Урок - реквієм присвячений трагічним подіям 1932-1933 рр. Використовується краєзнавчий матеріал, спогади очевидців, авторські вірші учнів. Можливе використання презентації на уроці історії України при вивченні теми чи при проведенні позакласних заходів.
Причини колективізації: Економічні: через нестачу зерна в державі могли зірватися форсовані темпи індустріалізації; потрібний був надійних механізм безперебійного постачання хліба. Політичні: в умовах тоталітарної системи колгоспами легше управляти, ніж мільйонами розрізнених селянських господарств.
Все далі й далі від нас дні страждання Ті дні, коли зазнали ми мільйонних втрат Пом’янемо всіх жертв хвилиною мовчання Закона «про п’ять колосків» згадаймо результат Згадаймо біль і нескінченний страх людей Згадаймо холод, неврожай, засуху І владу, що була байдужа навіть до дітей Владу, яка із радістю підтримала розруху. Та люди намагалися триматись І попри все шукали порятунку Хоч і не всім вдалося не зламатись Хоч і бажали кращого дарунку. Та все скінчилося, здійснилося бажання Все далі й далі дні, коли зазнали ми мільйонних втрат Пом’янемо всіх жертв хвилиною мовчання Закона «про п’ять колосків» згадаймо результат.
У 2010 року судовим розглядом завершилася кримінальна справа за фактом здійснення злочину геноциду. Винні: генеральний секретар ЦК ВКП(б) Йосип Сталін, секретарі ЦК ВКП(б) Лазар Каганович та Павло Постишев, Голова Раднаркому СРСР В`ячеслав Молотов, генеральний секретар ЦК КП(б)У Станіслав Косіор, другий секретаряЦК КП(б)У Мендель Хатаєвич, голова Раднаркому УРСР Влас Чубар . Хоча жодного з обвинувачених вже не було в живих,процес мав історичне значення
народилася в 1913 році у селі Царекостянтинівка (нині Більмак) «Я була комсомолкою в 1933, тому мене включили до комісії, яка перевіряла запаси харчів у людей. Заходили у домівки, шукали зерно, інші продукти і силоміць відбирали у власників. Багатодітні сім’ї залишалися без куска хліба”. На фото: чоловік К.Т. Тіцький, доньки Любов і Галина, син Віктор
Сулима Олексій Феодосійович 1917 р.н. село Гусарка Куйбишевського району: « Ой, було важко, але страшного голоду не було – це точно. Ми на степу збирали кукурудзу, перемелювали і їли. Юхименко Ніна Василівна 1927 р.н. «Я була ще мала, мені було шість років, але добре пам’ятаю, що в нашій сім’ї голоду не було. У нас була навіть коровка. Киричук Таїсія Яківна 1918 р.н. село Водяне (зараз Титове) Куйбишевського району. В 1933 році вона була школяркою, давали припс (перепалений ячмінь і вода), шматочок огірка і по три мундирини.
Зазирнув я в роки Голодомору В школі на історичному уроці Побачив часи болі, жахіть та мору Пізнав, скільки жертв було у тому році. Всі посвячені трагедії малюнки Всі написані про неї твори Привели мене до єдиної думки Аби подібне не повторилося ніколи! Ті безглузді штрафи та закони Знущання, побої та «5 колосків» Перетнули аморальності кордони Й залишаться такими ще 100 віків Мені дуже шкода тих дорослих і дітей Та всьому світу показали їх жертви Наскільки жахливі бувають вчинки людей Та хто насправді повинен був тоді померти Наша пам'ять мусить в собі берегти Хоч якусь про ті часи інформацію Давайте її з собою надалі нести Й з повагою підтримаємо нашу націю!!
Сьогодні живемо в достатку і любові А в 30-х роках люди вмирали, прагнучи волі Зараз треба навчатись, працювати А тоді намагались шматок хліба мати. Геноцид, знищення голодом мусило українців боротися за життя ще змолоду Масове вбивство радянською владою Об’єднало український народ, ми стали громадою. Жорстокість, смерть, кровопролиття Залишилося в пам’яті на все життя Таке неможливо забути Це дало зрозуміти, що потрібно мужніми бути Московська влада не розуміла Що нація голодна та змарніла Адже багач не відає Що бідний обідає Тож усі повинні знати Що українців не зламати Ми сміливі, хоробрі патріоти І всяку біду в силах побороти!
Пам'ятники жертвам Голодомору в Україні 1932-1933 років встановлені у багатьох містах і селах України, а також за кордоном. Перший у світі пам'ятник жертвам Голодомору в Україні був відкритий 23 жовтня 1983 р. у м. Едмонті, за ініціативою громадян Канади, переважно українського походження. Його автор — монреальський скульптор Людмила Темертя, мати якої пережила Голодомор
Український збіджений народе! Україно, – мати січова! Де твої знамена і клейноди? Де твоя державна булава? Тільки й чути – гупання кайданів У Соловках, в Сибіру, в Колимі,- То козацька нація гетьманів Гине у московському ярмі, Щезло все в голодному пожарі: Матері і діти з голоду всі мруть. Божевільні люди на базарі Людське м’ясо людям продають. Вже давно не чути серед степу Клекоту орлиного вгорі. Славу про Хмельницького й Мазепу Не співають сиві кобзарі. Де поділись – усмішка весела І купальські вогнища дівчат? Де поділись – усмішка весела І купальські вогнища дівчат? Де поділись українські села І садки вишневі коло хат? Щезло все.. І всюди на руїні Бенкетують п’яні вороги. Українці ж мруть на Україні, На Байкалі, в холоді тайги… Ні – ми ще повстанемо, як хмара. Ні – ми ще ударимо, як грім! І коли за все приходить кара, То якої ж кари треба їм? ( О. Веретниченко.)