Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс).
6 клас
Тема уроку: «Практичне заняття. Особистість і діяльність Олександра Великого за історичними джерелами»
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: мультимедійне обладнання, підручник, роздатковий матеріал, настінна мапа «Держава Олександра Македонського», картка самооцінювання
Очікувані результати: учні зможуть характеризувати особистість та діяльність Олександра Македонського, основні епати Східного походу на основі історичних джерел; удосконалять вміння працювати із різноманітними джерелами інформації, вміння робити висновки, узагалювати; розвивати вміння критично мислити; удосконалити навички працювати в групах та парах.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання.
Інструктаж щодо здійснення самооцінювання учнів та заповнення карток само оцінювання (Додаток 1).
ІІ. Актуалізація опорних знань
(учні висловлюють власні думки, асоціації до дати проведення уроку)
Вчитель - даного дня 1573 - Іван Федорович заснував друкарню у Львові, 1918 - Мала Рада ухвалила закони про введення в Українській Народній Республіці нового (григоріанського) календаря і середньоєвропейського часу та святкується День інженерно-авіаційної служби авіації ЗСУ.
м |
і |
р |
о |
н |
||||||||||||||||||
с |
п |
а |
р |
т |
а |
|||||||||||||||||
п |
е |
р |
і |
к |
л |
|||||||||||||||||
п |
а |
р |
ф |
е |
н |
о |
н |
|||||||||||||||
д |
е |
м |
о |
с |
ф |
е |
н |
|||||||||||||||
к |
о |
р |
и |
н |
ф |
|||||||||||||||||
ф |
а |
л |
а |
н |
г |
а |
||||||||||||||||
а |
ф |
і |
н |
и |
||||||||||||||||||
о |
л |
і |
м |
п |
і |
я |
||||||||||||||||
Запитання до кросворду:
1. Видатний грецький скульптор, що створив скульптуру «Дискобол»
2. Місто-держава Стародавньої Греції, найсильніше на Пелопонеському півострові, яке існувало в області Лаконії
3. Стратег Афін, часи правління якого називають «золотою добою»
4. Головний храм Афінського акрополя, присвячений богині Афіні
5. Давньогрецькийоратор, логограф,політичний діяч, закликав греків до боротьби проти царя Македонії Філіппа ІІ
6. Місцем проведення у 337 р. до н. е. конгресу, на який Філіпп ІІ запросив представників усіх грецьких міст-держав.
7. Тісно зімкнутий лінійний стрій піхоти гоплітів для бою
8. Місто-держава вАттиці, яке з 5 століття до н. е. відігравало поряд зі Спартоюпровідну роль в історії Стародавньої Греції
9. Давньогрецьке поселення, де проводилися Олімпійські ігри
- Учні оцінюють свою роботу в картках самооцінювання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Перегляд відеоролика «Олександр Македонський – хто він?»
Про кого розповідається у кліпі? Як ви вважаєте про що буду йтись на нашому уроці?
ІV. Повідомлення теми, мети уроку.
Оголошення теми уроку.
- Які завдання ви можете поставити на сьогоднішній урок? Яка мета уроку? – (Формування мети та завдань уроку разом з учнями)
V. Вивчення нового матеріалу
План
1. Особистість Олександра Македонського
(Приклади відповіді учнів: народ еліни, період в історії, македонське військо, пов’язано з державою Філліпа І)
- Робота в парах. Знайдіть в тексті підручника визначення понятті еленіум та запишіть в зошити.
Еллінізм — етап в історії країн Східного Середземномор'я з часу походів Александра Македонського (334-323 до н. е.) до завоювання цих країн Римом, що завершився 30 до н. е. підпорядкуванням Єгипту.
- Що ми можемо додати до ваших асоціацій з цим поняттям та відповідей?
- Розповідь учителя. Філіпу ІІ недостатньо було підкорення Греції, він мріяв про похід на Схід, але здійснити свої задуми він не встиг.
Після його смерті на престол вступив Олександр, в ту пору йому виповнилося лише 20 років.
- Повідомлення учня про дитинство Олександра Великого на основі тексту Плутарха «З порівняльних життєписів» (Випереджальне завдання).
- Повідомлення учня про риси характеру Олександра Великого на основі тексту Плутарха «З порівняльних життєписів» (Випереджальне завдання).
- Робота з ілюстраціями. Охарактеризуйте зовнішній вигляд Олександра Македонського.
- Як намагалися митці зобразити його зовнішність?
- Як намагалися митці на ілюстраціях відобразити його риси характеру?
2. Завоювання Олександра Македонського
- Розповідь учителя. Перш, ніж відправитися в похід, Олександр поїхав в Священні Дельфи, щоб дізнатися про своє майбутнє. Прибув він в той день, коли жриця не робила прогнозів. Тоді Олександр пішов за нею і хотів силою змусити її виконувати обов'язки. Вимушена поступитися цареві, піфія вигукнула:
- Ти непереможний, сину мій!
У відповідь Олександр сказав:
- Не говори більше нічого! Мені достатньо і цих слів!
Робота з настінною мапою «Держава Олександра Македонського».
1. Визначте територію Македонської держави за часів правління Філліпа ІІ.
2. Визначте звідки розпочинається початок Східного походу
Робота в групах (з тестом підручника та роздатковим матеріалом).
Будь-ласка об’єднайтесь у групи та пригадайте правила роботи в групах, що знаходяться на ваших партах. Опрацюйте текст підручника та тексту історичного документу (§39). На це завдання вам відводиться 3 хв. та будьте готові розповісти про відповідну битву під час Східного походу Олександра Македонського.
Група 1. Гранік
Група 2. Гордій
Група 3. Ісса
Група 4. Єгипет
Група 5. Індія
- Робота з настінною мапою «Держава Олександра Македонського».
1. Визначте основні напрями Східного походу
2. Місця найбільших перемог
3. Окресліть кордони держави Олександра Македонського.
- Відповідно до своїх обв’язків та внеску кожного в роботу групи оцініть свою роботу в картках самооцінювання.
Заплющіть очі та преставте, що ми перемістилися з Вами на чудовий берег Середземного моря. Добре потяніться та відкрийте очі. Поставте пальчик на кінчик носа та подивіться на нього, переміщати обидва ока вправо-вліво, вверх-вниз, по діагоналі, колу та прямокутнику.
- Інтерактивна «Займи позицію»
Завдання: висловіть власну думку, аргументуючи свою відповідь фактами з історичних джерел стосовно позитивних чи негативних наслідків Східного походу для держави Олександра Великого.
VІ Закріплення та систематизація вивченого матеріалу
1. В якому році відбулася битва на річці Гранік
А. 333 р до н.е.
Б. 332 р до н.е.
В. 334 р до н.е.
2. Після якої битви військові сили Дарія III були повністю зломлені:
А. битва при Іссе
Б. битва при Гавгамеллах
В. Взяття Тіра
3. Вкажіть дату початку походу Олександра Македонського на Схід:
А.334 р
Б. 333 м
В. 334 р до н.е.
4. Яке місто було проголошено столицею нової держави:
А. Єгипет
Б. Вавилон
В. Тір
5. В якому році відбулася битва при Іссе
А. 333 р до н.е.
Б. 332 р до н.е.
В. 334 р до н.е.
6. Вкажіть основний підсумок битви при Гавгамелах:
А. підкорення Єгипту
Б. сили Дарія III були повністю зломлені
В. смерть Олександра Македонського
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання:
На вибір учнів:
Використана література
Додаток 1
Лист самооцінювання роботи учнівП
№ з/п |
Вид роботи |
Одержана кількість балів |
1. |
Вирішення кросворду (мах – 2б) |
|
2. |
Активність на уроці (мах – 2б) |
|
3. |
Робота в групах (мах – 2б) |
|
4. |
Тести (мах – 3б) |
|
5. |
Якість відповідей (мах – 3б) |
|
Всього |
|