Розробка уроку української мови для 6 класу на тему "Рід іменників. Іменники спільного роду" ( за підручником «Українська мова. 6 клас» О.Глазової, Ю.Кузнецова). До конспекту уроку додається презентація.
Тема: РІД ІМЕННИКІВ. ІМЕННИКИ СПІЛЬНОГО РОДУ
Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, сформувати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити у висловлюванні іменники чоловічого, жіночого, середнього і спільного роду, визначати рід незмінюваних слів; розвивати творчі здібності школярів; виховувати естетичні почуття, любов до рідного слова.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: мультимедійна презентація, підручник «Українська мова. 6 клас» О.Глазової, Ю.Кузнецова, картки, тлумачний словник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
-Доброго дня усім! Привітаймо один одного усмішкою.
- Діти, уже кілька уроків поряд із нами крокують іменники. Які іменники запросимо сьогодні на урок? (Уважність, старанність, пам'ять, увага).
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ. ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
- Чого ви чекаєте від нашого уроку?
- Запишемо дату, тему уроку.
Проблемне запитання
- Чи можете ви впевнено визначити рід підкреслених у реченнях іменників?
Біжить по парку весел… поні,
З радістю катає дітей у фаетоні.
Галина листоношу з усмішкою вітає,
Бо приємні новини (він, вона) повідомляє.
- Як бачимо, існують різні думки з цього приводу. Опрацювавши тему сьогоднішнього уроку, ви легко зможете впоратися з даним завданням.
Урок наш незвичайний. Ми відвідаємо телестудію „Іменник” і візьмемо участь у наступних передачах :
- «Актуальне інтерв’ю»
- «Факти “Іменник”»
- «У світі новин»
- «Слідство ведуть знавці»
- «Файна Україна»
- «Корисні поради»
- «Пізнайко»
- «Битва екстрасенсів»
- «Служба розшуку»
- «Свобода слова»
- «Веселі перегони»
- «Рейтингова панорама»
- «Домашня школа»
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Розпочинає роботу студії передача
«Факти «Іменник»»
- А зараз настав час передачі «Факти «Іменник»». Наші репортери підготували цікаві факти про іменник.
Повідомлення учнів:
- Назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Омелян Партицький. Правопис 1926 року іменник називав речівником.
- Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному „Словнику української мови” нараховується близько 135 тисяч слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.
-Терміни „чоловічий”, „жіночий”, „середній” рід дісталися нам у спадок ще з часів V ст. до н. е. Філософ Протагор запропонував поділити всі імена на 3 роди: чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Арістотель запропонував замінити останній термін – „середній рід”.
«Актуальне інтерв’ю» ( фронтальне опитування)
- Слово інтерв’ю пішло з англійської й означає «бесіда».
Наш кореспондент ….. задасть вам декілька запитань з теми «Іменник».
1.Яка частина мови називається іменником?
2. Назвіть морфологічні ознаки цієї частини мови.
3. Яку синтаксичну роль може виконувати іменник?
4. Як розрізнити іменники - назви істот та неістот?
5. Які іменники є власними назвами?
- Дякую нашому кореспонденту і тим , хто взяв участь в інтерв’ю.
Розповідь учнів про роди іменників з використанням таблиці
Кожному іменникові властивий граматичний рід. У назвах людей і тварин за допомогою роду розрізняється стать і вік істот: хлопець — дівчина, голуб — голубка — голубеня. Майже всі іменники, за невеликим винятком, належать до певного роду: чоловічого, жіночого чи середнього; деякі іменники можуть уживатися як у чоловічому, так і в жіночому роді.
ІV. СПРИЙМАННЯ ТА ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
«У світі новин»
Пояснення нового матеріалу вчителем (супроводжується демонстрацією на мультимедійній дошці).
Крім жіночого, чоловічого, середнього роду, іменники можуть належати до спільного роду. Наприклад: бідолаха, нероба, сирота, базіка, лівша.
Іменники, що означають осіб як чоловічого, так і жіночого роду, називаються іменниками спільного роду. Їх рід визначається в контексті. Деякі іменники — назви осіб за професією чи характером діяльності (інженер, педагог, суддя, професор, льотчик, лікар) — можуть означати осіб як чоловічої, так і жіночої статі, але належать тільки до чоловічого роду.
«Слідство ведуть знавці»
Робота з підручником
Перегляньте матеріал на с. 134. Яка інформація не прозвучала?
Виконання вправи 237.
Визначте іменники, що можуть означати осіб і чоловічої, і жіночої статі. Виконайте синтаксичний розбір 3 речення (1 учень виконує завдання на дошці).
- Чому не варто вживати іменники директорка, менеджерка, режисерша, операторка!
«Файна Україна»
- А тепер пропоную взяти участь у передачі „Файна Україна”
Релаксація
Прослухайте поезію Анатолія Канарського, дайте відповіді на запитання:
1. Яка картина постає у вашій уяві?
2. Які почуття викликає опис природи?
3. До якого стилю належить текст?
(Під музичний супровід учениця виразно читає напам’ять вірш)
Палає осінь зорецвітом…
У павутинні срібних струн.
На сонці листя променіє
В полоні загадкових дум…
Птахи в гаях загомоніли,
Збираючись в далеку путь…
Вони чи плачуть, чи радіють,
Чи, може, за собою звуть?
Анатолій Канарський
«Корисні поради»
Коментоване письмо
До кожного з іменників доберіть виражене прикметником означення.
Рукопис, туш, собака, степ, шампунь, магістраль, Сибір, путь, біль, шинель, сирота, академік.
Попереджувальне завдання
Учениця працювала зі словниками і з’ясовувала значення слова «туш».
Туш чорна (нім. Tusche) - рідка або суха фарба, звичайно чорного, стійкого кольору, яка застосовується для креслення, малювання пензлем, пером і т.ін.
Туш (нім.) - невелика музична п’єса фанфарного складу, виконується як урочисте привітання під час вшанувань.
Передача «Пізнайко».
Робота за опорним плакатом
Робота в парах
Задати 2-3 питання за схемою.
«Битва екстрасенсів»
А зараз настав час „Битви екстрасенсів”.
Екстрасенси - це люди з надзвичайними здібностями . Подивившись на річ, вони можуть розповісти про її господаря, а за фотокарткою - надати інформацію про людину.
Ви теж зараз побудите в ролі екстрасенсів. Ваше завдання: з одного погляду визначити й пояснити рід незмінюваних іменників (виконання вправи 245).
«Служба розшуку»
Дуже відповідальна робота у Служби розшуку, потрібно знайти “зайве” слово й додати власний приклад.
1. Іменники спільного роду:
причепа, слюсар, бідолаха, лівша.
2. Незмінювані іменники середнього роду :
ему, рагу, бюро, трюмо
3. Іменники, що не мають категорії роду: ножиці, бензин, ворота, канікули.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ (виконання диференційованих завдань)
«Свобода слова»
Творче завдання
- Діти, ми сьогодні працюємо в телестудії. Скажіть, які професії пов’язані із засобами масової інформації?
- Складіть та запишіть діалог на тему «Чи потрібно вміти визначати рід іменників майбутнім журналістам, репортерам», використавши слова з довідки.
Довідка:
Інтерв’ю – жанр журналістики, беседа журналіста та певної цікавої, видатної особи, зірки.
Репортер - газетный працівник, обов’язками якого є збір інформації про щоденні події. Професія репортера зобов’язує з’являтися першим на місці подій, прагнути першим надати матеріал гарячої новини для публікації у своєму виданні.
Тележурналіст – працівник на телевізійному каналі, що робить відеорепортажі, висвітлює в ефірі події, журналіст.
Бліц-інтерв'ю, бліц-опитування - короткі інтерв'ю на вулиці, які бере репортер у певної кількості перехожих. За стандартом при цьому всім ставиться однакове запитання.
Ексклюзив - інформація, висловлювання людини або картинка, які вдалося отримати лише вашій редакції.
Рейтинг - соціологічне вимірювання реальної аудиторії телевізійного продукту.
Репортаж - основний інформаційний жанр. На телебаченні - це оформлена в змонтований сюжет коротка (1,5 - 2 хвилини) розповідь репортера про те, що він побачив і почув на місці події.
Журналіст, а, чол. Професійний літературний працівник газет, журналів, радіо та інших органів інформації і пропаганди. Основна риса роботи журналіста — те, що кожне його слово промовляє до тисяч людей.
Преса (от фр. presse, от лат. presso ) — частина ЗМІ (засобів масової інформації), сукупність масових періодичних друкованих видань, призначених для масового читача: газет, журналів, збірників, альманахів
«Веселі перегони»
- Молодці, ви активно брали участь у передачах студії „Іменник”, а зараз настав час показати всі свої знання з теми .
-Увага! Розпочинаються «Веселі перегони»!
Якнайшвидше виконайте тестові завдання і прийдіть до фінішу першими!
(Переможцями стають перші три учні. Контроль за виконанням тестів відбувається шляхом взаємоперевірки)
1.Скільки іменників у наведеному реченні:
Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.
а) один;
б) два;
в) три.
2. Укажіть назви істот:
а) кущ, втікач, жаба;
б) дерево, книга, прищ;
в) людина, нападник, неук.
3. З великої букви пишуться
а) іменники – загальні назви;
б) іменники – власні назви;
в) іменники – назви істот.
4. У якому рядку допущена помилка:
а) гори Карпати, шоколад «Корона»;
б) Леся Українка, журнал Пізнайко;
в) казка «Котигорошко», ріка Дніпро.
5. Укажіть іменник середнього роду:
а) фламінго;
б) піаніно;
в) шимпанзе.
6. Укажіть іменник спільного роду:
а) замазура;
б) плавчиха;
в) кравчиня.
7. У якому рядку вci iменники незмiнювані:
а) мicто, Сочi, коридор;
б) пiлот, пюре, море;
в) журi, шосе, кафе.
8. Укажіть власну назву:
а) Дніпро;
б) печаль;
в) день.
9. Знайдiть рядок з iменниками спiльного роду:
а) груша, лiвша;
б) ледащо, невдаха;
в) нероба, дівча.
10. Іменники спільного роду називають
а) малят безвідносно до їхньої статі (немовля, оленя);
б) осіб як чоловічої, так і жіночої статі (сирота, плакса);
в) осіб жіночої статі за професією (професор, токар).
Ключ теста:
1) в 6) а
2) в 7) в
3) б 8) а
4) б 9) б
5) б 10) б
«Рейтингова панорама»
-Першим прибув до фінішу…..
(самоперевірка)
Читання діалогів, складених учнями
Питання на «засипку»
- Чи змінюється іменник за родами?
-Ось і добігає кінця урок. Сьогодні ви гарно працювали в нашій телестудії.
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ
Рефлексія
Дайте відповіді на запитання:
- Що сподобалося на уроці?
- Чи виникали труднощі під час виконання завдань?
- Які саме?
- Охарактеризуйте урок одним словом.
Відповідь на проблемне запитання
Виставлення оцінок
-Ось і добігає кінця урок. Сьогодні ви гарно працювали в нашій телестудії.
Дякую за урок. Бажаю успіхів у навчанні, творчих здобутків.
VIІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
«Домашня школа»
Вивчити § 16, виконати вправу 246;
додаткове завдання: дібрати по 5 іменників спільного роду до образів Захарка та Павлуся (за оповіданням С.Черкасенка «Маленький горбань»)