Українська мова, 4 клас.
Тема: Прикметник як частина мови.
Мета: продовжувати вдосконалювати вміння і навички учнів встановлювати зв'язок між іменником і прикметником, визначити рід і число прикметників; збагачувати словниковий запас учнів, розвивати пізнавальний інтерес; виховувати почуття дружби і відповідальності.
Обладнання: кольорові доріжки, конверти із завданнями.
Хід уроку
І. Організація класу.
Доброго дня! З хорошим настроєм розпочнемо наш урок української мови.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогоднішній урок ми проведемо у формі гри-вікторини «Кольорові доріжки». Ми з вами будемо закріплювати наші вміння у встановленні зв’язку між іменниками і прикметниками та навички у визначенні роду і числа прикметників.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
У нас є дві кольорові доріжки: червона та синя.
Кожна команда обирає свою доріжку. Йдучи по доріжці, ми зустрічаємо перешкоди (завдання), які нам треба подолати (виконати). Хто першим прийде до фінішу, той і буде переможцем.
На дошці висвітлюються тільки номери, а завдання заховані у конвертах. Команди по черзі вибирають собі завдання.
Зміст завдань:
Б ббббе ня бе
9 березня – день народження Т.Г.Шевченка.
– Хто такий Т.Г.Шевченко?
– Які його твори ви знаєте?
– Хто може прочитати його поезію?
Випишіть прикметники з іменниками, визначте їх рід.
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива.
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
Море Азовське, море Чорне, озеро Онезьке, озеро Ладозьке, височина Приазовська, низовина Причорноморська, лиман Дністровський . . .
Київ – найбільше місто в Україні. Йому вже понад півтори тисячі років. Та Київ завжди молодий. Зараз місто розкинулось на обох берегах широкого Дніпра. Навесні воно потопає в зелені і квітах.
(Пісенька «Галя по садочку ходила»)
Галя по садочку ходила, (діти встають)
Хусточку біленьку загубила. (знімають хусточку)
Галя по садочку блукає, (кружляють)
Хусточку біленьку шукає. (присідають)
Не журися, Галю, серденько, (встають)
Ми знайшли хустинку біленьку (піднімають руки)
У садочку біля малини (розводять руками)
Під зеленим листям тернини. (зав’язують хустинку)
Утворення словосполучень за питаннями та визначення роду прикметників. (За кожен правильно підібраний прикметник команді зараховується 1 бал, а за помилку знімається 2 бали).
Пісня (яка?) мелодійна
Книжка (яка?) цікава
Бджілка (яка?) працьовита
Соловейко (який?) дзвінкоголосий
Село (яке?) велике
Складання речень з цими словосполученнями.
Дібрати якнайбільше прикметників до іменників.
Річка (швидка, широка, маленька . . .)
Весна (чарівна, радісна, весела, квітуча . . .)
Країна (велика, гарна, багата . . .)
(Пісня В. Шаїнського «Усмішка»)
(І команда задає питання ІІ-й, і навпаки)
Конкурс на складання казки: складіть казку, вживаючи якнайбільше прикметників.
І група – виписати прислів’я з прикметниками-антонімами.
ІІ група – скласти загадки, вживаючи прикметники.
ІV. Підсумок уроку.
Визначаємо переможців, нагороджуємо.