Тема уроку: «Протилежні числа.»
Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про зміст поняття протилежних чисел, виробити вміння визначати їх положення на координатній прямій, знаходити і записувати число, протилежне даному, вчитися застосовувати до розв’язування рівнянь поняття числа, протилежного даному; розвивати пам’ять, логічне мислення; виховувати наполегливість, акуратність ; формувати вміння доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію; сприяти самовихованню, відповідальності за результати своєї роботи.
Рефлексія. Математики – винахідливий народ. Вони навіть вірші складають за
допомогою чисел. Давайте створимо собі настрій читаючи ось цей
«Веселий віршик»
2 15 42
42 15
37 08 5
20 20 20 !
Девіз уроку:Думай і роби, роби і думай.
І.А.Крилов.
Епіграф: Силу розуму надають вправи, а не спокій.
Папа Олександрійський.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Організація уваги учнів.
Працюватимемо гарно,
Щоб урок пройшов немарно.
І ІІ. Актуалізація опорних знань.
2. Додатні числа – це числа …
3 Від’ємні числа записують ….
4. Координатна пряма – це пряма ….
5. Ліворуч від початку відліку відкладають…
6. Праворуч від початку відліку відкладають…
Математичний диктант.
•Відмітьте на прямій точки А(5),Р(-6), М(6), В(8), К(-3). Назвати точки, які розташовані на однаковій відстані від початку координат . Ці числа відрізняються тільки знаком.
Учитель повідомляє, що такі числа мають спеціальну назву- протилежні
числа. Це і є тема нашого уроку.
Учитель. Одного разу мешканцю країни Натуральних чисел числу 7 наснився дивний сон: ніби серед чисел існує його брат-близнюк і просить знайти його.
— Як же я тебе знайду? — запитує число 7 і чує у відповідь. Яку відповідь почуло число.
. Кожне натуральнее число знайшло собі близнюка. За натуральними вирушили й дробові числа. І також радо обнімали своїх близнюків: 1,8 і -1,8: і . Чим більше чисел раділи цим зустрічам, тим похмурішим ставало число 0.
— Один я, один у цьому світі, — бідкалося число 0.
Числа побачили таку зміну його настрою і вирішили підбадьорити:
— Дорогий Нулику, ми такі вдячні тобі. Адже, як би не ти, ми б не знайшли своїх рідних. Ми ж починали рахувати саме від тебе і йшли в протилежних напрямках.
Які числа називаються протилежними?
Два числа ,які відрізняються один від одного лише знаком називаються протилежними числами.
Число нуль протилежне самому собі.
І V. Застосування знань. Формування вмінь.
Виконання усних вправ.
Чи є серед наведених чисел пари протилежних:
-100; 0,5;; 100; 0,25; 0;-1/4.
2. «Продовж речення»
Прочитайте вирази, використовуючи вислів « число протилежне до…»
-2 ; - (-2 ); -а; - (-а )
-(-а)=а
3.Назвіть числа , протилежні числам:
13 - 17; 0; +12; - 41,5; +14,8; - 18; 132.
4.Назвати значення - х, якщо х= -17, х= 10.
Письмова робота
Запишіть число протилежне числу -26.
Розв’яжіть рівняння. –х = -26, то х = .х = - ( - 26), то х=, -х =- (- ( -26 ) ), то х=
Учитель. Ви помітили, що в усіх вийшла однакова відповідь — 26. А знаєте, чим особливе число 26?
Саме у 26 років молодий англійський математик Ісаак Ньютон став професором Кембриджського університету (1669). Цього року виповнюється 380 років з дня народження вченого.
Ісаак Ньютон (1643-1727)
За своє життя, а прожив він 84 роки, він досяг вершин у математиці, фізиці, механіці. Але відомо, що в школі маленький Ісаак вчився без особливого завзяття. Та випадок змусив його змінити ставлення до навчання. Ньютон був хворобливим хлопчиком. Якось його побив однокласник. Не маючи фізичної сили, щоб розрахуватися з кривдником, Ньютон вирішив, що перевершить його в навчанні та засів за книжки. Один з біографів ученого писав, що, очевидно, ніхто не попрацював кулаками з більшою користю для науки, ніж той розбишака Ньютон.
.
№901. Розв’яжіть рівняння:
а) ; в) ;
б) ; г) .
2. Поставте замість зірочки таке число, щоб справджувалася рівність:
а) ; в) ;
б) ; г) .
■ VII. Підбиття підсумків уроку
. Учитель називає числа, а учні повинні записати протилежні до них. Завдання від простішого до складнішого. Наприклад: 4; -8; -3,7; ; -(-83); -(-(-65)).
Лічилка: 2 12 46,
48 3 06.
33 1 102,
8 30 32.
Повторити з учнями властивості протилежних чисел.
1. Протилежні числа відрізняються одне від одного тільки знаком.
2. Для кожного числа існує тільки одне протилежне йому число.
3. Число, протилежне додатному числу, від’ємне, а число, протилежне від’ємному, додатне.
4. Число 0 протилежне самому собі.
■ VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Підручник №1001; №1003, пам'ятка-схема.
Рефлексія Ось і закінчився наш урок.
Час невпинно і швидко летить.
Ви до знань зробили ще один крок,
Хай у всьому завжди вам щастить!
Дякую, що працювали гарно,
Часу ви не витрачали марно,
Дякую за роботу на уроці
І бажаю успіхів в навчальному році.