Урок на тему:"Південна Америка".Географічне положення.Історія дослідження.

Про матеріал

Сформувати в учнів загальне уявлення про географічне положення та берегову лінію Південної Америки, з'ясувати основні закономірності формування природи материка, порівняти фізико-географічне положення Південної Америки та Африки, розширити знання учнів про історію відкриття і дослідження материк;

- розвивати уміння самостійно складати характеристику фізико-географічного положення, удосконалювати навички роботи з різноманітними джерелами географічної інформації; розвивати пізнавальний інтерес, творчий підхід до роботи, уміння аналізувати та порівнювати, робити висновки і узагальнення;

- виховувати толерантне відношення до товаришів під час роботи в групах, вміння плідно співпрацювати з однокласниками для досягнення мети, виваженість у своїх твердженнях та цікавість до отримання нових знань.

Перегляд файлу

Тема: Південна Америка. Загальні відомості. Особливості географічного положення. Дослідження та освоєння материка.Практична робота № 5.

Мета:

- сформувати в учнів загальне уявлення про географічне положення та берегову лінію Південної Америки, з’ясувати основні закономірності формування природи материка, порівняти фізико-географічне положення Південної Америки та Африки, розширити  знання учнів  про історію відкриття і дослідження материк;

- розвивати уміння самостійно складати характеристику фізико-географічного положення, удосконалювати навички роботи з різноманітними джерелами географічної інформації;  розвивати пізнавальний інтерес, творчий підхід до роботи, уміння аналізувати та порівнювати, робити висновки і узагальнення;

- виховувати толерантне відношення до товаришів під час роботи в  групах, вміння плідно співпрацювати з однокласниками для досягнення мети, виваженість у своїх твердженнях та цікавість до отримання нових знань.

Обладнання: фізична карта Південної Америки, карта світу, атласи, контурні карти,  підручники, відео сюжет, презентація до уроку.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І.Організаційний етап

  • Прийом «Мій настрій на початку уроку»

Кожному учню роздаю  по три смужки різних кольорів:

зелена -спокій,гарний настрій;

синя – байдужість;

червона – нервовість,збудливість.

Учень обирає смужку настрою.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель

Ви всі однаково прекрасні. Всі в чомусь дуже схожі, хоча  кожен з вас різний. Так і материки на нашій планеті чимось подібні, але й мають розбіжності.

  • Скільки всього материків на Землі?
  • Покажіть їх на карті. Який материк ми уже вивчили?
  • Дидактична гра «Пошта»

На дошці  розміщені характеристики 2х материків. Із запропонованих характеристик визначте ті, які відповідають Африці та прикріпіть їх на фізичну карту на визначений материк.

Африка:

- екватор проходить майже посередині;

- найжаркіший;

- знаходиться найбільша пустеля;

- займає друге місце за площею.

(На дошці залишаються характеристики, які стосуються материка Південна Америка).

- за формою нагадує трикутник;

- знаходиться найдовша гірська система;

- протікає багато повноводних річок;

- знаходиться  найбільша низовина світу.

ІІІ.  Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Створення проблемної ситуації.

- Які характеристики залишились?

- Як ви гадаєте,  до якого материка вони підходять?

- Давайте подумаємо і висловимо свої припущення про тему нашого уроку.

Південна Америка. Загальні відомості. Особливості географічного положення. Дослідження та освоєння материка.

Вчитель. Давайте відкриємо зошити та запишемо тему сьогоднішнього уроку «Географічне положення. Дослідження та освоєння Південної Америки».

Ставлю я тобі питання

Чи не знаєш часом ти,

Що Америки Південної

Дивовижніш не знайти?

Що найвище, чи найглибше,

Хоч найменше, чи найбільше,

Рекордсменів тут за край,

Все, що хочеш, вибирай

Дивовижний справді край.

Для географів  тут рай!

 

(Виступ учнів з презентацією)

 

Вас вітає туристичне агентство «Глобус». Раді запросити вас до подорожі навколо Південної Америки.

Перша наша зупинка – це наймогутніший і найкрасивіший водоспаду Ігуасу. Комплекс водоспадів на річці Іґуасу є одним з найбільших водоспадів світу. Вони простягаються на 2700 м, утворюють напівкруглу форму. З 275 каскадів, які в сукупності складають Водоспади Ігуасу, «Горло диявола» є найвищим – сягає 80 м у висоту.

Далі наш маршрут прослідує до найповноводнішої річки світу – Амазонки. Вона бере початок в Перуанських Андах. Утворюється від злиття двох річок Мараньйон і Укаялі. Довжина близько 7000 км. Басейн річки становить 7 млн км², близько половини загальної площі Південної Америки. Впадає в Атлантичний океан, утворюючи в гирлі дельту площею 100 тис. км². Дельта має ширину 80 км, через яку проходить така величезна кількість води, що на відстані 64 км від берега вода на поверхні океану залишається прісною. Купатися в цій річці ми б вам не радили, адже в ній живе найкровожерливіша риба – піранья і найдовша змія – анаконда, довжина якої сягає 9 м.

І ось перед нами найвищий у світі водоспад Анхель. Він розташований на річці Кароні в тропічних лісах Венесуели. Його висота 979 м, за іншими даними 1054 м.  Названий на честь льотчика і випробувача Джеймса Ейнджела, який у 1933 році під час польоту побачив цей водоспад.

Пройшовши вздовж північних берегів материка ми заходимо в штучно створений судноплавний Панамський канал. Його споруджували 16 років. Загальна довжина 81,6 км. З них близько 65 км прокладено по суші. Загальна ширина каналу – 150 м. Глибина – всього 12 м. Завдяки йому морський шлях із Нью-Йорка до Сан-Франциско скоротився майже втричі.

 Далі наш шлях пролягає західним узбережжям материка, вздовж якого тягнеться найдовша гірська система світу – Анди, довжиною близько 9000 км. Найвища вершина – г.Аконкагуа (6960м). Ширина системи 200—800 км, середня висота гір 3600 м.

Високо в Перуанських Андах на висоті 3800 м залишається позаду найвисокогірніше озеро світу Тітікака, глибиною 304 м і постійною температурою  14 °С. Озеро на кордоні Перу та Болівії. Площа озера   більше  8 тис. км². За об'ємом води, воно також є найбільшим озером материка. На озері займаються рибальством. Інки вважали озеро священним. За легендами на його дні стоять затоплені храми, в яких сховано золото.

Далі ми на своєму шляху зустрічаємо берегову пустелю Атакаму, яка належить до найсухіших у світі.  Факти свідчать, що в деяких районах пустелі опадів не було 400 років.

Для того щоб дізнатися, які ще дивовижні відкриття на цьому материку, розпочинаємо знайомство. Як завжди, відправною точкою дослідження є характеристика його географічного положення.

 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Вчитель. Дивлячись на тему давайте разом визначимо мету та завдання уроку.

(Відповіді дітей)

А ще ми з вами навчимося:

  •  характеризувати географічне положення материка за планом
  • Показувати географічні об’єкти материка на карті
  • Наносити географічні об’єкти материка на контурну карту

Вивчення географічного положення  материка ми вивчаємо за певним планом. Ми з ним вже з вами ознайомилися, коли вивчали Африку. Тож давайте пригадаємо його.

 (План на екрані)

  1. Положення відносно екватора (визначити у якій півкулі розташований, між якими паралелями  розташований ( де проходять лінії тропіків і полярних кіл) і нульового меридіана (встановити у якій півкулі (Західній чи Східній) розташований.
  2. Положення відносно інших материків (з’ясувати до яких материків наближений, від яких – віддалений)
  3. Положення відносно морів та океанів (встановити, які океани та моря омивають береги)
  4. Особливості берегової лінії
  • Сильно чи слабо розчленована
  • Які затоки вдаються в суходіл
  • Які великі півострови виступають в океан
  • Які великі острови розташовані поблизу узбережжя материка

  (Діти заздалегідь об’єднані у  групи)

Я вас обєднала у чотири групи. 1)Тому перша група характеризує І пункт – положення відносно екватора і нульового меридіана, друга – положення відносно інших материків, третя – положення відносно морів та океанів, а четверта – особливості берегової лінії.

Нагадую, у вас у кожного є картка роботи групи, де вказані завдання, які ви повинні виконати. А також у вас є індивідуальні картки. У цих картках ви записуєте відповіді на поставлені питання, виконуючи завдання із картки роботи групи. Тому будьте уважні, слухаючи презентації інших груп.  Ці картки в кінці уроку я зберу і оціню вашу роботу на сьогоднішньому уроці.

Тому взяли картку роботи групи. Прочитали своє завдання і, користуючись атласами, підручниками, визначаєте положення Південної Америки. На це вам 2 хв., потім ви представите свою роботу всьому класу.

(Робота в групах)

Не забуваємо записувати відповіді у свої індивідуальні картки, користуємося вказаними сторінками підручника.

Закінчили роботу. Слухаємо відповіді.

Тож, підсумовуючи все вище сказане, можна зробити висновок, що Південна Америка лежить в Північній, Південні і Західній півкулях. Найближчий материк – Північна Америка, сполучається Панамським перешийком. Омивається Тихим та Атлантичним океанами. Берегова лінія слабо порізана. Є одна велика затока – Ла-Плата, архіпелаг Вогняна Земля, протоки Дрейка і Магелланова.

2)Зараз ми переходимо до наступного завдання. Але спочатку послухайте історію і ви здогадаєтеся, що ми будемо робити. «У далекому племені Південної Америки жив вождь, який мав чотирьох синів, які не дружили з географією. А як стали вони дорослі вирішив їх батько оженити. Наказав зробити стріли і вистрелити. Куди потрапить стріла – там і буде наречена. Через декілька днів піднялися сини на високі стіни будинку батька, що стояв неподалік від річки Мадейра. Вистрелив старший син і попав на крайню північ, вистрелив другий син і попала його стріла на крайній південь, третій син – на  крайній захід, а четвертий – на крайній схід. І пішли вони шукати своє щастя туди, куди полетіла стріла. Але географії вони не знали. Тому наше з вами завдання буде допомогти їм в пошуках. Відшукати як називаються ці точки та де розташовані.

А для цього ми виконуємо наступне завдання: використовуючи атласи  визначити крайні точки Південної Америки та їх географічні координати. У кожної групи своя точка. Не забуваємо заповнювати індивідуальні картки. У вас 2 хв.

І група  Північна — мис Ґальїнас (12° пн. ш.; 72° зх. д.)

ІІ група  південна — мис Фроуерд (54° пд. ш.; 72° зх. д.),

ІІІ група  західна — мис Паріньяс (5° пд. ш. 82° зх. д.),

ІV група східна — мис Кабу-Бранку (7° пд. ш.; 35° зх. д.)

 

Закінчили. Отже ваше завдання назвати та показати крайню північну (південну, західну, східну) точку Південної Америки.

2)Наступне завдання наступне: кожній групі треба визначити протяжність Південної Америки. Згадайте, як ми це робили, вивчаючи Африку.

І групі : визначити протяжність Південної Америки  з півночі на південь в кілометрах

20, 7 * 350 = 7250 км

ІІ групі : визначити протяжність Південної Америки  з півночі на південь в градусах

1) за меридіаном 72° зх. д.:  12° + 54° = 66°

66 х 111км = 7326 км;

ІІІ групі: визначити протяжність Південної Америки  із заходу на схід в кілометрах

14,8 * 350 = 5180 км

ІV група: визначити протяжність Південної Америки  із заходу на схід в градусах

2) за паралеллю 10° пд. ш.: 82° – 35° = 47°

(1° х 109,6 км)

47 х 109,6 = 5151,2 км

(Відповіді учнів)

Молодці. Тож, робимо висновок, що між крайніми північною (мис Гальїнас) і південною (мис Фроуерд), точкою материка протяжність близько 7300 км, а між західною (мис Паріньяс) і східною (мис Кабу-Бранку) – 5000 км.

 

3)А зараз відкрийте стр. 15 вашого зошита для практичних робіт і нанесіть ці крайні точки  на контурну карту Південної Америки, користуючись вашими записами і записами на екрані.

Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Південної Америки.

- Діти, зверніть увагу на екран. Ви бачите, що деякі географічні об’єкти позначені арабськими цифрами.

Завдання: визначити географічні об’єкти та позначити їх на контурній карті.

1.Панамський канал

2. Карибське море

3. Малі Антильські острови

4. Затока Ла-Плата

5. Фолклендські острови

6. острів Вогняна Земля

7. Протока Дрейка

8. Магелланова протока

9.Острів Галапагос.

Фізкультхвилинка

Гра В якій півкулі…

якщо в північній - руки вгору

         в південній – вниз

         в західній – поворот вліво

         в східній – поворот вправо

В якій півкулі знаходиться?

м. Фроуерд, м. Горн, о. Вогняна Земля, пр. Дрейка, Карибське море,

м. Гальїнас, Панамський канал, м. Паріньяс, Перуанська течія,

м. Кабу-Бранку, течія Бразильська

- Чому нікому не можна було повертатися вправо?

 

  • Прийом «Здивуй усіх»

Чи знаєте ви, що…

1.У 16 столітті італійський мореплавець Себастьян Кабот вибрав для судів зручну стоянку в затоці. На її берегах він виміняв у тубільців срібні прикраси, а затока назвала Ла-Плата - "срібло".

2.У 1520 р. Фернан Магеллан, перетинаючи протоку, згодом названу його ім'ям, побачив на березі вогні. Мореплавець назвав цю землю Тьєра-дель-Фуего - "Земля вогню". Земля кінця світу. Так називають ще острів Вогняна Земля. Його головне місто Ушуайя - найпівденніше місто світу і ворота в Антарктиду. Ушуайя означає «затока, що проникає на захід». Під час морської екскурсії можна побачити лігвище тюленів і фантастично велику колонію бакланів. А місцева залізниця, що доходить до заповідника,починається зі станції з назвою «Кінець світу».

3.Протока  Дрейка названа на честь англійського мореплавця-пірата Ф.Дрейка, який в 1578 році в результаті шторму опинився в цій протоці. Протока з'явилося на  картах після відкриття Антарктиди, коли було доведено, що Вогняна земля не є виступом материка.

4.В давнину на берегах Карибського моря проживали індійці-кариби (що означає "люди", "герої"). Кариби в XVIII ст.. були повністю знищені європейцями.

5.Антильські острови. Досягнувши цих островів, Колумб був упевнений, що вони розташовані біля берегів Індії, тому назва походить від грецького слова anti - "навпроти", "перед" і іспанського islas - "острови", "острови, протилежні (Азії)".

 

6.Згідно з легендою, мореплавці, висадившись на берег цього острова, побачили рослину, повітряні корені якої звисали стрічками, які нагадували бороду. Першовідкривачі назвали їх Барбудо - "бородаті". Звідси і назва острова Барбадос.

 

7. Відкривши Галапагоські острови, іспанці побачили на них численних величезних черепах (з іспанського galapago - "черепаха").

 

8.Панамський перешийок  перекладі з місцевої мови - "багатий рибою". Він офіційно належить державі Панама. Завдяки вигідним географічним умовам його було використано для спорудження Панамського каналу, який був необхідним для судноплавського сполученням між Атлантичним і Тихим океанами. Панамський перешийок відображений на гербі Панами.

 

9.Голландський мореплавець В. Схаутен, назвав відкритий ним  південний мис острівної частини материка по найменуванню свого рідного міста – Горн.

Переходимо до останнього нашого питання: Дослідження та освоєння Південної Америки.

4)Розгортаємо  свої підручники .  Кожна група готує невеличке повідомлення про дослідника Південної Америки. Перша група готує першого вченого, який там згадується, друга – другого і т.д.

( Виступи груп)

  Як ви вже знаєте, відкриття Америки пов’язане з плаванням Христофора Колумба у пошуках західного морського шляху до Індії. Після першої експедиції 1492 р. були ще три, проте до останніх своїх днів мореплавець вважав, що дістався західним шляхом до Індії.  Під час першого і другого плавань Х. Колумб побував лише на островах Карибського моря. І тільки під третього, в 1498 р., висадився на берег Південної Америки.

На початку ХVІ ст. у плаваннях до берегів Америки брав участь італієць Амеріго Веспуччі. Він описав відкриті землі, які постали перед ним різко відмінними від Європи: за природою, народами, культурою, і дійшов висновку, що Х. Колумб досяг не Індії, а невідомого великого суходолу – Нового Світу. На картах цей суходіл почали позначати Земля Амеріго – Америка. Спочатку так називали Південну Америку, а згодом назва поширилася й на Північну. Колумба ж увіковічили в назві лише однієї країни Південної Америки – Колумбії, та й то лише в ХІХ ст.

На рубежі  ХVІІІ-ХІХ ст. у Південну Америку здійснив експедицію німецький учений Александр Гумбольдт. Він описав річки, озера, вулкани, створив першу геологічну карту материка, провів численні метеоспостереження, зібрав гербарій з 12 тис. рослин. Та найголовніше – дослідник намагався пояснити явища, зрозуміти зв’язки між ними. Близько 20 років потому він опрацьовував матеріали своїх мандрівок. Результатом його досліджень стала 30-томна праця «Мандрівки тропічними областями Нового світу, здійснені в 1799 – 1804 рр.». наукове значення цієї праці виявилося таким вагомим, що А. Гумбольдта почали називати «другим Колумбом», а його дослідження – «другим відкриттям Америки».

Англійський науковець  Чарльз Дарвін  досліджував Південноамериканський континент і Галапагоські острови, де він був під час навколосвітньої подорожі. Дослідження наштовхнули його на розроблення еволюційної теорії розвитку органічного світу Землі. Після подорожі він опублікував книгу «Походження видів шляхом природного добору»

Велике значення мала ботаніко-агрономічна експедиція Миколи Вавилова (1932-1933), під час якої було встановлено походження багатьох культурних рослин (кукурудзи, картоплі, томатів, бавовнику тощо) батьківщиною  яких виявилася Південної Америки.

Крокуючи за Х. Колумбом, у пошуках нових земель і багатств з Європи вирушили конкістадори (завойовники). Їх походи супроводжувалися винищенням і поневоленням народів Південної Америки, спустошенням та пограбуванням. Імперію ацтеків знищив Фернандо Кортес, а імперію інків – Франсиско Пісарро.

 Разом з тим  було відкрито і нанесено на карту узбережжя (Д. Кабот відкрив гирло Парани), здійснено перші переходи суходолом (Франсиско де Орельяна піднявся до витоків Амазонки і здійснив перехід через Анди).

V. Закріплення нового матеріалу.

  • Прийом «Так – ні»

Якщо учні погоджуються із запропонованим твердженням, то піднімають червону картонну долоньку, якщо ні – синю.

  •    Південна Америка простягається від екваторіального до помірного поясу

    Південної півкулі. (Так)

  •    Європейці потрапили на материк після подорожей Ф.Магеллана. (Ні)
  •    Освоєння материка супроводжувалося загарбницькими війнами. (Так)
  •    Південна та Північна Америки входять до складу однієї частини світу.(Так)
  •    Перші наукові дослідження континенту вчені-натуралісти  А.Гумбольдт і Ч.Дарвін

    здійснили тільки в ХХІ ст. (Ні)

  •    Найбільша затока континенту Ла-Плата. (Так)
  •    Південна Америка лежить у всіх чотирьох півкулях. (Ні)
  •    Протока  Дрейка  відділяє Південну Америку від Антарктиди. (Так)
  •    Межа між материками проходить по Панамському каналу. (Так)
  •    Крайня північна точка материка Кабу-Бранку.(Ні)
  • Прийом «Аналітик»

Завдання: визначити подібні та відмінні  риси фізико-географічного положення Південної Америки та Африки.

(учні користуються планом характеристики ФГП)

 

VІ. Підсумок уроку

  • Прийом "Роблю висновок"

 (сформулювати головні положення вивченої теми)

  • Що вам сподобалося на уроці?                                                                                                                       
  • Де в майбутньому ви зможете використовувати отримані  знання?
  • Прийом «Мій настрій на кінець уроку»

У кожного учня є три смужки різних кольорів:

зелена - спокій,гарний настрій;

синя – байдужість;

червона – нервовість, збудливість.

Учень обирає смужку настрою.

Чи змінився ваш настрій?

 

VІІ. Домашнє завдання

  •              Опрацювати  відповідний текст підручника.
  •              Підготувати повідомлення про гірські вершини та вулкани, розташовані на   материку (випереджаюче завдання).
  •              Виконати диференційовані завдання:
  •              4-6 балів: завдання 1, с.149
  •              7-9 балів: завдання 4, с.149
  •              10-12 балів: завдання 5, с.149

 

 

docx
До підручника
Географія 7 клас (Гілецький Й.Р., Чобан Р.Д., Сеньків М.І.)
Додано
9 грудня 2018
Переглядів
2538
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку