ПОГОДА, ЇЇ ЕЛЕМЕНТИ. МІНЛИВІСТЬ. ХАРАКТЕРНА ПОГОДА ЗА СЕЗОНАМИ У СВОЇЙ МІСЦЕВОСТІ.СЛУЖБА ПОГОДИ, ПРАКТИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ ПРОГНОЗІВ ПОГОДИ.
Мета:
Навчальна: поглибити та систематизувати знання про погоду та її елементи; формувати практичні вміння характеризувати різні типи погоди, пояснювати причини зміни погоди; сприяти усвідомленню важливості складання точних прогнозів погоди;
Розвивальна: розвивати вміння аналізувати спостереження за погодою та народні прикмети; розвивати вміння застосовувати географічні знання в життєвих ситуаціях, самостійність;
Виховна: виховувати цікавість та повагу до праці метеорологів.
Обладнання: підручники, атласи, синоптична карта.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні зможуть розкривати зміст поняття «погода», наводити приклади елементів погоди, характеризувати та порівнювати погоду своєї місцевості, доводити важливість спостережень за погодою.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Тести
Варіант І
1. Товсті хмари білого кольору, які на небі найчастіше можна побачити у теплу пору року, це хмари:
а) купчасті; б) перисті; в) шаруваті; г) купчасто-дощові.
2. Шар кристалів льоду, що утворюється на горизонтальних поверхнях (ґрунті, траві, предметах) – це:
а) град; б) іній; в) сніг; г) роса.
3. До рідких опадів не належить:
а) роса; б) дощ; в) ; туман г) сніг.
4. Прилад, зображений на рисунку, використовують для визначення:
а) абсолютної вологості повітря; б) хмарності;
в) відносної вологості повітря; г) кількості опадів.
5.Хмари,зображені на малюнку називаються:
а) сріблясті; б) перисті; в) шаруваті; г) купчасто-дощові.
6.Позначте показник, яким вимірюють відносну вологість повітря:
а) відсотки; б) бали; в) г/м3; г) міліметри ртутного стовпчика
Варіант ІІ
1.Сірі хмари, які вкривають небо суцільною одноманітною заволокою,— це хмари:
а) купчасті; б) перисті;
в) шаруваті; г) купчасто-дощові.
2.Особлива форма опадів, яка складається з найдрібніших кристалів замерзлої води, які не перевищують 0,1мм. у діаметрі носить назву:
а) град; б) іній; в) сніг; г) дощ
3. До твердих опадів не належить:
а) град; б) дощ; в); паморозь г) сніг.
4. Прилад, зображений на рисунку, використовується:
а) для визначення кількості опадів;
б) визначення відносної вологості;
в) визначення хмарності;
г) вимірювання тиску.
5.Хмари,зображені на малюнку називаються:
а) сріблясті; б) перисті; в) шаруваті; г) купчасті
6.Позначте показник, яким вимірюють хмарність:
а) градуси; б) бали; в) відсотки; г) міліметри ртутного стовпчика.
Прийом «Зайве поняття»
Завдання. Назвіть «зайве поняття» та поясніть свій вибір.
Роса, дощ, сніг, злива. (Наведено опади в рідкому стані)
Роса, дощ, град, злива. (Наведені опади випадають із хмар)
Роса, іній, дощ, туман. (Наведені опади випадають із повітря)
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Цікаво, якою буде погода завтра? у неділю? улітку? Зазвичай, намагаючись відповісти на це запитання, ми дивимось у небо, адже саме там, у повітряному океані, народжується погода. Немає нічого більш рухливого та мінливого, ніж повітря, що утворює атмосферу. До того як учені відкрили таємниці передбачення погоди, люди уважно стежили за небом, поведінкою тварин, станом рослин. Сьогодні науковці, які прогнозують погоду, мають цілий арсенал новітньої техніки, за допомоги якої проводять спостереження за мінливим станом атмосфери. Ви вже знаєте, де народжуються атмосферні опади, чому дме вітер, як змінюється атмосферний тиск та багато іншого. Тож з’ясуймо, як народжується погода, чому вона така мінлива, як за нею спостерігають та як на неї впливають.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Що таке погода?
Про неї кажуть: гарна, мінлива, примхлива, дощова, тепла, холодна. Слухаючи постійно прогноз погоди, ми вже звикли до таких метеорологічних термінів, як циклон, антициклон, опади, відлига, гроза. Саме стан погоди підказує, що треба одягати, виходячи з дому. Від стану погоди залежить робота людей у різних сферах діяльності: весняні роботи на ланах, щедрий урожай в засіках, судноплавство та робота авіації. З погодою доводиться рахуватися і пілотам, і морякам, і будівельникам, і працівникам транспорту. Де б людина не працювала, що б не робила, вона так чи інакше «спілкується» з погодою.
Погода дуже впливає на настрій, самопочуття і здоров’я людини. Вчені довели, що особливо чутливі до змін погоди діти від 1 року і люди похилого віку, старші за 60 років А взагалі важко назвати галузь господарства, яка в тій чи іншій мірі не залежала б від погодних умов. Навіть настрій людини та її самопочуття залежать від погоди.
Погода — це стан нижнього шару атмосфери в певній місцевості у визначений момент або проміжок часу.
Найголовнішою особливістю погоди є її мінливість. Погода змінюється постійно, щодня і щогодини. Навіть коли здається, що погода врешті-решт встановилася, вона все одно продовжує змінюватися непомітно для нас.
Всі в своєму житті спостерігали, особливо навесні, як дощ раптово змінювався сніговієм, а потім зникали хмари і на небі яскраво світило сонце.
Висновок 1. Найголовнішою особливістю погоди є її мінливість.
2. Показники погоди
Прийом «Проблемне питання»
Які елементи характеризують погоду?
Стан погоди характеризується показниками (метеоелементами) — температурою приземного шару повітря, атмосферним тиском, вологістю, силою й напрямком вітру, хмарністю, атмосферними опадами.
Заповнення схеми в зошитах
Як на клімат, так і на погоду впливає циркуляція атмосфери. В атмосфері постійно рухаються великі об’єми повітря( повітряні маси), зароджуються вихори ( циклони та антициклони), які і визначають зміни погоди.
Повітряні маси - великі рухомі об’єми повітря з однаковими властивостями( температурою, вологістю, тиском).
Виділяють 4 типи повітряних мас:
1.Екваторіальні(приносять теплу і дощову погоду)
2.Тропічні( зумовлюють жарку, сонячну і суху погоду)
3.Помірні ( приносять теплу або прохолодну дощову погоду)
4.Арктичні та антарктичні (приносять холодну, суху, сонячну погоду)
Повітряні маси з різною вологістю, неоднаковими температурою та атмосферним тиском утворюють перехідну смугу, яку називають атмосферним фронтом.
Атмосферний фронт буває теплим і холодним.
Холодний фронт утворюється при входженні холодного повітря в область, яку займає тепле повітря. Холодне повітря проникає клином, виштовхуючи тепле повітря вгору.
При цьому погода змінюється швидко - злива, гроза, шквальний вітер.
Після проходження фронту - похолодання.
Теплий фронт утворюється при входженні теплого повітря в область, яку займає холодне повітря. Тепле повітря підіймається поступово над холодним, відтискуючи його. При цьому погода змінюється поступово, йдуть затяжні дощі. Після проходження фронту – поступове потепління.
Погоду на нашій планеті визначають циклони й антициклони, які систематично «атакують» її.
Циклон - величезний атмосферний вихор із низьким тиском у його центрі (повітря в ньому рухається від окраїн до центру проти годинникової стрілки в північній півкулі і за годинниковою в південній )
Антициклон - величезний атмосферний вихор із високим тиском у його центрі (повітря в ньому рухається від центру до окраїн за годинниковою стрілкою в північній півкулі і проти неї в південній)
В Україні циклон взимку приносить відлигу, сніг, а влітку – прохолоду і дощ. Антициклон взимку приносить суху, морозну й сонячну погоду, в влітку- суху, сонячну і жарку погоду.
Висновок 2. Погода характеризується не окремо взятими елементами, а їхньою сукупністю, бо всі вони взаємопов’язані та взаємозалежні.
3. Типи погоди
Характеризуючи погоду як жарку, теплу, холодну, морозну, ми говоримо про тип погоди. Тип погоди – це узагальнена характеристика погоди, що включає відомості про середньодобові показники температури, стан хмарності, опади, наявність або відсутність вітру.
Так, у різних районах Землі майже постійно спостерігається один і той самий тип погоди: на екваторі – спекотна з рясними дощами, у тропіках – спекотна і суха, в полярних районах – морозна і суха. У помірних широтах типи погоди чергуються за порами року. В наших помірних широтах влітку погода тепла, іноді спекотна; взимку – холодна, морозна, з температурою нижче 0°С; навесні і восени температури переходять від від’ємних до додатних. Ці ознаки погоди є характерними або типовими.
Прийом «Творча лабораторія» (робота в групах)
Складіть характеристику типу погоди типового літнього (зимового, осіннього, весняного) дня своєї місцевості.
4. Прогнозування погоди
Виступи учнів з повідомленнями «Як складають прогнози погоди»
Метеорологія — наука про земну атмосферу та явища, які в ній відбуваються. Об’єктом вивчення метеорології є метеорологічні елементи: температура, вологість повітря, хмарність, опади, атмосферний тиск тощо.
Основи метеорології було закладено давньогрецьким ученим Арістотелем. Свою наукову працю про погоду він назвав «Метеорологія», що й дало згодом назву цій науці.
За погодними елементами ведуть регулярні спостереження на метеорологічних станціях. Результати спостережень передають у метеорологічні центри, де на основі здобутих і опрацьованих даних декілька разів на добу складаються синоптичні карти (карти погоди). Зіставляючи такі карти, можна визначити напрямок руху повітряних мас, фронтів, циклонів і антициклонів і скласти прогноз погоди на періоди.
Прогнози погоди мають велике практичне значення.
У звичайному житті людина не може передбачити, яка буде погода. Важливість вивчення прогнозу погода для людини обумовлена такими причинами: Оволодіння інформацією того, яка погода буде найближчим часом, дозволяє запобігти стихійним трагедіям. Чи варто згадувати, що цунамі, повінь, ураган або інше лихо загрожує життю. Поінформованість про їх наближення дозволяє розробити план евакуації і порятунку людей в зоні стихійного лиха. Вивчення прогнозу погоди є важливим інструментом для розвитку економічної ефективності на певній території. Підвищення життєвого рівня населення в певному регіоні залежить від уміння підприємств мінімізувати втрати від впливу несприятливої погоди. Чим більш точний прогноз метеорологи дадуть для якоїсь території, тим більше можливостей скласти комплекс запобіжних заходів, які дозволяють в рази скоротити збиток у всіх економічних сферах від негативного впливу навколишнього середовища. Знання точного прогнозу погоди є важливою інформацією для військової і для цивільної авіації, флоту. Без нього пересування по повітрю, по морю, по океану було б неможливо. Дослідження майбутнього прогнозу погоди дозволить людині спланувати туристичну поїздку. Вона може дізнатися, яка погода чекає її в будь-якій точці земної кулі. Також відомості про природні умови важливі для тих, хто організовує різні свята, фестивалі регіонального або державного значення, які проводяться на відкритому повітрі Таким чином, вивчення прогнозу погоди необхідно для забезпечення максимальної комфортності, безпеки та економічної стабільності сучасної людини. Також воно має величезне значення для тих, хто займається сільським господарством. Прогноз погоди дає людині можливість підготуватися до злив або посухи.
Висновок 3. Одним з найголовніших напрямів діяльності метеорологів є дослідження та прогнозування погоди.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Чомучка»
Чому прогнози погоди передають кілька разів на день по радіо та телебаченню?
Чому погода змінюється?
Чому для складання прогнозів погоди діє Світова мережа метеорологічних станцій?
Чому зміни погоди можуть вплинути на самопочуття людей?
Чому сьогодні головними помічниками у складанні прогнозів погоди стали космічні супутники?
«Метеорологічна лабораторія» (робота в парах)
Завдання 1.Сформулюйте ознаки, що віщують ясну погоду (один учень) та непогоду (другий учень).
Завдання 2.Розгляньте зразок синоптичної карти ( мал.163, с.148) вашого підручника , ознайомтеся з умовними позначеннями карти та охарактеризуйте погоду в Україні, яку ілюструє ця карта.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Отже, погода — це стан нижнього шару атмосфери в певний час у певній місцевості.
Стан погоди характеризують взаємопов’язані елементи погоди — температура повітря, атмосферний тиск, вологість повітря, сила та напрямок вітру, хмарність, атмосферні опади. Загальну характеристику погоди, що містить її основні елементи, називають типом погоди. Вивченням погоди та складанням прогнозів погоди опікується метеорологія.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати текст §37 підручника (В.М.Бойко, С.В.Міхелі).
2. Записати в зошит приклади народних прикмет, що віщують ясну та мрячну погоду.