Урок на тему: "ПОНЯТТЯ ПРО АЗИМУТ"

Про матеріал

Ці знання дадуть можливість сформувати поняття «азимут», вміння визначати азимут за допомогою компасу, визначати напрямок руху і дотримувати його, показати практичну значущість математичних знань і тісний зв'язок наук; розвивати компетентність впевненої поведінки на місцевості, розвивати спостережливість, уміння аналізувати, зацікавленість географією;

Перегляд файлу

Урок №10

 

Дата:

 

ПОНЯТТЯ ПРО АЗИМУТ.

 

Мета

навчальна: сформувати поняття «азимут», формувати вміння визначати азимут за допомогою компасу, визначати напрямок руху і дотримувати його, показати практичну значущість математичних знань і тісний зв’язок наук;

розвивальна: розвивати компетентність впевненої поведінки на місцевості, розвивати спостережливість, уміння аналізувати, зацікавленість географією;

виховна: виховувати акуратність, зосередженість, повагу до людських знань.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.

Обладнання: підручник, атлас, компас, транспортир.

Опорні та базові поняття: орієнтування, сторони горизонту, кут, градус, азимут.

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Минулого уроку ви детально ознайомилися з компасом. За тисячолітню історію цього винаходу принципово він не змінився — намагнічена стрілка вказує напрямок на північ. Але сучасні компаси мають складніше оформлення корпусу — є коло з поділками, кільце з прорізями, яке обертається навколо корпусу. Навіщо все так ускладнювати? Сьогоднішній урок дасть відповідь на ці питання.

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

Назвіть основні та проміжні сторони горизонту. Нарисуйте схему їх розташування одна відносно іншої.

Що означає завдання «зорієнтуватися на місцевості»?

Чи достатньо під час пошуку шляху в незнайомій місцевості визначити лише розташування сторін горизонту відносно вашого теперішнього місцеперебування?

Що називають кутом? У яких одиницях його вимірюють? Чим?

Чому в градусах дорівнює прямий кут, розгорнутий?

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Азимут.

Азимут — з арабської «шлях», «напрямок».

Завдання 1. На схемі розташування сторін горизонту підпишіть, чому дорівнюють у градусах кути між напрямком на північ і напрямками на основні сторони горизонту. Виміряйте кути між напрямком на північ і напрямками на основні сторони горизонту, але виключно за годинниковою стрілкою. Це і будуть азимути.

Азимут — кут з даної точки між напрямком на північ і вибраний предмет на місцевості. Вимірюють у градусах від 0° до 360° і відраховують праворуч за ходом годинникової стрілки. Рух за азимутом дає можливість дійти до обраного об’єкта на місцевості за найкоротшою відстанню.

Які вимірювання робити було простіше?

Які розрахунки можна зробити, щоб процес вимірювання був простим, але в результаті отримати азимут?

Зробіть висновок, чому ж люди придумали поняття азимуту.

Завдання 2. Нарисуйте на схемі точку в будь-якому місці, наприклад, хай це буде позначка дерева на місцевості. За допомогою транспортира виміряйте азимут на позначку дерева з точки перетину напрямків схеми. Потім виміряйте азимут з позначки дерева на точку відносно якої ви робили перше вимірювання. Порівняйте показники. Зробіть висновок про показники азимутів двох точок, якщо рухатися в прямому та зворотному напрямках.

 

2. Відлік азимуту за компасом.

1) Компас установлюють на рівну горизонтальну поверхню. Повертають так, щоб позначка 0 збіглася з північним кінцем стрілки.

2) Лінійку ребром кладуть на компас так, щоб вона проходила над центром компасу, а кінцем вказувала на обраний предмет. Таким чином, ми бачимо кут між північним кінцем стрілки компасу і частиною лінійки.

3) У місці перетину лінійкою шкали компасу читаємо позначення градусів кута. Це і є азимут на обраний предмет.

 

3. Рух за азимутом.

Рух за азимутом потрібен, коли є завдання дістатися до місця, якого не видно з початкової точки. У такому випадку вказують азимут напрямку руху та відстань до потрібного місця. Рух за азимутом не означає, що слід постійно рухатися, дивлячись на компас. Достатньо в напрямку руху обирати проміжні добре видимі предмети (орієнтири) і рухатися до наступного. При цьому слід не тільки перевіряти азимут у проміжних пунктах, але й стежити за подоланою відстанню.

 

4. Вимірювання відстаней.

- Приладами, рулеткою, спеціальними сучасними приладами (геодезичними).

- Кроками. Попередньо потрібно визначити середню довжину свого кроку.

- Пройти визначену відстань, підраховуючи кількість кроків, або за формулою s = h/4 + 37, де h — зріст у см.

- За часом ходьби. Середня швидкість пішої людини — 5 км/год.

- За видимістю певних предметів на місцевості. Наприклад, окреме дерево видно з відстані близько 2 км.

- За звуком. Наприклад, шум автомобіля чутно з відстані 2–3 км.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Завдання. Визначте азимут на нарисовану на шкільній дошці вертикальну лінію та відстань:

1 -й варіант — відносно класних дверей.

2- й варіант — відносно останньої парти в ряду біля вікна.

3- й варіант — відносно останньої парти в ряду понад стіною.

4 -й варіант — відносно учительського столу.

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацюйте § 8.

Потренуйтеся у вимірюванні азимутів на різні предмети в своїй домівці.

 

 

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ.

 

Визначення відстаней на слух (2 хв). Натренований слух — гарний помічник у визначенні відстаней уночі. Успішне застосування цього способу багато в чому залежить від вибору місця для прослуховування. Його вибирають так, щоб вітер не попадав прямо у вуха.

Навколо, в радіусі декількох метрів, усувають причини шуму, наприклад суху траву, гілки чагарнику і т. п. У безвітряну ніч при нормальному слуху різні джерела шумів можуть бути чутні на дальностях, зазначених у таблиці.

C:\Users\Алексей\Desktop\1.JPG

Для будь-якого видимого предмета, який є джерелом поодиноких звуків можна визначити відстань за формулою S = t х 340, де t — час у cекундах від моменту візування події до моменту сприймання звуку.

1

 

docx
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
4824
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку