Урок Тема. Іменники – назви істот і неістот (повторення). Іменники власні назви і загальні. Велика буква і лапки у власних назвах Мета. Удосконалювати навички учнів розрізняти іменники, що означають загальні і власні назви, поглиблювати знання школярів про велику букву і лапки у власних назвах; розвивати почуття патріотизму, формувати інтерес до історії України. Обладнання: узагальнюючі таблиці і схеми, підручник Тип уроку: урок засвоєння нових знань Хід уроку І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Імена, по батькові, прізвища, псевдоніми, прізвиська 2. Назви міфологічних істот і божеств, дійові особи у байках, казках, драматичних творах 3. Клички свійських тварин 4. Назви найвищих посадових осіб України та посадових осіб міжнародних організацій 5. Назви сортів рослин у спеціальній літературі 6. Астрономічні, географічні, топографічні назви 7. Назви вулиць, майданів, парків, шляхів 8. Назви держав, союзів держав 9. У назвах державних, партійних громадських установ та організацій – перше слово 10. Назви художніх, музичних та інш. творів, газет, журналів, заводів, наукових закладів, театрів, клубів, літаків, машин, виробів 11. Назви релігійних свят, понять, культових книг 12. Назви історичних подій, епох, війн, знаменних дат 13. Назви орденів, медалей, відзнак |
Іван Петрович Линько, Леся Українка (Лариса Петрівна Косач), Ярослав Мудрий Зевс, Перун, Дід Мороз, Мавка, Щука, Будяк кіт Пушок, кінь Шарко Президент України, Генеральний секретар ООН Антонівка, Миронівська Чумацький Шлях, Осло, Ла-Манш, Говерла майдан Незалежності, Стрийський парк Республіка Польща, Королівство Швеція Ліберальна партія України, Міністерство юстиції,але Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Конституційний Суд України газета «Експрес», завод «Арсенал», Будинок актора, Львівський академічний драматичний театр ім. М.Заньковецької, ТУ-154 Івана Купала, Божа Матір, Господь, Біблія, Коран Коліїївщина, Новий рік, Відродження, Друга світова війна медаль «За відвагу», |
Таблиця №2 Індивідуальні назви: |
«_» |
- заводів, фабрик, організацій – пароплавів, літаків, автомобілів, тракторів – літературних, художніх, музичних творів, газет, журналів – будинків відпочинку, санаторіїв, готелів, магазинів тощо – виробів, продуктів – медалей, а також орден «Знак пошани», орден «Мати-героїня» |
Шахта «Глибока», ПП «Дивосвіт» Автобус «Турист», комбайн «Нива», літак «Антей» журнал «Пізнайко», підручник «Біологія», кінофільм «Троя» санаторій «Україна», готель «Львів», магазин «Для вас» цукерки «Червоний мак», олія «Майола» медаль «За заслуги“ |
—————————-У ЛАПКИ НЕ БЕРУТЬСЯ |
|
- назви культових книг |
Біблія, Псалтир, Коран |
ІV. Усвідомлення нових знань у процесі практичної діяльності
1. Творчий диктант
1.Вірш Т.Шевченка, який починається словами “Як умру, то поховайте…” (Заповіт)
2.Поема О.Пушкіна (“Полтава”)
3.Розділ науки про мову, що вивчає звуки мовлення.(Фонетика)
4.Автор вірша “Як добре те, що смерті не боюсь я…” (В.Стус)
5.Обласний центр України, розташований на річці Південний Буг. (Вінниця)
6.Найбільша річка України. (Дніпро)
Завдання: із поданих іменників випишіть лише власні назви, поясніть правопис
Газета, добро, Україна, біль, Карпати, дерево, будинок, Тарас Шевченко, газета «Урядовий кур'єр», пароплав, критика, Київ, Дніпро, сузір’я, Велика Ведмедиця, Спасівка, поезія “Сон”, учениця, Президент України. 3. Гра «Хто більше». До поданих назв підібрати власні, записати їх і пояснити контрольні орфограми. Робота в малих групах. Назви релігійних свят: Різдво, Назви культових книг: Псалтир, … Свята: Спасівка, …. Географічні поняття: Крим, …. Клички тварин: Сірко,…. Назви художніх творів: оповідання ”Пилипко”, …. Астрономічні назви: планета Марс, …. 4. Творча робота. Списати, розкриваючи дужки й замінюючи, де треба, малу букву на велику. Виконання вправ 211 (підручник «рідна мова». 6 клас. За заг. редакцією М.І.Пентилюк)
5. Виконання вправи 214. 6. Гра «Запишіть власну назву».
V. Завдання додому: §21, повт. §18, 19. Вправа 213
VІ. Підведення підсумків уроку, аргументація оцінок.