Урок на тему: "Подолання насильства в сім"ї"

Про матеріал
План - конспект уроку на допомогу вчителю чи практичному психологу про попередження насильства над дітьми, види насильства та формувати усвідомлене розуміння поняття «життя», його унікальності, значущості для кожної особистості; розвивати у дитини почуття гідності, своєї потрібності для суспільства, усвідомлення своїх прав, обов»язків, відповідальності за свої дії; стимулювати у дітей бажання реалізувати свої права, щоб уникнути будь-якого насильства в сім»ї; показати варіанти законослухняної поведінки та життя без насильства
Перегляд файлу

                                           ПЛАН – КОНСПЕКТ УРОКУ

 

ТЕМА: Подолання насильства в сім»ї

 

МЕТА: формувати усвідомлене розуміння поняття «життя», його унікальності, значущості для кожної особистості; розвивати у дитини почуття гідності, своєї потрібності для суспільства, усвідомлення своїх прав, обов»язків, відповідальності за свої дії; стимулювати у дітей бажання реалізувати свої права, щоб уникнути будь-якого  насильства в сім»ї; показати варіанти законослухняної поведінки та життя без насильства.

 

ТИП  УРОКУ:  комбінований

 

ОБЛАДНАННЯ: виставка літератури із законодавчих та правових документів, пам»ятки, картки з індивідуальними завданнями.

 

 

                          СТРУКТУРА  УРОКУ:

  1. Актуалізація опорних знань учнів.
  2. Повідомлення теми й мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

  1. Сприймання і первинне усвідомлення матеріалу.
  2. Узагальнення і систематизація вивченого, первинне застосування знань.
  3. Підсумок уроку.

 

                                                 ХІД  УРОКУ

 

 

1. Актуалізація знань учнів

                                                        Із зерна любові виростає сад,

                                                        Із зерна агресії піднімаються джунглі.

                                                        Зерна чого проростають у вашій душі?

                                                                                                      М.Козлов

 2. Повідомлення теми і мети уроку.

     Мотивація навчальної діяльності.

 

-         Занадто часто доводиться дитячим психологам стикатися з   непередаваним дитячим горем і бачити скорбні очі на маленьких личках. Знаєте, як це страшно: усміхнене дитяче обличчя, а в очах – така бездонна доросла туга… І плакати таке маля вже не може. Душа пересохла. Тому сьогодні у нас сумна тема. Висвітлювати її ми будемо обережно, аби не завдати зайвого болю людям, які пережили насильство. Сьогодні ми говоритимемо  про обов»язки і відповідальність за протиправні дії, а також порозв»язуємо завдання  і ситуації правового характеру.

                                             -2-

                   Вправа «Мозковий штурм»

 

- Чому  сьогодні, на вашу думку, ми піднімаємо цю тему?

- Що таке насилля?

- Які форми насилля над людиною існують у нашій країні?

- Хто провокує насильство?

- Чим підкріплюється насилля?

 

 3. Сприймання і первинне усвідомлення матеріалу

 

- Проблема насильства у сім»ї заявляє про себе на повний голос. Дослідження, які проводили в Україні, також підтверджують надзвичайну гостроту проблеми і поширення різних форм насильства у наших родинах. Держава бачить і визнає таку проблему: вже прийнято Закон України «Про попередження насильства в сім»ї». Шкода лише, Що прийняти закон і виконати його у нас – різні речі.

   Міністерство у справах сім»ї, молоді і спорту називає такі фактори проявів насильства в українських родинах:

-         психологічні (психічні розлади, високий рівень агресії, власний негативний досвід дитинства, низька самооцінка кривдника);

-         соціальні (стереотипність уявлень про ролі у сім»ї і виховання дітей, високий рівень алкоголізації населення, поширення наркоманії);

-         економічні ( зниження рівня життя значної частини населення, соціально - побутова невлаштованість, безробіття).

 

    Водночас саме проблема насильства в сім»ї є причиною таких глобальних явищ як:

-         бездоглядність і бездомність дітей;

-         зростання кількості розлучень;

-         формування насильницького менталітету нації;

-         жебракування;

-         втрата загальнолюдських цінностей любові й порозуміння.

     Насильство в родині також є одним із чинників, що підштовхують до скоєння правопорушень.

     А головне – діти, які спостерігають насильство у власному домі, переносять цей негативний досвід у власне життя, відтворюючи саме насильницьку модель поведінки у своїх сім»ях і суспільстві загалом.

     Як бачимо, жорстоке поводження з дітьми і нехтування їхніми інтересами  може мати різні види і форми, але результат завжди той самий: завдається серйозної шкоди здоров»ю, розвитку та соціалізації, нерідко насильство загрожує життю.

    

-         Які ж бувають види і наслідки насильства?

 

                                             -3-

       Найперше – це фізичне насильство – завдання дитині батьками або особами, які їх заміняють, фізичних і тілесних травм, які шкодять здоров»ю дитини, порушують її розвиток і позбавляють життя. Це може бути побиття, катування, штовхання, удари, ляпаси.

    Фізичне насильство – це також і залучення дитини до вживання наркотиків, алкоголю, пропонування їй отруйних речовин або медичних препаратів,які викликають одурманювання, а також спроби задушення або потоплення.

     У деяких сім»ях як дисциплінарні заходи застосовують різні види фізичного насильства: від потиличників і копняків до побиття ременем. Фізичне насильство – це знущання, яке майже завжди супроводжується словесними образами і психічною травмою.

      Сексуальне насильство чи розбещення – це використання дитини дорослою людиною чи іншою дитиною для задоволення своїх сексуальних потреб чи отримання вигоди. Сюди належить і залучення дитини до проституції, порнобізнесу.

       Психічне (емоційне) насильство – це постійні або періодичні словесні образи, погрози від батьків, приниження людської гідності, звинувачення у тому, в чому дитина невинна, демонстрація нелюбові, ворожості. До цього виду насильства належать також постійна брехня, обман дитини (внаслідок чого вона втрачає довіру до дорослого), а також ситуації, коли вимоги до дитини не відповідають її віковим можливостям.

       Нехтування інтересами і потребами дитини (депривація) – відсутність належного забезпечення основних потреб дитини в їжі, житлі, вихованні, медичній допомозі. Типовим прикладом зневажливого ставлення до дітей є залишення їх без догляду, що часто призводить до нещасних випадків, отруєнь та інших небезпечних для життя і здоров»я ситуацій.

        Будь-який вид жорстокого поводження  призводить до різноманітних наслідків, проте об»єднає їх одне – шкода для здоров»я чи небезпека для життя.

        Наслідками фізичного насильства є синці, травми, переломи, пошкодження внутрішніх органів. Потрібен час, аби залікувати все це, але ще більше часу і зусиль іде на загоєння душевних ран.

 

      Практично всі, хто постраждав від жорстокого поводження чи зневажливого ставлення, пережили психічну травму, внаслідок чого вони розвиваються з певними особистісними, емоційними, поведінковими особливостями, що негативно впливають на їхнє подальше життя.

       Дехто сам стає агресивним, і агресія найчастіше спрямована на слабших: молодших дітей або тварин. Часто вони виявляють насильство у грі, часом їхні спалахи гніву безпричинні.

       Деякі діти,навпаки, надміру пасивні, не можуть захистити себе. В обох випадках порушується контакт, спілкування з ровесниками. Занедбані, емоційно депривовані діти, прагнучи за будь-яку ціну звернути на себе увагу

                                                     -4-

 

інших, інколи стають паріями серед однолітків, викликають роздратування у дорослих .Найбільш універсальна і важка реакція на будь-яке насильство – це низька самооцінка. Така особа переживає практично постійне почуття вини, сорому, переконана у власній неповноцінності, у тому, що « гірша за інших», важко здобути повагу однолітків, спілкування з ними неадекватне.

  

  4.  Узагальнення і систематизація вивченого, первинне застосування знань.

 

                                Робота в групах (аналіз ситуацій)

 

1. Петра часто і жорстоко бив батько. Хлопець звернувся до директора школи. Але той заявив, що Петро заслуговує на покарання. (ст. 19 Конвенції).

    Відповідь: директор школи є посадовою (державною) особою, тому має бути на захисті прав дитини. Він повинен вжити заходів, аби забезпечити ці права, протидіяти фізичному, психічному або сексуальному насильству. У цій ситуації відбулося порушення прав дитини.

 

2. За вчинену бійку, зрив уроку, прогул навчального заняття учнів у школі покарано словесними приниженнями, ставленням у куток, побиттям. Дозволені чи заборонені правом такі способи покарання? (ст..28 Конвенція)

    Відповідь: Конвенція говорить про те, що шкільна дисципліна  може підтримуватись лише за допомогою покарань,що зберігають гідність учня  та повагу до дитини.

 

3. 14-річний Віктор вирішив скористатися своїм правом на свободу висловлювання. Він сказав учительці математики все, що про неї думав. При цьому використовував грубі слова, зухвалу форму. Чи мав він на це право? (ст.. 13 Конвенції)

     Віктор, безумовно, не мав права принижувати вчительку. Ми маємо право використовувати свої права, але при цьому не можемо порушувати прав інших людей. Віктор не тільки повівся негарно, він здійснив правопорушення, за яке має відповісти.

 

 

     5. Підсумок уроку

 

- Як бачимо, важливою ланкою у формуванні особистості має бути сім»я та родина, де, крім свідомого, цілеспрямованого виховання, на дитину впливають: внутрішньо сімейна атмосфера, статеворольова поведінка батьків, яку несвідомо чи усвідомлено копіює підліток. Правильне виховання в сім»ї є одним зі шляхів протидії проявам насильства і жорстокості.

 

                                                  - 5 -

 

   У нашому місті існує мережа організацій, служб, здатних захистити вас, кинути «рятувальне коло» тим, хто його потребує (зачитується список установ).

    Найперше, ви можете звертатися до мене, як психолога, служб Довіри та класного керівника, які стоять на захисті ваших прав і прийдуть вам на допомогу.

 

 

 

                                 

                                                                               ПІДГОТУВАЛА:

                                                                               практичний психолог 

                                                                               Чортківського ліцею

                                                                               ім. Маркіяна Шашкевича

                                                                               Рибачок Світлана Миколаївна

doc
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
21 січня
Переглядів
202
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку