Урок на тему "ПРАВОПИС -ТЬСЯ, -ШСЯ В КІНЦІ ДІЄСЛІВ"

Про матеріал
Урок української мови на тему "Правопис -ться, -шся в кінці дієслів" розрахований для учнів 7 класу з метою поглиблення знань учнів про дієслова, про написання ь в закінченнях дієслів; формування навичок розпізнання морфологічних ознак дієслів; удосконалення орфографічних умінь.
Перегляд файлу

 ТЕМА: ПРАВОПИС -ТЬСЯ, -ШСЯ В КІНЦІ ДІЄСЛІВ

Мета:

  • навчальна: поглибити знання учнів про дієслова, про написання ь в закінченнях дієслів; формувати навички розпізнання морфологічних ознак дієслів; удосконалювати орфографічні вміння;
  • розвивальна: розвивати мовленнєві навички, уміння використовувати дієслова у власних висловлюваннях;
  • виховна: виховувати повагу до культурної спадщини українців.

Внутрішньопредметні зв’язки: пунктуація, синтаксис, орфографія, лек­сикологія.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Доброго дня, шановні семикласники!  Рада Вас   бачити, собі і всім Вам хочу побажати :

 Усміхнися всім навколо:  небу, сонцю, квітам, людям –

І тоді  обов’язково день тобі  веселим буде!

А починати будь-яку роботу треба тільки з чудовим настроєм!. 


ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Мініопитування. "Снігова куля"

(Учні по естафеті завдають питання один одному  про дієслово)

 

Перевірка домашнього завдання (вибірково)

 

Перевіримо домашнє завдання. Зачитайте свої прислів’я і поясніть написання не з дієсловами

 

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Закони письма і вимови вивчай:

Написано -ться, а ти [ц:а] вимовляй.

Хто рано прокидається,

Зарядкою займається,

Роботи не боїться,

Той завжди добре вчиться.

Закони письма і вимови вивчай:

Написано -шся, а ти [с:а] вимовляй.

Швиденько одягаєшся,

В дорозі не спиняєшся.

Так, друже мій, ніколи

Не спізнишся до школи.

Л. Лужецька

Тож, як ви вже зрозуміли,  ми продовжуємо подорожувати країною «Морфологія» і зараз гостюємо у складної та цікавої частини мови «Дієслова» Тема сьогоднішнього уроку «Правопис –ться, -шся  в кінці дієслів» (запис теми в зошити).

Завдання ,які стоять перед нами:

  • поглибити знання про дієслова, про написання –ться, -шся  в кінці дієслів;
  • формувати навички розпізнання морфологічних ознак дієслів;
  • удосконалювати орфографічні вміння;

 

Словниковий диктант

Бережеш, береже, бережемо, бережете; збудуєш, збудує, збуду­ємо, збудуєте; порадишся, порадиться, порадимося, порадитесь;приклеїш, приклеїть, приклеїмо, приклеїте.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Лінгвістичне дослідження

  • Прочитайте прислів’я. Поясніть їх зміст.

Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.

Від меча рана загоїться, а від лихого слова — ніколи.

Удар забувається, а слово пам’ятається.

  • Знайдіть  і випишіть дієслова на -ться. Зробіть висновок про їх правопис.

Ознайомлення з орфограмою «Правопис -ться, -шся в кінці дієслів».

Дієслова на -ть, -ться пишуть із м'яким знаком: навчають, пишаються.
Дієслова на -ться вимовляють так: сміються [с'м'ійуц':а], граються [грайуц':а].

Дієслова на -ш, -шся пишемо без м'якого знака: навчаєш, пишаєшся.

Вимовлюють їх так: [навчайеиш], [пиешайеис':а].

 

  • Запишіть  свої приклади до орфограми  « Правопис –ш, –шся  в кінці дієслів»в зошит.

 

Дослідження-відновлення

Відновити прислів’я: вставити потрібні за змістом дієслова на -ться, -шся. Записати речення. Визначити дієвідміну вставлених  дієслів та інші морфологічні ознаки.

1. Не плюй у криницю, бо... і тобі води ....

2. Як ..., так і спатимеш.

  3. У ноги ..., а за п’яти кусає (Нар. творчість).

Матеріал для вчителя: 1. Не плюй у криницю, бо прийдеться і тобі води напиться. 2. Як постелишся, так і спатимеш. 3. У ноги кланяється, а за п’яти кусає.

Конструювання

Із поданих дієслів утворити нові дієслова за допомогою -ш, -шся, -ть, -ться.

Учні першого варіанту утворюють дієслова на  –ш, -шся,

а другого варіанту – на  –ть,-ться. Визначте особу і дієвідміну утворених дієслів.             

Купати, молити, учити, крутити, сіяти, зігнути,  носити, одягати,  вітати.

Купати- купаєш, купаєшся, купають, купаються.

Молити- молиш, молишся, молять, моляться.

Учити- учиш, учишся, учать, учаться.

Крутити- крутиш, крутишся, крутять, крутяться.

 

VІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

 

Орфографічний практикум

 Запишіть речення. Поясніть написання ь в дієсловах  і визначте синтаксичну роль дієслів.(Робота біля дошки)

 1. Сонце з кожним днем піднімається все вище. 2. Гаряче серце б’ється і тремтить, і відчуваєш, як зростають крила (Л. Дмитренко). 3. Правда суду не боїться (Народна творчість). 4. Вже на початку березня червоногруді снігурі потроху посуватимуться до себе додому аж під самісіньку тундру (О. Копиленко).

Дослідження- переклад

 Перекладіть дієслова українською мовою. Порівняйте їх право­пис в українській і російській мовах. З двома  з них скла­діть речення і запишіть.

Улыбаешься, готовиться, занимаешься, учиться, встречаеться, советуешься, радуешься.

Смієшся, готується, займаєшся, вчиться, зустрічається, радишся, радується.

 

Творча робота

1. Велика дорога … з першого кроку. 2. Усе добре, що добре …. 3. Лякана ворона  і куща ….

Запишіть речення, поясніть вивчені орфограми.

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Лінгвістична гра «Спіймай слово»

  • Підніміть руку, коли вчитель називає слово, у якому пишемо знак м’якшення.

Зменшується, виховуєшся, опікуєш, різьблять, дивишся, гуляєш,віриш, коливається, зберігається, замрієшся, хвилюється, усміхаєшся, лежать, миришся, малюється, охороняєш,доводишся, журяться

Рефлексія

Сьогодні ми вивчили…                  

Найскладнішим було…                    

  Сподобалося 

Візьму з собою на наступний урок 

 

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

  • Підготувати словниковий диктант на тему «Правопис  -ться, -шся в кінці дієслів.
  • Підготуватись до контрольної роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Улыбаешься-

Готовиться-

Занимаешься-

Учиться-

Встречаеться –

 Советуешься-

 Радуешься-

 

 

Улыбаешься-

Готовиться-

Занимаешься-

Учиться-

Встречаеться –

 Советуешься-

 Радуешься-

 

Улыбаешься-

Готовиться-

Занимаешься-

Учиться-

Встречаеться –

 Советуешься-

 Радуешься-

Лексико-фонетична п’ятихвилинка «Хто швидше?». 

 

Уписати в горизонтальні рядки дієслова у формі ІІ особи однини теперішнього часу, інфінітиви яких мають таке лексичне значення.

 

1. Проводити час за яким-небудь заняттям, що служить для розваги, відпочинку.  2. Швидко пересуватися.  3. Спрямовувати погляд, прагнучи побачити когось.   4. Доводити до сухого стану, робити сухим.
5. Радіти, показуючи це на обличчі.

http://gorodenok.com/wp-content/uploads/2013/10/Untitled-126.jpg

 

 

 

doc
Додано
18 лютого 2021
Переглядів
19264
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку