Урок на тему: "Початок Української революції. Написання великої літери в історичних назвах"

Про матеріал

Відкритий бінарний урок об'єднав історію України та українську мову. Активізація діяльності учнів, розвиток критичного мислення, удосконалення навичок усного мовлення - це основні результати роботи. Використання мультимедійної дошки, робота з історичними джерелами, в групах створють умови, які сприяють ефективноситі навчання та швидкого засвоєння матеріалу.

Перегляд файлу

Тема:  Початок Української революції. Правопис великої літери в історичних назвах

Мета:

1. Охарактеризувати історичні умови, які стали причинами початку української революції. Розкрити причини, характер, мету, події на початковому етапі революції. Ознайомити учнів з політичною діяльністю М.Грушевського, його місцем в Українській революції 1917р. Повторити правила написання великої літери в історичних назвах, звернути увагу на стилістичне вживання власних назв в історичних документах.

2.  Продовжити  формувати  і  розвивати  в  учнів  уміння  й  навички, відповідні предметні компетентності:

-   розвивати навички аналізу історичних документів, фактів, вміння виділяти головне;

-  виконувати випереджаючі  й  пошукові завдання, готувати презентації та представляти їх на уроці;

-   удосконалювати  навички  усної мови,  з’ясовувати  значення понять і термінів;

-  аналізувати й критично оцінювати факти, події, діяльність політичних осіб на основі отриманих знань;

-  лаконічно  й  аргументовано   висловлювати   свою   думку;

- удосконалювати правописні навички учнів, уміння аналізувати мовні явища.

3.  Виховувати почуття патріотизму, інтерес і повагу до історичного минулого України. Сприяти формуванню національної свідомості учнів, їх історичної пам’яті, пошани до державотворчих традицій, пізнавальний інтерес до вивчення рідної мови.

Очікувані  результати

Після уроку учні зможуть:

  1. Аналізувати й  оцінювати історичні умови та причини початку революції в Україні.
  2. Аналізувати  документи, захищати власну точку зору.
  3. Давати визначення  ряду нових понять і термінів, розуміти їх зміст, використовувати їх в усній мові.
  4. Робити узагальнення та висновки.
  5. Формулювати  власні судження і зможуть давати оцінку вивченим подіям, діяльності історичних діячів.
  6.  Правильно писати велику літеру в складних випадках
  7. Урок сприятиме вихованню національної гідності.

 

Обладнання: мультимедійна дошка, документи, картки, комп’ютерні вправи, опорні картки.

 

Тип уроку: комбінований

Форма уроку: бінарний урок

Хід уроку

І. ​ Організаційний момент. Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів

Слово вчителя історії Доброго дня, діти! Сьогодні на вас  чекає незвичайний урок, адже ви бачите перед собою не одного, а двох учителів. Ми поєднаємо вивчення двох предметів – історії та української мови.

 

Слово вчителя української мови Думаю, для вас несподіваним є поєднання цих предметів, адже, можна сказати, що історія ближче до літератури, але сьогодні ви переконаєтесь, що, вивчаючи історію, можна опанувати одну із складних тем українського правопису. Тож бажаю всім успіху в роботі.

(Слайд 1)

Слово вчителя історії  Оголошення теми й завдань уроку:  Тема нашого уроку: «Початок Української революції».  Сьогодні ми визначимо причини, характер, мету, події на початковому етапі революції. Розглянемо діяльність М.Грушевського та визначимо  його місце в Українській революції 1917р.

Епіграфом нашого уроку нехай стануть слова Бернарда Шоу «Єдиний шлях, що веде до знання – діяльність»

 

Учитель української мови Щоб з’ясувати, яку тему правопису ми будемо повторювати, пропоную вам виписати виділені слова з цитат українських історичних діячів та поставити їх за алфавітом, за другою літерою ви прочитаєте тему уроку.

