Урок на тему "Практичне заняття. Особистість і діяльність Олександра Великого за історичними джерелами"

Про матеріал
З метою реалізації вимог компетентнісного підходу у новій навчальній програмі з всесвітньої історії та історії України (6 клас) як окремої структурної складової передбачено проведення спеціальних уроків - практичні заняття. На яких учні можуть ознайомитися з різними інтерпретаціями подій історії Стародавнього світу, зрозуміти важливість визначення власної позиції щодо запропонованих на уроці питань та її обґрунтування. Кожне практичне заняття присвячується певній темі та передбачає переважно самостійну роботу учнів з допомогою вчителя над окремими питаннями теми з використанням різноманітних джерел знань. Урок з Всесвітньої історії. Історії України (інтегрований курс) у 6 класі побудований згідно до вимог компетентнісного та особистісно-орієнтованого навчання з урахування вікових особливостей та можливостей учнів. З цією метою в конспекті уроку передбачено поєднання репродуктивної та пошуково-дослідницької діяльності учнів. Тема уроку: «Практичне заняття. Особистість і діяльність Олександра Великого за історичними джерелами». Дана тема є складовою частиною розділу «Доба еллінізму». Мета: • розглянути особистість Олександра Македонського, основні етапи Східного походу та утворення його імперії на прикладі роботи з історичними документами; • розвивати вміння працювати із різноманітними джерелами інформації, вміння робити висновки, узагалювати; розвивати вміння критично мислити; удосконалити навички працювати в групах, парах; • формувати ціннісне ставлення до суспільства, виховувати зацікавленість до вивчення стародавньої історії Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Перегляд файлу

Всесвітня історія. Історія України  (інтегрований курс).

6 клас

Тема уроку: «Практичне заняття. Особистість і діяльність Олександра Великого за історичними джерелами»

Мета:

  • розглянути особистість Олександра Македонського, основні етапи Східного походу та утворення його імперії на прикладі роботи з історичними документами;
  • розвивати вміння працювати із різноманітними джерелами інформації, вміння  робити висновки, узагалювати; розвивати вміння критично мислити; удосконалити навички працювати в групах, парах;
  • формувати ціннісне ставлення до суспільства, виховувати зацікавленість до вивчення стародавньої історії

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: мультимедійне обладнання, підручник, роздатковий матеріал, настінна мапа «Держава Олександра Македонського», картка самооцінювання

 Очікувані результати: учні зможуть характеризувати особистість та діяльність Олександра Македонського, основні епати Східного походу на основі історичних джерел; удосконалять вміння  працювати із різноманітними джерелами інформації, вміння  робити висновки, узагалювати; розвивати вміння критично мислити; удосконалити навички працювати в групах та парах.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Привітання.

Інструктаж щодо здійснення самооцінювання учнів  та заповнення карток само оцінювання (Додаток 1).

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Інтерактивна вправа «Асоціація»
  • Які думки, асоціації в вас виникають дивлячись на дату проведення уроку?

(учні висловлюють власні думки, асоціації до дати проведення уроку)

Вчитель - даного дня 1573 - Іван Федорович заснував друкарню у Львові, 1918 - Мала Рада ухвалила закони про введення в Українській Народній Республіці нового (григоріанського) календаря і середньоєвропейського часу та святкується День інженерно-авіаційної служби авіації ЗСУ.

  • Давайте згадаємо, з історією якої держави ми познайомились на минулих уроках. Для цього потрібно розв’язати  кросворд.

м

і

р

о

н

с

п

а

р

т

а

п

е

р

і

к

л

п

а

р

ф

е

н

о

н

д

е

м

о

с

ф

е

н

к

о

р

и

н

ф

ф

а

л

а

н

г

а

а

ф

і

н

и

о

л

і

м

п

і

я


 

Запитання до кросворду:

1. Видатний грецький скульптор, що створив скульптуру «Дискобол»

2.  Місто-держава Стародавньої Греції, найсильніше на Пелопонеському півострові, яке існувало в області Лаконії

3. Стратег Афін, часи правління якого називають «золотою добою»

4. Головний храм Афінського акрополя, присвячений богині Афіні

5. Давньогрецькийоратор, логограф,політичний діяч, закликав греків до боротьби проти царя Македонії Філіппа ІІ

6. Місцем проведення у 337 р. до н. е. конгресу, на який Філіпп ІІ запросив представників усіх грецьких міст-держав.

7. Тісно зімкнутий лінійний стрій піхоти гоплітів для бою

8. Місто-держава вАттиці, яке з 5 століття до н. е. відігравало поряд зі Спартоюпровідну роль в історії Стародавньої Греції

9. Давньогрецьке поселення, де проводилися Олімпійські ігри

- Учні оцінюють свою роботу в картках самооцінювання.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Перегляд відеоролика «Олександр Македонський – хто він

Про кого розповідається у кліпі? Як ви вважаєте про що буду йтись на нашому уроці?

ІV. Повідомлення теми, мети уроку.

Оголошення теми уроку.

  • Розпочинаємо вивчення нової теми «Доба еллінізму»

- Які завдання ви можете поставити на сьогоднішній урок? Яка мета уроку? – (Формування мети та завдань уроку разом з учнями)

V. Вивчення нового матеріалу

План

  1. Особистійсть Олександра Македонського
  2. Завоювання Олександра Македонського

1. Особистість Олександра Македонського

  • Інтерактивна вправа «Мозкового штурму».
  • Висловіть припущення щодо поняття «елінізм» (відповіді учнів фіксуються на дошці).

(Приклади відповіді учнів: народ еліни, період в історії, македонське військо, пов’язано з державою Філліпа І)

-  Робота в парах.  Знайдіть в тексті підручника визначення понятті еленіум та запишіть в зошити.

Еллінізм — етап в історії країн Східного Середземномор'я з часу походів Александра Македонського (334-323 до н. е.) до завоювання цих країн Римом, що завершився 30 до н. е. підпорядкуванням Єгипту. 

- Що ми можемо додати до ваших асоціацій з цим поняттям та  відповідей?

- Розповідь учителя.  Філіпу ІІ недостатньо було підкорення Греції, він мріяв про похід на Схід, але здійснити свої задуми він не встиг.

Після його смерті на престол вступив Олександр, в ту пору йому виповнилося лише 20 років.

- Повідомлення учня про дитинство Олександра Великого на основі тексту Плутарха «З порівняльних життєписів» (Випереджальне завдання).

 - Повідомлення учня про риси характеру Олександра Великого на основі тексту Плутарха «З порівняльних життєписів» (Випереджальне завдання).

- Робота з ілюстраціями. Охарактеризуйте зовнішній вигляд Олександра Македонського.

- Як намагалися митці зобразити його зовнішність?

- Як намагалися митці на ілюстраціях відобразити його риси  характеру?

2. Завоювання Олександра Македонського

- Розповідь учителя. Перш, ніж відправитися в похід, Олександр поїхав в Священні Дельфи, щоб дізнатися про своє майбутнє. Прибув він в той день, коли жриця не робила прогнозів. Тоді Олександр пішов за нею і хотів силою змусити її виконувати обов'язки. Вимушена поступитися цареві, піфія вигукнула:

- Ти непереможний, сину мій!

У відповідь Олександр сказав:

- Не говори більше нічого! Мені достатньо і цих слів!

Робота з настінною мапою «Держава Олександра Македонського».

1. Визначте територію Македонської держави за часів правління Філліпа ІІ.

2. Визначте звідки розпочинається початок Східного походу

Робота в групах (з тестом підручника та роздатковим матеріалом).

Будь-ласка об’єднайтесь у групи та пригадайте правила роботи в групах, що знаходяться на ваших партах. Опрацюйте  текст підручника та тексту історичного документу (§39). На це завдання вам відводиться  3 хв. та будьте готові розповісти про відповідну битву під час Східного походу Олександра Македонського.

Група 1. Гранік

Група 2. Гордій

Група 3. Ісса

Група 4. Єгипет

Група 5. Індія

- Робота з настінною мапою «Держава Олександра Македонського».

1. Визначте основні напрями Східного походу

2. Місця найбільших перемог

3. Окресліть кордони держави Олександра Македонського.

- Відповідно до своїх обвязків та внеску кожного в роботу групи оцініть свою роботу в картках самооцінювання.

Фізкультхвилинка

Заплющіть очі та преставте, що ми перемістилися з Вами на чудовий берег Середземного моря. Добре потяніться та відкрийте очі. Поставте пальчик на кінчик носа та подивіться на нього, переміщати обидва ока вправо-вліво, вверх-вниз, по діагоналі, колу та прямокутнику.

- Інтерактивна «Займи позицію»

Завдання: висловіть власну думку, аргументуючи свою відповідь фактами з історичних джерел стосовно позитивних чи негативних наслідків Східного походу для держави Олександра Великого.

VІ Закріплення та систематизація вивченого матеріалу

  • Самостійна робота. Тестові завдання (взаємоперевірка робіт учнів).

1. В якому році відбулася битва на річці Гранік

А. 333 р до н.е.

Б. 332 р до н.е.

В. 334 р до н.е.

2. Після якої битви військові сили Дарія III були повністю зломлені:

А. битва при Іссе

Б. битва при Гавгамеллах

В. Взяття Тіра

3. Вкажіть дату початку походу Олександра Македонського на Схід:

А.334 р

Б. 333 м

В. 334 р до н.е.

4. Яке місто було проголошено столицею нової держави:

А. Єгипет

Б. Вавилон

В. Тір

5. В якому році відбулася битва при Іссе

А. 333 р до н.е.

Б. 332 р до н.е.

В. 334 р до н.е.

6. Вкажіть основний підсумок битви при Гавгамелах:

А. підкорення Єгипту

Б. сили Дарія III були повністю зломлені

В. смерть Олександра Македонського

VІ. Підсумок уроку

  • Інтерактивна вправа «Незакінчені речення»:
  1.  «Сьогодні для мене було важливим…»
  2. «Сьогодні я дізнався…»
  3. «Мені хотілося б надалі дізнатися…»
  • Оцінювання роботи учнів (виставлення оцінок з листів само оцінювання з корекцією балів вчителем).

VІІ. Домашнє завдання:

§39 - вивчити (Всесвітня історія. Історія України (Пометун, Мороз, Малієнко) 6 клас)

На вибір учнів:

  1. Письмово скласти історичний портрет Олександра Македонського за схемою в підручнику.
  2. Напишіть невелике повідомлення «Олександр Македонський – великий завойовник».

 

 

 

Використана література

  1.                   Баханов К.О. Професійний довідник вчителя історії/ К.О. Баханов. – Х.: Основа, 2011. – С. 88-166.
  2.                   Ботвіннік М. Н. Жизнеописания знаменитих греків та римлян. - М., 1987
  3.                   Косолобова Є.В. Олександра Великого в легендах і дослідженнях Сходу та Заходу. - М., 2000
  4.                   Крівушін. І. Олександр Македонський / І. Крівушін / / Історія [Електронний ресурс] .- 2009 .- Режим доступу: http: / / www. Krugosvet. Ru / enc / istoria / ALEKSANDR _ VELIKI _ MAKEDONSKI. Html.
  5.                   Плутарх. Порівняльні життєпису. – М., 1987
  6.                   Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання / О.І. Пометун // Бібліотека журналу Історія і суспільствознавство в школах України: теорія та методика навчання. – 2014. – № 5-6(8). – 95 с.
  7.                   Пометун О.І. Методика розвитку критичного мислення на уроках історії / О.І. Пометун // Історія і суспільствознавство в школах України: теорія та методика навчання. – 2012. – № 2. – С. 3-7.
  8.                   Ніна Воскресенська про Олександра Македонського, Клеопатру, Івана Котляревського, Гаррі Гудіні, Фрітьофа Нансена / Н. Воскресенська. — Київ : Грані-Т, 2007. — 120 с. — (Життя видатних дітей).  ISBN 978-966-2923-86-5
  9.                   Світова історія. Т.4: Эллинистический період. – М., 1999

Додаток 1

Лист самооцінювання роботи  учнівП

 

 

з/п

 

Вид роботи

 

Одержана кількість балів

 

1.

 

Вирішення кросворду (мах – 2б)

 

2.

Активність на уроці (мах – 2б)

 

3.

Робота в групах (мах – 2б)

 

4.

Тести (мах – 3б)

 

5.

Якість відповідей (мах – 3б)

 

Всього

 

 

 

 

docx
Додано
19 жовтня 2020
Переглядів
979
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку