Урок на тему " Поема А.А.Ахматової "Реквієм" як відображення особистої і суспільної трагедії. Протест проти насильства. Образ матері".

Про матеріал
Конспект уроку допоможе учителеві поровести урок зарубіжної літератури в 11 класі
Перегляд файлу

   Уроки співтворчості дітей і вчителя  з використанням  методу проблемного    навчання                                                                                                                            Методична скарбничка

 Тема. Поеми А.А. Ахматової  «Реквієм» як відображення особистої і суспільної трагедії. Протест проти насильства, біблійні мотиви в поемі. Образ матері.

Мета – формувати  компетентності:

- предметні- поглибити знання про поезію  Срібної доби; знання про життя та творчість  А. А. Ахматової;

- ключові – розвивати навички пізнавальної  діяльності ; уміння самостійно знаходити потрібну інформацію  та презентувати її.

Тип уроку: урок опанування нових знань і формування  на цій основі  вмінь та навичок.

Обладнання: портрети А. Ахматової , тексти поеми А. Ахматової  «Реквієм», медіазасоби, документальні матеріали про життя та творчість  поетеси.

Матеріали до уроку.

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань.

1.Проблемне навчання- активне розвивальне навчання , що грунтується на організації  пошукової діяльності учнів, на виявленні  та вирішенні ними реальних життєвих або навчальних протиріч.  Фундаментом  проблемного навчання  є висування й обгрунтування проблеми (складного пізнавального завдання, що становить  теоретичний або практичний інтерес). Можливі  три рівні проблемності  в навчальному процесі: проблемний виклад,  частково-пошуковий  і дослідницький рівні .

Наприклад, наблизитися до розуміння творчого шляху  Ахматової  чи «Реквієма» неможливо, не відчувши «смаку» суспільної атмосфери епохи. На допомогу приходять спогади сучасників, періодичні видання різних десятиліть, державні постанови.

III. Пропоную  учням  звернути увагу на такі джерела:

 - Автобіографія «Коротко о себе» 1965 р.

-   А.А. Жданов (из доклада о журналах  «Звезда» и «Ленинград»)-   «Правда», 1946, 21 сентября.  ( Постановление ЦК ВКП(б) от 1946 г.  «О журналах  «Звезда» и «Ленинград» отменено в 1988 году как ошибочное – через 22 года после смерти  Ахматовой.  Доклад Жданова широкими кругами научной общественности , читателями  решительно осужден как клеветнический).

- Скорбная муза.  Из предисловия к сборнику стихов Ахматовой в английском  переводе. (Нью-Йорк, 1983)   Иосиф  Бродский). ( Доречно використання картки – інформатора)

2. Словникова  робота.

Реквієм – це католицьке богослужіння  за померлим , а також траурний музичний твір.

3. Інтерактивний прийом. Пропоную скласти  «Сенкан»

Сенкан.

1. Реквієм

2. Музичний , траурний

3. Розповідає, викриває, зберігає

4. Набуває трагічного, філософського звучання

5. Богослужіння

Повідомлення учнів  за випереджальним домашнім завданням

( Учні повідомляють цікаві факти із життя А. Ахматової )

4.Еврістична бесіда

  • - Який літературний період ми наразі вивчаємо?
  • - Який часовий період  охоплює ця доба?
  • - Чому цю добу називають трагічною?

        -Що  ви знаєте про історію створення А. Ахматовою поеми «Реквієм»?

       - Чому друзі Ахматової  заучували фрагменти з поеми напам’ять?

       - Якою є тема поеми? ( Зображення злочинів сталінських репресій; зображення тих, хто був засланий у табори, арештований, тих, хто пережив смерть рідних та друзів, але не підкорився лихій долі)

5.Композиція поеми «Реквієм» ( складаємо разом аналітичний конспект)

( Ахматова  писала поему з 1935  по1940)

Слово реквієм походить від перших слів латинської молитви «Вічний спокій» і означає « спокій». У музичному мистецтві  найвідомішим є  «Реквієм»                        В. А. Моцарта.  Саме   у Моцарта  Ахматова запозичила  свою назву.

Поема містить окремі  12 віршів, різні за тематикою, звучанням , віршовою структурою , що створює ефект емоційного напруження ліричної героїні, яка переживає драму в особистому  і суспільному житті.

  1. Епіграф
  2. Замість передмови  (  Ахматова описала реальний факт  із біографії. Спочатку таємно, пошепки, а потім на весь голос донесла небезпечне слово правди про смертельну епоху і про живу людську душу, яку не можна вбити)
  3. Присвята
  4. Вступ ( змальовано картину країни, розколотої навпіл величезним тюремним муром. Обабіч муру стоять засуджені та нескінченні черги їхніх рідних, місто гойдається «зайвим доважком» біля в’язниць).
  5. 10 глав ( три з яких мають заголовки):

               ( 7.  Вирок  – кульмінація поеми, апофеоз страждань героїні, коли вона дізнається про страшний вирок, про заслання сина. Так відбувається

 в поемі поступове сходження  вниз по сходинках Пекла )

               (8 . До смерті  – мати у відчаї волає  до смерті, вона хоче принести себе в жертву, але вберегти від злої долі свою дитину. )

               (10. Розп’яття  – поетеса проводить паралель страждань свого сина з муками безвинно  розп’ятого Христа, а свої материнські страждання зіставляє  з тугою Богородиці)

6. Епілог.    У поемі «Реквієм» звучить тема пам’ятника. А. Ахматова хоче «встановити» собі пам’ятник там, де вона стояла  в тюремній черзі. В епілозі  поетеса закликає людей  не забувати тих страждань, які переніс народ  в страшні роки репресій.    Це мав би бути пам’ятник усім невинним  жертвам , яких закатували в страшні 1930-ті  та інші роки.

За жанром – це ліро-епічний твір, у якому є зв’ язок з реальними подіями, з правдою життя , особистим життям авторки.

Особливою є мова твору: у своїй поемі  А. Ахматова традиційний розмовно-інтелігентський стиль змінює на народний.

Поетеса широко використовує фольклорні традиції  ( « горькая  обновушка»,   «кровушка», « за тобой, как на выносе шла», «горница», «женки», «чело», « в шапке набекрень», « выть»…)

У поемі наявна давня традиція народного плачу.

IV. Підбиття підсумків уроку.

Завдання: визначте у віршах поеми  «Реквієм» А. Ахматової образи, які створюють картину « всенародного горя»

  (загальний психологічний стан  людей та природи)

                  Створюємо   логічну  схему  «Світ поза межами життя»

 

«солнце ниже и                                               «люди, мертвых бездыханней…»

Нева туманней»

 

                                                                                                            «смертельная тоска»

 

 

«шины « черных                               Мир                                                                    

марусь»  

                                              « REQUIEM»

«тюремные                                                                                                     «звезды

затворы»                                                                                                                 смерти»

 

« полки                                                                                                «мертвые улыбаются»                                                                                                                                                                                                                                                                        

осужденных»

 

                           «горы»                                  «каторжные норы»

                           гнутся»                                                                                                                                  

                                                                                                                          

 Висновок. Це світ, деформований терором -  це життя за межами життя.

 Домашнє завдання. Напишіть в довільній формі невелику творчу роботу  за темою «Щоб ніколи не  повторилося …»

 

Використана література.

  1. Абелюк Е. С. Читательский комментарий :  замысел и воплощение ( Путь школьников к «Реквиему»  А. Ахматовой.- Метод. ж-л «Литература в школе», М. «Просвещение», 1989.
  2. Анна Ахматова «Реквием» . – «Литература  в школе»,  М. «Просвещение», 1989.
  3.  Коновалова М.В., Кулікова Ю.О., Семиволос О.П. Інноваційні методи та принципи навчання.- Науково-методичний ж-л «Зарубіжна література в школі» №19-20, Харків,  видавнича група «Основа», жовтень 2016.
  4. Куцінко О. Г. Усі уроки зарубіжної літератури. 11 клас.  – Харків , видавнича група  « Основа», 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
349
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку