Тема. Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета: формувати ключові компетентності:
-уміння вчитися- організовувати свою працю для досягнення результату;
Інформаційну- дотримуватися норм мовленнєвої культури; навчати учнів використовувати таблиці як джерело інформації.
Формувати предметні компетентності й компетенції шляхом виконання навчально- пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:
-діяльнісної-розвивати логічне мислення, увагу, уміння зіставляти , добирати аргументи і робити висновки;
-соціокультурної – виховувати бажання глибше вивчати рідну мову.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання : підручник , таблиці, картки ,картина
Хід уроку
I.Організаційний момент.
Емоційне налаштування
Технологія «Світлофор»
Кожен із учнів має картки трьох кольорів : червоного ,зеленого , жовтого. Якщо учні емоційно готові, то піднімають картки зеленого кольору . якщо ж ні- червоного і т.д. Своєрідна шкала настрою.
Орфографічна хвилинка ( правопис складних слів)
Святвечір, Київзеленбуд, спецзавдання, етногурт ,аудіоальбом, лжесвідок, архіскладний ,максіодяг, ультрамодний ,лейбмедик, екс- Югославія, п’ятсотдвадцятип’ятиріччя, 750- річчя, пів аркуша, пів міста, пів яблука, пів України ,півкуля, півмісяць.
II. Актуалізація опорних знань
Бліц- опитування
Що таке прикметник?
Чому цю частину мови називають самостійною?
Що вам відомо про граматичні категорії прикметників ?
III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Робота в парах
Відредагувати словосполучення з прикметниками. Скласти діалог. Визначити граматичні категорії прикметників.
Чутке серце-
Удачний брак-
На слідуючій зупинці-
Сама красива-
2. Робота за таблицею « Прикметник »
Учитель. Розгляньте таблицю. Що ви знаєте про прикметник як частину мови з вивченого в попередніх класах?
3. Диктант- відновлення
Відновіть текст, поставивши замість крапок прикметники з довідки.
Визначте граматичні категорії прикметників.
Мово рідна !
…
… … мово!
Мово сили й простоти,-
Гей, яка ж … Ти!
І. Багряний
Довідка. Ніжна, материнська, прекрасна , колискова.
4. Робота в групах
1 група. Робота з текстом. Метод «Блайднес»
Розділений на кілька частин текст роздається членам групи;
Кожен опрацьовує одну-дві частини і повідомляє їх зміст;
Учні разом вирішують ,у якій послідовності потрібно об’єднати уривки ,щоб вийшов зв’язний текст ;
Зміст уривку переказують, до нього можна ставити запитання ,але не читати
( Виписують прикметники ,добирають до них синоніми)
2 група. «Творча майстерня.» За картиною Олега Щербакова «Осінь» складають твір- мініатюру. Визначають прикметники ;з’ясовують значення кольорів ,якими художник змалював осінь.
3 група.» Лінгвістичний калейдоскоп» Продовжте розпочату розмову Іменника з Прикметником.
І чого ти змінюєшся за родами, Прикметнику?- запитав Іменник.- Я, наприклад ,як уже належу до чоловічого роду , то цей рід постійно при мені.
А чи думав ти , Іменнику, перед тим ,як мене запитати ,чому сам змінюєшся за відмінком і числом?...
Фізкультхвилинка
5.Виконання вправ із підручника.
IV. Підсумок уроку
1.Гра « Так .Ні »
2.Виконання тестових завдань
3.Рефлексія
- Чим збагатив вас урок?
- Що засвоїли найкраще?
- Над чим потрібно додатково попрацювати?
V. Оцінювання навчальних досягнень учнів
VI .Домашнє завдання
Написати твір- мініатюру на одну із тем, використовуючи прикметники.
Рідна сторона – мати ,чужа – мачуха.
У рідному краї і серце співає