Урок на тему "Природні зони Африки"

Про матеріал
Конспект уроку з географії для 7 класу на тему "Природні зони Африки: вологі екваторіальні ліси, перемінно-вологі ліси, савани й рідколісся"
Перегляд файлу

Тема уроку. Природні зони Африки: вологі екваторіальні ліси, перемінно-вологі ліси, савани і рідколісся

Мета: актуалізувати поняття «природний комплекс» і «природна зона»; сформувати уявлення учнів про взаємозв’язки природних компонентів у їх складі; ознайомити учнів з особливостями розміщення природних зон материка, охарактеризувати їх, продовжити формувати вміння працювати з картою; розвивати вміння виділяти головне, робити висновки; виховувати інтерес до предмета.

Обладнання: підручники, атласи, опорні схеми, відеофільми, зошити, план характеристики природної зони, презентація до уроку.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

                                                ХІД   УРОКУ

І. Організаційний момент

- Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості, і я хочу, щоб ви були впевнені у собі і задоволені собою. А людина буває задоволена собою лише тоді, коли досягає певних успіхів, долає перешкоди. Тож бажаю вам легко подолати труднощі та плідної нам усім співпраці.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Ми продовжуємо вивчати  величний і красивий, чарівний, а найчастіше екзотичний світ Африки. Колись великий мандрівник, дослідник Центральної Азії М. Пржевальський говорив: «А життя прекрасне ще й тому, що можна подорожувати». Щоб переконатися у справедливості цих слів, я пропоную вам здійснити дивовижну подорож до Африки, ознайомитися із природою материка краще.

      Ви вже знаєте про закон широтної зональності, згідно з яким природні комплекси закономірно змінюють один одного від екватора до полюсів. Африка надає нам чудову можливість переконатися, що це дійсно так. І Сьогодні на уроці ви ознайомитеся із рослинним і тваринним світом материка, переважаючими типами ґрунтів, тобто із природними зонами Африки.

(Учні записують тему уроку)

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда

1. Що таке широтна зональність?

2. Що називають природним комплексом?

3. Із яких компонентів природи він складається?

(Вчитель записує компоненти на схематичній квіточці)

- Одним із різновидів природних комплексів є природна зона.

4. Від чого найбільше залежить формування природної зони?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 К Л І М А Т

ІV. Вивчення нового матеріалу

Робота з  картою атласу

Завдання. Користуючись картою «Природні зони Африки», визначте, які природні зони є на материку.

-Уважно подивіться на межі кліматичних поясів, що помітили?

-Чому природні зони на півночі і на півдні материка повторюються?

(Читають план характеристики материка)

 

 

1.Вологі екваторіальні ліси

(Під час пояснення учні працюють

з опорною схемою «Природні зони Африки»)

Учитель. Широтна зміна природних зон добре прослідковується по всій Африці, за виключенням північної частини – гір Атлас, де знаходиться вертикальна поясність. Розглянемо основні характеристики природних зон.

        В екваторіальних широтах – басейн річки Конго і північний берег Гвінейської затоки (позначаю цифрою 1 на карті, а учні на опорній схемі) розташована зона вологих екваторіальних лісів. Їх ще називають гілеї. Тут в умовах теплого і вологого  клімату формуються ґрунти….

Пригадайте які? Чому вони так називаються?

       Рослини пристосувалися до надмірної вологи, вони ростуть у кілька ярусів (мал.54 стор.69 у підручнику). Над зеленим морем дерев, а їх більше 1000 видів, наче велетенські колони підносяться сейби. Ці дерева, ІV ярус, висотою 60-80м. У ІІІ ярусі переважають фікуси і різні види пальм висотою 20-40м. ІІ ярус становлять дерева висотою 10-15м. Серед них багато цінних порід: чорне дерево, червоне, сандалове, залізне; також ростуть дерево-какао, хлібне дерево, мускатне. У найнижчому ярусі – І  розмістилися не вибагливі до світла деревоподібні папороті, чагарники. Стовбури дерев обвиті ліанами, рясно вкриті квітучими орхідеями.   Діти, саме екваторіальні ліси Африки є батьківщиною банана. Але чи всі ви знаєте, що банан це багаторічна трава, яка за 8-10 місяців може вирости 7-8м заввишки.

         Тварини гілеї пристосувалися до життя на деревах, крони яких ховають безліч птахів, кажанів. Особливо багато мавп: мартишки, шимпанзе. В окремих віддалених районах мешкає горила – найбільша з людиноподібних мавп. У наземному ярусі водяться слони, носороги, леопарди, китицевухі свині. Поширені у лісі комарі, москіти, мурахи, які дуже докучають людині. Великої шкоди завдає муха цеце, укус якої викликає у людини небезпечну сонну хворобу, а для великої рогатої худоби є смертельним.

(Перегляд відеофільму про вологі екваторіальні ліси Африки)

                                        2. Перемінно -вологі ліси

 На північ і на південь від вологих екваторіальних лісів у субекваторіальному поясі знаходиться зона перемінно-вологих лісів (позначаю на карті 2, учні на схемі). Тут ростуть дерева, що скидають листя у сухий сезон. Але періоди скидання листя  у різних рослин не збігаються, ліс ніколи не буває зовсім оголений.

3. Савани і рідколісся

Савани і рідколісся розташовані на північ і на південь від зони перемінно-вологих лісів (позначили на схемі 3). Клімат тут субекваторіальний. Зміна вологого і сухого сезонів пов’язана з переміщенням повітряних мас. Ґрунти червоно-бурі.

 Рослини саван під час сухого сезону скидають листя (зима), а у сезон дощів – накопичують вологу у стовбурах, наприклад баобаб (ендемік ?).  У акації листки обертаються ребром до сонця, тому випаровування зменшується. Також у саванах ростуть фінікові пальми, пальма дум.

(Демонстрація  фото сухої й вологої савани)

  Тваринний світ саван дуже різноманітний. Багато великих тварин: антилопи, буйволи, зебри, носороги, африканські слони, жирафи, бегемоти (ендеміки); хижаків – лев, гепард, леопард. А гієни і шакали виконують роль санітарів. У річках та озерах водяться крокодили. Серед птахів – африканський страус – найбільший птах на Землі, пелікани, фламінго, марабу ( африканський лелека), птах-секретар (ендемік). Дуже багато плазунів: ящірки, змії, хамелеони. Часто в савані можна натрапити на термітники – багатометрові міцні земляні споруди термітів – комах, які живляться деревиною.

Діти, а що вам відомо про цих тварин?

(Розповідь учня про африканського страуса та ін.)

Страус — нелітаючий птах, крила слабо розвинуті, кіль відсутній. Страуси можуть довгий час обходитися без води, але при нагоді охоче п'ють воду та купаються. У неволі страуси живуть до 50 років. Розвивають швидкість 60-70 км/год. Середня вага становить 50-75 кг, окремі самці можуть важити до 131 кг.

(Перегляд відеофільму про савану)

V. Закріплення знань учнів

Вибірковий диктант

Вологі екваторіальні ліси – 

Перемінно-вологі ліси –

Савани і рідколісся –

Завдання. Напроти кожної зони поставити відповідні цифри.

                                  У якій природній зоні:

1 – живе муха цеце

2 – ґрунти червоно-жовті

3 – росте фінікова пальма

4 – росте баобаб

5 – мешкають зебри

6 – ростуть орхідеї

7 – живе шимпанзе

8 – у річках водяться крокодили

9 – ґрунти червоно-бурі

10 – ростуть банани?

(Учні обмінюються зошитами і перевіряють роботи)

VІ. Підсумок уроку

Отже, ми розглянули сьогодні такі природні зони Африки як вологі екваторіальні ліси, перемінно-вологі ліси та савани і рідколісся. На материку ще є зона пустель та напівпустель і твердолистих вічнозелених лісів,  з якими ми ознайомимося на наступному уроці. Всі ці природні зони витягнуті із заходу на схід і розміщені по обидві сторони екватора.

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 16;

написати твір-мініатюру «Подорож саваною Африки»

 

 

 

C:\Users\Сирожа\Desktop\r_24.jpg

 Опорна схема «Природні зони Африки»

Вологі екваторіальні ліси

Ґрунти: _______________________________________________

Рослини: __________________________________________________________________________                                                                                                                                    Тварини: __________________________________________________________________________

Савани і рідколісся

Ґрунти: _______________________________________________

Рослини: __________________________________________________________________________

Тварини: __________________________________________________________________________

Пустелі і напівпустелі

Ґрунти: _______________________________________________

Рослини: __________________________________________________________________________

Тварини: __________________________________________________________________________

Вічнозелені твердолисті ліси

Ґрунти: _______________________________________________

Рослини: __________________________________________________________________________

Тварини: __________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 березня 2021
Переглядів
3096
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку