Урок на тему " Правопис слів з ненаголошеними [е], [и], що не перевіряються наголосом.

Про матеріал
Урок-подорож, подорожуємо країною слів, працюємо в парах,розшифровуємо слова, виконуємо завдання за варіантами, кросворд відгадуємо.
Перегляд файлу

 

Українська мова

3 клас

 

Тема: Правопис слів з ненаголошеними [е], [и], що не перевіряються наголосом.

Мета: закріпити уміння перевіряти ненаголошений голосний шляхом  зміни слова або методом добору споріднених слів, поглиблювати знання учнів з правопису слів з ненаголошеними [е], [и], які не перевіряються наголосом; вдосконалювати вміння користуватися орфографічним словником, добирати спільнокореневі слова до заданого слова, утворювати словосполучення, речення з використанням словникових слів; спонукати учнів до пошукової роботи; збагачувати словниковий запас учнів; удосконалювати навички роботи в парах, групах; виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: :  мікрофон, рюкзачок – словничок, картки зі словниковими словами, малюнок для каліграфічної хвилинки, малюнок пшениці, колоски пшениці, картки із завданнями, картки для самооцінювання, малюнок чемодану, конверти з домашнім завданням, запис сигналу поїзда.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

Любі діти, поверніться,

Гостям нашим посміхніться.

Ми вам раді, люди добрі,

І вітаєм щиро вас,

І запрошуєм ласкаво

На урок у третій клас.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

А тепер подаруйте усмішку один одному і можемо починати урок.

Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми вирушаємо у подорож до цікавої мовної країни. Що візьмемо з собою, діти?

Технологія «Мікрофон»

  •             увагу;
  •             старанність;
  •             охайність;
  •             спостережливість;
  •             кмітливість;
  •             активність;
  •             дружбу.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  Сьогодні ми з вами ознайомимося з однією із найскладніших таємниць нашої співучої мови – позначення на письмі звуків [е], [и] в ненаголошених і складах.( слайд 1)

  Будемо вчитися перевіряти наголосом написання слів з ненаголошеними [е], [и], знаходити перевірне слово шляхом заміни форми слова.

1.     Бліц-опитування:

  • Що таке наголос?( Наголос — це виділення одного зі складів слова за допомогою посилення їх вимови.)
  • Який склад називається наголошеним?
  • Як він вимовляється?
  • Який склад називається ненаголошеним?
  • Як він вимовляється?
  • Наведіть приклади.(зима, верба )

- Так, діти, наголос живе у кожному слові, окрилює його мелодією. Правильне наголошування слів створює красу рідної мови. Отож, нема дива в тому, що наголос творить маленькі граматичні дива.

2.     Казочка. ( слайд 2 )

    А зараз послухайте казку.

   Жили були на світі  дві чарівні дівчинки-близнючки. Одну звали И, а другу – Е. Вони так були схожі між собою, що часом використовуючи це, любили жартувати. І тоді у багатьох словах замість [и] чувся [е]. І, навпаки, замість [е] – [и]. Так було і цього разу. В слові зима чувся [е], а в слові село [и]. Та де не візьмись, з’явився дядечко Наголос.

Близнючки побоювались свого старого родича. І от тільки дядечко Наголос «погукав» їх, сталося диво. Не тільки близнючки стали на свої місця, а й самі слова змінилися: зими, села. І з того часу, коли близнючки починали гратись, міняючись місцями у словах, з’являвся дядечко Наголос і швидко наводив лад.

  - Давайте дізнаємося, куди саме ми помандруємо. Для цього треба взяти конверт, що лежить у вас на партах. ( слайд 3 )  В ньому квиток незвичайний, із завданням.

  1. Робота в парах.

-Будемо працювати в парах. Вам необхідно вставити пропущені букви і відшукати зайве слово.

Картка 1. д.путат, д.мок, з.ма, в.рба

Картка 2. оз.ро, в.селий, кр.ниця, кр.ло

Картка 3. ст.пи, ж.ття, кл.новий, ферм.р

    - Давайте перевіримо, як ви впорались з цим завданням. (Діти пояснюють, яку букву вставили, називають перевірні слова, визначають, яке слово зайве. Вчитель прикріплює на дошку ці слова)

 

ІV. Оголошення теми та мети уроку.

  • Як називаються слова, які були зайвими у ваших квитках? (словникові) А чому? (їх правопис можна перевірити за словником)

Отже, в яку мовну країну ми вирушаємо сьогодні? (Країну словникових слів)

Я сподіваюсь, що наша подорож буде цікавою. Ми пригадали, як перевірити написання слів з ненаголошеними голосними [е], [и] в корені слів, а ще під час подорожі ми згадаємо, як правильно писати словникові слова, продовжимо вчитися складати словосполучення, речення з такими словами, добирати спільнокореневі слова, познайомимося з новим словниковим словом, попрацюємо зі словником. Але подорож по Країні словникових слів буде не простою. Вам доведеться долати перешкоди, виявляти свою кмітливість, творчість, а також бути дружніми, допомагати один одному. Я вірю, що ви впораєтесь з усіма завданнями, і подорож буде для вас корисною та захоплюючою.

  • Діти, а що беруть с собою мандрівники?
  • То  ми повинні також  взяти з собою до Країни словникових слів рюкзак – словничок.

Вчитель кладе до рюкзачка слова, які були на дошці.

Тепер можемо вирушати!

V. Робота над темою уроку.

1.Каліграфічна вправа.

Сідаємо в чарівні вагончики. ( слайд 4 )

(на дошці малюнок вагончиків, на яких написані букви е, и)

Голосні засумували і до себе погукали: ( слайд 5 )

Букви М, Н, Л

Діти записують склади  ( слайд 6,7,8,9,10,11)

- Які склади ви записали?

2. Відновлення словникових слів.

Інші приголосні образились і втекли зі словникових слів. Давайте повернемо їх на місця:

( слайд 12 )

. е . он, ме . ал, а . е . и ., . о . ни . е, . о . и . о .

Бетон,   метал,   апетит,   вогнище,   коридор

-Які слова записали? Отже, всі букви повернулись на свої місця. (вчитель показує картки зі словами, потім кладе слова в рюкзачок- словничок)

-А ми можемо зайняти місця в наступному вагоні. Всі зручно розташувалися?

Поїхали! (включається запис ) ( слайд 13 )

3. Розшифровування словникових слів.

Ось місто Шифрувальників. Нам треба зупинитися і розшифрувати словникові слова. ( слайд 14 )

Біля дошки буде працювати ……..(у дитини індивідуальна картка)

11, 5, 14, 15, 13, 14 (бензин)

1, 5, 3, 11, 7, 16, 2 (верблюд)

-А ми знову відшукаємо завдання в наших квитках.

Розшифровуємо словникові слова: ( слайд 15 )

8, 11, 3, 13, 9, 10, 6 (абрикос)

8, 12, 5, 7, 4, 6, 13, 14 (апельсин)

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

в

д

р

ь

е

с

л

а

к

о

б

п

и

н

з

ю

 

Які слова ми отримали? Давайте перевіримо. Молодці.

- Діти, чи корисні ці фрукти для людини? А чому?

Покладемо ці слова до нашого рюкзачка.

Вправа для очей.

Їдемо далі. (лунає сигнал поїзда) ( слайд 16 )

4. Робота з підручником.

-Інколи в дорозі виникає бажання почитати книжку. А ми в подорож по Країні словникових слів взяли наш підручник – джерело знань. Тільки відкрили його на с.83, а поїзд зупинився в селищі Крученики.  ( слайд 17 ) Всі слова тут переплутались, словосполучення перекрутились. Давайте допоможемо мешканцям цього селища навести порядок. Вправа 186. Крученикам треба вказати їх місце.

Виконаємо завдання за варіантами:

І в. -5 словосполучень

ІІ в. – 5 словосполучень

  -Обміняйтеся зошитами, перевірте завдання. Підніміть руку, хто перевірив завдання і вважає, що сусід  правильно розставив кручеників на місця.

Перевіримо завдання:

І в. телефон міжміський

      горизонт далекий

      держава сусідня

      дисципліна сувора

      медаль золота

ІІ в. океан безмежний

       сигнал тривожний

       телеграма термінова

       температура висока

       депутат народний

-Підніміть руку, хто перевірив завдання і вважає, що сусід  правильно розставив кручеників на місця.

 -Давайте придумаємо речення з одним із словосполучень.

А тепер займаємо місця в третьому вагоні.

5. Фізкультхвилинка  ( слайд 19 )

(лунає сигнал поїзда)

6. Ознайомлення з новим словниковим словом.

А ось на нашому шляху річка Таємничка.  ( слайд 20 )Вона приготувала вам загадку. Щоб мандрувати далі, треба її відгадати. ( слайд 21 )

Маю жовтий вусок,

Запашний колосок.

Буде з мене мука

Й паляниця мяка. (пшениця) ( слайд 22)

Показую колоски пшениці.

  • Діти, а які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово пшениця? (діти разом з вчителем складають асоціативний кущ)
  • Отже, пшениця – це  злакова рослина, найважливіша зернова культура.
  • Давайте поміркуємо, яку ненаголошену голосну треба писати в цьому слові?  Доведіть.
  • Чи можемо ми дібрати перевірне слово? (ні)
  • А де ми можемо знайти правопис цього слова, щоб переконатися, яку букву писати? (в орфографічному словнику)
  • Давайте відшукаємо в словничках це слово? (діти знаходять в словниках слово пшениця)
  • Тепер ми можемо правильно записати його і повинні запамятати правопис цього слова.

Добрий дядечко Словник завжди радить діткам:

                       Щоб раз по раз у словник не заглядати,

                       треба свою пам`ять розвивати!

                       І ці слова запам`ятовувати.

Пшениця. (на дошці слово)

Не пускає нас далі річка Таємничка. А давайте побудуємо місточки, доберемо спільнокореневі слова до цього слова.

(пшеничка, пшеничний, пшениченька)

-Який корінь в цих словах? (пшенич (ц))

Позначте його.

Гарні вийшли місточки!

- Деякі учні у нас працювали дослідниками. Вони шукали прислівя, приказки, в яких зустрічається наше нове словникове слово пшениця.

Давайте послухаємо їх.

1 учениця: Я знайшла прислівя:

Яка пшениця, така і паляниця.

На пшеницю сніжок – як дідові кожушок.

Від місяця не зріє пшениця.

Пшениця колоситься – життя веселиться.

На підлозі пшениця не зійде.

Де машина ходить, там пшениця родить.

2 учень: А я знайшов народні прикмети:

Не сій пшениці раніше дубового листа.

Пшеницю сій, коли зацвіте черемха.

3 учениця: А я знайшла рядки у Леоніда Глібова:

По пшениці теплий вітер хвилями гуляє, молодую пшениченьку неначе гойдає.

А ще у казці «Колосок» півник знайшов пшеничний колосок.

 

4 учениця: Різні народи складали прислівя про пшеницю.

Грузинське: Бурян посієш – пшениці не жатимеш.

Угорське: На спокійній землиці краще родити й пшениці.

Німецьке: Вдячність і пшениця родять лиш на доброму грунті.

 -Молодці, діти.

Давайте разом спробуємо скласти сенкан з цим словом.

          Пшениця.

Золотиста, тоненька.

Росте, дозріває, шумить.

Пшениця – дуже важлива рослина.

Злак.

Давайте покладемо наше нове словникове слово до нашого рюкзачка – словничка.

 

VІ. Узагальнення знань.

 -Діти, наш рюкзачок вже повний. Мабуть, час повертатися.

Мандрівники, повертаючись додому, згадують, що вони бачили цікавого, де побували. І ми давайте згадаємо, які словникові слова ми опрацювали під час нашої подорожі. (діти прикріплюють на дошку словникові слова з рюкзачка).

Депутат, криниця, бетон, метал, фермер, апетит, коридор, вогнище, бензин, абрикос, верблюд, апельсин, пшениця.

VІІ. Підсумок уроку.

Розгадування малюнкового кросворду.

  • Треба відгадати словникові слова.
  • А ким ми сьогодні були з вами на уроці, ви дізнаєтесь розгадавши кросворд.
  1. Хто на собі ліс носить?
  2. Ліс обійшов, поїв весь мед,
    В барлогу ліг і спить…
    А мед він любить, не секрет,
    На те він і …
  3. Біля грубки гріється,
    Без водички миється.
  4. Видно край,
    Та не дійдеш.
  5. Летить коник, басує. Полем-долем пустує. Ніхто його не впіймає, і ніхто не загнуздає.
  6. Сховище для книг.
  7. На вигляд він як рудий м'яч,
    Тільки от не мчить щодуху.
    У ньому корисний вітамін -
    Це стиглий ...

 

  1. Стоїть дід над водою хитає сивою бородою.

 

 

 

 

 

 

1

О

Л

Е

Н

Ь

 

 

 

 

 

2

В

Е

Д

М

І

Д

Ь

 

 

 

 

 

 

3

К

о

Ш

Е

Н

Я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Г

О

Р

И

З

О

Н

Т

 

 

 

 

 

5

В

і

т

е

р

 

 

6

Б

І

Б

Л

І

О

Т

Е

К

А

 

 

7

А

П

Е

Л

Ь

С

И

Н

 

 

 

 

 

8

О

Ч

Е

Р

Е

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

- Яке слово вийшло у виділеному стовпчику?   (Лінгвіст)

- Хто знає, що воно позначає?

(Це людина, яка досліджує таємниці мови.)

- А чи можемо ми назвати себе лінгвістами? - Чому?

Подивіться, скільки слів ми назбирали під час подорожі!

Ви запамятали ці слова? Ви можете їх використовувати в своєму мовленні? А де можете знайти правопис незнайомих слів? А чи навчились ви користуватися словником?

Скажіть, чи досягли ми мети нашого уроку? Всі завдання виконали?

Оцінювання.

VIIІ. Домашнє завдання.

 -Урок наш був незвичайний, отже і домашнє завдання буде незвичайним.

Давайте подивимося, хто їхав всю подорож біля першого віконечка?

Молодці! Гарно попрацювали! Ви отримуєте завдання в зелених конвертах.

 -А хто більше сидів біля другого вікна? Ви теж старанно працювали.

Ваше завдання в жовтих конвертах.

 -А чи є діти, які подорожували біля третього вікна? У вас ще не все сьогодні виходило, як слід, але я сподіваюсь,  наступного разу ви впораєтесь краще із завданнями.Ваше завдання сьогодні в блакитному конверті.

 

(Діти отримують диференційовані домашні завдання)

 

 

 

І рівень

Придумати казку зі словниковими словами: криниця, вогнище, пшениця

 

ІІ рівень

Відгадати словникові слова за описом:

 

Книгосховище - …

Тварина, яка довго може обходитися без їжі та води - …

Людина, яка працює в банку - …

 Злакова рослина -…

 Людина, яка літає в космос - …

 Машина, яка збирає пшеницю - …

 Одиниця вимірювання довжини, що дорівнює 10 см -

 

ІІІ рівень

Виконати вправу 213 (списати словосполучення, вставити пропущені букв


 

1

 

doc
Додано
31 березня 2020
Переглядів
5310
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку