Початок Великого переселення народів.
Готи та гуни на території сучасної України.
Падіння Західної Римської імперії
Мета уроку
Розвивальна:
Виховна:
Типу уроку: комбінований.
Обладнання: електронний атлас історії стародавнього світу;
маршрутні листи для квесту;
2 презентації про готів та гунів;
електронна дошка для візуалізації завдань;
контурні карти,
кольорові олівці,
крейдяна схема-алгоритм на дошці,
смартфони з підключенням до Інтернету.
Хід уроку
I. Підготовка учнів до роботи. Знайомство з планом уроку.
Формування мети й завдань уроку.
II. Актуалізація базових знань. «Історичний бадмінтон».
Учитель ставить питання та кидає учневі поролоновий м'яч. Учень відповідає на питання та повертає м'яча. Питання до гри:
1. Назвіть відомі вам кочові племена, що зустрілись нам в історичних мандрах.
2.Чим запам’ятались кіммерійці?
3. Скіфи – землероби чи скотарі?
4. Назва яких племен означала «підперезаний мечем»?
5. З ким із представників європейської цивілізації співіснували скіфи та сармати?
6. Хто був головним ворогом Великого Риму на початку нашої ери?
7. Чи здатен був Рим утримувати свої величезні володіння?
8. Яка головна причина послаблення Риму?
9. Чи можна було врятувати Рим від занепаду?
III. Мотивація навчальної діяльності .
Подивіться уважно на тему уроку. Як ви вважаєте, ми вивчатимемо подію, процес чи явище? Так, ми вивчатимемо історичний процес, який зветься Велике переселення народів.
Як ви вважаєте, які події, процеси чи людей в історії називають великими? (Мозковий штурм).
Назвіть відомих вам людей, до імені яких додавали слово «великий». (Олександр Великий, Костянтин Великий)
Згадайте історичний процес, який теж розцінювався як великий.(Велика грецька колонізація).
Разом доходимо висновку, що вони мали дуже великий вплив на хід історії та життя людей.
Тож ми сьогодні вивчатимемо тему, що має істотний вплив на історію європейських народів. Чи можете ви припустити, виходячи з теми уроку, який вплив матиме Велике переселення народів? Так, воно призведе до падіння Римської імперії. А народами, що започаткували Велике переселення, стали готи та гуни.
Складаємо алгоритм вивчення процесу:
На нас сьогодні чекають цікаві зустрічі з невідомими народами, що отримали назву «гнів Господній», «ефект доміно» в історії, подорож державою, яка пролягла від Уралу до Рейну, та людиною, про яку складено чи не найбільше легенд в Європі.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя про причини Великого переселення народів, пояснює «ефект доміно» під час ВПН, коли рух одного народу призводить до руху багатьох інших народів. (Учні занотовують в зошит визначення процесу та його причини, хронологічні рамки, працюють з картою на дошці). Учні повинні зрозуміти зміцнення зв’язків між народами Європи, укріплення їх взаємної залежності.
2. Реалізація випереджального завдання 2 групами учнів. Представлення 2 презентацій про готів та гунів згідно алгоритму, що створений на попередньому квесті.
3. Робота з матеріалом підручника ( Бандровський О.Г.Всесвітня історія. Історія України, §54, розділи 2-3).
Головні події початкового періоду Великого переселення народів. Падіння Західної Римської імперії.
Учитель доповнює матеріал підручника відомостями про державу гунів, що була утворена у ІV столітті в центрі Європи.
V. Первинна перевірка засвоєння знань. Метод «Естафета».
По черзі учні одного ряду називають одну з подій епохи Великого переселення народів, а учні другого ряду визначають його дату. Третій ряд в естафетному порядку називає причини падіння великого Риму. Учитель корегує відповіді учнів, допомагаючи чітко формулювати думки.
VІ. Первинне закріплення знань. Гра квест «Слідами кочовиків»
1. Згадаємо, що таке квест? Створимо 2 команди та групу консультантів, якими стануть автори презентацій, що ви сьогодні побачили, адже вони добре опрацювали тему
2 . Знайомство з маршрутом квесту
Рівень 1. Повітряний.
Рівень 2. Земний.
Рівень 3. Інтерактивний
Рівень 4. Аналітичний.
3 . Початок маршруту гри.
1 рівень. Повітряний. Уявіть, що ви піднімаєтесь над поверхнею землі на ракеті, що мчить вас через простір і час. Огляньте територію Східної Європи ІІІ – ІV століття. Бачите, як чисельні племена пересуваються цими просторами? Нанесіть на контурну карту різними кольорами шляхи пересування готів та гунів аж до Західної Європи. Позначте місце, де їхні шляхи перетнуться і відбудеться битва. Запишіть на карті головний наслідок цієї битви. Допоможе вам не тільки уява, а й карта, яку ви бачите на екрані. Надайте заповнені карти консультантам. Кожна правильно заповнена карта принесе команді 3 бали.
2 рівень. Земний. Працюємо з маршрутним листом. Виберіть з переліку держав ті, що зазнали нашестя готів (окремо) та гунів (окремо). Запишіть їх у два стовпчики на картці. Віддайте картку консультантам. Кожна вірно названа країна принесе команді по2 бали.
( Відповіді. Готи: Західна Римська імперія, Візантія, Іспанія, грецькі поліси Гуни: Галлія, Готська держава, Боспорське царство, Східна Римська імперія)
3 рівень. Інтерактивний. Використайте можливості Інтернет-ресурсів для пошуку відповідей на запитання:
Кого історики та сучасники називали «Бич Божий»?
Як називалась заснована ним держава? Де вона знаходилась?
Як закінчила своє життя ця людина, що наводила жах на всю Європу?
Допоможе вам не тільки Інтернет, а й здатність працювати в команді. Запишіть відповіді до маршрутного листа та віддайте консультантам. Відповіді на кожне з 4 питань принесе команді по 8 балів.
(Відповіді: Аттіла, Хунгарія, на території нинішньої Угорщини,за легендою – загинув від отруєння нареченою, за історичними записами – від кровотечі з горла)
4 рівень. Аналітичний. Спробуйте порівняти племена готів та гунів і знайти 3 (або більше) відмінностей між ними. Користуйтесь презентаціями, підручником, картою, записами з попереднього квесту та зверніть увагу на назву останнього рівня квесту. Вам це допоможе! Кожна знайдена відмінна риса принесе команді 10 балів. Запишіть ці риси в маршрутному листі і віддайте консультантам.
(Відповіді: готи – європейці, гуни – азіати; готи почали рух Європою раніше за гунів; гуни створили єдину державу, а готи розділились та утворили декілька держав).
(Якщо на уроці залишається мало часу, це завдання включається до домашнього завдання і підсумки квесту підбиваються на другому уроці).
VІІ . Рефлексія.
1. Обговорення питання: чи жалкуєте особисто ви з того, що Римська імперія загинула під ударами кочовиків? Аргументуйте свою точку зору.
VІІІ. Підведення підсумків гри.
Команди отримують від консультантів маршрутні листи з виставленими балами та підраховують їх. Визначається команда – переможець квесту та здійснюється нагородження за номінаціями: кращий консультант, кращий помічник, активний учасник квесту, кращий оповідач і т. ін.. Кожен учень отримує свою медаль, яку вчитель підготовив заздалегідь, враховуючи роботу кожного протягом семестру і останнього квесту.
VI. Завдання додому: повторити § 54, вивчити дати та нові імена.
Маршрутний лист для участі в квесті
«Слідами кочовиків»