Українська мова
3 клас
Тема: Правопис слів з ненаголошеними [е], [и], що не перевіряються наголосом.
Мета: закріпити уміння перевіряти ненаголошений голосний шляхом зміни слова або методом добору споріднених слів, поглиблювати знання учнів з правопису слів з ненаголошеними [е], [и], які не перевіряються наголосом; вдосконалювати вміння користуватися орфографічним словником, добирати спільнокореневі слова до заданого слова, утворювати словосполучення, речення з використанням словникових слів; спонукати учнів до пошукової роботи; збагачувати словниковий запас учнів; удосконалювати навички роботи в парах, групах; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: : мікрофон, рюкзачок – словничок, картки зі словниковими словами, малюнок для каліграфічної хвилинки, малюнок пшениці, колоски пшениці, картки із завданнями, картки для самооцінювання, малюнок чемодану, конверти з домашнім завданням, запис сигналу поїзда.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Любі діти, поверніться,
Гостям нашим посміхніться.
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас,
І запрошуєм ласкаво
На урок у третій клас.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
А тепер подаруйте усмішку один одному і можемо починати урок.
Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми вирушаємо у подорож до цікавої мовної країни. Що візьмемо з собою, діти?
Технологія «Мікрофон»
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні ми з вами ознайомимося з однією із найскладніших таємниць нашої співучої мови – позначення на письмі звуків [е], [и] в ненаголошених і складах.( слайд 1)
Будемо вчитися перевіряти наголосом написання слів з ненаголошеними [е], [и], знаходити перевірне слово шляхом заміни форми слова.
1. Бліц-опитування:
- Так, діти, наголос живе у кожному слові, окрилює його мелодією. Правильне наголошування слів створює красу рідної мови. Отож, нема дива в тому, що наголос творить маленькі граматичні дива.
2. Казочка. ( слайд 2 )
А зараз послухайте казку.
Жили були на світі дві чарівні дівчинки-близнючки. Одну звали И, а другу – Е. Вони так були схожі між собою, що часом використовуючи це, любили жартувати. І тоді у багатьох словах замість [и] чувся [е]. І, навпаки, замість [е] – [и]. Так було і цього разу. В слові зима чувся [е], а в слові село [и]. Та де не візьмись, з’явився дядечко Наголос.
Близнючки побоювались свого старого родича. І от тільки дядечко Наголос «погукав» їх, сталося диво. Не тільки близнючки стали на свої місця, а й самі слова змінилися: зими, села. І з того часу, коли близнючки починали гратись, міняючись місцями у словах, з’являвся дядечко Наголос і швидко наводив лад.
- Давайте дізнаємося, куди саме ми помандруємо. Для цього треба взяти конверт, що лежить у вас на партах. ( слайд 3 ) В ньому квиток незвичайний, із завданням.
-Будемо працювати в парах. Вам необхідно вставити пропущені букви і відшукати зайве слово.
Картка 1. д.путат, д.мок, з.ма, в.рба
Картка 2. оз.ро, в.селий, кр.ниця, кр.ло
Картка 3. ст.пи, ж.ття, кл.новий, ферм.р
- Давайте перевіримо, як ви впорались з цим завданням. (Діти пояснюють, яку букву вставили, називають перевірні слова, визначають, яке слово зайве. Вчитель прикріплює на дошку ці слова)
ІV. Оголошення теми та мети уроку.
Отже, в яку мовну країну ми вирушаємо сьогодні? (Країну словникових слів)
Я сподіваюсь, що наша подорож буде цікавою. Ми пригадали, як перевірити написання слів з ненаголошеними голосними [е], [и] в корені слів, а ще під час подорожі ми згадаємо, як правильно писати словникові слова, продовжимо вчитися складати словосполучення, речення з такими словами, добирати спільнокореневі слова, познайомимося з новим словниковим словом, попрацюємо зі словником. Але подорож по Країні словникових слів буде не простою. Вам доведеться долати перешкоди, виявляти свою кмітливість, творчість, а також бути дружніми, допомагати один одному. Я вірю, що ви впораєтесь з усіма завданнями, і подорож буде для вас корисною та захоплюючою.
Вчитель кладе до рюкзачка слова, які були на дошці.
Тепер можемо вирушати!
V. Робота над темою уроку.
1.Каліграфічна вправа.
Сідаємо в чарівні вагончики. ( слайд 4 )
(на дошці малюнок вагончиків, на яких написані букви е, и)
Голосні засумували і до себе погукали: ( слайд 5 )
Букви М, Н, Л
Діти записують склади ( слайд 6,7,8,9,10,11)
- Які склади ви записали?
2. Відновлення словникових слів.
Інші приголосні образились і втекли зі словникових слів. Давайте повернемо їх на місця:
( слайд 12 )
. е . он, ме . ал, а . е . и ., . о . ни . е, . о . и . о .
Бетон, метал, апетит, вогнище, коридор
-Які слова записали? Отже, всі букви повернулись на свої місця. (вчитель показує картки зі словами, потім кладе слова в рюкзачок- словничок)
-А ми можемо зайняти місця в наступному вагоні. Всі зручно розташувалися?
Поїхали! (включається запис ) ( слайд 13 )
3. Розшифровування словникових слів.
Ось місто Шифрувальників. Нам треба зупинитися і розшифрувати словникові слова. ( слайд 14 )
Біля дошки буде працювати ……..(у дитини індивідуальна картка)
11, 5, 14, 15, 13, 14 (бензин)
1, 5, 3, 11, 7, 16, 2 (верблюд)
-А ми знову відшукаємо завдання в наших квитках.
Розшифровуємо словникові слова: ( слайд 15 )
8, 11, 3, 13, 9, 10, 6 (абрикос)
8, 12, 5, 7, 4, 6, 13, 14 (апельсин)
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
в |
д |
р |
ь |
е |
с |
л |
а |
к |
о |
б |
п |
и |
н |
з |
ю |
Які слова ми отримали? Давайте перевіримо. Молодці.
- Діти, чи корисні ці фрукти для людини? А чому?
Покладемо ці слова до нашого рюкзачка.
Вправа для очей.
Їдемо далі. (лунає сигнал поїзда) ( слайд 16 )
4. Робота з підручником.
-Інколи в дорозі виникає бажання почитати книжку. А ми в подорож по Країні словникових слів взяли наш підручник – джерело знань. Тільки відкрили його на с.83, а поїзд зупинився в селищі Крученики. ( слайд 17 ) Всі слова тут переплутались, словосполучення перекрутились. Давайте допоможемо мешканцям цього селища навести порядок. Вправа 186. Крученикам треба вказати їх місце.
Виконаємо завдання за варіантами:
І в. -5 словосполучень
ІІ в. – 5 словосполучень
-Обміняйтеся зошитами, перевірте завдання. Підніміть руку, хто перевірив завдання і вважає, що сусід правильно розставив кручеників на місця.
Перевіримо завдання:
І в. телефон міжміський
горизонт далекий
держава сусідня
дисципліна сувора
медаль золота
ІІ в. океан безмежний
сигнал тривожний
телеграма термінова
температура висока
депутат народний
-Підніміть руку, хто перевірив завдання і вважає, що сусід правильно розставив кручеників на місця.
-Давайте придумаємо речення з одним із словосполучень.
А тепер займаємо місця в третьому вагоні.
5. Фізкультхвилинка ( слайд 19 )
(лунає сигнал поїзда)
6. Ознайомлення з новим словниковим словом.
А ось на нашому шляху річка Таємничка. ( слайд 20 )Вона приготувала вам загадку. Щоб мандрувати далі, треба її відгадати. ( слайд 21 )
Маю жовтий вусок,
Запашний колосок.
Буде з мене мука
Й паляниця м’яка. (пшениця) ( слайд 22)
Показую колоски пшениці.
Добрий дядечко Словник завжди радить діткам:
Щоб раз по раз у словник не заглядати,
треба свою пам`ять розвивати!
І ці слова запам`ятовувати.
Пшениця. (на дошці слово)
Не пускає нас далі річка Таємничка. А давайте побудуємо місточки, доберемо спільнокореневі слова до цього слова.
(пшеничка, пшеничний, пшениченька)
-Який корінь в цих словах? (пшенич (ц))
Позначте його.
Гарні вийшли місточки!
- Деякі учні у нас працювали дослідниками. Вони шукали прислів’я, приказки, в яких зустрічається наше нове словникове слово пшениця.
Давайте послухаємо їх.
1 учениця: Я знайшла прислів’я:
Яка пшениця, така і паляниця.
На пшеницю сніжок – як дідові кожушок.
Від місяця не зріє пшениця.
Пшениця колоситься – життя веселиться.
На підлозі пшениця не зійде.
Де машина ходить, там пшениця родить.
2 учень: А я знайшов народні прикмети:
Не сій пшениці раніше дубового листа.
Пшеницю сій, коли зацвіте черемха.
3 учениця: А я знайшла рядки у Леоніда Глібова:
По пшениці теплий вітер хвилями гуляє, молодую пшениченьку неначе гойдає.
А ще у казці «Колосок» півник знайшов пшеничний колосок.
4 учениця: Різні народи складали прислів’я про пшеницю.
Грузинське: Бур’ян посієш – пшениці не жатимеш.
Угорське: На спокійній землиці краще родити й пшениці.
Німецьке: Вдячність і пшениця родять лиш на доброму грунті.
-Молодці, діти.
Давайте разом спробуємо скласти сенкан з цим словом.
Пшениця.
Золотиста, тоненька.
Росте, дозріває, шумить.
Пшениця – дуже важлива рослина.
Злак.
Давайте покладемо наше нове словникове слово до нашого рюкзачка – словничка.
VІ. Узагальнення знань.
-Діти, наш рюкзачок вже повний. Мабуть, час повертатися.
Мандрівники, повертаючись додому, згадують, що вони бачили цікавого, де побували. І ми давайте згадаємо, які словникові слова ми опрацювали під час нашої подорожі. (діти прикріплюють на дошку словникові слова з рюкзачка).
Депутат, криниця, бетон, метал, фермер, апетит, коридор, вогнище, бензин, абрикос, верблюд, апельсин, пшениця.
VІІ. Підсумок уроку.
Розгадування малюнкового кросворду.
|
|
|
|
1 |
О |
Л |
Е |
Н |
Ь |
|
|
|
|
|
2 |
В |
Е |
Д |
М |
І |
Д |
Ь |
|
|
|
|
|
|
3 |
К |
о |
Ш |
Е |
Н |
Я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Г |
О |
Р |
И |
З |
О |
Н |
Т |
|
|
|
|
|
5 |
В |
і |
т |
е |
р |
|
||
|
6 |
Б |
І |
Б |
Л |
І |
О |
Т |
Е |
К |
А |
|
|
7 |
А |
П |
Е |
Л |
Ь |
С |
И |
Н |
|
|
|
|
|
8 |
О |
Ч |
Е |
Р |
Е |
Т |
|
|
|
|
|
|
|
- Яке слово вийшло у виділеному стовпчику? (Лінгвіст)
- Хто знає, що воно позначає?
(Це людина, яка досліджує таємниці мови.)
- А чи можемо ми назвати себе лінгвістами? - Чому?
Подивіться, скільки слів ми назбирали під час подорожі!
Ви запам’ятали ці слова? Ви можете їх використовувати в своєму мовленні? А де можете знайти правопис незнайомих слів? А чи навчились ви користуватися словником?
Скажіть, чи досягли ми мети нашого уроку? Всі завдання виконали?
Оцінювання.
VIIІ. Домашнє завдання.
-Урок наш був незвичайний, отже і домашнє завдання буде незвичайним.
Давайте подивимося, хто їхав всю подорож біля першого віконечка?
Молодці! Гарно попрацювали! Ви отримуєте завдання в зелених конвертах.
-А хто більше сидів біля другого вікна? Ви теж старанно працювали.
Ваше завдання в жовтих конвертах.
-А чи є діти, які подорожували біля третього вікна? У вас ще не все сьогодні виходило, як слід, але я сподіваюсь, наступного разу ви впораєтесь краще із завданнями.Ваше завдання сьогодні в блакитному конверті.
(Діти отримують диференційовані домашні завдання)
І рівень
Придумати казку зі словниковими словами: криниця, вогнище, пшениця
ІІ рівень
Відгадати словникові слова за описом:
Книгосховище - …
Тварина, яка довго може обходитися без їжі та води - …
Людина, яка працює в банку - …
Злакова рослина -…
Людина, яка літає в космос - …
Машина, яка збирає пшеницю - …
Одиниця вимірювання довжини, що дорівнює 10 см - …
ІІІ рівень
Виконати вправу 213 (списати словосполучення, вставити пропущені букв
1