Урок на тему "Побудова та реалізація циклічних алгоритмів"

Про матеріал

Тема уроку: Побудова та реалізація циклічних алгоритмів.

Мета уроку:

  • дидактична: узагальнити та систематизувати знання учнів про побудову та реалізацію циклічних алгоритмів;
  • розвивальна: розвивати пам`ять, увагу, логічне мислення, вміння застосовувати знання з математики на уроках інформатики, комунікативні навички роботи в групі;
  • виховна: виховувати інтерес школярів до пізнання інформаційного простору.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Перегляд файлу

Клас: 11

Урок № 7/2.

Рівень стандарту

Тема уроку: Побудова та реалізація циклічних алгоритмів.

Мета уроку:

  • дидактична: узагальнити та систематизувати знання учнів про побудову та реалізацію циклічних алгоритмів;
  • розвивальна: розвивати пам`ять, увагу, логічне мислення, вміння застосовувати знання з математики на уроках інформатики, комунікативні навички роботи в групі;
  • виховна: виховувати інтерес школярів до пізнання інформаційного простору.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Дидактичне забезпечення:

1.Зарецька І. Т., Колодяжний Б. Г. Інформатика: Навч. Посібник для 10-11кл. загальноосвітн. шк./ І. Т. Зарецька, Б. Г. Колодяжний – Х.: Факт, 2001. –
384 с.

2. Караванова Т. П. Інформатика. Основи алгоритмізації та програмування. 777 задач з рекомендаціями та прикладами/ Т. П. Караванова –К.: Генеза, 2006. – 288 с.

3. Літвінова О. Вивчаємо алгоритми./ О. Літвінова. – Інформатика, 2008. – №48.

Обладнання: картки із завданнями.

Мультитедійне забезпечення: проектор, мультимедійна дошка, презентація «Алгоритми. Циклічні алгоритми».

План уроку (45 хвилин)

I. Організаційний момент (1 хв).

II. Мотивація навчальної діяльності учнів ( 3 хв ).

III. Актуалізація опорних знань ( 6 хв ).

IV. Повторення й узагальнення головних теоретичних положень і понять теми (15 хв).

V. Повторення й систематизація основних вмінь і навичок побудови та реалізації циклічних алгоритмів (15 хв).

VI. Підсумки уроку, домашнє завдання (5 хв).

Хід уроку

I. Організаційний момент (1 хв).

II. Мотивація навчальної діяльності учнів ( 3 хв ).

Є три філософські складові буття: минуле, теперішнє і майбутнє, кожна з них складає наше життя та являється своєрідною цеглинкою, на яких і тримається реальність. Алгоритми – це також частина нашого життя. Виявляється, що будь-який алгоритм можна скласти, як конструктор, з трьох типів цеглинок – так званих «базових структур алгоритмів».

Девіз нашого уроку: « Знання тільки тоді є знаннями, коли вони набуті зусиллями думками». Так висловлювався А. М. Толстой. Тож почнімо, міркуючи раціонально, узагальнювати та вдосконалювати свою інтелектуальну власність. Протягом уроку, ви матимете можливість отримати 11 балів. Кожне завдання матите свою цінність. Працюватитемо в режимі самооцінювання та взаємоперевірки.

III. Актуалізація опорних знань ( 6 хв ).

Вчитель пропонує учням гру «Інформаційна куля» .

Учень отримує кулю із запитаннями від вчителя, дістає питання та дає на нього відповідь. Право голосу має лише той учень, в якого у даний момент часу перебуває куля.

Запитання:

1. Що таке алгоритм ?

Орієнтовна відповідь учня: алгоритм – це покроковий опис дій, які необхідно виконати для розв`язання задачі (1б).

Є й інше формулювання означення алгоритму.

Алгоритм – це зрозуміле й точне розпорядження виконати в заданій послідовності скінченний набір команд, що призводить від початкових даних до шуканого результату.

Алгоритм створюється для певного виконавця та описується з урахуванням можливостей конкретного виконавця.

2. Які етапи входять до складу кожного алгоритму ?

Орієнтовна відповідь учня: введення вихідних даних, їх оброблювання, виведення результатів (1б).

3. Що таке базові алгоритмічні структури ?

Орієнтовна відповідь учня: базовими алгоритмічними структурами є певні складові блоки, які використовують для описування логічно обумовленого ходу виконування дій при складанні будь якого алгоритму (2б).

4. Які існують базові алгоритмічні структури ?

Орієнтовна відповідь учня: їх тільки три: проходження, розвилка, цикл (1б).

5. Що означає цикл ?

Орієнтовна відповідь учня: цикл означає повторне виконування однієї і тієї самої дії або блоку дій, що їх називають тілом циклу, доти, доки логічний вираз, що знаходиться в циклі, залишатиметься істинним (1б).

6. Як ще називають циклічні процеси ?

Орієнтовна відповідь учня: циклічні процеси також називають ітераційними (1б).

7. Які розрізняють типи циклів ?

Орієнтовна відповідь учня: розрізняють два типи циклів – ЦИКЛ-ПОКИ і ЦИКЛ-ДО (1б).

8. Що особливого у структурі ЦИКЛУ-ПОКИ ?

Орієнтовна відповідь учня: у структурі ЦИКЛУ-ПОКИ для виконання вказівки спочатку треба визначити, істинне чи хибне твердження умовного блоку, назвемо його Р, якщо Р істинне, то виконується завдання оперативного блоку, назвемо його S, і знову повертаємося до визначення істиності твердження Р. Якщо ж Р – хибне, то виконання  S вважається закінченим.

Тобто такий цикл означає повторне виконання тієї самої дії або блока дій, що мають назву тіла циклу, доти, доки певний логічний вираз залишається істинним (2б).

9. Що особливого у структурі ЦИКЛУ-ДО?

Орієнтовна відповідь учня: у структурі ЦИКЛУ-ДО спочатку виконується завдання оперативного блоку, назвемо його S, а потім визначається істинне чи хибне твердження умовного блоку, назвемо його Р, якщо Р істинне, то виконання  S вважається закінченим. Якщо Р хибне, то знову виконується S і визначається істиність твердження Р (2б).

10. Назвіть один із зручних способів запису алгоритму.

Орієнтовна відповідь учня: зручним способом запису алгоритму є блок-схема (1б).

В наступному завданні ми з ними і попрацюємо.

IV. Повторення й узагальнення головних теоретичних положень і понять теми (15 хв).

Вчитель пропонує учням експрес конференцію під назвою «Прошу бути моїм опонентом». Кожен учень отримує по картці з хибним або істинним твердженням. Вони почергово звертаються до свого сусіда праворуч з проханням: «Прошу бути моїм опонентом» та оголошують своє тверждення з картки. «Опонент» повинен висловитися з приводу істиності твердження: «Так, дійсно …, оскільки …» або «Ні, це неправильно …, оскільки …».

Ваша відповідь має бути чіткою і зрозумілою та аргументованою.З повагою ставтеся до своїх опонентів.

 

 

 

Зміст карток

Картка 1. Прошу бути моїм опонентом ­­­­­­­­­______________________________

Я стверджую, що оскільки алгоритм – це чітка послідовність інструкцій, що приводить до шуканого результату, то його може виконати будь-який виконавець.

Картка 2. Прошу бути моїм опонентом ­­­­­­­­­______________________________

Я стверджую, що конструювання алгоритмів полягає у створенні ланцюжка базових конструкцій.

Картка 3. Прошу бути моїм опонентом ­­­­­­­­­______________________________

Я стверджую, що до базових структур алгоритмів відносять такі конструкції: дискретний алгоритм, масовий алгоритм, формальний алгоритм.

Картка 4. Прошу бути моїм опонентом ­­­­­­­­­______________________________

Я стверджую, що алгорит можна зобразити тільки графічно у вигляді деякої схеми.

Картка 5. Прошу бути моїм опонентом ­­­­­­­­­______________________________

Я стверджую, що набір команд з яких складається алгоритм, можна виконувати в будь-якій послідовності.

Картка 6. Прошу бути моїм опонентом ­­­­­­­­­______________________________

Я стверджую, що певний набір команд, що їх може виконати виконавець, називається комплексом команд виконавця.

Картка 7. Прошу бути моїм опонентом ­­­­­­­­­______________________________

Я стверджую, що алгоритм повинен застосовуватися до будь-яких допустимих наборів вхідних даних.

Картка 8. Прошу бути моїм опонентом ­­­­­­­­­______________________________

Я стверджую, що під час конструювання алгоритму вихід кожної базової структури приєднується до входу іншої. Таким чином, весь алгоритм подається у вигляді лінійної послідовності базових алгоритмічних структур.

Картка 9. Прошу бути моїм опонентом ­­­­­­­­­______________________________

Я стверджую, що алгоритми, в основі яких лежить структура розгалуження, називаються циклічними алгоритмами.

1 правильна відповідь: 5 балів.

V. Повторення й систематизація основних вмінь і навичок побудови та реалізації циклічних алгоритмів (15 хв).

Пропонує учням розв`язати наступні задачі.

До дошки викликаються по черзі учні для розв`язання задач.

 

 

 

 

 

 

Задача 1. Скласти у вигляді блок-схеми алгоритм розв`язання квадратного рівняння.

Розв`язання:

C:\Users\Катя\Desktop\IMAG4251.jpg

Задача 2.

Представити код програми для обчислення добутку всіх натуральних чисел від 1 до n на мові програмування Pascal.

Розв`язання: у математиці існує поняття факторіала, який обчислюється за формулою  Це і буде шуканим добутком всіх натуральних чисел від 1 до n.

На мові програмування Pascal це матиме вигляд:

Правильно розв`язана задача 1 – 3 бали, задача 2 – 4 бали.

VI. Підсумки уроку, домашнє завдання (5 хв).

В якості рефлексії вчитель пропонує кожному учню продовжити речення « Сьогодні мені на уроці було цікаво (нецікаво) …, зрозуміло (незрозуміло) …, сподобалося (несподобалося) …, оскільки …».

Учні оголошують набрані бали, вчитель виставляє оцінки.

Домашнє завдання.

Глава 7, § 3, 3адача №1. Представити у вигляді блок-схеми алгоритм розв`язання лінійного рівняння: ax+b=0.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 серпня 2018
Переглядів
1967
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку