Матеріал уроку допоможе підвести учнів до розуміння чеховської прози, сутності лаконізму; прослідкувати за змінами, які відбудуться у душі Якова; проаналізувати, як Чехов відноситься до своїх героїв; вчити вільно мислити в процесі діалогу; розвивати асоціативне та логічне мислення; естетичний смак; виховувати добре ставлення до людей, співчуття, доброту, розуміння істинно-духовних цінностей.
Опорний навчальний заклад «Любешівський НВК
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія»
Про що співала скрипка.
Воскресіння людської душі в
оповіданні А. П. Чехова «Скрипка Ротшильда»
10клас
Вчитель зарубіжної літератури
Позняк В.М.
Тема уроку: Про що співала скрипка. Воскресіння людської душі в оповіданні А. П. Чехова «Скрипка Ротшильда»
Мета : підвести учнів до розуміння чеховської прози, сутності лаконізму; прослідкувати за змінами, які відбудуться у душі Якова; проаналізувати, як Чехов відноситься до своїх героїв; вчити вільно мислити в процесі діалогу; розвивати асоціативне та логічне мислення; естетичний смак; виховувати добре ставлення до людей, співчуття, доброту, розуміння істинно-духовних цінностей.
Тип уроку: урок додаткового читання; урок-діалог.
Обладнання:
Епіграф:
Тим сильніше співала скрипка.
А. П. Чехов «Скрипка Ротшильда»
Зміст уроку
І.Актуалізація опорних знань.
Він був людиною великого і щедрого таланту, майстер короткого оповідання, творець нового типу прози. Двома – трьома штрихами він розкриває драму пересічної людини в атмосфері звичайного щоденного життя. Лише іноді, як на кардіограмі хворого серця, відбуваються різкі, гострі підйоми цього напруження, сплески емоцій, вибухи почуттів.
Він мав дуже пильне око, був лікарем, тож розумівся на людях краще за інших. У своїх творах він критикував підлабузництво, чиношанування. Майстер деталі, Один з найвідоміших драматургів світу… Про кого піде розмова сьогодні на уроці? Які твори ми вивчали у 7-му класі?
Щирість і гірка відвертість разом з простотою – все це створило феномен художньої творчості А. П.Чехова, до якої сьогодні спробуємо доторкнутися і ми.
Сьогодні нам належить з’ясувати сутність драми особистості в оповіданні Чехова «Скрипка Ротшильда». Розкрити художні особливості та авторський погляд на зображувані події.
1.Етап «першовідкриття» тексту(слайд 3)
Який художній світ змальовує автор?
(маленьке містечко, гірше за село)
(автора)
(зачитуємо початок оповідання: «Жили старі, які помирали так рідко, що навіть прикро…»)
(Якову Бронзі, він трунар, якщо люди не помирають, він не має прибутку)
(якби жив у губернському місті)
-Про що мріяв і як насправді жив Бронза?(слайд 4)
(світ духовний)
(слайд 5)
(Чехов навмисно «опредмечує» героїв оповідання, це свідчення заземлення їхнього життя, очерствіння)
(у труні, він сам її туди запхнув)
(скрипка)
(духовне)
(поряд із душею)
Прослуховування аудіо запису скрипки. (слайд 6)
Вчитель. Нам ще належить з‘ясувати роль скрипки. Але дійдемо до цього поступово, дослідивши весь трагічний шлях зачерствілої душі до звільнення, якщо б воно відбулося.
Чи є Яків майстром своєї справи?
(так, труни добрі, міцні)
Чому робити дитячі домовини для нього – «займатись дрібницями»?
(дешево коштують, а для Бронзи прибуток – над усе)
Чи пов’язане для Якова вироблення трун із людськими стражданнями?(ні) Чому?
(він геть зчерствів, його цікавить тільки зиск та збитки)
З’ясуймо:
Чим була гра на скрипці на початку новели?
(«невеликий прибуток» - матеріальне)
Оркестр для Бронзи – чужий світ. Поводить він себе зухвало й вороже. Його рідко запрошують.
4. Самостійна робота.
Збитки – одна із найважливіших деталей цього твору. Відшукати, в чому вбачав Бронза «збитки для себе»
дитячі трунки – збитки
не мруть люди – збитки
хвороба і смерть дружини – збитки…
(абсурд, страхіття!)
Стосунки з дружиною Марфою.
(Предметом)
Опосередковане опредмечення:
Дитячі трунки – дурниці;
Труна для Марфи – збиток;
Душа Бронзи – у труні
Жахається від того, що Бронза труну для дружини оцінює як добру роботу, підраховує збитки – 2карб. 40коп. Гротескно, страшно!
-Чому наближення смерті викликає у Марфи не жах, а радість?
(звільнення від страждань і чоловікових знущань та байдужості)
Яків? Марфа?
(чоловіка, він задавив у ній особистість, він забув про людяність)
(дитина, він навіть не пам’ятає про своє власне життя)
(лікар: «Пожила, пора і честь знати»)
5.Словникова робота.
Дайте визначення слову бронза.(слайд 8)
(нічого не бачив навкруги, крім того, що приносить йому прибутки. Не пам’ятає ні про життя, ні про дружину і дитину. Як бронзовим надгробком, давив усе живе навкруги)
6. Образ Ротшильда.
(Ротшильд мисляча людина, через музику передає свій внутрішній стан. Єврей багатий духовно. Духовність, людяність – найбільший скарб. Вибір прізвища невипадковий, змістовно значимий. Часник – образ-символ)
(брат… християнська заповідь – всі люди брати)
(смерть дружини)
Скрипка – це душа героя, вона випробовує героя, залишається поза простором і часом. Вона існує завжди і всюди, і обов’язково знайдеться хтось, хто передасть її іншим.
«Скрипки не можна взяти із собою в могилу…»
Скрипка має свою душу.
Скрипка може почути сумну мелодію душі людини, яка зрозуміла абсурдність свого життя.
(безглуздя, нісенітниця)
Символ – предмет чи слово, які умовно відображають суть будь-якого явища.
Край міста – символ межі, перехід з одного світу в інший.
Ріка – символ плинності часу.
Стежка – символ життя.
Верба – жіноча доля.
Березовий ліс – мудрість.
Величезні стада білих лебедів – нереалізовані бажання.
Берізка – невмирущість життя.
– Хто тепер переважає в душі Якова?
-Для кого грає герой в кінці твору? Знайдіть у тексті підтвердження.(стр. 133)
-Про що співала скрипка?
-Що кожен із вас почув і зрозумів із мелодії Якова?
(в його мелодії чується сум по людяності, якої він не знав усі ці роки. Роздуми про те, що є добро, любов, милосердя)
7.Робота з картиною Марка Шагала «Скрипаль на даху»(СЛАЙД 9)
У мене ця картина асоціюється з оповіданням «Ротшильдова скрипка». Картина дуже гармонійна і філософська за змістом.
Скрипаль на даху, перекошені будинки від старості, до болі відгукуються в музиці. Старий грає мелодію, яка піднімається над ним високо в небо. І він забув про все, своєю мелодією він розповідає про своє життя.
Шагал говорив: «Мої картини – це відображення мого життя».
Спробуйте узагальнити свою думку.
-Кого з літературних героїв нагадує Бронза?
ІІІ.Систематизація та узагальнення
ІV.Рефлексія
Перегляд відеоролика «Прощальний лист Габріеля Маркеса»
-Чи перегукується лист з проблематикою оповідання Чехова?
Заключне слово вчителя
Для людини мають значення прості речі: любов до дитини, жінки, любов до життя.
Не покривайте свої душі бронзою, залишайтесь живими, і нехай біля вас зігріваються інші.
Не повторюйте помилок Якова, поки ще у вас є час, тому найстрашніші у світі слова це «смерть, і «пізно».
Фінал оповідання дає читачу зрозуміти, що Бронза заслужив прощення, це відбулося воскресіння людської душі.
Ніколи не пізно оглянутися на своє життя і щось в ньому виправити.