5 клас
Тема: Пошук відомостей у мережі Інтернет
Мета:
сформувати вміння здійснювати пошук інформації в мережі Інтернет, створювати список сайтів для швидкого доступу;
розвивати наочно-образне та алгоритмічне мислення, пам’ять; формувати вміння виділяти головне, порівнювати і аналізувати;
виховувати в учнів інформаційну культуру, навички безпечної роботи в мережі Інтернет, активність, вміння самостійно здобувати знання.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підручники.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Відтворення і коригування опорних знань
Гра «Закінчіть речення»
IІІ. Перевірка домашнього завдання
https://testinform.in.ua/test-8-5-klas-onovlenij-lokalna-merezha-vikoristannya-merezhevix-papok/
IV. Мотивація навчальної діяльності
— У навчальних цілях часто доводиться здійснювати пошук інформації, наприклад для підготовки реферату. Потрібна інформація може міститися на різних Інтернет-сайтах. Як правильно організувати пошук інформації в мережі Інтернет і як з величезної кількості знайденого матеріалу можна виокремити необхідний? Про це ви зможете дізнатися на цьому уроці.
V. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
VІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Пояснення вчителя з елементами демонстрування
Найпростіше знайти інформацію, якщо відома адреса потрібного ресурсу. Однак досить часто така адреса невідома. Тоді використовують спеціальні сайти — пошукові системи.
Пошукова система — це сайт, який дає змогу відшукати потрібний інформаційний ресурс у веб-просторі за темами (спорт, книги, нові фільми, музика, погода тощо) або ключовими словами. Наприклад: Google (google.ua), Nigma (nigma.ru), Мета (meta.ua) тощо.
Слід зазначити, що результатом пошуку в пошукових системах є зазвичай посилання на певний Інтернет-ресурс, за якими можна окремо переглянути потрібну інформацію.
Пошукові системи автоматично (без участі людей) систематизують і класифікують посилання на інформаційні ресурси в Інтернеті методом аналізу змісту сайтів спеціальними програмами.
Пошук за ключовими словами
Для ефективного пошуку потрібно визначити ключові слова.
Ключове слово — це слово в тексті, яке в сукупності з іншими ключовими словами складає текст.
Під терміном «ключові слова» в цьому випадку розуміють набір слів, словосполучень або фраз, які максимально відображають суть матеріалу.
У результаті дістанемо список посилань на сайти, які мають шукану інформацію. Тепер достатньо вибрати одне з них або декілька для порівняння.
Під час пошуку система розглядає корені слів, тому результати пошуку можуть містити слова у відмінках і в різному порядку. Не розглядаються введені користувачем прийменники.
Щоб знайти ресурс, який містить фразу дослівно, її треба взяти в лапки.
Щоб виключити з результатів пошуку певне слово, досить у рядку пошуку вписати його і поставити перед ним знак «-».
Правила розширеного пошуку в конкретній пошуковій системі описані в її довідковій службі.
Отже, головний принцип пошуку інформації на веб-серверах полягає у використанні тем (розділів, категорій) пошукових систем (спорт, музика, погода, фільми, освіта, політика тощо); ключових слів чи повної назви об’єкта пошуку.
Якщо ви знайшли на одній з веб-сторінок потрібні вам відомості, то пошук можна вважати завершеним. Якщо потрібний матеріал не знайдений, то можна змінити ключові слова та виконати повторний пошук.
Пошук можна виконувати з використанням різних пошукових систем.
Алгоритм організації пошуку
Слід мати на увазі, що за виконання пошуку в різних пошукових системах результати можуть виявляться різними.
Кожна пошукова система має свій веб-сайт із головною сторінкою, адресу якого слід увести в адресний рядок браузера. Спільним для головних сторінок різних пошукових систем е наявність рядка пошуку, до якого користувач із клавіатури має вводити ключові слова, і кнопки Шукати (Пошук, Знайти тощо).
Пошукові системи дають можливість шукати за ключовими словами різні об'єкти: не лише текстові дані на веб-сторінках, а й зображення, географічні об'єкти на карті, відеотощо. Сьогодні існує можливість здійснювати пошук голосом.
Голосовий пошук — невеличка додаткова програма, що встановлюється в браузер Google Chrome. Деякі операційні системи підтримують функцію голосового пошуку українською, російською, англійською та іншими мовами. Для ефективного застосування голосового пошуку потрібно мати мікрофон і чітко вимовляти кожне слово.
Слід зазначити, що пошукові системи періодично змінюють вигляд своїх сторінок із можливістю змінювати параметри для отримання більш точних результатів пошуку.
Аналіз матеріалів, знайдених в Інтернеті
Деякі відомості, знайдені в мережі Інтернет, можуть виявитися не актуальними та недостовірними. В Інтернеті люди висловлюють власні думки, погляди, інформацію, яка ніким не перевіряється. Тому слід критично ставитися до знайденої інформації, зокрема перевіряти дату розміщення матеріалу, наявність відомостей про автора, узгодженість отриманої інформації з вашими знаннями.
В Інтернеті є багато корисного, але є й певна небезпека. Існують певні правила, дотримання яких дасть змогу безпечно користуватись ресурсами мережі Інтернет.
Правила Інтернет-безпеки та Інтернет-етики для дітей і підлітків
Відкривши веб-сторінку, бажано оцінити її за основними ознаками, щоб упевнитися в надійності поданих матеріалів.
Авторитетність джерел та авторів. Зверни увагу на те, яка організація або особа створила цей сайт, яка мета його створення, для кого його було створено. Чи достатнім є обсяг знань і досвід людей, які опікуються цим сайтом? Що подано на сайті — об'єктивні факти чи особи ста думка автора? Чи мають власники сайта ліцензії, відповідно до яких сайт може висвітлювати дане питання? Адже деякі начебто інформаційні сайти чи сайти новин насправді подають лише власний погляд, особисту думку окремої людини, яка може відрізнятися від офіційної. Відповіді на ці запитання, як правило, містяться в нижній частині головної сторінки веб-сайта або на окремій сторінці Про пас, Контакти, Про сайт тощо.
Точність даних і фактів. Визначити, що матеріали, подані на сайті, достовірні, можна кількома способами. З'ясуй, із яких джерел автор сайта отримує відомості. Зверни увагу на наявність або відсутність списку першоджерел і посилань на інші сайти.
Об’єктивність подання даних. Більшу довіру викликає неупереджений сайт. Зазвичай автори таких сайтів відтворюють різні погляди на одне й те саме питання або взагалі утримуються від висновків і коментарів, подаючи лише факти. Для цього перевірвідомості, подані на сайті, за допомогою інших джерел (книжок, журналів тощо). Подивися, чи не намагаються на сайті щось продати відвідувачам або чи не змальовують певну ситуацію однобічно. Чи забезпечено зворотний зв'язок із можливістю спілкування з автором статті чи адміністратором сайта? Для цього відшукай адресу електронної пошти або засоби для надсилання повідомлень авторам сайта.
Актуальність даних. Зверни увагу на те, як часто оновлюються матеріали на сайті. Саме за цим показником визначається їх актуальність. Буває, що події, які видають за майбутні, уже відбулися. Крім того, важливо знати, коли створено сайт. Для цього, як правило, у нижній частині головної сторінки сайта можна знайти дату його створення, останньої публікації тощо.
VІІ. Самостійне застосування знань у стандартних ситуаціях
Робота за комп’ютером
Завдання 1.
Завдання 2.
Використовуючи вивчені прийоми пошуку, знайти в Інтернеті Правила Інтернет-безпеки та Інтернет-етики для дітей і підлітків. Зберегти правила у власну папку.
Завдання 3.
Знайди відомості про визначні місця свого селища та обласного центру.
VIII. Узагальнення знань
Вправа «Мікрофон»
ІХ. Домашнє завдання
Опрацювати алгоритми пошуку в мережі Інтернет
Х. Підведення підсумків уроку
Запитання вчителя:
1. Що сьогодні дізналися нового?
2. Чого навчилися?
3. Що сподобалось на уроці, а що ні?
4. Чи виникали труднощі?
XI. Оцінювання роботи учнів
Самооцінка
Оцінка вчителя