Урок "Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Прикметник»" "

Про матеріал
Запропонований матеріал допоможе учителю систематизувати та узагальнити знання учнів 6 класу про прикметник як частину мови. Дана розробка містить конспект уроку, на якому учні вдосконалять вміння й навички визначати прикметники в тексті, їх граматичні та морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розвинуть логічне мислення, пам'ять, увагу, творчі вміння використовувати прикметники у власних висловлюваннях. Дидактичний матеріал спрямований виховувати в шестикласників любов і повагу до рідної мови, до природи рідного краю, спостережливість за навколишнім світом.
Перегляд файлу

Тема. Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Прикметник»

 

Мета:  узагальнити й систематизувати теоретичний матеріал про прикметник як частину мови,  удосконалювати вміння застосовувати ці знання на практиці; розвивати навички грамотного письма, уміння використовувати прикметники в зв’язному мовленні; виховувати любов до природи рідного краю, спостережливість за навколишнім світом, культуру мовлення.

Обладнання: підручник, таблиці

                                                          Буду я навчатись мови золотої,

                                                          У трави-веснянки, у гори крутої,

                                                          В потічка веселого, що постане річкою,

                                                          В пагінця зеленого, що зросте смерекою.

                                                                                             А.Малишко

                        Хід уроку

І. Організаційний момент

  • Діти, з яким настроєм ви прийшли на урок? Дайте відповідь на це питання,використовуючи прикметники.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності

  1. Повідомлення теми та мети уроку
  • Вступне слово вчителя

 Діти, протягом багатьох попередніх уроків ми з вами здійснювали подорож до країни «Прикметникової», яка знаходиться на цікавій планеті Морфологія. А сьогодні маємо пройти прикінцевий етап мандрівки. Час підвести підсумок, повторити, закріпити і систематизувати знання з теми «Прикметник».

  Отож сьогодні вам необхідно перевірити себе, у чому ви добре розібралися, а на які питання ще треба звернути увагу.

  • Як ви думаєте, які завдання будуть стояти перед вами?
  • Роботу побудуємо у формі лінгвістичного марафону.
  1. Словникова робота
  • Марафон – тривале і напружене змагання, конкурс,біг.

 Мовознавчий марафон потребуватиме від вас швидкого відтворення знань і правильного застосування їх на практиці. Участь у конкурсах забезпечить вам високі бали в кінці уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

      1. Лінгвістичний двобій.

Два учні почергово задають один одному питання та відповідають на них.

      2. Орієнтовні питання

  • Яка частина мови називається прикметником? Навести приклади.
  • Як змінюються прикметники? Наприклад?
  • Яку синтаксичну роль можуть виконувати прикметники?
  • Назвати групи прикметників за значенням.
  • Які прикметники мають ступені порівняння? Як ці ступені утворюються?

Якими способами найчастіше утворюються прикметники? Навести приклади.

  1. Каліграфічна хвилинка

Зошит свій я розгортаю

Та під нахилом кладу,

І від вас не потаю:

  • Ручку я ось так тримаю.

    Сяду рівно, не зігнусь,

    За роботу вмить візьмусь.

  • Записуємо дату, «Класна робота», «Тема уроку»

ІV. Лінгвістичний марафон

  1. Творче завдання

Утворити ступені порівняння та їх форми від прикметників (2 учні біля дошки)

глибокий, дорогий

  1. Розподільний диктант
  • Записати словосполучення у 3 колонки за групами (якісні, відносні, присвійні)

Сталевий ніж, золотий перстень, золоте серце, дубовий стіл, бабусина хустка, шовкова сорочка, ведмежа барлога, ведмежа послуга, вітряна погода, рідна мова, чудовий урок, лагідне слово, драматичний твір, драматичні події, Шевченкова поема, веселий пасажир, журавлиний ключ, журавлине крило.

  1. Творча робота в групах

Відтворити поезію, дібравши влучні прикметники

Наша мова…(калинова) і …(ласкава), і …(медова), і …(багата), і…(не бідна), - ось що мова наша рідна.

Довідка (рідна, багата, калинова, щира, медова, не бідна, милозвучна, українська, чарівна, веселкова, ласкава).

 

                         Фізкультхвилинка

 Встаньте, діти, посміхніться,

 Землі нашій поклоніться

 За щасливий день вчорашній

 І до сонця потягніться,

 В різні боки похиліться,

 Веретеном покрутіться.

 Раз присядьте, два присядьте

 І за парти тихо сядьте.

 

4. 1. Виразне читання тексту.

 2. Завдання до тексту.

  • Визначити стиль і тип мовлення. Думку обґрунтувати.

 

Зимовий ранок

 Займався пишний січневий ранок. Золотий промінь сонця перелинув зі сходу на захід. Вершечки синіх хмар зайнялись червоним полум’ям. Сонце, мов здорова червона діжа, випливало з-за краю землі та обгорталось блискучими хмарками, що спалахнули від сонячного проміння, мов солома від вогню. Виплило. Дерева, одягнені в легеньку одежу з срібного інею, облились делікатним рожевим світлом. Проти синіх тяжких хмар, що оповили захід, здавались вони делікатними рожевими тінями. А на сході, між блакитним небом та білим снігом, зависла рожева імла, мов блискучий рожевий серпанок. По твердому рипливому снігу стелились довгі тіні від дерев, хат, тинів. Ясний сонячний промінь срібною доріжкою лягав по снігу межи довгими тінями. Синій дим знімавсь від коминів і змішувався вгорі з рожевою імлою… Ранок дихав морозом.

( За М. Коцюбинським)

 

  1. 2.Морфологічний розбір виділених прикметників

 ( 2 учні працюють біля дошки, інші – у зошитах. Слабким учням роздаються інструктивні картки «Морфологічний розбір прикметника»

 

 Морфологічний розбір прикметника

1.Частина мови.

2. Початкова форма ( називний відмінок однини чоловічого роду).

3. Група за значенням ( якісні, відносні, присвійні).

4. У якісних – ступінь порівняння (якщо є).

5. Група ( тверда чи м’яка).

6. Рід, число, відмінок.

7. Форма ( повна чи коротка).

8. Синтаксична роль.

4. 3. Зробити синтаксичний розбір речення

Вершечки синіх хмар зайнялись червоним полум’ям.

 

  1. Творча робота.
  •  З якою метою прикметники вживаються в мовленні?

 

  •  Різнорівневі завдання.

 І рівень.

Картки з текстом для редагування.

 

Поставити прикметники у відповідну форму. Розкрити дужки, вибравши правильний варіант написання орфограм.

 

1. Сніговий в(о,а)да пахла свіжістю.

2. Під д(е,и)ревами, на білий, як цукор, снігу лягла тінь від з(е,и)лений ялинки.

3. Блакитний небо просвічує між білий стовбурами б(е,и)різ та їх тонкий рожевий гілками.

4. Ясний сонячний промі(н,нн)я сріб(н,нн)ий доріжкою лягло по снігу між довгий тінями.

 

ІІ рівень.

Складання речень із запропонованими словосполученнями.

 Засніжений простір, зимовий спокій, молочно-біле простирадло снігу, холодне повітря, сонячне світло, снігові хмари, морозний день, маленькі сніжинки, білий іній, пухкий сніг.

 

 

 

ІІІ рівень.

 Складання  твору  – мініатюри  «Зимова казка» із використанням прикметників.

 

  •  Зачитування речень, творів. Зошити з виконаним І рівнем здаються вчителю.

 

V.  Підсумок уроку.  Оцінювання.

 

Сьогодні на уроці ми закріпили правопис прикметників, повторили основні орфограми в прикметниках. Ці знання допоможуть вам правильно виконати завдання не тільки під час контрольної роботи, а й завжди грамотно писати. Виконання творчого завдання довело, що ви вмієте використовувати прикметники у зв’язному мовленні, звертаючи увагу на навколишній світ, спостерігаючи за природою рідного краю.

 

VI Домашнє завдання.

  1. Повторити параграфи 37-48;
  2. Вправа 442

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 червня 2021
Переглядів
549
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку