Урок на тему "Поділ іменників на відміни та групи"

Про матеріал
матеріали уроку доцільно використати під час вивчення теми "Іменник", а саме: "Поділ іменників на відміни та групи"
Перегляд файлу

1

Поділ іменників на відміни й групи. Відмінювання іменників

Мета: систематизувати знання учнів про поділ іменників на відміни; формувати навички визначати відміни й групи іменників; розвивати вміння самостійно відмінювати іменники, визначаючи орфограми у відмінкових закінченнях

Очікувані результати: учні відмінюють іменники, визначають форму іменника в реченні, використовують відмінкові закінчення іменників I–IV відмін.

Обладнання: підручник, таблиця «Поділ іменників на відміни», дидактичний матеріал

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів.  Оголошення теми й мети уроку

Бесіда.

— Чому іменники, які вживаються в одних і тих самих відмінках, мають різні закінчення?

— Як ви вважаєте, для чого нам треба знати, як правильно відмінювати іменники?

  • II.              Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Робота в групах.

Складіть по три речення з іменниками, ужитими в кличному відмінку.

  • III.              Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

1. Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1) Поділ іменників на відміни.

2) Поділ іменників I i II відмін на групи.

2. Опрацювання таблиці «Поділ іменників на відміни».

3. Тренувальна вправа.

Провідмінюйте іменники. Виділіть закінчення. Поясніть особливості правопису. Чому слова, ужиті в однакових відмінках, мають різні закінчення?

Мрія, група, кухня, людина, ніж, надія.

4. Робота з підручником.

1) Опрацювання теоретичного матеріалу

2) Виконання вправ і завдань

5. Розподільний диктант.

Запишіть слова в чотири стовпчики — за відмінками. Із двома іменниками складіть речення.

Службовець, маля, дівча, хлоп’я, метр, узбіччя, скатерть, ніч, піч, враження, небо, серце, звичка, завдання, цех, якір, олія, мати, ягня, курча, ім’я.

6. Вибірковий диктант.

Запишіть іменники, ставлячи їх у початкову форму. Визначте, до якої відміни належить кожний іменник.

Народна пісне, то ж вона усій землі окраса, вона, як сонце, вирина у творчості Тараса, вона, як пахощі суцвіть, Лисенка музику живить. (М. Рильський) Жінка намочила в ночвах білизну і заходилася прати. З ворогом у піжмурки гратися нічого. (Гр. Тютюнник) Хитрощами недовго проживеш. (Нар. творч.) І Київ радісно шумить над шахтами метро. (В. Сосюра) Граціозною групою застигли на острівці рожевокрилі фламінго. (О. Гончар)

  • IV.              Закріплення знань, умінь і навичок

Тренувальні вправи.

1) Розподіліть іменники в 4 стовпчики відповідно до відміни. Провідмінюйте виділені іменники, визначте відмінкові закінчення та групу іменників.

Дніпро, бік, вага, машина, велетень, край, мати, річ, тінь, лоша, праця, розкіш, голова, батько, місто, вітрище, теля, прізвище, ім’я.

2) Спишіть, уставляючи замість крапок пропущені букви. Іменники підкресліть, визначте відміни.

Ми м..лу..мося к..ртинами природи. Слуха..мо шепіт саду, спів птахів. Бачимо, як журно хилиться колос пш..ниці на ниві. Квіти вибігають на бер..г річки й зачудовано дивляться на її швидкоплин. Замріяно стоять верби над водою. З..лена краса завжди линула у натхне..е слово. Багатюща скарбниця української пісні, казки, легенди, поезії. (І. Вихованець)

3) До поданих іменників доберіть антоніми. Визначте рід, відміну та групу іменників.

Правда, вечір, нещастя, ніч, журба, радість, молодь, молодість, гнів, дід, дурень, південь.

  • V.              Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1) Вивчити теоретичний матеріал

2) Виконати вправи

  • VI.              Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Найскладнішим у роботі для мене було...

doc
Додано
4 червня 2021
Переглядів
1244
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку