Повага до себе та до інших людей. |
|
Пам’ятайте правила ввічливого спілкування! – Зустрівши знайомих, привітайся. – Не перебивай співрозмовника. – Будь увічливим. – Будь уважним до тих, хто навколо тебе. Висновок. Шануй людей - і тебе шануватимуть! |
Гра «Обери свій шлях» На дошці намальоване перехрестя доріг з казковим каменем. - Оберіть шлях: як ви висловлюватимете свої почуття? 1) Стримаюся; 2) спокійно висловлю; 3) висловлю агресивно. - Що станеться з людиною, якщо вона «піде ліворуч»? (Вона може розлютитися, їй буде погано.) Висновок: себе втратить. - Що станеться з людиною, якщо вона «піде праворуч»? {Вона зробить іншому боляче і погано.) Висновок: праворуч підеш - інших утратиш. - Залишається третій шлях - мирний. Обговорення проблеми: коли слід надавати підтримку людині і коли приймати допомогу від інших.
|
Читання й обговорення ненецької народної казки «Зозуля» Жила на землі бідна жінка. Було в неї четверо дітей. Не слухалися діти матері. Бігали, гралися на снігу з ранку до вечора. Одяг намочать, а мати - суши. Снігу нанесуть, а мати - прибирай. І рибу мати на річці сама ловила. Важко їй було, а діти не допомагали. Від життя такого важко захворіла мати. Лежить вона, дітей кличе, просить: «Діти, пересохло у мене в горлі, принесіть-но мені водички». Не один, не два рази просила мати. Не йдуть діти по воду. Нарешті, захотів старший син їсти, зазирнув у чум, а мати посеред нього стоїть, малицю (ненецький верхній одяг) надіває. І раптом малиця пір’ям вкрилася. Бере мати дошку, на якій шкури шкребуть, і дошка та хвостом пташиним стає. Наперсток залізний їй дзьобом став. Замість рук крила виросли. Обернулася мати пташкою і вилетіла з чуму. - Якою була душа матері: доброю чи поганою? - Чому мати обернулася пташкою? - Що, на вашу думку, станеться з дітьми? - А чи знаєте ви інші казки, герої яких зовні були гарні, а чинили погано, були недобрими, злими? («Снігова королева», «Казка про мертву царівну і сімох богатирів»). А навпаки: були одягнені в лахміття, а душею чисті? («Попелюшка», «Дикі лебеді»)
|
|
Це допоможе в житті Пам’ятай поради, що допоможуть тобі спілкуватися, дружити, бути толерантним, життєрадісним.
• Щодня говори щось приємне людям. Вітайся першим. • Слухай уважно, дивися у вічі співрозмовникові. • Не витрачай марно ні часу, ні слів. • Додержуйся правил здорового способу життя. • Частіше посміхайся. Почуття гумору лікує від життєвих прикрощів. • Зважуй, коли мовчати, а коли говорити. • Учися в людей. Кожний, кого зустрічаєш у житті, знає щось, чого не знаєш ти. |
Народні традиції, родинні свята і здоров’я. |
|
Інтерактивна гра «Мікрофон». — Які добрі справи ви зробили протягом тижня? — Розкажіть, чи вживали ви ввічливі слова. — Чи довелось вам із ким-небудь миритися? Як ви це робили? — Розкажіть, які добрі люди оточують вас. |
Гра «Закінчи речення». Мета: визначити, чи є в дітей люди, яким вони можуть по-справжньому довіряти. • Найближча для мене людина — це… • Свою таємницю я можу довірити… |
Робота в групах. Мета: вчити учнів правильно поводитися під час родинних та народних свят. Кожна група отримує малюнок свята та опорні слова. Завдання: розказати про правила поведінки під час святкування та небезпеку, яка може виникнути під час свята. 1) Новий рік (опорні слова: ялинка, гірлянда, бенгальські вогники). 2) День народження (опорні слова: подарунки, свічки на торті, виделки, рухливі ігри). 3) Різдво (опорні слова: колядки, святкові страви, солодощі). 4) День Перемоги (опорні слова: квіти, ветерани, салют). Висновок: Дотримання правил поведінки під час свят сприяє збереженню здоров’я. |
|
Гра «Моя сім’я». Запропонувати учням показати фотографію родини та розповісти про членів своєї сім’ї. Висновок: Кожна дитина повинна знати про всіх членів своєї сім’ї. |
|
Повідомлення вчителя
— Немає людини, яка не любила б свята. Свята покращують взаємини між людьми, сприяють взаєморозумінню. Свята виховують повагу до звичаїв і традицій. Завдяки святам у нас з’являється бажання і прагнення берегти рідну землю, краще пізнати одне одного.
Коли і як з’явилися свята? Яке значення мають свята?
Давнім людям доводилося багато працювати: обробляти землю, будувати житла, полювати тощо. Щоб полегшити собі працю, вони просили підтримки, допомоги і захисту в різних сил природи. Люди зверталися до небесних світил (сонця, зірок), стихій (вітру, річок і океанів), пізніше — до духів, а потім — до богів. їм вони приносили дари, співали і танцювали, вимовляли хвалебні слова. Для цього люди звільнялися від роботи в певні дні. Так виникли свята.
Святами відзначали все нове: настання весни, нового року, дні народження, весілля. У такі дні всі люди збиралися разом, щоб відчути підтримку, взаємодопомогу, радість через те, що кожен з них — не самотній.
Історія життя кожної людини, сім’ї, народу, держави, а тепер — і усього людства відбивається у святах. Відзначаючи важливі дати, люди згадують події, які сталися в ці дні багато років тому.
Свято — це пам’ятний день, який відзначають у зв’язку з певного подією. Свята нагадують людям про усе хороше, що відбувалося з ними раніше. |
|
Робота над загадками
• У святковому залі Стоїть, як картинка, Весела, зелена Красуня... (ялинка).
• Лиш раз на рік вона приходить У гості з лісу і для нас Вбрання барвисте одягає, Багато іграшок, прикрас. Уся іскриться та сіяє, Така висока і струнка...
А нумо, хто з вас відгадає Ота принцеса хто така? (Ялинка)
— На яке свято діти запрошують ялинку?
— Коли ми зустрічаємо Новий рік?
— 7 січня ми святкуємо Різдво Христове. Це день, коли народився Ісус Христос.
— Як святкують Різдвяні свята у вашій родині?
— Які дійства відбуваються під час Різдвяних свят? (Молодь ходить із вертепом, у масках.)
— Які пісні співають у ці дні? |
Емоції та настрій людини. Як покращити настрій. |
||
Гра «Так чи ні». Мета: перевірити знання учнями правил поведінки із членами своєї родини. • Я можу накричати на близьких. • Перед рідними можна не вибачатися. • Під час розмови з рідними я вживаю ввічливі та добрі слова. • Я завжди виконую прохання рідних. • Я ніколи не допомагаю рідним вдома. • Я люблю, коли моя родина збирається за святковим столом. Висновок: Потрібно поважати членів своєї родини. |
Гра «Склади слова». Мета: вчити учнів вживати слова, які можуть покращити оточуючим настрій. Запропонувати учням із поданих на дошці (або картках) складів утворити ввічливі слова. Будь | лас | ка Дя | ку | ю
Ви | бач | те До | по | ба | чен | ня Висновок: Добрі, ввічливі слова покращують настрій. Від гарного настрою людини залежить її самопочуття. |
|
Гра «Маленькі сонечка». Мета: вчити учнів за допомогою міміки показувати, як може змінюватися настрій. У кожного на парті лежать картки із зображеннями маленьких сонечок. Зачитувати дітям опис сонечка, а учні повинні показувати його настрій за допомогою виразу свого обличчя. 1) Сонечко спокійне, врівноважене, задоволене тим, що бачить на Землі. 2) Сонечко засмучене, йому хочеться плакати, бо чорна хмара не дає йому визирнути. 3) Чорна хмара розвіялася, сонечко веселе, воно тішиться, дивлячись на веселих і радісних людей. Висновок: Настрій людини може змінюватися залежно від подій та обставин. |
||
Проблемні запитання: — Які вчинки вважаються добрими? — Що впливає на наш настрій? — Яке значення має гарний настрій для здоров’я? |
||
Вправа-прийом для самозаспокоєння. Гра «Твоя маска» — Візьміть дзеркало і, дивлячись на своє обличчя, покажіть радість, печаль, здивування, обурення, гнів, злість, спокій. — Зморщіть чоло, піднявши брови («здивування») — розслабтеся. Намагайтеся тримати чоло абсолютно гладким протягом хвилини. — Насуптеся («серджуся») — розслабте брови. — Розплющте якомога ширше очі («страх») — розслабте повіки. — Розширте ніздрі («вдихаю запах»). — Примружтеся («жах») — розслабте повіки; звузьте очі — розслабте. — Підніміть верхню губу, зморщивши ніс («презирство») — розслабте.
|
||
Гра «Добре чи погано».
— Зафарбуйте відповідь «добре» — зеленим, «погано» — червоним олівцем. О Галинка позаочі пліткує про однокласників. О Антон і Аня дружать. Після уроків разом ідуть додому. О Борис чваниться, зверхньо ставиться до своїх однокласників О Мишко уважно ставиться до всіх своїх товаришів. О Тамара доносить на товаришів. О Розбишаки Тарас й Данило на перервах б’ються.
Висновок. Перед тим, як щось зробити чи сказати, подумай, чи не зашкодить це тобі чи іншим людям. |
||
Рішення і наслідки. Уміння ухвалювати рішення. Рішення для здоров’я. |
||
Творча робота «Пам’ятка добрих і корисних справ».
Запропонувати учням обрати з речень ті, в яких ідеться про корисні вчинки дітей. Обговорити погані вчинки та визначити, яке негативне значення вони мають для здоров’я людини. • Допомогти мамі помити посуд. • Штовхнути товариша. • Допомогти другу у справі. • Поділитися олівцями. • Розмовляти на уроці. • Взяти у товариша лінійку без дозволу. • Захищати слабшого товариша. • Ображати тварин. • Зривати квіти на клумбі. • Шанувати працю інших людей. Висновок: Добре слово, добрий вчинок приємні кожній людині. |
Гра «Збери та поясни». Мета: спонукати учнів робити добрі справи. Прочитати частини прислів’їв, з’єднати їх у пари. Пояснити їхній зміст. Хто людям добра бажає, роби сміло. Все добре переймай, щасливим будеш. Добре діло той сам це має. Творитимеш добро — а злого уникай. |
|
Аналіз ситуацій. Мета: вчити учнів приймати правильні рішення в різних ситуаціях. 1) Йдучи сходами, Сашко штовхнув Оленку. Дівчинка впала та заплакала, тому що їй було боляче. Сашко назвав її плаксою. 2) Максим приніс до школи альбом із марками. Діти розглядали їх. Раптом підбіг Олег і, схопивши альбом, утік. Висновок: Намагайся приймати правильні рішення, щоб наслідки були гарними. |
||
Гра «Сердитий та веселий». Перед дітьми два портрети одного й того самого хлопчика. На одному він похмурий, сердитий, готовий у будь-яку хвилину вступити в бійку, на другому — веселий, із посмішкою. Діти мають сказати, який хлопчик більше їм подобається, та пояснити чому. Висновок: Негативні дії в поведінці можуть призвести до поганих наслідків. У небезпечних ситуаціях слід звертатися по допомогу до дорослих. |
Обговорення проблемної ситуації
- Олена й Оля дуже дружні, хоча інтереси у них зовсім різні. Олена любить займатися спортом, вона весела, життєрадісна, рідко скаржиться на своє здоров’я. Дотримується режиму дня, чергуючи навчальні заняття з відпочинком, виконує правила особистої гігієни. Оля веде малорухомий спосіб життя, не любить уроків фізкультури, не дотримується режиму дня. Вона часто хворіє, у неї постійно міняється настрій. Гуляти вона не любить, зате багато читає і довго сидить за комп’ютером.
- Діти, чи знаєте ви, що слід робити, як поводитися для того, щоб мати міцне здоров’я?
- Як ви вважаєте: хто з дівчаток зробив правильний вибір способу життя і поведінки на благо свого здоров’я?
- А ви вмієте робити власний вибір? |
|
Виявлення рівня проінформованості. Мозковий штурм:
Які рішення можна назвати життєво важливими?
Назвіть якнайбільше рішень, які доводиться приймати вашими однолітками (наприклад: яке морозиво купити, який фільм подивитися, що сьогодні вдягнути, вчити уроки чи йти гуляти,…). |
||
Робота в групах. Вправа «Яке рішення прийняти?»
- Люди щодня приймають багато рішень, усі рішення мають наслідки. Можна навчитися приймати правильні рішення.
Завдання', з кожної пари висловлювань у діалозі двох приятелів необхідно обрати те, що відбиває спосіб життя, корисний для здоров’я.
Два хлопчики розмовляють один з одним. 1) - Щодня я роблю ранкову зарядку і водні процедури. - Умиватися, робити вранці зарядку і водні процедури мені ніколи, та і неохота.
2) - Двічі на день я чищу зуби, доглядаю за порожниною рота. Один раз в півроку проходжу профілактичний огляд у стоматолога. - Я не відвідую стоматолога - це дуже страшно, та й навіщо? Чищу зуби один раз на день. Я вважаю, що цього достатньо.
3) - Щоб бути здоровим, необхідно загартовуватися, обливатися холодною водою, приймати сонячні і повітряні ванни, займатися спортом. - Обливатися холодною водою, та ще й взимку, дуже шкідливо - можна застудитися, захворіти. А займатися спортом мені ніколи, я люблю гратися в комп’ютерні ігри до вечора!
4) - Упродовж дня необхідно якомога частіше мити руки, особливо після відвідування туалету і перед їдою. Це допомагає захиститися від інфекційних хвороб. - Мити руки перед їдою я іноді забуваю, та й навіщо? Адже я нікуди не виходив, і кішка, яку дуже люблю гладити, у нас домашня.
5) - Під час письма і читання я сиджу за столом правильно. Телевізор дивлюся не більше години на день. Роблю гімнастику для очей, щоб зняти напругу. - Прийшовши зі школи, я лягаю на диван і перегортаю свій улюблений журнал «Пізнайко», читаю всю цікаву для мене інформацію. А коли вивчу уроки, люблю довго дивитися телевізор або гратися в комп’ютерні ігри.
6) - У нашій сім’ї ніхто не палить. Я уникаю місць, де палять, бо пасивне куріння шкідливе. - Я гуляю із моїм старшим братом. Його друзі палять. Але мені це не заважає.
Після того, як діти оберуть правильні, на їхню думку, відповіді, необхідно вислухати їх аргументи, з’ясувати, чому вони зробили такий вибір.
- Необхідно пам’ятати, що здоров’я - це найбільша цінність, від якої багато що залежить в нашому житті. Тому одному слід продовжувати піклуватися про своє здоров’я, а іншому - прийняти рішення про те, що необхідно змінити свою поведінку і почати піклуватися про своє здоров’я.
Висновок. Наше здоров’я багато в чому залежить від нас самих, від нашого ставлення до себе і від того, яку поведінку ми обираємо. |
Обговорення казки
Жив на світі король. І усього у нього було вдосталь. Та ось нудно стало жити на світі, і вирушив він у подорож своїм королівством.
їхав він день, їхав другий, а на третій день під’їхав до розпуття. Попереду три дороги, і над кожною покажчик: направо підеш - скарб цінний знайдеш і багатим будеш; наліво підеш - розваги знайдеш; прямо підеш - здоровим будеш.
Думав, думав король та обрав для себе дорогу найважливішу, правильну...
- Поміркуйте, що обрав король: багатство, розваги або здоров’я? Чому? (Обґрунтувати відповідь.)
- А що обрали би ви?
Учитель може поставити перед дітьми провокаційне запитання:
- Король був багатий, а ми - ні. Так, може, нам слід обрати першу дорогу - до багатства? (Діти під час обговорення мають дійти висновку, що здоров’я - це одна з найважливіших цінностей людського життя, воно дається людині як безцінний дар, його не можна купити, тому воно дорожче за багатство.)
Учитель просить дітей згадати і пояснити, в чому ж полягає основна відмінність між матеріальними речами і тим, що ми називаємо головними життєвими цінностями.
- Чи усі люди однаково здорові? Чому? Від чого це залежить?
|