Урок з географії 7 клас "Населення та держави Африки"

Про матеріал

Цікавий конспект уроку з географії для 7 класу на тему "Населення та держави Африки" в якому застосовуються різноманітні прийоми при роботі з учнями, легко та доступно можна подати матеріал для учнів.

Перегляд файлу

                              Населення  та держави Африки.

Мета: сформувати первинні знання про етнічний склад населення Африки, особливості його формування, динаміку й розміщення; ознайомити із найбільш розвиненими державами континенту ; сприяти розумінню демографічних проблем Африки та шляхів їх розв’язання; охарактеризувати загальні ознаки населення материка; розвивати практичні уміння працювати з політичною картою атлас; виховувати цікавість та повагу до представників інших рас.

Обладнання: політична карта світу, ілюстрації представників різних рас та народів, підручники, атласи, картки із завданнями, відео про пігмеїв,  «18 фактів про Єгипет».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II.  Перевірка домашнього завдання

  • Прийом «Я - тобі, ти - мені»
  • Прийом «Доповни речення»

1.Вітер, який переносить жарке і сухе повітря, а також безліч дрібних порошинок піску називається . . . ( суховієм) ;

2.Складні ситуації, які виникають унаслідок втручання людини в природні процеси . . . (екологічні проблеми)

3. Найвідоміший у світі національний природний парк …. ( Серенгеті )

4. Місце де підземні води підходять близько до поверхні називається . . . (оазис)

5.  . . . африканці дуже бояться, називають «килимом диявола» (саранча)

      - Пригадаймо „ Географічні рекордсмени
Найдовша річка материка. (Ніл)
Найбільша пустеля Африки. (Сахара)
Найвища вершина материка.(Кіліманджаро)
Найбільший острів біля берегів Африки. (Мадагаскар)
Найбільший птах Африки. (Страус)
Найбільша тварина Африки. (Слон)
Найдовше озеро Африки. (Танганьїка)
Найбільший півострів Африки.(Сомалі)
Найсолоніше море у світі, що знаходиться біля Африки. (Мертве)
Найвище дерево материка. (Сейба)

 

Прийом «Знайди мене на карті»

Учні по одному виходять до карти, витягують одну картку, яку пропонує учитель,  із назвою географічного об’єкту Африки і мають показати його на карті. ( Сахара, Ніл, Танганьїка, Кіліманджаро, Наміб, озеро Вікторія, Конго, Калахарі, Рас-Енгела, Атлас)

Прийом «Розкажи про мене»

На дошці прикріплені кольорові папірці із написами екологічних проблем та стихійні явища Африки на зворотному боці, учень обирає колір папірця та має розповісти про обрану проблему, яка написана на ньому (суховії, браконьєрство, вирубка лісів, нашестя сарани, наступ пустелі, піщані бурі)

III. Актуалізація опорних знань та вмінь

• Назвіть кількість населення нашої планети на даний час. Які чинники впливають на зміну кількості населення?

• Чому людство розміщується на планеті нерівномірно?

• Які основні людські раси виділяють на Землі?

• Наведіть приклади характерних зовнішніх ознак кожної з рас. Хто з учених першим навів докази рівності рас?

 Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Зміст курсу «Географія материків та океанів» передбачає вивчення не тільки природи материків, але й ознайомлення з характеристиками населення материків та його господарською діяльністю. Людина — невід’ємна частина природи — з давніх-давен змінює її, використовуючи природні багатства навколишнього середовища для задоволення своїх потреб. Чисельність населення материків постійно збільшується, отже, збільшується й вплив людини на навколишнє середовище. Знаючи особливості зростання, розміщення населення та його діяльності, можна спрогнозувати можливі зміни в природі материків, розробити шляхи подолання екологічних проблем та правила гармонійного існування людини в природному середовищі. Ви вже знаєте про особливості природи Африки, наступний етап досліджень — її населення, політична карта, держави.

Африканські країни дуже розрізняються за багатьма особливостями: ГП, природними ресурсами та природними умовами, рівнем екологічного розвитку. За виключенням ПАР, усі країни материка є державами, що розвиваються, з низьким рівнем розвитку господарства. Дуже різними є також темпи подальшого розвитку кожної країни. Зрозуміти масштаби цієї різниці нам допоможе сьогоднішній урок.

 

 ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Історія заселення материка

Розповідь учителя. Численні знахідки археологів свідчать про те, що Африка була заселена дуже давно. На Африканському континенті були знайдені найдавніші, виготовлені 2,6 млн. років тому кам’яні знаряддя праці. Цей факт дає вченим підстави робити припущення про те, що Африка є найдавнішою батьківщиною людства.

2. Раси і народи

Давайте ж з вами пригадаємо, що таке раса і які вони бувать (велика група людей, об’єднаних спільним поход­женням і окремими спадковими ознаками (колір шкіри, во­лосся та очей, форма голови, будова обличчя та ін.)

        На дошці зображена табличка, яку учні заповнюють по групах :

 

Раси

Народи

Розміщення на материку

Характеристика

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах з підручником ст.79

І група – європеоїдна ( ст.79 1,2 підпункт) ;

ІІ група – негроїдна;

ІІІ група – монголоїдна ;

Виступи учнів.

Учитель. В Африці сформувалися народи трьох основних рас. Представники південної гілки європеоїдної раси — араби та бербери — проживають в основному на півночі Африки. Південніше від Сахари проживають представники негроїдної раси. У саванах північної частини материка живуть нілоти, тутсі, хіна. Центральні райони займають народи банту, а в екваторіальних лісах невеликими групами проживають пігмеї. У напівпустелях і пустелях Південної Африки живуть бушмени та ґоттентоти. Північно-східна частина Африки — батьківщина ефіопів, яких відносять до проміжної раси. У них темна, як у негроїдів, але з червонуватим відтінком шкіра, а ознаки обличчя подібні до європеоїдів. Населення острова Мадаґаскар — малаґасійці — належить до монголоїдної раси. Прийшле населення європейського походження становить незначну частину населення материка. Уздовж узбережжя Середземного моря проживають нащадки французів, на Канарських островах — іспанців, а на крайньому півдні материка — африканери або бури,— нащадки переселенців із Нідерландів, англійців.

Усього в Африці проживають кілька тисяч народів.

Прийом «Ерудити».  Відгадай головоломки

А р б а  ( араб)

Р б е б р е  (бербер)

Е м і п г й ( пігмей)

Й с а м а (масай)

Т с у т і (тутсі)

Т о л і н  ( нілот)

Ш у б н е м (бушмен)

Перегляд відео «Пігмеї» ( 5 хв).

3. Кількість населення та його розміщення

Учитель. Африка посідає друге місце у світі серед інших материків за кількістю населення — більш ніж 890 мільйонів осіб (близько 14 % населення світу), і перше за його природним приростом — 3 % на рік. При цьому середня тривалість життя в Африці дуже низька — не більше 40 років.

Природний приріст населення — перевищення народжуваності над смертністю. Населення по території материка розміщено нерівномірно. Найбільша густота населення (1000 осіб на 1 км2) спостерігається в долині Нілу. Густо заселені узбережжя Ґвінейської затоки і Середземного моря. На півдні Африки, у пустелях, густих лісах і високогір’ях густота населення дуже низька — менш ніж 1 особа на 1 км2.

Переважна більшість населення Африки живе в сільській місцевості, за останні десятиліття помітна тенденція зростання кількості міського населення.

 

 

 

Проблемне питання

Чому в Африці, попри збільшення кількості населення, висока смертність ? ( Обговорення)

Прийом «Здивуй» ( додатковий матеріал «Цікаві факти про Африку»)

4. Формування політичної карти Африки

Прийом «Словничок». Політична карта — це тематична карта, яка показує розташування країн та їхніх столиць.

Найдавніші держави — Давній Єгипет, Аксуанське та Мероїтське царства, Ефіопія, Карфаген та ін. Із XV ст. починається колонізація материка європейцями.

Колонія — країна або територія, яка перебуває під владою іноземної держави (метрополії).

Панування європейців в Африці закінчилося в середині ХХ ст., коли колонії одна за одною почали здобувати незалежність. Зараз на континенті 56 держав і п’ять територій. Найбільша за площею країна — Судан (2,5 млн км2), найменша — острів Святої Єлени (0,4 тис. км2). Африка стоїть на першому місці серед материків за кількістю країн, які не мають морських кордонів.

Проблеми, породжені колоніальним минулим: безграмотність, бідність, економічна відсталість, міжнаціональні та релігійні конфлікти.

Прийом «Встановіть відповідність»

На дошці назви найбільших держав Африки, учні мають поставити  навпроти їх столицю.


ПАР – Преторія                                        

Мадагаскар – Антананаріву

Алжир – Алжир

Марокко – Рабат

Судан – Хартум

Лівія – Тріполі

Туніс – Туніс

Ангола- Луанда

Єгипет – Каїр

Гана - Аккра


Перегляд відео про Єгипет ( 2 хв).

5. Особливості господарства країн

Учитель . В Африці розташовано безліч великих і малих країн, кожна з яких має свої особливості. Крім Республіки Південна Африка, усі інші держави на материку належать до групи країн, які розвиваються, із низьким рівнем розвитку господарства. Господарство більшості африканських держав ґрунтується на видобувній промисловості та сільському господарстві.

Робота з підруником ст. 80 що вирощують на континенті.

6.Звязок України з африканськими каїнами

Учитель. Україна співпрацює з різними континентами світу. Серед них і Африка. Абсолютна більшість африканських країн визнали Україну як незалежну державу і встановили з нею дипломатичні відносини. Проте лише в Алжирі, Єгипті, ПАР діють українські посольства. У більшості інших країн Африки українські дипломати були акредитовані по сумісництву, що свідчить про низький рівень налагодження відносин з африканськими країнами.

Безпосередні торговельні контакти встановлені лише з обмеженою кількістю північно африканських держав. Переважну більшість товарів, вироблених на Африканському континенті, Україна закуповує на міжнародних біржах. В цілому пряма торгівля України з Африкою не перевищувала за роки незалежності 2–3 відсотків загального обсягу товарообігу.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Тест

1. Більшість держав Африки в минулому були:

а) колоніями; б) незалежними; в) економічно розвиненими.

2. Найбільша за площею країна Африки:

а) Нігерія; б) Судан; в) Кенія.

3. Основою економіки більшості африканських держав є:

а) промисловість; б) туризм; в) сільське господарство.

4. Найбільш розвиненою державою Африки є:

а) Єгипет; б) Алжир; в) Південна Африка.

5. Серед країн Африки українські туристи найчастіше відвідують:

а) Чад; б) Анґолу; в) Єгипет.

        Завдання. Нанесіть на контурну карту кордони та позначте столиці держав: Єгипет, ПАР, Алжир, Сомалі, Намібія,  Судан, Танзанія, Нігерія.

          Прийом «Мікрофон»

  Чому Африку називають «прабатьківщиною людства»?

  Які проблеми зараз треба вирішити африканським народам?

  Назвіть та покажіть на карті найбільші сучасні країни Африки. Які з них найбільш економічно розвинені?

  Як географічне положення впливає на розвиток країн? Свою відповідь обґрунтуйте прикладами.

 

VІ. Підсумок уроку

Підсумовати наш урок пропоную розпочати так :

Сьогодні на уроці я дізнався про…

Найцікавішим для мене було . . .

VІІ. Домашнє завдання

• Опрацювати § 18, повторити  § 9-17

Підготуватись до тематичної роботи з  теми «Африка»

Додатковий матеріал

                                         Цікаве  про  Африку

  1. У державі Того чоловік, що зробив комплімент жінці,  зобов’язаний на ній одружитися.
  2. Серед усіх людей, які проживають на Землі, тільки пігмеї і аборигени Андаманових островів не знають про існування вогню.
  3. У деяких частинах держави Малайя жінки містять гареми чоловіків.
  4. Західноафриканське плем’я Матабі грає у футбол, єдиною відмінністю якого від звичного нам є м’яч – він представляє собою … людський череп.
  5. Сомалі – це єдина країна в Африці, народ якої говорить мовою, який має назву також як і сама держава – Сомалі.
  6. Найбільший відсоток домогосподарок у Ботсвані.
  7. Більше половини світового видобутку золота зосереджено в ПАР.
  8. ПАР налічується 11 офіційних мов. Цікаво знати, що більшість населення знає три і більше мов. Англійська є однією з найпоширеніших і використовується більш аніж половиною населення країни.
  9. У Судані знаходиться більше пірамід, ніж в будь-якій іншій країні на Землі − навіть більше, ніж у Єгипті. Є принаймні 223 піраміди а Єгипет є домом для близько 110 пірамід.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Стожок Алла Павлівна
    СУПЕРОВИЙ УРОК!!! Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Чучвера Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Географія 7 клас (Гілецький Й.Р., Чобан Р.Д., Сеньків М.І.)
Додано
11 грудня 2018
Переглядів
7213
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку