внесіть до своєї музичної колекції  пісню «Їхав козак за Дунай».

УКРАЇНСЬКА ПІСНЯ

Наче веселкова соната,

Наче небесна блакить,

До мене українська пісня

На крилах сонячних летить.

Малу дитину заколише 

Матусі тихий ніжний спів.

І для усіх розбудить тишу 

Завзятий спів про козаків.

Сумні пісні співають з сумом,

Веселі - з радістю в вустах...

Сумні співають про недолю,

Веселі - про смішних невдах...

Вкраїнська наша рідна пісня

Міниться темпами завжди!..

То жвава, тиха і весела,

То грізна, гірша від біди...

Яка все ж гарна рідна пісня,

Неначе сонячна блакить!

То дзвінко флейтою заграє,

То громом в небі прогримить..

Домашнє завдання.
 Зробити колекцію побутових пісень своєї родини. Можна додати малюнки, фотографії, тих побутових пісень, які співають у ваших родинах.
Спасибі всім, хто працював 
Пісні співав, чудово грав, 
І тим, хто в гості завітав. 
Хай вам сонечко сміється, 
Хай земля співає 
І ніколи пісня вас не покидає! 

Вихід з класу під. Пісню «Їхав козак за Дунай»

 

 

doc
Додано
8 квітня 2019
Переглядів
1904
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку