Урок на тему: "Поняття про отруту та отруєння. Шляхи потрапляння отрути до організму, шляхи їх виведення".
Мета:розкрити поняття отруєння та отрута, з'ясувати шляхи потрапляння отрути в організм та шляхи виведення; розвивати уміння працювати з підручником, у групах;виховувати патріотичність та любов до України.
11 клас
Дата
Тема. Поняття про отруту та отруєння. Шляхи потрапляння отруи до організму, шляхи їх виведення.
Мета: розкрити поняття отруєння та отрута, з’ясувати шляхи потрапляння отрути в організм та шляхи виведення; розвивати уміння працювати з підручником, у групах;виховувати патріотичність та любов до України.
Обладнання: підручники, роздатковий матеріал, презентація.
Хід уроку
1. Організаційний етап
2. Опитування домашнього завдання
3. Мотивація навчальної діяльності.
4. Вивчення нового матеріалу
1. Загальне поняття про отруту і отруєнні
Судово-медична токсикологія - наука про отруйних речовинах і що викликаються ними отруєннях. Вона вивчає хімічні та фізичні властивості отрут, їхню дію на організм і розробляє методи кількісного та якісного визначення отрут у зовнішньому середовищі і організмі.
У токсикології прийнято наступне визначення отрути:
Яд(отрута) - речовина, яка, будучи введено в організм ззовні і в малих кількостях, здатне за певних умов викликати хімічним або фізико-хімічним шляхом зміни, які призводять до його хвороби або смерті.
Отруєння (інтоксикація) - патологічний стан організму, що розвивається при надходженні в його отруйної речовини, і характеризується різними функціональними або органічними порушеннями.
2. Дія отрути на організм людини
Кількість (доза), введеної речовини повинно бути несумісне з нормальною життєдіяльністю організму. Це є основним умовою дії отрути.
Під порушенням нормальної життєдіяльності розуміються різні прояви токсичного ефекту - від незначних функціональних порушень до настання смерті. Для всіх отрут існують токсичні і летальні дози.
Токсичної дозою називають мінімальну кількість речовини, що викликає в організмі хворобливі зміни.
Летальна доза - мінімальна кількість речовини, що викликає смерть людини.
Шляхи введення отрути в організм
Отрути, введені в організм парантерально, діють значно ефективніше, ніж при надходженні через ШКТ або дихальні шляхи.
Розчинність отруйної речовини. Отруйна речовина повинно володіти розчинністю у воді або ліпідах, або в процесі метаболізму в організмі утворювати токсичні сполуки, розчинні в цих середовищах.
Водорозчинні сполуки можуть розчиняться або у всій рідини організму, або тільки в позаклітинній рідині. Здатні вільно проходити через клітинні мембрани, змінюючи осмотичний рівновагу.
Ліпофільні сполуки всередину клітин проникають у вкрай незначних кількостях.
Нерозчинні і ті, що не розкладаються в організмі речовини не можуть викликати отруєння.
Фізичний стан отруйної речовини. Рідкі або розчинені перед прийомом отрути швидше викликають інтоксикацію. Швидше всмоктуються і призводять до інтоксикації газоподібні і пароподібні речовини вследствии швидкого проникнення через легеневі альвеоли.
Загальний стан організму. Хворі, діти та літні особи, жінки в період вагітності або менструації більш чутливі до дії отрут. Істотний вплив на протікання отруєння надають індивідуальна чутливість - ідіосинкразія, або навпаки знижена чутливість, а також звикання.
Особливості зовнішнього середовища - температура, вологість, атмосферний тиск, освітленість і т.д. можуть мати певне значення при протіканні ряду отруєнь.
Прискорення виведення токсичних речовин.
- Найпростішим методом діурезу (сечовиснаження) є водне навантаження. — Багато пиття, в/в велика кількість ізотонічних розчинів (5% розчин глюкози, 0,85% розчин хлорида натрію).
- Діуретичні засоби (фуросемід та ін.) протипоказані при ускладненні отруєння гострою нирковою недостатністю (анурія).
- Прискоренню виведення отрути сприяє посилення моторної діяльності кишківника за допомогою проносних (сольових) засобів та клізм.
- Гемодіаліз, перитонеальний діаліз, обмінне переливання крові (операція заміщення крові) у спеціалізованих нефрологічних та токсикологічних відділеннях.
5. Закріплення
Відповідь учнів на питання
-Що таке отруєння, отруйна речовина?
- Шляхи потрапляння та виведення отрути.
6. Підсумок уроку
На сьогоднішньому уроці мені сподобалось… не сподобалось…
7. Домашнє завдання