 

«Толерантна постава до українців Австрії… відкрила б великі можливості: вона, власне, створила б потяг відірваними історичними умовами частини до національного українського цілого, зв’язаного з Росією: унаслідок того сталося би велике діло виправлення історичної помилки, а українському народові… відкрилась би можливість розвитку його багатих сил в єднанні з відродженою Росією і народами, що її заселяють». С.Петлюра

 

«Міряючи територію майбутньої України, вони торкнулися Чорного моря, Одеси, Донецького району, степів Катеринославщини, Херсонщини, Харківщини. І тут від однієї думки, від однієї уяви, що донецький і херсонський вугіль, що катеринославське залізо, що харківська індустрія обніметься в них, вони до того захвилювалися, що забули про свою професорську мантію, про свою урядову науку, про високі Установчі Збори, почали вимахувати руками, розхристались і виявили всю суть руського гладкого, жадного націоналізму». В.Винниченко

 

Учитель української мови: так, сьогодні ми дійсно будемо повторювати правила написання великої літери, і звернемо увагу саме на історичні назви.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів

Учитель історії:  Давайте пригадаємо що відбулося в Російській імперії напередодні Української революції.     

 

- Яка подія відбулась в Росії 23 лютого 1917 р? (буржуазно-демократична революція)

- Які були основні причини? (кризовий стан в імперії, протиріччя між відсталою владою самодержавства та новими суспільно-економ. відносинами, невирішеність аграрного, національного  питання, загострення проблем внаслідок невдалої участі в Першій світовій війні, падіння авторитету та слабкість влади)

- Які були основні завдання? (ліквідація самодержавства, подолання негативних тенденцій в економіці, а саме вільний розвиток ринкових відносин, вирішення аграрного та національного питань, забезпечення вільного розвитку націй, демократизація суспільно-політичного життя, виведення країни з війни)

- Шо відбулося в Росії 2 березня 1917? (зречення Миколи ІІ та створення Тимчасового уряду)

- Чому уряд називали Тимчасовим? (тому що дійсно вважався тимчасовим до скликання Всеросійських Установчих зборів)

- Як ви вважаєте чи стали події в Росії поштовхом до Української революції? (вже з 27 лютого звістка про повалення царату поширилась по всій Україні)

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

 План (на дошці)

1. Початок Української революції.

2. Утворення Центральної Ради. М.Грушевський.

3. І Універсал ЦР. Проголошення автономії України.

 

Учитель історії: Перш ніж розпочати нову тему, перегляньте опорний конспект, який ви повинні заповнити протягом уроку. Зверніть увагу на

Проблемне запитання: Чи можна стверджувати, що в 1917 році в Україні розпочалася національно - демократична революція?

 

Учитель української мови: Для роботи з української мови на уроці вам стануть у пригоді опорні таблиці, перегляньте їх та назвіть один з прикладів, обґрунтувавши написання.

 

Міні-лекція з історії

Презентація № 2-9

- 25 березня 1917 р. у Петрограді відбулася 20-тисячна маніфестація з нагоди роковин смерті Шевченка. Її учасники несли портрети поета, транспаранти з гаслом «Хай живе вільна Україна у вільній Росії!», десятки національних синьо-жовтих прапорів. Ця перша після повалення самодержавства демонстрація сили національного руху стала значною подією у політичному житті.

- Після повалення монархії в Росії, через тиждень у містах і селах України відбувалися багатотисячні мітинги та демонстрації під гаслами «Автономія України», «Вільна Україна у вільній Росії» тощо., учасники яких вітали революцію в Петрограді й вимагали змін. Хвиля народного невдоволення, швидко набираючи силу, стала  переростати в революцію. 

- В Києві відбулося урочисте проходження майже 100 тис. чоловік, на Софійській площі біля пам’ятника Б. Хмельницькому відбулося віче, де лунали промови щодо скликання Українського національного конгресу та проголошення автономії.

- Масовий могутній спалах національної активності. участь в ньому різних соціальних верств населення свідчить про переростання його в національно – демократичну революцію.

- Якими були причини Української революції? (№  10 презентації)       (Економічна і політична залежність України від двох імперії – Російської і Австро-Угорської; невирішеність аграрного питання і соціальна незахищеність робочого класу; піднесення українського національно-визвольного руху, створення партій;  національне гноблення; Перша світова війна порушила стабільність Російської і Австро-Угорської імперій)              

 Таким чином, склалися всі передумови до виникнення загальноукр. громадсько-політичного центру, який би очолив народний рух – УЦР . Ініціаторами стали самостійники на чолі з  М. Міхновським та тупівці.

(на дошці) Українська Центральна Рада (УЦР) – український представницький орган влади (парламент), створений представниками українських політичних партій для керівництва революцією.

- 4 березня 1917 р. була заснована Українська Центральна Рада (УЦР). Головою УЦР було обрано М.Грушевського. Основу УЦР становили: самостійники та автономісти. (№ 11-12-13 презентація)

Презентація №14

- Як бачимо в 1917 р. в Україні діяли три носії владних повноважень: представники Тимчасового уряду, УЦР, Ради робітничих і солдатських депутатів. Між ними наростало напруження та протистояння.

- Важливою подією вважається  6-8 квітня 1917 р.,- відбувся Український національний конгрес у Києві, на якому було вирішено:

 - обрати курс на національно-територіальну автономію у складі федеративної демократичної республіки Росії;

 - УЦР визнано представницьким законодавчим органом України, розширено її склад;

 - обрано комітет для ведення роботи між сесіями УЦР, який згодом отримав назву Мала Рада. (чисельність поступово збільшувалась із 20 до 40 осіб)

- 16 травня 1917р. була відправлена делегація на чолі з Винниченком, С. Єфремовим до Петрограду, яка вимагала від Тимчасового уряду згоди на автономію України у складі федеративної Росії, але отримали рішучу відмову, аргументуючи тим, що ЦР не обрана шляхом всенародного голосування, також питання адміністративного устрою майбутньої Російської федеративної республіки повинні вирішувати Всеросійські установчі збори.

- На І Укр військовому з’їзді 5-8 травня 1917 р. лунали заклики щодо негайної українізації армії. Був створений Генеральний український військовий комітет, який очолив С. Петлюра. Важливими були пропозиції М. Міхновського, який піднімав питання про державну самостійність, але Грушевський. Винниченко займали автономістську позицію та негативно ставились до регулярних армій, вважаючи їх ознакою мілітаризму. М. Міхновський став одним із 18 членів Генерального укр. військового комітету. Саме він очолив «Український військовий клуб імені П.Полуботка», який став організатором полку імені Б. Хмельницького., він нараховував 3, 5 тис. осіб.  Почали з’являтися перші підрозділи Вільного козацтва.

Т.ч. ці факти також свідчать про піднесення національно-визвольного руху.

- На початку червня відбувся ІІ Всеукр військовий з’їзд, що зібрав понад 2000 делегатів, які представляли майже 1, 8 млн солдатів і офіцерів, це була сила, яка здатна вплинути на перебіг подій в Україні. Саме на цьому зїзді був зачитаний В. Винниченком текст І Універсалу, який проголошував автономію України без згоди Тимчасового уряду.

(№ 16 презентація)

 

(на дошці) Автономія – самоуправління певної території держави, що наділена самостійністю у вирішенні питань місцевого значення у межах, установлених центральною владою.

Рішення:

- УЦР проголошувалась вищим законодавчим органом до скликання Всенародних Укр зборів.

- створювати органи на місцях, підпорядковані УЦР;      

-  участь представників усіх національностей у державотворчих процесах;

- створення укр. скарбниці за рахунок податків з населення;

- необхідність розробки закону про землю.

Т.ч. значення І Універсалу: ніс у собі глибоке історичне значення: він сприяв піднесенню української революції, засвідчив прагнення українців до створення власної держави та збільшив авторитет УЦР.

 

(№ 17 презентація) Результатом вважається створення першого укр. уряду – Генерального секретаріату., який складався з 8 секретарств. Головою обрано В. Винниченка. Сидять генеральні секретарі:  військових  справ – С. Петлюра, міжнаціональних – С. Єфремов, голова та генеральний секретар внутрішніх справ – В. Винниченко, фінансових справ – Х. Барановський, освіта – І. Стешенко,  Стоять на фото:  судових – В. Садовський, земельних – Б. Мартос, продовольчих – М. Стасюк, генеральний писар – П. Христюк.

 

Учитель  української мови: Пропоную вам попрацювати з тими назвами, які щойно почули в розповіді Оксани Вікторівни. Запишіть у зошитах «Пояснювальний диктант», а біля дошки ми будемо пояснювати написання, розкриваючи пазл.

 

Діти, поезія П. Тичини «Велике свято» присвячена подіям 10 (23) червня 1917

 Ой що в Софійському заграли дзвони, затремтіли

 Не білі голуби – янголи в небі полетіли.

 Ах там брикалися під прапорами, під сонячні, ще й сині:

 Віднині – не буде більше пана у Вільній Україні..

Перед вами фото тих буремних подій

 

Учитель  історії:

Яку саме подію описує автор? (проголошення І Універсалу ЦР)

Якими настроями пронизаний уривок?

Чи справедливо, на вашу думку, описані у вірші події вважати «великим святом»?

Учитель  української мови: Діти, ви сьогодні пригадали багато прізвищ історичних діячів. Дуже часто при написанні прикметників, утворених від прізвищ трапляються помилки. Пропоную вам пригадати правило. Звернемося до опорної схеми. А зараз виконаємо розподільний диктант. Запрошуємо до дошки.

 

Учитель  історії:  Спробуйте впізнати особу: народився в м. Холм нині територія Польщі. В цьому році відзначається 150 річчя від дня його народження. Український історик, політичний та громадський діяч.  (М. Грушевський)  Так, Каріна отримала випереджальне завдання щодо вивчення його діяльності.  Вона його зараз представить

Діти, під час перегляду зверніть увагу та занотуйте в зошит:

1 група: із запропонованих матеріалів виберіть факти, що свідчать про політичну діяльність М. Грушевського;

2 група: про наукову діяльність; 

3 група: внесок в розбудову української державності.

1 група:      

Був ініціатором створення та головою ТУП, створеного в 1908 р.

Був головою УЦР, першим в історії України президентом

Член Української партії соціалістів-революціонерів.

  

2 група: 

Видатний український історик, 1923 р був обраний академіком ВУАН;

Автор багатотомної фундаментальної праці «Історія України-Руси»,

 Автор понад 2000 наукових праць

Голова Наукового товариства ім. Т. Шевченка, головний редактор «Літературно- наукового вісника»

Професор кафедри всесвітньої історії з окремим оглядом історії Східної Європи  Львівського університету

 

3 група: 

На пропозицію Грушевського 12 (25) лютого на засіданні Малої ради в Коростені гербом УНР був затверджений тризуб.

 Під його керівництвом розроблялася Конституція незалежної УНР (прийнята 29 квітня 1918 року)

Відстоював  автономії України у федеративній Росії, вважаючи це найближчим шляхом до самостійності України

Мав авторитет та був активним діячем в роки Укр революції, надававши стихійному руху організованості.

 

Робота з історичним документами: (в групах)

Учитель історії: Зараз пропоную вам попрацювати з історичними джерелами. На картках ви бачите документи, прочитайте їх і дайте відповіді на питання.

Картка 1 Із праці О. Гольденвейзера «Із київських спогадів»

 Питання: - Коли відбулася описана подія? (8 квітня 1917 – Всеукр. Національний з’їзд)

 - До яких політичних сил належали автори?  (Винниченко – УСДРП,

 - Яким був авторитет Грушевського?

 -У якій атмосфері відбувався Конгрес?

 - Яку оцінку дає Винниченко? (перший крок відродження нації, перший етап у творенні укр. держави)

Картка 2 З відозви ЦР «До українського народу»

Питання: - Яким уявляється майбутнє у відозві ЦР до українського народу? (вільне творче життя, матиме право на самовизначення, бути хазяїном своєї української землі)

               - Які засоби для вирішення національного питання  пропонувала ЦР? (право на українізацію не тільки шкіл, але й державних  установ, створювати політичні спілки, товариства серед українського населення)

 - Які суспільні верстви населення  прагнули обєднати? (Селяни, робітники, солдати, городяни, духовенство і вся українська інтелігенція)

 - Чому, на ваш погляд, чітко не  вказано:автономія чи самостійність?

Картка 3 Витяг з резолюції Другого Всеукраїнського військового з'їзду червень 1917 р.

 - Коли відбувся ІІ Всеукраїнський військовий з’їзд? (5-10 червня 1917 р)

 - Чому з’їзд не звернувся до Тимчасового уряду з проханням погодитись на автономію України? (тому що в травні делегація від ЦР отримала відмову від ТУ)

 - Чому делегати зїзду прагнули українізації армії? (так як українські військові підрозділи стануть в майбутньому основою національної армії та зможуть захистити інтереси народу)

 - Якою важливою подією завершився з’їзд? ( схвалили й проголосили І Універсал)

Учитель  української мови:   Діти, у тексті історичного документу виділено велику літеру. Читаючи документ, зверніть вагу, які норми з вивчених нами, порушуються? Як ви думаєте, чому?

 

 

Учитель  української мови: А тепер звернемося до словника-довідника Віталія Жайворонка «Велика чи мала літера?»

 

ІV Узагальнення здобутих знань та вмінь

Проблемне запитаня:  Чи можна стверджувати, що в 1917 році в Україні розпочалася національно - демократична революція?

Національно-демократичний характер революції в Україні 1917 р. визначався тим, що: 
1) вона набула характеру масового національно-визвольного руху; 
2) у ній брали участь різні соціальні верстви населення, які висували вимоги: 
 а) вона мала на меті позбутися залежності від Російської імперії та національного гніту; 
 б) відновити українську державність; 
 в) встановити демократичний лад. 

 

Завдання:  матеріал протягом уроку:

1) Які події спричинили початок Української революції? (революція 1917 р в Росії та зречення Миколи ІІ)

2) Розшифруйте УЦР    (Українська Центральна Рада)

3) В складі УЦР політичні сили розділилися на 2 табори: (автономісти та самостійники)

4) Український національний конгрес відбувся (6-8 квітня 1917 р)

5) Назвіть прізвище особи, який прагнув створення української армії, державної самостійності. (М. Міхновський)

6) І Універсал  проголошував ( автономію України)

7) Автор поезії «Велике свято» ( П. Тичина)

8) Генеральний Секретаріат складався із  ( 8 ) секретарств.

9) Генеральний Секретаріат – це перший  (український уряд)

10) Автор праці «Відродження нації», голова першого українського уряду ( В. Винниченко)

11) Назвіть центри влади в Україні в 1917 р.  (представники Тимчасового уряду, УЦР, Ради робітничих і солдатських депутатів)

12) Напишіть правильно: всенародні українські збори (Всенародні Українські збори)

Мікрофон

  • Що я на уроці дізнався нового?
  • Що мене найбільше зацікавило?
  • Які форми роботи, на вашу думку, були найефективнішими?

V Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів

Домашнє завдання: опрацювати матеріал підручника п. 14 Скласти історичний портрет В. Винниченка.

Скласти тестове завдання щодо написання великої літери в історичних назвах.

 

 

 


Завдання:  матеріал протягом уроку:

1) Які події спричинили початок Української революції? ___________________________________

2) Розшифруйте УЦР    ________________________________________________________________

3) В складі УЦР політичні сили розділилися на 2 табори: ___________________________________

4) Український національний конгрес відбувся ____________________________________________

5) Назвіть прізвище особи, який прагнув створення української армії, державної самостійності.___

6) І Універсал  проголошував___________________________________________________________

7) Автор поезії «Велике свято» _________________________________________________________

8) Генеральний Секретаріат складався із______________________________________ секретарств.

9) Генеральний Секретаріат – це перший _______________________________________________.

10) Автор праці «Відродження нації», голова першого українського уряду ___________________.

11) Назвіть центри влади в Україні в 1917 р. _____________________________________________.

12) Напишіть правильно: всенародні українські збори ______________________________________.

docx
Додано
18 жовтня 2018
Переглядів
1114
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку