Конспект уроку для 6 класу з теми: "Правила безпечного користування Інтернетом", може бути використаний під час проведдення заходів до Дня Безпечного Інтернету.
Бердянська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. № 2
Бердянської міської ради Запорізької області
План-конспект уроку інформатики для 6 класу
Тема: «Правила безпечного користування Інтернетом»
Виконала: вчитель інформатики
Категорія: спеціаліст
Костюк Ірина Василівна
Бердянськ - 2018
Мета уроку:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання та наочність: комп'ютери, проектор, підручники, презентація, картки у вигляді смартфонів.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Перевірка присутніх в класі.
Повідомлення теми і мети уроку
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Фронтальна бесіда:
Що таке браузер? |
Які браузери вам знайомі? |
Які правила інтернет-безпеки ви пам’ятаєте? |
Чи слід перевіряти завантажені файли за допомогою антивірусної програми? |
Для чого потрібен брандмауер? |
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Гра «Яку Інтернет-термінологію ви знаєте?».
Учні поділяються на 2 команди. Кожній з команд видається маркер та лист ватману. Необхідно написати за 3 хвилини якомога більше Інтернет-термінологій, тобто все, що пов’язано з Інтернетом. Але назви сайтів писати не можна.
Наприклад: спам, комунікації, вірус, друзі, сайт, пошта та інші.
Далі кожна з команд називає одне слово по черзі. Якщо в іншій команді воно є, обидві групи закреслюють слово. Перемагає той, в кого найбільша кількість незакреслених слів.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
«Створюй, спілкуйся та поважай: кращий Інтернет починається з тобою»
День безпечного Інтернету (SID) організовано мережами Insafe та INHOPE за підтримки Європейської комісії для просування безпеки та позитивного використання цифрових технологій, особливо, дітьми та молоддю.
День Безпечного Інтернету відзначається на другий день другого тижня другого місяця щорічно. Мільйони людей в усьому світі об’єднуються заради натхнення до позитивних змін та підвищення освіченості з питань безпеки онлайн та участі у заходах у всьому світі.
День безпечного Інтернету націлений не тільки створити безпечний Інтернет, а й також кращий Інтернет, де кожний\кожна може використовувати технологію відповідально, у дусі поваги, критично та творчо.
День безпечного Інтернету має на меті долучити дітей та молодь, батьки та вихователів, освітян, педагогів та соціальних працівників, представників індустрії, політиків для натхнення кожного\кожної відігравати свою роль у створенні кращого Інтернету.
Відзначаючи позитивну силу Інтернету, у 2018 році тема Дня безпечного Інтернету «Створюй, спілкуйся та поважай: кращий Інтернет починається з тобою» надихає кожного\кожну приєднатися до всесвітнього руху, брати участь, використовувати кращий потенціал Інтернету для об’єднання людей.
Визнаючи роль громади, День безпечного Інтернету 2018 надихає кожного\кожну приєднатися та відіграти свою роль.
Інтернет відкриває безмежні можливості, але разом з тим передбачає велику відповідальність. Щороку кількість користувачів Інтернету зростає, в тому числі дедалі більше дітей та підлітків отримують доступ до мережі. Діти, як найчутливіша до інновацій частина суспільства, активно адаптуються до цифрового середовища. Тому постають питання: чи використовують діти весь потенціал, який пропонує Інтернет? Чи розуміють, як Інтернет може допомогти реалізації їх здібностей, будуванню професійної кар’єри вже зараз? Чи знають про зворотний бік — Інтернет-ризики?
Інтернет – перспективний сектор економіки, який швидко розвивається, що й зумовило його використання злочинними спільнотами та агресивно налаштованими особами у своїй діяльності, зокрема з метою поширення вірусів, торгівлі людьми через Інтернет, розповсюдження фільмів зі сценами насильства та жорстокості, порнографії, зокрема, дитячої, залякувань та принижень. Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) відбувається дуже бурхливо, і відповідно до цього має розвиватись культура їх використання. Завдяки різним видам комунікації молоді люди можуть виражати себе більш вільно та комфортно. Вони з цікавістю вивчають різні пропозиції у віртуальному просторі, однак часто виявляються досить незахищеними до негативних аспектів ІКТ.
Основні небезпеки та ризики з якими діти можуть зіштовхнутися в мережі Інтернет. Діти і підлітки можуть наразитися на безліч ризиків: порнографія, порушення авторських прав, пропаганда екстремізму, наркотиків, нецензурні тексти (контентні ризики); віруси, трояни, спам, онлайн шахрайства; незаконні контакти, кіберпереслідування (погрози, сексуальні домагання з використанням інформаційних технологій) тощо.
Всі ці небезпеки та ризики з яким діти можуть зіштовхнутися поділено на чотири групи, а саме:
Контентні ризики
Контентні ризики — це матеріали (тексти, картинки, аудіо і відеофайли, посилання на сторонні ресурси), що містять насильство, агресію, еротику і порнографію, нецензурну лексику, інформацію, що розпалює расову ненависть, пропаганду анорексії і булімії, суїциду, азартних ігор, наркотичних речовин і т.д.
Як допомогти дитині уникнути зіткнення з небажаним контентом?
1. Привчіть дитину радитися з дорослими і негайно повідомляти про появу небажаної інформації подібного роду.
Комунікативні ризики
Комунікаційні ризики – це знайомства і спілкування в Інтернеті під час яких на дитину можливий кібербулінг та кібергрумінг.
Кібербулінг — переслідування повідомленнями в Інтернеті, що містять образи, погрози та агресію; це підлітковий віртуальний терор, напад із метою завдати психологічної шкоди. Простіше кажучи — сучасний цифровий аналог дитячого знущання. Останнім часом основною платформою для кібербулінгу стали соціальні мережі.
Кібергрумінг – входження у довіру до дитини з метою використання її у сексуальних цілях. Шахраї дуже добре ознайомлені з особливостями вікової психології дитини і досить легко можуть встановлювати з нею контакт у соціальних мережах, форумах. Починаючи із віртуального спілкування та входячи у довіру до дитини, злочинці пропонують потоваришувати, а потім поступово переходять до розмов про зустріч у реальному житті та переводять тему спілкування у сексуальну площину. Як варіант, виділяють ще один вид кібергрумінгу - наполегливе чіпляння в мережі із сексуальними пропозиціями, розмови на теми сексу, насильства та (або) виготовлення, розповсюдження і використання матеріалів зі сценами насильства над дітьми (у більшості випадків – сексуального).
Електронні ризики.
Викрадання персональної інформації яке відбувається завдяки вірусам, шпигунським програмам, необдуманому висвітленню власної конфіденційної інформації.
Комп'ютерний вірус (англ. computer virus) — комп'ютерна програма, яка має здатність до прихованого саморозмноження. Одночасно зі створенням власних копій віруси можуть завдавати шкоди: знищувати, пошкоджувати, викрадати дані, знижувати або й зовсім унеможливлювати подальшу працездатність операційної системи комп'ютера. Приклади вірусів: Neshta, Staog, Archiveus.
Шпигунський програмний продукт (англ. Spyware) — це програмний продукт особливого виду, що встановлений і вживається без належного сповіщення користувача, його згоди і контролю з боку користувача, тобто несанкціоновано встановлений.
Споживчі ризики.
Дану група ризиків в мережі Інтернет відносять до кіберзлочинів: продаж товарів через мережу де часто вони не відповідають своїм характеристикам, про що порушується Закон України «Про захист прав споживача», перевід грошових потоків через банківські картки де не завжди конфіденційна інформація є незахищеною.
Отже, для того щоб запобігти всім тим негативним явищам та небезпекам, які очікують дітей в Інтернеті, необхідно їх навчити правильній поведінці та безпечному користуванню сучасними інтернет-технологіями, а саме:
1. Приділяйте увагу захисту устаткування та інформації:
-Регулярно обновляйте операційну систему.
2. Захистіть себе в он-лайні
- З обережністю розголошуйте особисту інформацію.
3. Дотримуйтеся правового поля
-Законів потрібно дотримуватися навіть в Інтернеті.
Правила Інтернет-безпеки і Інтернет-етики для дітей і підлітків
V. РОБОТА ЗА КОМП'ЮТЕРАМИ
Проведення тестування за посиланням http://www.prointernet.in.ua/sert
VI. ЗАСВОЄННЯ ВИВЧЕНОГО ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРIАЛУ
Учні на картках у вигляді смартфону пишуть правила, які запам’ятали на уроці.
VІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Виставлення оцінок.
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати невеличкий твір на тему «Я за Безпечний Інтернет».
Використана література